Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Entreprenören och lågkonjunkturen!

Nu är den här på allvar. 19000 personer varslades i December. Hade det varit en normal månad hade det varit den värsta varselmånaden någonsin i Sverige. Många företag har stora problem. De är friska men har svår likvidetsbrist. Banker har slutat finansiera svenskt näringsliv och brottas med svåra egna problem. Näringslivets karta ritas om. Jag skulle nog definera det som spännande tider. Gröttider 😉

Entreprenörer och företagare drabbas hårt. Faktum är att de flesta företagare driver mindre företag och de är beroende av Sveriges giganter. Slutar de betala för att de själva har svår likviditsbrist är dominoeffekten igång. Att sitta här och ge spaningar för Sveriges entreprenörer är ju lite förmätet med tanke på hur många som har problem upp till näsborrarna. Se detta som tankar för att blicka bortom problemen.

Jag tror:

samarbeteovergranserna2009 är samarbetets år. Detta gäller på alla plan. Individer hjälper varandra. Man tipsar varandra om jobb, kunder, tankar och ideer. Man samarbetar för att man har olika perspektiv, kompetenser, ork och vilja. Entreprenörer slår sina kloka huvuden tillsammans och sin handlingskraft. Här brukar 1+1 bli mer än två. 24hour business camp är ett gott exempel på detta. Företag samarbetar kring sälj, packeteringar och större lösningar. Ensam är inte stark. Tillsammans är man en del av en kedja som blir svagare om en försvinner. En av mina spaningar inför 2009 är att vi får se oheliga allianser mellan stora mediaföretag. Schibsted och Bonnier kanske helt plötsligt ligger i samma säng bara för att nedgången är så våldsam så man klarar inte av att tackla den själv Pressen gör att man väljer samarbeten som tidigare var “omöjliga”. I min egna värld är samarbeten väldigt synligt. Peter och jag samarbetar. Jag orkar skriva mer än Peter just nu. Imorgon är det kanske annorlunda. Jag samarbetar med många bloggare, delar tankar, erfarenhet, länkar, energi. Jag tror detta händer på många fler ställen idag. Jag är inte ensam om detta beteendet, upplevelsen eller spaningen.

blodande-fingerDrakarna blöder. De ligger på marken och skriker som grisar på staten skall rädda dem. Vi dör säger de och samhället med oss. Stora ord och antagligen mest ett tecken på hybris som vi ser i företagsledningar(detta gäller på fler nivåer än topp20). De tror att de är så mycket mer än vad de är Kanske är det förtiotalisternas dödsskrik. De vill inte gå hädan som den generationen som pajjade svenskt näringsliv och hade ihjäl våra nationalklenoder. Detta är också detta som entreprenörens chans. Drakarna ser inte pungsparkarna nu. Du kan slå länge och hårt på dem utan att de ens reagerar. De inbillar ju sig att de är viktiga och att någon måste rädda dem. De bryr sig inte om dig. Nu kan du knappra marknadsandelar, hitta samarbetspartners som inte ens skulle se dig innan. Hitta duktiga människor som är redo för annat än ett mellanchefsjobb på ett stort företag. Jag vet, det är svårt att se detta för många men tar man denna chansen ritar man om kartan och det är du som bestämmer hur den kartan skall se ut.

Jag kämpar på för att rita om mediakartan. Mjukvara.se är nu en riktigt sida(visserligen med en hel del skönhetsfel) i den bemärkelsen att den har mer än 30000 unika besökare i månaden. Detta för att jag samarbetar. Oturligt nog är min drake inte så svag. Snart börjar säljet och det är väldigt troligt att det är delvis IDG:spengar jag måste slåss om. De kommer inte uppskatta det att jag är där och försöker pungsparka dem 😉

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Hej Christian och heja samarbete! 🙂
    När man jobbar själv eller i små konstellationer (som vi på MIKU) behöver vi verkligen varandra. I företaget och utökat med andra samarbetspartners. Både i sällskap och input rent mänskligt, men även kreativt för annars är det så lätt att fastna i sina egna tankar. Jag tror på att lita på varandra, tillit saknas ofta -då det handlar mer om att se andra som konkurrenter. Nu (i kristider) är jag säker på att vi som bjuder på oss själva och samarbetar når längre. Och har roligare på vägen! 😉 Fram med grötfatet!
    Vänliga grötkapitalhälsningar Maria på MIKU

  2. Lena says:

    Tack för intressant och inspirerande läsning!

  3. Helt rätt! Samarbeten är det som kommer fungera framöver. Inte smala budgetar och hålla hårt i pengarna.

    Jag upplever just i dagarna utmärkta exempel på detta. Dels 24hbc som du nämner, men framförallt ett samarbete gällande en kontorsplats där vi får plats trots att vi betalar mindre. Anledningen stavas samarbete.

    Jag ser även samarbete som formen i ett företag där vi försöker sälja in en tjänst till flera kunder som sedan får samarbeta för att marknadsföra den genom att dela på annonsutrymmen, etc. Trots att de i allra högsta grad är konkurrenter! Jag vet inte om det hade varit orimligt för två år sedan, kanske, men nu är de helt klart intresserade.

    Kör hårt!

    /Anton

  4. Anton:

    Världen ändrar sig. det fina är att många företag är väldigt anpassningsbara. Speciellt de mindre.

    Det är bara drakarna som vägrar anpassa sig!

  5. Hans says:

    Det här var så rätt skrivet av dig:

    “Drakarna blöder. De ligger på marken och skriker som grisar på staten skall rädda dem. Vi dör säger de och samhället med oss. Stora ord och antagligen mest ett tecken på hybris som vi ser i företagsledningar(detta gäller på fler nivåer än topp20). De tror att de är så mycket mer än vad de är Kanske är det förtiotalisternas dödsskrik. De vill inte gå hädan som den generationen som pajjade svenskt näringsliv och hade ihjäl våra nationalklenoder.”

    Jag är så less på deras ständiga gnäll. Vissa branscher mer än andra givetvis men i större eller mindre utsträckning alla måste man acceptera att kraven på effektiv produktion kraftigt har ökat.

    Inte minst gäller det media.

  6. Gustaf says:

    Intressant ämne. Men nu har jag en väldigt otrendig fråga kanske. Finns det någon bra mailinglista för entreprenörer mm. om t.ex. diskuterar det ovanstående, för oss alla som bara orkar hålla koll på 33 bloggar per dag?

    ::g

  7. Rudolf says:

    hej G

    Det finns rätt mkt forum som företagande.se och egetföretag.se tex. Där finner du en del diskussion!

  8. Anders Andersen says:

    Lige præsis. Gode ord. Det er nu mulighederne er uendelige store for de der stadig tør arbejde med egen innovativ virksomheder. Det er også nu at “fårene skilles fra bukende”. I Danmark oplever vi en stor nedgang i antalet af iværksætter virksomheder lige nu, men det giver blot mere plads til dem der bliver på markedet. Om 2 pr når vi skal have en VC ind, er der kun få alternativer! Konkurrencen er lave lige nu, og mulighederne større end nogen siden! …. Og heja samarbejde!

  9. Bäste IT entreprenör

    I dessa lågkonjunktur tider gäller det att vända på varje mynt för att se vad man som max kan få ut utav den. ProSign International AB levererar direkt IT-Tjänster ifrån vårat lokala kontor i Indien till ett otroligt pris av 150 sek/h.

    Konceptet är enkelt: Svensk projektledning + Indiska programmerare

    Vi tar alla storlekar av projekt, från det lilla till det stora.

    Tänk om – tänk nytt, tänk ring ProSign 0303-260018

    Med Vänliga hälsningar
    Fredrik Nicklasson
    VD-ProSign International AB

  10. Christoffer says:

    Underbar läsning!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+