Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt

Som entreprenör befinner man sig ständigt i olika säljsituationer. Dessa situationer handlar inte enbart om att du försöker sälja en produkt till en kund utan lika ofta handlar det om att sälja dig själv. Trots att du kanske inte tror det är det du som i många fall är produkten som ska säljas. Köparna i det fallet kan vara människor som du vill anställa, potentiella samarbetspartners, framtida finansiärer eller riskkapitalister.

Igår befann jag mig i en slags säljsituation där personen jag försökte “sälja” till sa en sak som fick mig att haja till. Han sa “Det är skillnad på att ha rätt och att rätt”.

Jag har aldrig tidigare funderat över att det är en skillnad mellan dessa begrepp men när han påpekade distinktionen mellan dem var det uppenbart. Jag kan tänka mig att detta är uppenbart om man har läst lite retorik men för mig innebar det en ny insikt. En insikt som jag ska börja tillämpa.

Det han menade var att det spelar ingen roll om jag har rätt i vad jag säger. Om min motpart inte tror på mig eller inte förstår vad det är jag säger så kan jag aldrig rätt. Jag betraktar mig själv som en ganska duktig säljare men oftast bygger jag min säljinsats på förnuftsargument och fakta. Detta funkar i många fall men det finns också en del fall då det inte funkar. I dessa fall lyckas jag alltså inte övertyga min motpart och därför får jag inte rätt även om jag har rätt.

Det spelar ingen roll om det ens i efterhand visar sig svart på vitt att jag hade rätt. I just det ögonblicket då jag inte övertygat min motpart om att jag har rätt så får jag heller inte rätt. Därmed går jag miste om en order, en investering eller en ny medarbetare. Alltså, mer Etos, Patos och Logos från min sida framöver.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Ännu ett intressant inlägg….

    Jag tror mycket handlar om att träna, träna och träna. Det är rätt så ofta man hamnar i liknande “säljsituationer” och det har hänt många gånger som jag i efterhand har tänkt, f-n jag borde ha sagt si eller så.

    Men iom att man konstant “representerar” sitt företag så pratar man om om företaget hela tiden, och det gäller att komma ihåg alla de bästa argument man har kommit på.

    Jag brukar skriva ner några punkter som jag har framför mig när jag pratar i telefon tex, så fort det står still i huvet så tittar jag bara på någon av punkterna.

    Självklart kan man inte göra det uder möten, det skulle se lite konstigt ut, he he. Men har man tränat och tränat så sitter det i huvet förr eller senare.

    Men det är svårt, att sälja är en konst 🙂

  2. Pär says:

    Jomen absolut, det var ett mycket bra inlägg. Jag brukar formulera det så att “ett företags produkt är känslan som kunden har när han går ut genom dörren”. I ALLA situationer. Vad gäller viljan att ha rätt så kan det vara en idé att just strunta i att ha rätt hela tiden, släppa det. Om inte annat så är det är det rätt skönt faktiskt 🙂
    David: Testa istället att slänga den där listan och fokusera dig fullständigt på vem din kund är och vad han har att säga. Och se vad som händer. Din produkt känner du väl redan?

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+