Häromdagen fick jag ett mejl från en frustrerad Moyume-användare. Han hade precis blivit medlem och även om den första bilduppladdningen från hans mobil gått bra så fick han problem med några efterföljande bilder.
Min första reaktion var upprymdhet och tacksamhet! Här hade en användare som stött på patrull bemödat sig om att skriva ett långt och detaljerat klagobrev istället för att rösta med fötterna och helt sonika strunta i tjänsten.
Jag satte mig genast och skrev ett så vänligt, respektfullt och hjälpsamt svar som jag kunde. Moyume är på ett sätt en komplex tjänst eftersom felkällorna kan vara många. Fel kan bero på felaktiga inställningar i mobilen, problem hos kundens operatör, problem hos vår operatör eller problem på vår webbserver. Jag försökte var så pedagogisk som möjligt medan jag skrev mitt svar och jag insåg att jag håller inte på med support. Vad jag håller på med är ett kvalificerat sälj. Mitt svar var avgörande för om den nya användaren skulle fortsätta att använda Moyume eller om han frustrerad och besviken skulle strunta i tjänsten och istället eventuellt prata illa om den inför vänner och bekanta.
Jag fick inget svar på mitt mejl men nästa dag såg jag i våra loggar att han laddat upp fem bilder! Det tog jag som ett tecken på en nöjd användare.
Jag har använt Moyume ett tag nu och jag har inte haft några problem överhuvudtaget…
Fin bild förresten på min landsman Ara…:) Känner du honom personligen eller?
Mvh
Första gången är alltid trevlig och något som lätt omges av ett romantonaivt skimmer.
När du svarar på samma fråga för 100:de gången kommer du nog inte vara lika uppskattande.
Men jag håller med, alla användarkontakter är säljsituationer, och skall användas som sådana. Speciellt när det är en engagerad användare som kontaktat en.
Har själv mycket support på mina siter och det är kul att se hur inkomsterna ökar markant när man sparat supportmailen för att sedan skriva en hög personliga och trevliga svar. Så visst är support ett slags sälj – större företag borde börja uppskatta supporten ännu mera.
@David: Nej, jag känner honom inte men han satt och fika på “mitt” kontor, dvs Hotel Anglais och då var jag givetvis tvungen att gå fram och Moyuma honom!