Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Learning Friday: Mina Fem Bästa Råd till Unga Entreprenörer

Att starta eget för första gången kan vara ett stort steg för att man känner att man saknar insikter, kunskaper och erfarenheter. Tyvärr är det också hönan och ägget. Man får ju inte insikter, kunskaper och erfarenheter förrän man sätter igång. Att starta eget är inte en teoretisk sport. Jag vill därför dela några insikter jag gjort med dig som ung företagare som kan spara en del tid och arbete Råd du nog inte får på Nyföretagarecentrum.

Mina råd sammanfattade i text för er som inte orkar kolla på denna tre minuters video

  1. Gräv där du står! Lättare att börja med något du kan eller har insikt i.
  2. Gör det du Älskar med någon som du Älskar! Lättare att ta motgångar om du är passionerad inför det du gör och omger dig med människor du tycker om
  3. Skit i Affärsiden. Formulera frågor/problem istället! Vet du problemet människor har, kan du lättare skapa lösningar och därefter möjligen en affäride.
  4. Lyssna inte så mycket på andra! De flesta människor omkring dig har ingen koll på företagande däremot kommer alla ha en åsikt. Lyssna på de med RÄTT erfarenhet/insikt/kompetens. Skit i de andra.
  5. 100 Glada användare. När du lyckas få 100 personer som gillar dig, ditt företag, kompetens eller problemlösning. Då flyger det. Då blir allt så mycket lättare. Du kan tex starta en Entreprenörsblogg och nå människor du idag inte känner.

Learning Friday Förklarat

För ca två år sedan började jag systematiskt göra videos för att berätta och förklara sådant som jag lärt mig över åren, kring internet och entreprenörskap. Sådant som jag upplever är svårt att hitta i böcker. Min kompis Jenny tyckte jag skulle kalla det Learing Friday då jag alltid gjorde det i videoformat och på Fredagar. Tanken var att man i lugn och ro över helgen skall kunna konsumera detta, ta det till sig eller förkasta det.

Idag tror jag att det finns en 10-15 videos i denna kategorin på Disruptive och jag planerar för att försöka göra en i månaden, inom olika ämnen. Finns det något ämne du tycker att jag skall belysa och som jag kan något om, tycker jag du skall maila mig och inspirera mig.

Dela dina bästa EntreprenörsRåd

Det finns hos er läsare, hundratals manår av erfarenhet kring Entreprenörskap. Jag har bara mina egna referensramar att tillgå och de räcker verkligen inte till för att förklara hela verkligheten. InternetEntreprenör har en verklighetram och ni som driver konsultfirmor en annan. Dela gärna era råd eller erfarenheter nedan. Det är troligt att ni hjälper en ung entreprenör på vägen.

Uppdateringen. Den fantastiska fotografen som filmat är Judith Wolst. Ni kommer få ser mer av hennes färdigheter här!

För er som inte kan eller vill lyssna på mina entreprenörsråd. Nedan finner ni transkriberingen av videon:

Hej, jag heter Christian Rudolf och jag driver bloggen Disruptive. Idag ska vi prata om entreprenörskap. Entreprenörskap för nybörjare eller förstagångs- entreprenörer. Jag tänkte dela med mig av några insikter som jag har gjort under mina resor. Och det är kanske inte alltid självklara råd så lyssna noggrant.

EntreprenörsRåd nummer 1: Gräv där du står.  Det är oftast lättare att börja med någonting som man har en del insikter kring. Spelar man fotboll men börjar hålla på med ishockey så har man en inlärningskurva, det kräver tid. Därför är det bättre att börja med någon bransch, kompetens eller insikt för att slippa den jobbiga delen av inlärningskurvan

Entreprenörsråd nummer 2: Gör det du älskar med någon som du älskar. Det är så att det kommer garanterat vara en jobbig resa, du kommer åka på gupp i vägen. Och om du gör någonting du älskar och, ännu bättre, med någon som du älskar, då kommer du mycket lättare hantera dem här problemen och guppen i vägen helt enkelt.

Entreprenörsråd nummer 3:Affärside. Jag är inte så mycket för affärsidéer. Det jag tror och tycker är viktigt, det är att man ska ställa frågor. Genom att ställa frågor så kommer man lättare fram till vad man ska göra, var i värde kedjan man ska befinna sig, och hur man ska göra det. Affärsiden kan oftast vara en förlamande faktor, speciellt i början. Det är mycket viktigare att ställa rätt frågor. Och ställer du rätt fråga så kommer du komma till rätt svar. Vad frågan är, är lösningen på halva problemet.

Entreprenörsråd nummer 4: Lyssna inte så mycket på andra. Det låter dramatiskt när jag säger det men vad jag menar är att de flesta människor i din omgivning drive inte företag, de har inga insikter kring entreprenörskap, vilket gör att de kommer inte göra det lättare för er att ställa rätt frågor. Det kan till och med vara så att de faktiskt försöker dra ner dig eftersom företag och entreprenörer per definition faktiskt är ett hot för många människor, eller upplevs som ett hot utan att vara det.  Dem du ska lyssna på, det är de människorna som hjälper dig att ställa rätt frågor; bransch människor, andra entreprenörer, människor med mycket insikt kring den här kompetensen eller branschen som du jobbar i. För kan de hjälpa dig att komma fram till rätt fråga så kan du lättare komma fram till rätt lösning. Hundra glada användare. Det låter väl lite abstrakt när jag säger det men kan du få hundra personer som gillar det du gör, gillar dig som människa eller din kompetens så kommer du ha det mycket, mycket lättare att lyckas med ditt företagande. För de här hundra människorna kommer att ge dig feedback, de kommer att berätta för andra om dig. De kommer att säga: – ”ring den här snubben, han är jättebra på detta”.

Entreprenörsråd nummer 5: Hundra glada användare. När du når dit då kvittar det nästan vad du gör, du kommer att flyga. Det här var mina fem råd till dig som förstagångs- entreprenör, nu är det upp till dig att göra resten. Tack för mig.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Judith Wolst says:

    Yes – nu är videon uppe!! Jag gillar din lätt kvinliga handstil 🙂

  2. Tack för mycket kloka tips Christian!

    Finns faktiskt även forskningsbelägg som stödjer detta. Kolla bland annat upp forskaren Saras Sarasvathy som skrivet en hel del om hur (framgångsrika) entreprenörer fattar beslut och driver sitt företagande framåt. En av hennes käpphästar är att börja med det man har (gräv där du står). Hon menar också att det entreprenöriella tillvägagångssättet innebär att man låter sina mål utvecklas allt eftersom, snarare än att försöka förutse framtiden. Ett mer poetiskt sätt att tänka, menar hon. (mer här http://www.esbri.se/artikel_visa.asp?id=992)
    /Jonas

  3. Rudolf says:

    Jonas

    Hade jag ingen aning om. Det är mitt sunda förnuft som talar. Mitt första företag, startade jag inom en bransch jag inte hade en aning om hur den egentligen funkade, jag fick kompensera med mkt tid istället, vilket var tungt, när jag kombinerade det med lågkonjunktur och ganska stort privat risktagande!

  4. Fredrik says:

    Kloka ord. Många framgångsrika företagare har ingen som helt teoretisk utbildning och har aldrig funderat över affärsplan och liknade. De har blivit framgångsrika ändå.

    Det som känns patetiskt är att surfa in på mellan stora företag och läsa deras informationssida. Visionen om att bli störst, framgångsrika med 100 % nöjda kunder samt bli branschledande. Visioner och mål som inte går att uppfylla är meningslösa, särskilt när företagen kommunicera publikt.

  5. Kort och koncist! Håller helt med dig. Framförallt om att man måste göra det man älskar och brinner för. Har gjort det hela tiden oavsett om det gällt vilket arbete jag skall ta eller vilket företag som skall startas. Förutom att man blir bättre på den man gör om man brinner för det så finns den stora fördelen att man i värsta fall i alla fall haft kul!

    Ett par saker till som är väldigt viktigt och säker självklara, men som man ibland just därför lätt missar.

    1) Fokusera på sälj och intäkter. Låt om möjligt kunderna finansiera din uppstart. Det är allt för lätt att ta en påse pengar och börja bygga utan att ha intäkter. Kan man göra tvärtom, dvs ha en första kund innan man tar kostnader så är det kanon och gör allt lättare! Exempel på det är att man börjar med att sälja sin egen tid även om man egentligen hade tänkt bygga något annat.

    2) Tänk som en smålänning, dvs snålt. Ta inte på dig för mycket kostnader från början. Det är alltid billigare att leva snålt på sparade pengar än att sätta in kapital i bolaget och sedan ta ut lön. Måste man ha allt som man känner att man vill ha direkt? Ta exempelvis bara kostnader som du med stor sannolikhet kan räkna hem inom 1-3 månader, dvs kostnaden skall ge direkt intäkter inom denna tid.

    Sedan finns det såklart mycket annat att tänka på 🙂

  6. Fredrik Näs says:

    Väldigt bra och inspirerande video, måste säga att jag verkligen diggar video som presentationsformat med, även om jag har snackat med dig många gånger nu, så sjunker orden ändå in mer när man ser dig snacka om det, det blir mer liv och mer personligt!

  7. Mycket bra tips! Håller också med föregående talare om att hålla nere kostnaderna och fokusera på säljet. Många börjar med att köpa flashiga kontorsmöbler eller en ball telefon. Sälj istället så har du sedan råd att köpa vad du vill.

  8. YES! Du är tillbaka! Sååå efterlängtad. Ser fram emot att någon fredag lyssna och se din video där du förklarar vad är det som gör att du är med på sociala medier. Är det för att du är (vilket jag är övertygad om) social och nyfiken i övrig? Är du där för att möta andra eller för att prata till andra? Ska alla branscher vara med? Jag skulle gärna vilja möta min senaste hantverkare på Twitter. För att ge honom skuldkänslor exempelvis. Hahaha… Men utan att skola, så önskar jag mig en video med dina reflektioner.
    Och jag håller med Fredrik Näs: mera video åt folket!
    Glad fredag på dig Christian:)

  9. Mikael Green says:

    Klockrena råd! Håller med om allt till 100%.

    Den jag gillar bäst är nästan punkt fem, kanske för att det är den som är “nyast” för mig. Det är riktigt kul att se hur saker tar fart när man kommit upp i en kritisk massa av folk som dels vet vad du gör och dels gillar vad du gör. Och satsar du på att bygga upp den skaran känns den ju inte helt omöjlig.

    Påminner mig om Amy Hoy (http://unicornfree.com/30×500/) som har en onlinekurs på liknande tema som hon kallar 30×500 – att skapa 30 dollars värde (per månad) för 500 kunder borde väl inte vara omöjligt för en webbentreprenör, men det ger en rätt hyfsad inkomst.

  10. Christian says:

    Fredrik
    Du sätter fingret, på exakt vad video gör med internet, bloggande och relationer

  11. Christian says:

    Elwira
    Kommer ihåg att du berättade att du saknade mina Learning Friday 😉

    Frågan du ställer är ganska komplex, fundera på det ett tag. Måste få återkomma i frågan!

  12. Christian says:

    Mikael

    Då gillar du denna posten
    http://disruptive.nu/2008/05/20/100-glada-anvandare/

    Vad är ditt bästa råd, du håller på med projekt nummer två eller hur?

  13. Mikael Green says:

    Jäpp, detta är väl projekt nr 2, om man räknar “seriösa” (heltids) projekt. Mitt råd skulle väl vara, för att citera Richard Branson: “Screw it, let’s do it!”. Väldigt många är väldigt bra på att hitta orsaker till att *inte* dra igång sitt projekt: Det är lågkonjunktur, det passar inte min livssituation just nu, jag har inget kapital, det är för bökigt med alla blanketter, jag har ingen partner, jag fick inget Almi-lån, etc. Antingen är man kanske inte så committad till sitt projekt, och då kommer tiden aldrig att vara rätt. Men vill man verkligen testa, är det bara att köra igång. Om man inte är redo att sluta på jobbet, kör på deltid ett tag. Men kör igång! Testa! Se om idén funkar eller om kanske en variant av idén funkar.

  14. Sennbrink says:

    Mitt tips är att tala igenom uppstarten med den person du ska leva med under tiden. Min fru är ett jättebra stöd, inte bara säger hon till mig att sova, hon lyssnar på mina telefonsamtal och ger omedelbar feedback, hon har åsikter(!) om vad jag producerar och är det bästa stöder i vått å torrt.

  15. Rudolf says:

    Björn och Mikael

    Tack för bra kommentarer. De passar bra i uppföljningsposten jag skriver!

  16. Fredrika says:

    Trevliga, enkla och bra råd! Men en liten fallgrop 😉 Vet inte om trackback-länkar skapas automatiskt, men jag har i alla fall kommenterat på http://gullfot.posterous.com/ut-och-spring

  17. Rudolf says:

    Tack Fredrika. Skrev en kommentar hos dig!

  18. Jag tar mitt svar till dig här också, eftersom du troligen har fler läsare på Disruptive än vad jag har på Nya Affärer.
    Två av de sakerna jag tycker är viktigast är:
    1. Sälj! Börja sälja redan innan din produkt eller tjänst är färdig om det går.
    2. Våga ta betalt. Du kommer bli ombedd att arbeta gratis eller ge bort saker som marknadsföring. Ibland är det värt det. Oftast inte.

    Är du dessutom en social entreprenör kan du i ännu större utsträckning använda dig av din story för att sälja. En bra story säljer, och räddar du världen samtidigt som du tjänar pengar har du antagligen en rätt bra story. Ring en journalist nu!

  19. Fredrika says:

    När vi snackar råd så är jag är varm förespråkare av bootstrapping. Att som även Stefan skriver om klara sig ekonomiskt på egna ben så fort det bara går. Hålla kostnader nere, smarta finansieringsstrategier, i bästa fall egen cashflow från dag ett, om än bara symboliska belopp. Alldeles för många lägger ner alldeles för mycket krut på en snygg affärsplan som riktar sig till affärsänglar och riskkapitalister. Men ditt mål som företagare är inte att finansiera en verksamhet med hjälp av externt kapital, utan att bygga upp en verksamhet som är lönsam på egna ben.

    Sedan tycker jag personligen det är viktigt att syssla med något meningsfullt. Om du vaknar varje morgon och känner dig som en hjälte (eller bara supercool) är det så oändligt mycket lättare att ta sig igenom tyngre perioder. Observera att jag menar något som är meningsfullt för *dig*, och inte någon annan 🙂

  20. Jonas says:

    5 obligatoriska hörnstenar, helt klart – snabbt och bra förklarat också (och förstås föredömligt filmat). 🙂

    Något som jag har insett vikten av mer och mer, är att hitta de där människorna som kan stötta en och komma med goda råd eller uppmuntrande ord när det behövs: en förstående partner, en erfaren mentor, en driven samarbetspartner osv. Att bygga upp ett team, även i den allra lösaste definitionen av ordet, runt omkring sig som kan bidra med kunskap, kompetens, motivation och feedback, är en av de saker som har hjälpt mig otroligt mycket på vägen. Nätverka, helt enkelt, hade nog varit mitt råd nummer 6.

  21. Johnny says:

    Mycket trevliga tips! Off topic: Om jag inte minns helt galet har inte du ett plugin för din “Hjälp till att Sprida-ruta”? Skulle gärna vilja ha något liknande i alla fall:)

  22. Rudolf says:

    Jonny

    Tack!

    Jo, jag håller på att utveckla ett sådant. Du kan faktikst se det här in action i denna blogposten så att säga. Kolla de sociala knapparna ovan. Vill du prova det? Det är som sagt, mkt betafaktor på det

  23. Bra tips Christian. Vore kul om du hade tid att göra ytterligare sammanställningar, som denna, längre fram med tips kring hur entreprenörer säljer, vanligaste fallgroparna i kundrelationer, osv. Tror det vore uppskattat från många nya entreprenörer.

    Angående “100 🙂 Användare” så tror jag inte ens att den siffran behöver vara så hög. Det räcker oftast med att skaffa sig ca 10 nöjda kunder för att kundkretsen skall växa automatiskt. Det i kombination med att våga säga vad man kan men fortfarande vara ödmjuk.

    Grymt kul att man inte är ensam Skåning i entreprenörsdjungeln 😛

    Bra jobbat Christian!

  24. Rudolf says:

    Tack David!

    Det finns mkt att säga. Du kan alltid kolla in kategorin “learning friday” här så hittar du många videos.

    Du har helt rätt, det behövs inte 100. Men det var en fin pedagoski siffra som Peter skrivit om innan 😉

  25. Mycket bra video! Vad du säger rimmar mycket bra med vad jag själv läst och mina egna erfaranheter. Jag gillar den kompakta presentationen också. Less is more!

  26. Rudolf says:

    Tack Peter

    Det är inte bara jag, det är även judithwolst.se som har påverkat packeteringen. Formatet är inspirererat av Seomoz.com, som har ngt som heter Whiteboard Friday. Du får gärna inspireras av mig och Seomoz och göra egna om ditt ämne, Ruby on Rails. Aldeles för få använder video för att dela med sig av sina kunskaper.

    Jag har en ganska billig videokamera och ser till att göra det, precis som du säger, less is more. Ca 3 minuter, en kunskap som är svår att läsa sig till och jag tänker alltid på en mottagare, i detta fallet var det “Ung företagsamhet”

  27. Ola Nilsson says:

    Tusen tack för tipsen Christian! För mig blev det lite som efterhandsbekräftelse av att jag verkar ha gjort många rätt i de fem stegen. Jag kan då också återkoppla att de funkar ganska bra även när det gäller “sociala” initiativ eller ideella projekt. Efter terrordåden i Norge drog jag direkt igång med att arrangera en nordisk dialo i Oslo den 4-6 november. Nu är det två veckor kvar tills dess och jag har gjort detta:
    1. Grävit där jag stått! i de frågor jag har full koll på.
    2. Gjort det jag Älskar med någon jag Älskar! engagerat trogna vänner i projektet
    3. Skitit i Affärsiden. Har inte väntat på andra att ge pengar eller stöd, det har vi byggt upp efter hand.
    4. Inte lyssna så mycket på andra! de som kan hjälpa har gjort det, de andra får stå och titta på vår succé.
    5. Fått 100 : ) användare. visserligen på Facebook, men även personliga kontakter och vänners vänner.

    Återigen, TACK för din bekräftande inspiration!
    <3
    ola

  28. Alexander says:

    Mycket inspirerande, har nyligen hittat hit till Disruptive och måste säga att här finns väldigt mycket givande material. Något jag speciellt gillar är när du presenterar saker i ett videoinlägg, du gör det riktigt bra och du har gett mig inspiration på många olika sätt, tack! 🙂
    Jag kommer med glädje titta in här oftare och hoppas framförallt på fler videoinlägg, där du tar upp olika saker du är bra på och vill dela med dig av.

  29. rudolf says:

    Tack Alexander!

    Video blir för sällan av det skälet att jag hinner dåligt men jag skall se om jag inte kan fixa några innan sommaren.

Trackbacks

  1. […] I övrigt har entreprenören och webbstrategen Christian Rudolf gjort en bra introduktionsvideo till entreprenörskap. Se hans video på Disruptive. […]

  2. […] ger råd till entreprenörer Dieter Kalisch 26 Aug, 2011 Tags: 203 Media Christoffer Johansson Daniel Ylitalo Felix […]

  3. […] Christian Rudolf har till exempel gjort en liten video på ca.3 min – där han ger sina råd till nya och unga entreprenörer. Learning friday kallar han sina tips och i just den här erbjuder han sina fem bästa råd till unga entreprenörer. […]

  4. […] fredags la jag upp en video där jag berättar vad jag tycker Unga Entreprenörer skall tänka på när de startar sitt första företag. Med glädje kan jag säga att jag lyckades inspirera andra entreprenörer som läser disruptive […]

  5. Dwall.in says:

    Tips för nya företagare…

    Är du en ny företagare eller går du rent av i tankarna på att bli en egen företagare? Om så är fallet så vet du säkert hur otroligt mycket tips och råd det finns att inhämta överallt. Det…

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+