Här kommer två historier om knappar som på olika sätt påverkar företagens “bottom line”.
Den första knapphistorien fick jag för några dagar sen som ett länktips från Erik till sajten User Interface Engineering som handlar om gränssnittsdesign. Där var en fantastisk historia om hur en liten ändring av en knapp på en webbsida ökade intäkterna med $300MUSD! Denna smått otroliga historia finns nu med i boken Web Form Design: Filling in the Blanks.
Sajten med denna intäktsgenererande knapp nämns inte vid namn men är med tanke på omsättningen en av de ledande E-handelssajterna. Vid en användarstudie upptäckte man att man tänkt fel vid flödet när kunderna skulle checka ut, dvs betala. Betalningen krävde att man först var tvungen att registrera sig som kund. Tanken var att underlätta efterföljande köp då kunderna bara skulle behöva ange användarnamn och lösenord.
Användarstudien visade att endast ett fåtal kunder var behjälpt av detta upplägg. Många glömde bort användarnamn och lösenord mellan besöken och ett stort antal kunder ville överhuvudtaget inte registrera sig. Dom ville bara köpa något inte ingå i en relation.
Lösningen var enkel. Istället för en registrerings-knapp la man in en “Continue”-knapp med budskapet: “You do not need to create an account to make purchases on our site. Simply click Continue to proceed to checkout. To make your future purchases even faster, you can create an account during checkout.“
Denna enkla ändring ökade antalet betalande kunder med 45%! Under ett år motsvarade detta en omsättningsökning på $300 MUSD. Onekligen ett ganska talande case för att göra användarstudier 🙂
Den andra historien är mycket kortare och handlar om Google. En beräkning visar att deras “I feel lucky”-knapp kostar dem $110 MUSD per år! Anledningen är de uteblivna annonsintäkterna eftersom användarna inte presenteras med sökresultat utan istället tas direkt till den destination som Google har som första sökresultat. Beräkningen grundas på att knappen används vid ca 1% av alla sökningar.
Ganska kul hur något så på ytan trivialt som knappar drastiskt kan påverka intäkterna i den ena eller andra riktningen.
Jo, fast med Google’s knapp kan det ju vara precis tvärtom.
Skönt med en bra start på måndagen med den länken! Riktigt bra!
Jag har också läst att färgval spelar en stor roll, siter som använder sig av röd markering för knappen med text info för att gå vidare som ändras till grön med mouse over, ökar conversion rate vid checkout. Alla borde ju veta numera hur frusterande det kan vara att bara sitta och fylla i massa info som man inte tycker behövs… bra blogpost.
Webshoppar där man snabbt och enkelt kommer till checkout är betydligt mer tilltalande. Tror många fler skulle se fler köp om de var tydligare med fraktpriser också, i många fall framkommer den informationen allt för långt in i beställningsprocessen.