Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Disruptives Läsare ger råd till Unga Entreprenörer

I fredags la jag upp en video där jag berättar vad jag tycker Unga Entreprenörer skall tänka på när de startar sitt första företag. Med glädje kan jag säga att jag lyckades inspirera andra entreprenörer som läser disruptive att dela med sig av sina insikter. Jag tycker att dessa råd förtjänar att lyftas, läsas, delas och diskuteras. Det finns mycket kunskap, som man inte kan läsa sig till på universitet.

Först ut är Stefan Mahlstein, serientreprenör. Ni finner honom på Twitter här

1) Fokusera på sälj och intäkter. Låt om möjligt kunderna finansiera din uppstart. Det är allt för lätt att ta en påse pengar och börja bygga utan att ha intäkter. Kan man göra tvärtom, dvs ha en första kund innan man tar kostnader så är det kanon och gör allt lättare! Exempel på det är att man börjar med att sälja sin egen tid även om man egentligen hade tänkt bygga något annat.

2) Tänk som en smålänning, dvs snålt. Ta inte på dig för mycket kostnader från början. Det är alltid billigare att leva snålt på sparade pengar än att sätta in kapital i bolaget och sedan ta ut lön. Måste man ha allt som man känner att man vill ha direkt? Ta exempelvis bara kostnader som du med stor sannolikhet kan räkna hem inom 1-3 månader, dvs kostnaden skall ge direkt intäkter inom denna tid.

Såhär tycker Mikael Green, redovisningsentreprenör. Ni finner Mikael på Twitter här

Mitt råd skulle väl vara, för att citera Richard Branson: “Screw it, let’s do it!”. Väldigt många är väldigt bra på att hitta orsaker till att *inte* dra igång sitt projekt: Det är lågkonjunktur, det passar inte min livssituation just nu, jag har inget kapital, det är för bökigt med alla blanketter, jag har ingen partner, jag fick inget Almi-lån, etc. Antingen är man kanske inte så committad till sitt projekt, och då kommer tiden aldrig att vara rätt. Men vill man verkligen testa, är det bara att köra igång. Om man inte är redo att sluta på jobbet, kör på deltid ett tag. Men kör igång! Testa! Se om idén funkar eller om kanske en variant av idén funkar.

Björn Sennbrink, WordPresskonsult har en lite annorlunda ansats. Ni finner Björn på Twitter här

Mitt tips är att tala igenom uppstarten med den person du ska leva med under tiden. Min fru är ett jättebra stöd, inte bara säger hon till mig att sova, hon lyssnar på mina telefonsamtal och ger omedelbar feedback, hon har åsikter(!) om vad jag producerar och är det bästa stöder i vått å torrt.

 

Fredrika Gullfot, algentreprenör(???) skriver såhär. Ni finner Fredrika på Twitter här

Skillnaden mellan en framgångsrik entreprenör och en affärsintresserad idéspruta ligger kanske just i det här med att faktiskt ge sig ut för att hitta och förstå sin marknad.

 

Sebastian Stjern, entreprenör inom social förändring tycker såhär. Gillar ni socialt entreprenörskap skall ni följa Sebastian  på Twitter

1. Sälj! Börja sälja redan innan din produkt eller tjänst är färdig om det går.
2. Våga ta betalt. Du kommer bli ombedd att arbeta gratis eller ge bort saker som marknadsföring. Ibland är det värt det. Oftast inte.

Är du dessutom en social entreprenör kan du i ännu större utsträckning använda dig av din story för att sälja. En bra story säljer, och räddar du världen samtidigt som du tjänar pengar har du antagligen en rätt bra story. Ring en journalist nu!

Jonas Grenfeldt tycker såhär. Ni finner Jonas på Twitter här

Något som jag har insett vikten av mer och mer, är att hitta de där människorna som kan stötta en och komma med goda råd eller uppmuntrande ord när det behövs: en förstående partner, en erfaren mentor, en driven samarbetspartner osv. Att bygga upp ett team, även i den allra lösaste definitionen av ordet, runt omkring sig som kan bidra med kunskap, kompetens, motivation och feedback, är en av de saker som har hjälpt mig otroligt mycket på vägen. Nätverka, helt enkelt, hade nog varit mitt råd nummer 6.

Stefan Hadlin, tycker att detta är viktigt. Ni finner Stefan på Twitter här

Håller också med föregående talare om att hålla nere kostnaderna och fokusera på säljet. Många börjar med att köpa flashiga kontorsmöbler eller en ball telefon. Sälj istället så har du sedan råd att köpa vad du vill.

 

Erik Starck var kort och koncis. Ni finner Erik på Twitter här:

Råd noll: sätt igång

 

 

Jag vet att det finns ännu mer kunskap därute. Berätta vad ditt råd skulle vara i en kommentar. De fem minutrarna du lägger på det kan hjälpa några av de ungdomarna som läser denna posten!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Erik says:

    Kul att det börjar hända grejer här igen!

    Goda råd… nu vet alla som läst det här att det är bara att köra igång!

  2. Andreas Rönnqvist says:

    Galet bra kommentarer och ännu bättre med en lista intressanta entreprenörer att följa. Alla ligger nu i min feed (även om några bodde där innan också).

  3. Mitt råd är att skaffa vänliga “mentorer” lr människor som har erfarenhet av egen företagandet/entreprenörskap. De är ett fantastiskt stöd när man kör fast. Som alltid när man träder in på oträdd mark så kommer det finnas berg att bestiga, berg som lätt kan ta musten ur en och få en att tvivla. Att då få hjälp och backup av dessa “mentorer” gör berget betydligt lättare att bestiga och håller energinivån uppe. Här är ju sociala medier fantastiskt, då de flesta där är otroligt hjälpsamma och pushande. Så häng på #entreprenörskap på twitter så får du massor av hjälp på vägen =)

  4. Andreas says:

    Jag har min egen franchise Proinvestor.se ! Om jag kan hjälp någon med något,då
    skriv till mig på [email protected] !
    Bra sagt !
    “Mitt råd är att skaffa vänliga “mentorer” lr människor som har erfarenhet av egen företagandet/entreprenörskap”

    VD Proinvestor.se

Trackbacks

  1. […] Disruptives läsare er råd till entreprenörer […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+