Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Affärside nr 11: Riktig webhosting Gratis

Denna affärside är väldigt inspirerad av en maildialog jag haft med en rätt tung tung SEO snubbe. Vilket också gör den mer intressant eftersom han skulle vara på köparsidan av en sådan här tjänst. Ni som finns i branschen kan nog räkna ut det på tacklänken vem det är 😉

I dagsläget finns det ett rätt stort antal aktörer som erbjuder gratis webhosting. Man får dock det man betalar för. Ofta är kvaliten på tjänsterna väldigt dålig och har man minsta lilla seriösa ansats skall man nog hålla sig ifrån gratiskonton hos hostingföretag. Skulle man erbjuda en helt ok tjänst gratis skulle man få ett ganska stort antal användare ganska fort.

Men det går inte att reklamfinansiera detta. Det har gjorts men sådär framgång. Utom på ett sätt. Det är inte helt kosher men idag finns det köpare av länkar. Det är inte omoraliskt att köpa eller sälja länkar, bara emot googles policy. Ändå görs det. Väldigt myket. Ingen säger det men det är väldigt vanligt.Poängen är att man erbjuder gratis hosting mot 3-5 diskreta länkar i footern på varje sida/domän. Google försöker såklart stoppa det här med köpta och sålda länkar och har system, rutiner och folk som jobbar med det. Deras arbetsuppgift är dock monumental. De skall inte bara indexera och följa allt som händer på nätet. De skall också jaga människor som köper och säljer länkar. Det säger sig själv att de inte lyckas så bra med den uppgiften. De har inte resurserna.

Säljet av detta är inte så komplicerat. Det finns några tusen kunder därute i världen i form av SEO bolag som skulle köpa en del till sina kunder. Värdet av varje länk är inte så stor dock kan du sortera dem efter relevans och styrka och ha en differentierad prissättning. Pokerlänkar kostar mer än en musiklänk.

En bra pokerguide!

Fler bra affärsideer!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Karl Roos says:

    Skulle kunna funka, ska fundera över det.
    Borde kanske ska skaffa en colo med en dedikerad anslutning och dra in ~50 stycken gratis kunder och pröva 🙂

  2. Rudolf says:

    Bara att köra på Karl!

  3. En bra idé som jag verkligen tror kan fungera. Någon typ av automatisk kontrollant för att försäkra sig om att användarna verkligen placerar länkar på sina sidor och att de ligger kvar där behövs nog.. Om tjänsten även har god support och riktigt stabila upptider (inga nertider) kan det nog bli en hitt!

  4. Rudolf says:

    Erik. Kul att du tog dig tid att komma med relevatna frågeställningar kring affärsideen!

  5. Daniel Falk says:

    En intressant idé. Problemet är dock att Google relativt snart kommer identifiera dessa länkar och minska värdet av dem eller sänka länkkraften från siten.

    Det kommer ju vara relativt enkelt för Google att hitta samband när alla siter ligger på samma webbhotell och samma typer av länkar dyker upp på ett gäng av de siter som hostas där.

  6. Rudolf says:

    hej D

    Visste inte att du följde min blogg 😉

    Det finns såklart problem relaterade till denna affärsideen men så är det ju för alla affärsideer! Kanske har ngn läsare en smart lösning för detta problem?

  7. Magnus says:

    Det finns ganska mycket som talar emot att Google skulle kunna nedvärdera länkarna, åtminstone fullständigt. Om Google valde att säga att eftersom länkarna kommer från samma host så skulle det i princip räcka med 20 länkar i Sverige för att nå vilket resultat som helst, det finns nämligen väldigt få hosts.

    Om de skulle välja att nedvärdera footerlänkar ytterligare så är det många relevant länkar som skulle nedvärderas.

    Att samma typer av länkar dyker upp på ett antal siter på samma host är heller inget konstigt t ex när något stort lanseras kommer de i många fall få riktigt mkt inlänkar från wordpress och blogspot där det dessutom handlar om subdomäner. Jag skulle inte vilja påstå att wordpress (som i princip får alla sina länkar i footer i utbyte mot att ger något gratis) lider av detta.

    Jag tror inte att länkarna kommer nedvärderas om det inte görs manuellt och då bara på enstaka siter, inte på hela tjänsten. Dessutom kan man räkna med att ett antal av dessa kommer få siter som faktiskt får högt förtroende och då minskar den risken avsevärt.

    Det är förstås alltid en fråga om skala, om man skulle göra en stor internationell satsning och få artiklar i pressen som beskriver affärsmodellen som ett sätt som lurar sökmotorer så ökar antagligen tendensen att siter kommer inspekteras. Om man gör det på den svenska marknaden däremot känns det ganska orimligt att det skulle hända.

  8. Rudolf says:

    Jag är personligen inte övertygad om långsitkigheten i denna affärsmodellen men man kan nog under en tid tjäna rätt bra med pengar.

    Det som slår mig är att om du får ett gäng användare och Google till slut knäcker din affärsmodell. Då kan du faktikst övergå till att ta betalt av dem eller sälja användarbasen till ett webhotell!

  9. Magnus says:

    Jo, alla typer av idéer där alla ägg ligger i samma korg är ju kortsiktigare. Jag skulle säga att risken inte ligger så mycket i att bli filtrerad med rådande algoritm utan snarare att algoritmen alltid genomgår förändringar. Man måste helt enkelt följa med den om man vill göra bra resultat. Det kan ju faktiskt i teorin också hända att Google tappar sin position som marknadsledande och då är man ju illa ute.

  10. Daniel Falk says:

    Det är sant, man skulle nog under en tid kunna tjäna pengar på detta. Men så snart det skalas upp ökar uppmärksamheten kring tjänsten, fler börjar använda den och risken att Googles identifiera länkarna som betalda ökar.

    Det kan ju ske både genom manuell kontroll från Googles sida (efter skriverier i press osv. som du skriver Magnus) samt algoritmmässigt. Det är nog däri den största “risken” på lite längre sikt.

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+