Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

100 glada användare

Såg en video nyss med Paul Buchheit (tack Jonas Lejon från bla Utvbloggen som mailade mig länken) som tidgare skapade Gmail och eftar att ha lämnat Google startat tjänsten Friendfeed. Videon är från Startup School 08, en årlig konferens för hackers(!) intresserade av startups.

Pauls föredrag visar en ganska lågmäld blygsam utvecklare som med humor lyckas förmedla ett par viktiga budskap för alla oss som bygger tjänster eller produkter. Jag tog till mig tre saker Paul pratar om i Videon.

  1. Lyssna på dina användare men gör inte nödvändigtvis det dom ber om. Det dom säger behöver tolkas först. Som exempel tar han ett förmodat Henry Ford citat “Om jag frågat folk vad dom ville ha hade dom svarat snabbare hästar”. Vad dom egentligen menade är att dom tycker att hästarna är för långsamma.
  2. En annan takeaway var en slide där han “översatte” vad utrycket “Det är omöjligt!” egentligen betyder när någon säger det till dig. Det betyder endast “Enligt min högst begränsade erfarenhet och lilla förståelse av verkligheten så är detta högst osannolikt”
  3. Att Googles VD Eric Schmidt sa till honom att skaffa 100 glada användare inom Google innan de fick releasa Gmail. Google hade redan på den tiden tusentals anställda men det visade sig vara ganska svårt. Men när dom väl hade 100 glada användare så gick det lättare att skaffa flera.

Att skaffa 100 glada användare har blivit mitt mantra vad gäller min egna tjänst Moyume. Det räcker inte med att 100 stycken människor har registrerat sig och laddat ned klienten. Spelar ingen roll ens om 10.000 har gjort det. Det som är viktigt är att göra tjänsten så bra att 100 personer tycker om Moyume så mycket att de använder den i sitt dagliga liv. Först då kan det bli stort!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Per Mosseby says:

    Bra läsning, Poppe! Du är klok som en bok.

  2. Håller med!
    Får ofta höra att saker är omöjliga från speciellt brorsan, ska tänka på det som nämns i punkt 2 nästa gång! 🙂

  3. magnus says:

    Tack för länken.
    Mycket bra presentation (och en grym plattform för att visa video och slides!).

  4. Intressant! Kommer att tänka på detta: http://fibban.fleecelabs.se/2006/09/r-enprocentrege.html

  5. Erik says:

    Verkar inte som filmen är tillgänglig längre. Får video not available, antar att det är samma som den här dock http://www.youtube.com/watch?v=EZxP0i9ah8E

  6. Rudolf says:

    Ser ut som du hittat rätt video Erik

Trackbacks

  1. […] nästa dag såg jag i våra loggar att han laddat upp fem bilder! Det tog jag som ett tecken på en nöjd […]

  2. […] kan vi skapa tiotusentals tweets och ringar på vattnet. Peter har berättat historien om 100 lyckliga användare. När du har 100 personer som är nöjda med din tjänst och använder den. Då börjar det hända […]

  3. […] 100 Glada användare. När du lyckas få 100 personer som gillar dig, ditt företag, kompetens eller problemlösning. Då flyger det. Då blir allt så mycket lättare. Du kan tex starta en Entreprenörsblogg och nå människor du idag inte känner. […]

  4. […] behöver heller inte vara annorlunda för alla, det räcker kanske att 100 personer, uppfattar dig som […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+