Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Bloggning som en investering

Jag har tidigare skrivit om den uppenbara bristen på svenska VC-bloggar. I min och Rudolfs självpåtagna roll som bloggevangelister har vi givetvis pratat med olika svenska VC’s om detta och de flesta säger då att de skulle nog gärna vilja blogga även om de sedan snabbt anför tidsbrist som skäl till att dom inte gör det.

Jag köper inte riktigt det argumentet. Att dom säger att dom inte har tid är oftast bara en spegling av deras mentala attityd att bloggande är slöseri med tid. Då har man automatiskt sett bloggande som en onödig utgift. Istället för att se på det som en utgift så ska man se på det som en investering. Fred Wilson på den amerikanska riskkapitalfirman Union Square Ventures har i ett blogginlägg under rubriken “Do you ever do real work?” redogjort för den investering han själv gjort i och med sitt bloggande. Så här skriver han:

“But the time and energy I’ve put into this blog for the past five years has built a unique and very sophisticated audience. You are connectors and hubs of influence.”

Genom sitt bloggande kommer han i kontakt med de vassaste entreprenörerna och hans inlägg ger eko långt bortom hans traditionella kretsar. När han skriver om ett av sina portföljbolag kan det ge stora effekter i form av webb-pr då inlägget tas upp på Techmeme eller Techcrunch. Mer än en gång har han använt bloggen för att rekrytera folk till sina startups. Genom att interagera och konversera med andra via webben har Wilson byggt auktoritet, inte bara som investerare, utan främst som en person som är oerhört kunnig inom webb2.0 och social medier och någon man som entreprenör mer än någon annan skulle vilja ha som delägare.

Det finns många kunniga VC’s i detta avlånga land. Alla är oerhört upptagna. Men att de skulle vara mer upptagna än Fred Wilson har jag svårt att köpa.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Rudolf says:

    Bloggande kan man verkligen se som en investering i ens egna varumärke och i ens befintliga och kommande relationer!

  2. Jens says:

    Inga frågor sägs vara dumma: Vad är en VC?

  3. Mary says:

    Det finns de som tycker att det är slöseri med tid att tala med andra också ;-), egentligen tror jag att dator med färgskärm och grafik för många betraktas som lek.

    Attityd…

  4. Martin says:

    Att skriva kommentarer verkar vara en bra investering också. Katarina på UnikGrafik säger sig ha fått ca sju kundkontakter via Dan:s blogg.
    http://www.dan.se/presentgenerator-for-latmaskar.html#comment-68763

  5. Poppe says:

    @Jens, VC är en förkortning av Venture Capitalist, dvs Riskkapitalist.

  6. Rudolf says:

    Jens:

    VC står för Venture Capital och ofta brukar man referera till en riskkapitalist som en VC

  7. Poppe says:

    @Mary, sant….

  8. Rudolf says:

    Vad roligt Peter. Vi svarade i exakt samma ögonblickt till Jens. Nu kommer alla tro att vi är typ bloggtvillingar och tänker samma tankar i samma ögonblick 😉

  9. Rudolf says:

    Martin:

    Kul att höra en sådan succehistoria!

  10. Erik Starck says:

    Vi närmar oss med stormsteg tidpunkten då man istället för att fråga “bloggar du?” frågar “varför bloggar du _inte_?” (Sen behöver det inte vara blogga med text som Disruptive utan kanske bild, ljud, video etc. men på något sätt publicerar man sig själv.)

    Tror på Zuckerbergs lag.

  11. Jag förstår inte varför mina jämnåriga kollegor, 55+ ler i mjugg när jag säger att jag bloggar. Och säger: “Ja, ja, blogga på du…”. Nån som kan förklara?

  12. Bengt:

    de ser det som en kostnad som inte ger ngt!

  13. Rudolf says:

    Judith: Hade man haft lite bättre utrustning så kunde man säkert filma honom på ngn föreläsning. Dock tror jag det kräver mkt mer än min 3000 SEK kamera!

Trackbacks

  1. […] skriver om Bloggande som investering, dvs det är en investering i ditt nätverk, varumärke och relationer. Detta är något som vi på […]

  2. Sociala Gerillan says:

    […] admin – 20 November, 2008 Bloggning som en investering | Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0 […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+