Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Support är inget annat än sälj

Häromdagen fick jag ett mejl från en frustrerad Moyume-användare. Han hade precis blivit medlem och även om den första bilduppladdningen från hans mobil gått bra så fick han problem med några efterföljande bilder.

Min första reaktion var upprymdhet och tacksamhet! Här hade en användare som stött på patrull bemödat sig om att skriva ett långt och detaljerat klagobrev istället för att rösta med fötterna och helt sonika strunta i tjänsten.

Jag satte mig genast och skrev ett så vänligt, respektfullt och hjälpsamt svar som jag kunde. Moyume är på ett sätt en komplex tjänst eftersom felkällorna kan vara många. Fel kan bero på felaktiga inställningar i mobilen, problem hos kundens operatör, problem hos vår operatör eller problem på vår webbserver. Jag försökte var så pedagogisk som möjligt medan jag skrev mitt svar och jag insåg att jag håller inte på med support. Vad jag håller på med är ett kvalificerat sälj. Mitt svar var avgörande för om den nya användaren skulle fortsätta att använda Moyume eller om han frustrerad och besviken skulle strunta i tjänsten och istället eventuellt prata illa om den inför vänner och bekanta.

Jag fick inget svar på mitt mejl men nästa dag såg jag i våra loggar att han laddat upp fem bilder! Det tog jag som ett tecken på en nöjd användare.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Jag har använt Moyume ett tag nu och jag har inte haft några problem överhuvudtaget…

    Fin bild förresten på min landsman Ara…:) Känner du honom personligen eller?

    Mvh

  2. Mattias says:

    Första gången är alltid trevlig och något som lätt omges av ett romantonaivt skimmer.

    När du svarar på samma fråga för 100:de gången kommer du nog inte vara lika uppskattande.

    Men jag håller med, alla användarkontakter är säljsituationer, och skall användas som sådana. Speciellt när det är en engagerad användare som kontaktat en.

  3. Adam says:

    Har själv mycket support på mina siter och det är kul att se hur inkomsterna ökar markant när man sparat supportmailen för att sedan skriva en hög personliga och trevliga svar. Så visst är support ett slags sälj – större företag borde börja uppskatta supporten ännu mera.

  4. Poppe says:

    @David: Nej, jag känner honom inte men han satt och fika på “mitt” kontor, dvs Hotel Anglais och då var jag givetvis tvungen att gå fram och Moyuma honom!

Trackbacks

  1. Sociala Gerillan says:

    […] admin – 4 December, 2008 Support är inget annat än sälj – Disruptive […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+