Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Ett nej är inte ett nej, bara ett ja senare!

Ibland jagar jag lite länkar till Disruptive. Det blir mindre och mindre eftersom länkflödet blir mer och mer naturligt. Det finns en sida som jag dock måste jobba lite på, affärside-sidan. Jag har ju lovat att den skall träffa etta.

Att jaga länkar är väldigt likt sälj. Volym sälj. Man måste ligga i som en liten iller. Det är heller ingen aktivitet där du kan slappa. Du måste vara på hugget och anpassa kommunikationen efter varje individ. Människor är olika och triggar på olika saker.

Det viktigaste verktyget är dock envishet. Att inte ge sig. I detta fallet är “att inte ge sig” en schysst omskrivning för tjat 😉 För på vissa plan är tjat jag håller på med. Tricket är dock tjata snyggt. Ibland tar sig detta “tjatet” nästan fysiska uttryck. Detta hände häromdagen. Då kan det se ut såhär

Peter driver Backendmedia. Ett företag som i huvudsak sysslar text. Det betyder att Backendmedia har en blogg. En gammal och ganska stark blogg som har en sida som träffar bra på ordet affärsideer. Som ni säkert förstått har Peter råkat ut för min iller behandling. Antagligen var Peter sådär imponerad av mina mail och Disruptive sida om affärsideer. Jag fick inte så mycket respons på mina mail. Så jag övergick till att använda  säljarens mest bästa vän, telefonen. Detta imponerade inte heller på Peter. Ingen länk från hans gamla bloggpost!

Så tillbaka till ritbordet. Mer länkar, mer innehåll, förbättra affärside sidan, fler bloggposter och ny säsong. För några dagar sedan ringde jag Daniel igen. Resultatet har ni sett ovan. Det blev en länk. Sedan om det var sidans kvalite eller min envishet som imponerande vet jag faktiskt inte. En länk blev det 😉

Ibland tror jag att det är så att ödet vaktar vad jag gör. För ungefär i samma ögonblick som jag hittar Daniels bloggpost, får jag ett mail från CJ:s pappa, Lennart Sveningsson. Vi har en diskussion kring Big Bengt och värdet av att sälja. Det var nog ödet som visade att jag skulle skriva denna bloggposten 😉 Lennart sammanfattar sälj i två enkla meningar:

“Du skall aldrig sluta sälja vid två tillfällen.
1. När du har sålt.
2. När du inte har sålt.”

Ödet eller inte. Jag älskar dessa två meningar. Jag har jobbat med sälj tidigare men dessa två meningar sammanfattar hur man skall bete sig. I all enkelhet är de fantastiska. De sätter ditt mindset om hur du skall bete dig som entreprenör.

Då måste jag också fortsätta med punkt nummer ett med Daniel. Jag har ju sålt en gång och skall fortsätta. Ni som är snabba i huvudet undrar då säkert om denna historia bara är en bra och lärorik historia, eller om den bara är en fortsatt säljpitch mot Peter 😉

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Bengt says:

    Jag älskar säljarna…men de älskar nog inte mig för jag säljer tillbaka…

  2. Jimmy says:

    Det var en bra och lärorik historia, men dess huvudsyfte var nog en fortsatt säljpitch mot Daniel. 🙂

  3. Det är ju värt att notera att någon Daniel inte existerar. Han som driver Backend Media, det vill säga jag, heter Peter och ingenting annat.

    Att kunna förnamnet på den man ringer och upprepade gånger skickar e-post till torde vara relativt elementärt, även inom relationsmarknadsföring.

    Men jag tycker det var rätt kul, så ändra det inte för min skull. 🙂 Dessutom skrev jag tidigare på min webbplats att jag länkar till de sidor jag finner relevanta, inte nödvändigtvis de sidor som ber mig att länka.

  4. Jag tror nog det är jag som borde sälja mina tjänster till er, nämligen textkorrektur. Om vi bortser från de grammatiska felaktigheterna och intrikata misstagen i inlägget kan vi gå rakt på fakta:

    Då måste jag också fortsätta med punkt nummer ett med Daniel. Jag har ju sålt en gång och skall fortsätta. Ni som är snabba i huvudet undrar då säkert om denna historia bara är en bra och lärorik historia, eller om den bara är en fortsatt säljpitch mot Peter 😉

    Jag tackar för korrekturen i inlägget, men jag heter inte Daniel och Peter. Jag heter bara Peter.

    Köp korrekturläsning på Backend Media. Det är mitt budskap.

  5. Rudolf says:

    Peter:

    Jag ber om ursäkt om jag trampat på dina tår. Det var inte mitt syfte!

    Tack för att du rättar mina texter!

  6. @Rudolf, medans du svettas vrider vi andra oss av skratt om det nu var så att du förväxlade Daniel och Peter, eller om det bara var ett syftningsfel. Vi har ju pratat om korrektur innan (och jag noterar regelbundet korrekturfel eller åtminstone knasig formatering här) och du har sagt att du hellre producerar än sitter och pillar på gamla inlägg, vilket jag tycker låter rätt vettigt.

    Samtidigt så skulle jag älska bra och effektiv korrektur, säg maximal ansträngning vore en snabb blick och ett klick för att godkänna ändringarna. Vet inte om det är det Peter försöker sälja dig… 🙂

    Tack för omnämnanden förresten, pappa drömmer sig gärna tillbaks till sina dagar som försäljare, kul att någon orkar lyssna när ostyriga söner inte vill det 😛

Trackbacks

  1. […] Rudolf på Disruptive har skrivit ett inlägg om mig på grund av mitt tidigare inlägget. Eller rättare sagt, han tror att han har skrivit om mig. Av […]

  2. […] ju testa en grej här på Disruptive och blir det mindre bra blir konsekvenser om jag misslyckas, som igår tex. Så är det ju inte för Binero. Ett misslyckande kan potentiellt drabba deras varumärke mer. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+