Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Mobilen som det sjunde massmediet – Ny bok

Jag är ett stort fan av Tomi Ahonen, en av världens ledande experter på telekombranschen och mobila tjänster. Efter att ha lämnat Nokia straxt efter millenieskiftet har han jobbat som konsult, författare och inte minst bloggare.

Tomi har precis skrivit en ny bok som heter Mobile as the Seventh of the Mass Media. På Scribd kan man läsa utdrag ur boken (30 sidor). Det är rekommenderad läsning till alla som vill få en klar bild av hur utvecklingen har sett ut, och hur den kommer att se ut när Telekom, Media och Internet konvergerar. 

I utdraget finns bland annat en case study av Flirtomatic. Enjoy!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Tomi Ahonen says:

    Hejssan Poppe och all har at Disruptive Blog..

    Sorry, my Swedish is so out of practise that I can’t trust myself to write in it anymore.. But thank you Poppe for mentioning my book in such kind words. I am also launching a new blog around the topics of the book. I won’t stop blogging at Communities-Dominate.blogs.com (about digital convergence and the future of marketing, as well as social networking) but the new blog will be specific to mobile phones and services (and mobile as a media obviously) at http://www.7thmassmedia.com. Your readers might enjoy visiting that site from time to time..

    Tack sa mycket!

    Tomi Ahonen 🙂

  2. Andreas says:

    Omslaget lockar inte till läsning, men det låter intressant! Hoppas få tid att läsa utdraget senare idag.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+