Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Tips för Startups!

arcticstartupVisserligen är startup  samhället i Sverige inte så stort. Kanske finns det 5000 personer att hålla reda. Ändå är det inte lätt. Det finns inga heltäckande mötesplatser eller bloggar. Man får hålla koll på flera källor. Internetworld, Swedish Startups, Nätkoll, sina egna RSS-flöden, mailboxen och bloggar. Jag kan verkligen inte säga att jag har koll. Jag vill tipsa om en källa till, Artic Startups. Deras flöde har bott i min Google Reader under ett par månader och jag har mailat lite med dem under julhelgen. Det är ett gäng finnar som skriver på djupet om Startups. Jag upplever att den finska marknaden täcks mycket bättre än övriga skandinaviska marknader. Naturligt har man ju bättre koll på sin egna lokala marknad.

Om ni läsare som har startups börjar föra en dialog med dem så kommer detta att ändras. De är lika intresserade av att skriva vad som händer här i Stockholm som i Helsingfors. Som bloggare behöver man födas med information. Nästan alla bloggare har ju dagjobb och man hinner helt inte gräva så mycket som man kanske vill.

Så tipset är inte bara att ni skall följa Artcit Startups, ni skall också starta en dialog med dem. Arctic Startups är precis som jag, nyfiken på era Startups och letar saker att skriva. Så hör av er och berätta er historia!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Håller helt med! Mycket trevliga, kloka och drivna finska grannar! Jag kan avslöja att det finns en chans att träffa några av dem i Stockholm i samband med 24h Business Camp. Är det någon som vill ha en snygg sticker också så har jag en bunt 🙂 http://www.flickr.com/photos/paulamarttila/3146454309/

  2. Antti says:

    Thanks for the blog post! Looking for interesting discussions!

  3. Rudolf says:

    Snyggt Paula. Grabbarna Artic har kanske bättre koll på Sverige än vad jag trodde 😉

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+