Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Tailsweep ändrar min syn på Bloggen som media!

I förra veckan var jag och hälsade på Joachim Lerulf på Tailsweep. Jag känner Joachim sedan tidigare. Vi var kollegor på WGP. Joachim slutade innan mig för att just starta Tailsweep.

Jag har varit skeptisk till bloggen som marknadskanal av två skäl:

  1. Det är höga transaktionskostnader. Du som mediaköpare måste hantera många relationer vilket ökar kostnaden för kampanjen väldigt mycket, jrf med att köpa media för 20 MSEK hos en TV-kanal. Det är en supereffektiv köpprocess.
  2. Jag har nog trott på bloggen som varumärkskanal men eftersom det är svårt att mäta den effekten har jag alltid ansett att det varit svårt att motivera investeringar i kanalen. “If you cant count it, it does not count”. Från en annonsköpares perspektiv ser man därmed bloggen som en direktsäljande kanal. Till publicistens stora nackel.

Att Tailsweep är ett nätverk och därmed löser problem nummer ett har jag vetat. Det som däremot är helt nytt för mig är att de även adresserar problem nummer två. De ser vad som händer bortom klicket på annonsen. De anstränger sig för att lyfta fram helt andra värden av din kampanj än den direkt säljande. Det är detta som är det viktiga i Joakims budskap. Detta är detta som gör intervjun och de kunskaper Joachim förmedlar till “Disruptiva”

Nu är Tailsweep ännu inga dominanta jättar men sakta men säkert ändrar de marknaden. Deras handlingar och andras(de får säkert efterföljare) kommer göra bloggsatsningar mer lönsamma att göra. Detta kommer leda till:

  1. Befintliga aktörer som nått framgång redan kommer kunna växa till sig och sätta sina varumärken. De positionerar sig för att bli uppköpta av etablerade mediabolag eftersom de kan se kanalerna som intressanta komplement till sina säljportföljer. När man lättare kan lyfta fram värden ur en bloggkampanj kommer detta också påverka mediabolagens sälj. De kommer vara intresserade av att sälja även denna media.
  2. Helt nya aktörer med en mer professionell affärsutvecklande ansats kommer börja titta på bloggosfären.

Nedan har ni mitt möte med Joakim Lerulf på video. Videon är lite längre än vad jag vill ha dem men Joachims budskap är så intressant att det är värt att lägga några minuter med en kafe i handen.

Efter att ha sovit på detta lite insåg jag att jag är misstänksam positiv så jag lät några av mina bloggvänner uttala sig om Tailsweep. Kolla in vad de tycker nedan:

TKJ om Tailsweep:

“Jag har bara gott att säga om Tailsweep. Visst har de några gånger drabbats av tekniska barnsjukdomar, men de har alltid rättat till dem. Jag har fått en personlig kontakt med dem, så de svarar alltid snabbt på frågor. För att ta ett exempel så önskade jag tidigt att de fixade så att man kunde lägga in alternativ annonskod som visas när ingen annons är såld, vilket de relativt fort löste.

Eftersom de säljer nischade annonser och på så sätt kan få bra betalt för dem, tycker jag att de genererar bra med pengar. De är idag en av mina största inkomstkällor, även om jag hela tiden jobbar för att inte lägga alla ägg i samma korg.”

Gunnar på Bloggverket, som bla bloggar på Nätkoll:

“Medan många affiliatenätverk och annonsförmedlare lovar runt men håller tunt levererar Tailsweep stadigt in ökande annonsintäkter till Bloggverket”

Manou på Din IT kunskap:

“Jag har haft bra kontakt med dem, de kontaktar mig när de till exempel vill att jag ska rätta eller omplacera annonser. För inte länge sen designade de om sin sida och jag tycker att den nya sida är mycket mer navigerbar än den förra.

Har man bra trafik på sin blogg kan man tjäna bra med Tailsweep. Det jag kanske kan klaga lite på är att det ibland kan dröja ett tag mellan annonserna. Man avslutar en annons och få vänta ett tag innan nästa annons sätts upp. Under tiden kan det hända att man får stor trafik tack vare till exempel att Tommy tipsar en av mina inlägg i hans nyhetsbrev.
I det stora hela är jag rätt nöjd med Tailsweep.”

På ett personligt plan gillade jag att träffa Joakim. Det var mycket energi i Joakims ord, när han pratade som påverkade mig positivt! Tack Joakim! Tailswep är startat av Joachim Lerulf, Mikael Svärdh och Marcus Herou.

Är ni publicister eller mediaköpare så lämna gärna era erfarenheter kring i Tailsweep i en kommentar nedan!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Per says:

    Lustigt att du gjort en intervju med Joachim just nu. Jag satt faktiskt och diskuterade om Tailsweep med några kollegor förra veckan efter jul. Jag har inte följt Tailsweep så noga och vet faktiskt inte riktigt varför jag blev nyfiken på hur det gått för både Joachim och Tailsweep. Jag ser framemot att se videon, men väntar med den godsaken till imorgon.

    Om Joachim läser det här – Lycka till och hoppas vi stöter på varann snart.

    /Per, som hjälpte till med den internationella satsningen av Pokerlistings.

  2. Hans says:

    Under 2009 har jag lovat mig själv att det ska bli av titta på fler lösningar än Adsense och egen reklam för de viktiga sajterna.

    Har börjat av och till tidigare men inte slutfört det då. Det krävs ju tid att lära sig en ny annonstyp t.ex. affiliate (som jag är lite småskeptisk till). Jag var heller inte direkt nöjd med responsen från flera av aktörerna.

    Den här gången ska jag dock vara mer exakt. Först och främst dokumentera all erfarenhet och kontakt i SEOTaktik.com.

    För mig är det en väldigt bra arbetsmetodik just kring att samla erfarenhet. Man (jag i alla fall) sammanställer och tänker lite mer än man gjort om man antecknat bara för sig själv.

    Tailsweep har jag av och till funderat på att pröva mer än för att mäta trafik (där jag tog bort dem nyligen på största sajten 5500 unika / dag) men jag hade dem alltid efter affiliate… Uppfattade att affiliate kanske var viktigare att börja med iochmed Google:s köp av Doubleclick.

    Vad tror du?

  3. Hans says:

    Du får berätta mer om det där när vi träffas nästa gång. Ger mig nog mer än att se filmklippet. Åtminstone om det är långt.

    Jag behöver ändå få en generellt bättre bild över hela media-segmentet på nätet kring annonsering. Och det har ju alltid intresserat dig. Jag tycker det är lite små tråkigt (0_<)

  4. Jesper Åström says:

    Att CTR och annonsvisningar inte längre är hållbart som success events i ett bra KPI är nog de flesta med på. Om den “virala effekten” är vad som ska ersätta detta är jag inte helt övertygad om. Med hjälp av cookies, webläsarinställningar och IP kan man på ett ganska bra sätt följa en användare från konsumtion av kommunikation till konsumtion av produkt och således också sätta upp ett framgångsindex som är baserat på avslut.

    För oavsett hur mycket varumärke som skapas är bottom line ändå hur många pengar som finns på bankkontot vid slutet av varje månad. Nu tror jag mig ändå ha någon typ av statistiskt underlag för att säga att bloggmarknadsföring ger bra mycket härligare mängd pengar på banken än traditionell banner- eller advertorial-annonsering. Sök knäcker fortfarande om man tittar på direkt ROI (och man inte räknar in eventuella varumärkesbyggande effekter som jag är grymt skeptisk till om man inte jobbar med dialog genom en egen blogg) men om det är såsom Joachim säger: “mer än hälften av de som blivit tipsade om en produkt på en blogg har har defacto köpt den produkten också…” – så… Jisses… då knäcker det ju till och med sök… ;P

    Tailsweep är enligt allt vad jag hört grymt bra för både bloggare som annonsör. Jag hoppas att mycket av nästa års marknads- och pr-budgetar landar i deras fickor.

    Bra inlägg Christian… jag blev både sugen på debatt och på att uppdatera bloggen 🙂

    Thnx.
    //Jesper

  5. Rudolf says:

    Jesper:Tittar man på detta som räckviddsmedia så tävlar man med lite andra typer av räckviddsmieda, så är det intressant. Nu är inte tailsweep ett intressant alterantiv till TV media ännu men de tar steg mot det.

    Då blir det genast annorlunda hur annonsörer kan se på mediat!

  6. Rudolf says:

    Hans

    TYcker du skall fimpa de där affiliategrejorna och omgående testa Tailsweep. Du kan alltid jämföra efteråt men du vet hur skeptisk jag är till affiliategig!

  7. Hans says:

    Jag vet vad du menar,

    Men det kan ju vara en poäng att ta allt på en gång och få en jämförelse & förståelse av hela området. Kan jag hitta en bra affiliate jfr sådant jag tror jag säkert kan ha nämnt tidigare d.v.s. tydligare prioritet på publicist, bredd på annonsörer och rätt annonser för säljare är det värt mycket.

    Det mesta jag sett är ju just varumärkesannonser som trycks ut som affiliate…

    Egentligen om man kan tror jag det bästa är att bli sin egen affiliate så att säga. Men det är inte akutellt för mig.

    Tittar man på analys finns det ju heller ingenting seriöst gjort på svenska och knappt på engelska. Så där finns kanske en poäng också.

    Hur som helst behöver jag få en bättre enhetsbild av det.

  8. Jag tror inte på bloggar som annonskanal utan på bloggosfären som buzz-arena. Tailsweep kan säkert tjäna sig en hacka på att förmedla annonser och inget fel i det, men det riktigt intressanta från mitt perspektiv är PULL i bloggosfären, inte PUSH.

  9. Mattias: Bloggosfären är ju ett samtal. Därför tror jag Push fungerar. Det är lite som när du promixar på stan med dina polare. Visst man pratar bloggar, tjejer, folköl men man diskuterar också det som finns i skyltfönster, reklam på taxibilar, eller alla ljusskyltarna som hänger kring Stureplan ibland(jag älskar dem)

    Det allra tydligaste exemplet är ju de där två bilarna som cirkulerar i Stockholm city med reklam för stripklubbar. De är en stor och kontinuerlig snackis 😉

  10. Jesper Åström says:

    @Mattias – All min statistik visar att bloggar är det medium som fungerar bäst som annonskanal på webben.

    1. Det genereras en högre CTR
    2. Användarna som kommer genom bloggar genomför fler success events – köp, lämna e-post, ladda hem dokument etc etc.
    3. Användarna som kommer genom bloggar läser i genomsnitt fler sidor och stannar i genomsnitt signifikant längre på landningssidan

    Som arena för dialog och buzz är det dock som du säger helt outstanding.

    Och allt handlar om den där underbara relevansen 🙂

    //Jesper

  11. @Christian: yepp, det stämmer ju att många (inte bara bloggare som skriver om reklam och pr) pratar om reklam och köpt utrymme har ju också sitt existensberättigande. Logiken kan mycket väl vara som du beskriver. Det skulle vara väldigt intressant att se skillnaden i produktions och distributionskostnad för hur det snackas om en köpt annons i bloggosfären respektive en viral film eller sajt för nåt case – med smart kommunikation oavsett om det är köpt produktion + köpt utrymme (tailsweep) eller köpt produktion och gratis distribution (PR).

    @Jesper: Bloggar rockar på många sätt som du säger. Om CTR är högre talar det ju till bloggannonseringens fördel jämfört med andra annonsbärare på nätet. Men är inte den totala räckvidden för ett bloggnätverk ändå peanuts jämfört med gammelmedia på nätet? Finns det nån cool statistik på det?

  12. Jesper Åström says:

    @Mattias – Jo, räckvidden i nominella tal blir ofta jobbig. Och många köpare är kvar och köper på brutto-/nettoräckvidder vilket är ett lingo som bör hållas enbart till “icke-mätbara” medieformer såsom papperstidningar.

    Förhoppningsvis öppnar Tailsweep upp sig något för att på så sätt kunna få upp dessa siffror på ett bra och segmenterat sätt. Förstår dock om de håller locket på tills alla tekniska bestyr är i ordning. Räckvidd är dock inte så viktigt om man ställer det i relation till att träffa helt rätt.

    Precis som Joachim säger i videon ovan så talar du till en fan-base snarare än till en “vem-som-helst-läsare”. På så sätt talar du till en segmenterad målgrupp. Jag hoppas att Tailsweep får konkurrens på den här marknaden då jag tror att konkurrensen bara kommer vara gynnsam och marginalerna framöver kommer ha plats för flera entreprenörer :))

    //Jesper

  13. Tommy says:

    Att en damp-unge som mig tittar på en 12-minutersvideo är ett förbannat bra betyg! 🙂 Mycket bra! Engagerande, inspirerande och initierad. Bra jobbat Christian – och Joakim, så klart.

  14. Rudolf says:

    Mattias

    Jag kan bara tala för det segmentet som jag agerar i. Skulle vi IT-bloggare slå oss ihopa, då har vi nog rätt massiv räckvidd. Flera hundratusen unika i månaden. TKJ dominerar såklart men min sida växer fort, även andra jobbar på och ökar sin trafik varje månad!

    På vissa plan är man nog då en konkurrent till IDG

  15. @Christian: Ja, det är ett bra exempel på Bamse-logiken: “många små tillsammans är starka”. Ronnestams krönika om sociala medier och mänsklig värme och den påföljande debatten visar ju dessutom att bloggosfären är tillräckligt viktig för IDG att använda som både källa och distributionskanal. DET är vad jag tycker är coolt med bloggar – inte att enstaka bloggar EFTERLIKNAR tradmedier (många läsare och en redaktionell funktion i bloggare som sållar bland “nyheter”). Istället att det är som ett ekosystem där konversationer kan frodas tack vare interaktiviteten mellan många små och självständiga kanaler/skribenter.

  16. Rudolf says:

    Mattias:
    Många kan belysa problemet från många synvinklar. Precis som FRA debatten!!

  17. Jerker says:

    Nja tycker nog att den där killen som är försäljningschef på Tailsweeeep är skönast. Rockig stil men ändå kostym kille liksom. Han har kunskapen och brudarna!

  18. Foo says:

    Synd bara att annonsörerna sviker. Tailsweep har inte haft ngn annonsering på min blog på över en månad. Annars var det sköna tusenlappar varje månad.

  19. Har du hört talas om företaget Blogads i USA? Intressant att läsa om ett företag som har “The Long Tail” begreppet i företagsnamnet! 🙂

  20. Tack Christian för att du uppmärksammat oss och tack för en trevlig intervju! Kul också att se alla intressanta och engagerade kommentarer. Engagemanget som finns här, diskussionerna som förs och den dynamiken som uppstår illustrerar verkligen varför bloggar är en mycket intressant miljö för marknadskommunikation. Jag tackar för intressant läsning!

    Tack Per, kul att höra från dig!

    /Joachim, Tailsweep

  21. Hej, för ett år sedan gjorde vi en bedöminig att bloggsfären borde ha intäkter på 100 miljoner baserat på dess trafik. Många hånade bedömningen och tyckte den var oseriös men om man läser vad vi sa så handlade mycket om att avsaknaden av nätverk som paketerar och säkerställer leveranser samt kundernas okunskap om bloggsfären. Sociala medier är nu på allas läppar och företag som Tailsweep som identifierat detta och satsat på kvalitet före något annat är vinnare. Vi har använt Tailsweep vid ett flertal gånger och tycker de gör ett fantastisk arbete att hjälpa bloggare att nå intäkter och annonsörer att nå ut till nya arenor för dess historier. Det som oxå är viktigt är att undersöka och utvärdera insatserna både ifrån ett varumärkesbyggande perspektiv och ett försäljningorienterat. Detta har inte med kanalerna att göra utan med budskapen och sättet att kommunicera. Men vägen dit är fortfarande lång för många annonsörer och rådgivare som inte mäktar med att göra den analysen så framtiden finns fortfarande framför oss….

Trackbacks

  1. […] jag ett tips av Christian Rudolf om en artikel, med tillhörande intervju, som han publicerat på Disruptive om Tailsweep. Det gav mig en anledning att titta litet närmare på vad Tailsweep är för […]

  2. […] sin story om hur hans företag Tailsweep ser på bloggar och på vilket sätt man tjänar stålar. Disruptive.nu’s Christian Rudolf håller på och skapar en brygga mellan DIY-videoreportage och UR-TV på […]

  3. […] Tailsweep ändrar min syn på Bloggen som media! [disruptive.nu] Etiketter:intervju […]

  4. Beta Alfa » Blog Archive » Lär känna bloggarnas annonsnätverk says:

    […] Christian Rudolf på Disruptive har träffat Joachim Lerulf på Tailsweep. Ett annonsnätverk för bloggar. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+