Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Möjliga affärsmodeller för Mjukvara.se

I augusti 2007 köpte jag domänen Mjukvara.se. Det fanns då inget där. Min spaning var att det där med Mjukvaror var inte alls olikt det mobila innehållet som jag jobbat med för några år sedan. Varje Mjukvara är ett objekt som kan transporteras till andra medium/brands/domäner och marknadsföras. Jag tyckte mig också se ett hål på marknaden. Det fanns få aktörer som skrev om programvaror. Min analys var faktiskt inte djupare än så. 6 maj lanserade jag projektet. Med buller och bång. Trots att jag egentligen var rätt ofärdig. Idag, nio månader senare är sidan fortfarande ofärdig men mindre ofärdig. Jag har ändå de senaste 30 dagarna haft ca 35000 människor där. Jag har en bred träffbild även om det är väldigt få ord som jag träffar etta på. Två tredjedelar av trafiken kommer från sökmotorerna och ca 10% går dit för egen maskin.

Faktum kvarstår. Jag har mycket kvar att förbättra. Den viktigaste faktorn som måste räknas ut är vilken affärsmodell man skall ha. Denna fråga är verkligen inte självklar och det finns många begränsningar att ta hänsyn till.

  • Mina ekonomiska resurser är knappa
  • Det är jag som driver detta, dvs att hålla på med innehåll, länkar, sälj, kvalitetskontroll är alla faktorer jag ständigt måste kompromissa med och prioritera.
  • Sverige är en liten marknad. Vad är möjligt? Det hjälper dig inte att du är nobelpristagare i entreprenörskap om marknaden är för liten. Då arbetar du ihjäl dig vare sig du vill eller inte. Höga säljkostnader har knäckt de starkaste.

De senaste tre månaderna har jag googlat rätt häftigt, träffat människor som jobbar på programvaruföretag, ställt frågor, lärt mig saker. Jag vill dela dessa tanker med er. Kanske lär ni er något också eller inser att ni kan tillföra mitt projekt något.

För er som ännu inte vet det så vill jag berätta att jag suger på teknik och utveckling. Det är också ett ämne som är en stor källa till frustration. Därför väljer jag oftast att fokusera på marknadsföring. Det är något jag har en gnutta insikt i och där jag känner att jag kan tillföra något. Därför kommer det ni läser här vara väldigt fokuserat på just marknadsföring.

Intressanta affärsmodeller(och därmed möjligheter att ta hänsyn till ;- ) ):

MUPromo säljer programvara billigt men deras erbjudande är alltid tidsbegränsade. Inte olikt det Blondinbella gör med Bellme. Jag kallar det billigt men bara nu. Detta är verkligen en affärsmodell för nätet. Jag gillar den. Man har alltid något nytt och man kan alltid anpassa produkter till nya målgrupper. Dock är det en arbetsintensiv modell. Man måste ständigt jaga nya dealar. Man måste jobba mycket emailregister, ppc, bloggar. Hela tiden. Man kan också undra över hur många licenser man kan dänga iväg varje dag i Sverige. För att nå framgång kräver det nog att man går i säng med någon större aktör med mycket större räckvidd som kan pumpa ut ditt budskap och faktikst ser ditt sälj som en typ av innehåll som man kan erbjuda sin befintliga publik. Tack Erik för tips.

Download.com. Detta är världens största portal för nedladdning av programvaror. Som rättighetsägare kan man visserligen köpa trafik och nedladdningar av dem. Det är dock min bedömning att merparten av deras pengar kommer från traditionell mediaförsäljning. Anledningen till att jag tror att det är så är nämligen att om ni tittar på deras topplista och företagen. Gå till tex Lavasoft och ladda ned deras gratis antispywareprogram. Då ser ni att sidan ni laddar ned ifrån är från Download.com och att det är en hel del marknadsföring där. Detta är ett exempel på hur Download.com samarbetar med rättighetsägarena kring marknadsföring. Detta är inte en affärsmodell för mig. Jag tror mjukvara.se är för nischad för att bygga upp eget sälj och göra en impact. Utan eget sälj når man aldrig en acceptabel lönsamhet för att driva verksamheten och du har aldrig kontroll. Det är alltid någon annan som sitter på kunderna. Det finns dock en intressant aspekt här. Man kan jobba på samma sätt mot olika rättighetsägare och får  väldigt bra länkar och därmed bygga trust i Mjukvara.se.

Jag är väldigt förtjust i Paul Graham. För mig är hans tankar bland det mest intressanta att läsa om entreprenörskap online. Hans företag, Ycombinator lanserade under hösten en speciell programbutik tillsammans med några unga entreprenör som heter Baseshield. Konceptet är i all enkelhet briljant. Baseshield är en programvara där du enkelt kan ladda ned olika program, testa, använda dem, köpa dem eller ta bort dem. Baseshield skyddar dig hela tiden och gör det enkelt för dig att hantera dina program. Från ett marknadsföringsperspektiv finner jag denna applikationen väldigt intressant. I värdekedjan lägger du dig före programföretagen och de måste samarbeta med dig för att nå fler kunder men du fortsätter “äga” kunden. Nackdelen med denna applikation är att den kräver mycket av mig finansiellt och jag är verkligen inte där.

Trialpay är ett marknadsföringskoncept som liknar ett projekt jag jobbade med inom WGP. Du vill köpa en viss programvara men om du köper en annan produkt som intresserar dig, så får du programvaran gratis. Jag finner inte detta ointressant men det är en jobbig och  omständig väg till marknaden. Detta koncept passar också mer inom ett nätverk och därmed borde det kanske vara ett fristående projekt och inte hänga ihop med Mjukvara.se.

MySecurityCenter är ett danskt bolag tror jag. Deras kompetens verkar också vara marknadsföring. Man har tagit in programvaror och under eget varumärke säljer man dessa. Man verkar vara rätt framgångsrik. Det är mitt intryck att de har flera miljoner installationer. Jag tycker de har ett intressant koncept som dessutom visar hur mycket det finns kvar att göra kring marknadsföringen av programvaror. Det är dock min bedömning att jag inte skall skaffa mig en white label lösning. Det begränsar mig något och det är troligt att jag behöver casha upp rätt mycket pengar till säkerhetsföretagen. Dock ger de mig en positiv bild av det jag vill åstadkomma!

Under min tid på WGP lärde jag mig ett och annat om hur man “raffinerar” trafiken man extraherar från sökmotorer och andra platser där du hittar relevant trafik. Mjukvara.se är redan delvis anpassad till det tänket. Nyttan för annonsörer är väldigt stor. Problemet är att annonsörer har inte alltid system, tänk och strukturer som passar till detta. Man måste också vara ödmjuk inför det faktumet. Eftersom Mjukvara.se också är en nischat koncept kanske mina säljkonstnader också blir för höga i detta fallet. Det som talar emot det är att många annonsörer annonserar på ord som intresserar mig. Mängden kunder är troligtvis inte så många. Denna modell måste nog kompletteras med andra affärsmodeller/produkter, tex Tailsweep och andra som jag ännu inte vet. Kanske någon av ovanstående

Jag är inne på att att det är det sista konceptet som jag skall köra på. Av fyra skäl

  1. Jag är inte helt ovan vid försäljning
  2. Kräver inte stora investeringar för att komma igång även om vissa saker måste ändras
  3. Jag är som sagt mindre bra på teknikutveckling och i princip kräver alla ovanstående koncept tekniktutveckling på olika nivåer
  4. Men den viktigaste anledningen är att jag nu tror att vissa annonsörer kommer att se Mjukvara.se som en långsiktig partner där jag både kan levera transaktioner och varumärkesbyggande för dem. Svårigheten jag måste överkomma på olika sätt är att jag måste kunna levera 20-30000 kvalitativa besökare varje månad. Där är jag ännu inte även om min trafikökning är mycket stark.

Målet för mig den kommande tiden är att i verkligheten bevisa detta. Att det inte bara är tro. Action Speaks louder then words!

Jag har haft förmånen att under de senaste två månaderna träffa en hel del människor och lära mig mer om marknadsplatsen. Det finns några som förtjänar speciell uppmärksamhet:

Hela sköna gänget på Lavasoft. Överdosera nu inte Spotify 😉

Christian på Netclean som bara träffade mig fastän han hade ingen aning vem jag är och det slutade med att bloggflugan bet honom.

Jan, superentreprenören. Jag är alltid glad att du tar dig tid med mig och nu skall vi bara fiska kräftor ihop 😉

Fredrik Bernsel som jag hoppas fick ett komplement till sim mediakompetens. Tack för att du tog dig tid.

Jonas på F-secure som måste haft en av sina mer märkliga luncher under sin karriär.

Linda på Tre Kronor Media. Som har modet att köra CPA trots att man kallar sig mediabyrå.

Kristofer Arwin för feedback kring prisagenter.

Fredrik Forslund på SafeIT för ett mycket kul och kreativt möte.

Reibin på Legionova.

Cecilia Karlsdotter och Daniel Nyström på Panda

Joakim Lerulf på Tailsweep

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Patric says:

    Fantastiskt öppet inlägg som beskriver problematiken i att hitta rätt strategier i etableringen av en ny webbtjänst. Extremt läsvärt. Inspirerande. Älskar den inledande approachen du tagit i Mjukvara.se Christian.

    “Jag tyckte mig också se ett hål på marknaden. Det fanns få aktörer som skrev om programvaror. Min analys var faktiskt inte djupare än så”

    Entreprenörer ser utmaningar som ska övervinnas. Framåt. Hoppas vi får se uppföljande inlägg om utvecklingen av Mjukvara.se!

  2. Rudolf says:

    Tack Patric

    Jag har funderat länge hur transparant man skall vara, men det är lika bra att köra. Är man på weben generellt så är man rätt genomlyst. Jag menar, många kan följa vilja som länkar till mig, vilka som följer mina bloggar. Läsa vad andra tycker om mig. Jag är genomlyst vare sig jag vill eller inte

    Insikten om att jag är helt ensam om detta och att jag inte kan göra detta ensam och med ganska lite stålar. Är jag transparent och berätta om mina upplevelser tankar erfarenheter och försöker hjälpa de människor jag kan, ja då ökar jag faktiskt möjligheten att jag lyckas.

    Det är också ur detta ni skall se mitt “tjat” om samarbete. Detta gäller ju inte bara mig, det gäller oss. Du och jag Patric, du och Johan, oss alla.

    Tittar man på transparensen ur detta perspektivet, då förefaller det självklart och den världen vi lämnat bakom oss förefaller ganska udda och inte alls självklar.

  3. TkJ says:

    Håller med Patric! Mycket bra och öppet inlägg. Väldigt läsvärt, och givetvis önskar jag dig all lycka till även i framtiden! I all mån av tid så hjälper jag så klart till så mycket jag kan med det lilla jag kan. 🙂

  4. Bengt says:

    Känner igen bilden av den svenska marknaden väldigt väl. Ungefär de erfarenheter som jag själv har gjort. Mycket läsvärt inlägg om att kapitalisera sin webbplats.

  5. Rudolf says:

    TkJ och Bengt!

    tack för uppmuntran!

  6. Stefan Tell says:

    Alltid intressant att läsa om hur arbetet och tänkandet går till utanför de friserade pressklippen och skolbokskorrekta marknads/affärsplanerna.

    Av det jag har följt tror jag du har det som många saknar, dvs viljan och modet att följa de uppslag och idéer som är värda att prova, just nu. Nuförtiden går saker lite för fort för att man ska hinna planera allt perfekt, då blir det oftast för sent.

    Sen tror jag att det en lång tid framöver kommer finnas en marknad (om än mindre) för svenska webbtjänster även om de internationella förlagorna kanske alltid är bättre genomförda. Det är egentligen förvånansvärt att så få arbetar som du, det finns fortfarande massor med svenska hål kvar på marknaden.

    Du får höra av dig när du behöver ett lite mindre suddigt porträttfoto 🙂

  7. Jättetrevligt inlägg och ett bra sätt att utnyttja webbens sociala funktioner till att fundera ut nästa steg för din sajt. Du har gjort en del marknadsanalys vilket är bra, men jag tror du bör titta lite mer på vilka behov som du vet finns och ska fyllas.

    Eftersom du bjuder så öppet så gör jag det också, funderade lite på ditt inlägg och kommer fram till följande affärsmodell (fungerar bra idag och åtminstone kommande två åren i alla fall), jag beskriver väldigt kortfattat:

    (Först lite fakta)
    – Nästan alla framgångssajter lanserades som något annat från början, men man hittade en liten lukrativ nisch och satsade på den – pang!
    – Sälja generella programvaror över nätet kräver en hel infrastruktur och måste vara bra eller bättre än konkurrenterna (se Dustin, In Warehouse osv), svårt att konkurrera
    – Mina behov jag har på nätet när det handlar om programvaror är helt sonika webbutveckling och resursbank – jag söker i google efter de problem jag har för lösningar
    – Mjukvara.se låter som om det handlar om mjukvaror men sajten verkar mest inriktad på säkerhet. Att jobba in varumärket med endast den inriktningen kan bli svårt
    – Google älskar innehåll, speciellt användargenererat och aktuellt innehåll – det ger bästa sökträffar – utan större ansträngning kommer man upp i 10 000 unika besökare/vecka med sådant innehåll
    – Sverige är en liten marknad

    (Affärsförslag till att skaffa en hög trafikerad sida)
    – Gör om affärsinriktningen till att bredda dig till olika områden inom mjukvara och dela in sajten i respektive område (t.ex. utveckling för webb och datorer, säkerhet, användarvänlighet, plattformar/os, verktyg, tips & tricks m.m.)
    – Sätt fokus på att få in användargenererat innehåll på sidan i varje nisch/område på sidan, lägg in all säkerhetsinnehåll som finns idag under sektionen som kommer handla om säkerhet inom mjukvara.se
    – Gör sajten social och låt innehållet främst komma från användarna, implementera Wiki, Forum och bloggar – eller branda ett med hjälp av Ning, Egg etc
    – Mina egna erfarenheter är att om man lägger upp bra programmeringstips för att lösa problem som många har så får du gigantisk trafik från Google (folk söker främst om sina problem där)
    – För att nå ut i världen gör du sidan i multispråk (ex. när någon postar innehåll sparar du en översättning som alternativ i en databas, när sedan någon surfar in med ett språkval servar man alternativen). Googleboten ger du alla alternativen till.
    – Genom den höga trafiken på sidan du får med ovan punkter har du möjlighet att sälja annonsutrymme till lite högre annonskostnad (gränsen går ca 150 000 unika/vecka) och tillslut få ett lönsamt företag med anställda.

    Naturligtvis kan du utveckla idén vidare inom varje nisch, grejen är att affärsmodellen bör vara “social web” men att det är detaljerna som är viktiga.

    Mvh Patrik

  8. Hej Christian,
    Blir lite nyfiken och min undran går om du letar efter en utvecklad affarsmodell ala AppStore som finns i ItunesStore. Där man får lite info om mjukvaroprogrammen till Iphone och Ipodtouch och kan köpa mjukvaror också?
    Du sitter väl själv ännu inte och bloggar på en Mac eller?

    Med uppskattning
    Daniel
    Vistelsen i Wien va fin!
    Sedan vill jag tipsa dig om den nyutkomna boken Värdeskapande Möten

  9. Bengt!

    jag har nog inte råd att utveckla en en appstore. Det är ingen liten investering. Men kolla på Basshield. Det är för PC och ganska coolt!

  10. Patrik:

    “- Nästan alla framgångssajter lanserades som något annat från början, men man hittade en liten lukrativ nisch och satsade på den – pang!”

    Exakt, detta håller jag helt med om. Jag är i den letande fasen. Det kan sluta varsom helst, kanske tom nedläggning. Fokus kommer ligga lite mer på kunder framöver än länkar och innehåll. Denna nischen som du pratar om måste hittas oavsett vilken den är.

    tack förresten 😉

  11. Stefan

    Din analys är helt korrekt. Möjlighetsmolnet på nätet idag är gigantiskt och det är ganska få aktörer där som agerar.

    Dock är problemen som jag beskriver här affärsmodellen. Risken att man nischar sig för hårt är uppenbar och då svälter man ihjäl samtidigt som man arbetar ihjäl sig.

    bättre foto, såklart. Måste dock se till att jag har en KUFO först, dock kommer det nog under våren 😉

  12. / Rolf says:

    Abslout läsvärd och tänkvärd , väcker tankar om
    kreativa nätverk, företagande, ideell verksamhet,
    vilka är “vinnarna” ???

  13. Rudolf says:

    Osäker på vad du menar Rolf?

  14. Jan Nilsson says:

    Hyperintressant!

    Och håller helt med om att man ska passa sig för att nischa för hårt. “Better to branch out than fade away” som han sjöng Neil Young. 😉

    Sedan tycker jag det är lika många fördelar som det är nackdelar med att verka på en liten marknad, som Sverige. Det jämnar ut sig.

  15. Rudolf says:

    Jan:

    Det där med fördelar och nackdelar får du gärna reda ut!

  16. Jan Nilsson says:

    Nackdelarna är förstås ett mindre besöksunderlag, större behov av inlänkar för webbsidan att kunna synas, osv.
    Fördelarna är ju samtidigt hur mycket enklare det är på en liten marknad att kunna etablera sin hemsida, och hur även lite större och “finare” svanar simmar sida vid i den lilla ankdammen vilket bäddar för oheliga allianser.
    Men nu slår jag in öppna dörrar… 🙂

    Min grundtanke är ändå att om man gör någonting riktigt bra så får man i slutändan en tillräckligt stor bit av den lilla tårtan för att kunna äta sig mätt.
    Detta förutsätter förstås att man inte, som du är inne på, behöver slita ihjäl sig för att få den där tårtbiten. Det där är en avvägning som bara du själv kan göra.

    Du har ju redan kommit mycket långt med Mjukvara på mycket kort tid, och även om den inte kanske kommer generera de inkomster du hade hoppats på har den ju stor potential att vara en stöttepelare och språngbräda för dina existerande och framtida hemsidor!

    Apropå små marknader. Jag och min affärspartner tog tidigt beslutet att inte satsa på en sida i den stora marknaden England utan riktade in oss enbart mot Sverige. Vi fick rådet att vi absolut måste satsa mot England också eftersom “underlaget är alldeles för litet i Sverige”.
    Jag är glad att vi inte lyssnade på råden från förståsigpåarna. Dels hade en parallell satsning mot England inneburit att kvaliteten på såväl den svenska som engelska sidan hade blivit vare sig hackad eller malen (kunder från England och Sverige är dessutom två helt skilda arter vad det gäller boendepreferenser). Dels har England som marknad totalt kollapsat.

    Och det visade sig ganska fort att det visst finns ett tillräckligt stort kundunderlag i Sverige! Iaf för oss som jobbar hårt på att erbjuda folk det de vill ha (billigare alternativ!). Inkomsten kommer helt klart stå i proportion till insatsen.

    Det tycker jag är huvudsaken!

  17. Grymt inlägg Christian, lärde mig mycket på en gång där!

    Rätt intressant det där som Patrik skrev om att Mjukvara.se mest sysslar med datasäkerhetsbranschen. Jag tror det är följden av två faktorer (rätta mig om jag har fel Christian):

    1) Mjukvara.se (precis som sin “namne” software.com och även download.com) fokuserar framförallt på gratis mjukvara och testversioner.

    2) När det gäller gratis mjukvara och inte testversioner är datasäkerhetsindustrin kraftigt överrepresenterad. Se bara på download.com veckotopplista: av topp sex för de mest nedladdade mjukvarorna är fem från denna industri (inklusive Ad-Aware). Detta tror jag inte beror på att download.com fokuserar särskilt på säkerhetsindustrin utan snarare att säkerhetsindustrin handlar väldigt mycket om gratis mjukvara, delvis tack vare Ad-Awares lyckade affärsmodell i sammanhanget som en föregångare i branschen (knappast särskilt blygsamt men ändå sant).

    Så ur det perspektivet är inte Mjukvaras fokus på säkerhetsindustrin särskilt krystat, det är helt enkelt den största marknaden vilket blir extra viktigt när man satsar på ett delsegment av denna som Sverige. Däremot finns det nog en hel del potential i andra kringliggande marknader, som t ex spelindustrin och peer-to-peer, så där finns det möjlighet för Mjukvara att utöka sin nisch. Där handlar allt om personliga kontakter med leverantörerna enligt min egen erfarenhet och där tror jag Christian är på helt rätt spår.


    Mattias Lundmark
    Manager, Web Department
    Lavasoft

  18. Patric says:

    “Jag är i den letande fasen. Det kan sluta varsom helst, kanske tom nedläggning”

    Underbart att du marknadsför nedläggningsalternativet. En av en entreprenörs viktigaste vapen. La precis upp en post om detta ämne.

  19. Rudolf says:

    Tack Mattias för att du tog dig tid att skriva.

    man kan göra en enkel analys och kolla på mängden sökningar på det breda söket i Google för orden “antivirus” och “virus”

    Det motsvarar ungefär 200000 sökningar i månaden(ngn som gör PPC för detta segmentet får gärna korrigera mig) och det kostar ca en dollar

    Säg att jag kunde attrahera 100000 av dessa sökningar och 30000 klickade ut. Då är den trafiken värd ca 250000 SEK.

    Nu är detta en teoretisk övning men det är ändå inte bara en gissning!

  20. SJ says:

    Rudolf: Vad menar du med “30000 klickade”? Att av de 100 000 så skulle 30 % klicka sig vidare? Är det troligt tror du, på vilka grunder gissar du på den siffran?

    Jag tyckte att Högberg hade jävligt bra ideér. Vet dock inte om det är rätt modell för mjukvara. Hans blogg är iaf tilllagd i favoriter.

    Jag brukar förespråka: “Duplicate dont innovate.” Gör en närmare analys av software/download.com.

    Lycka till och kul att se att du skriver så öppet!

  21. Rudolf says:

    SJ

    Om du kollar pricerunner och den typen av websidor så ligger de nog mycket högre ä 30% skulle jag gissa.

    Jag är mer hälsomsamt skeptisk till google siffran

Trackbacks

  1. LGF | Lars-Göran Forsberg » Blog Archive » Hur lång är en arbetsdag? says:

    […] en ytterst intressant utläggning av Rudolf på disruptive.nu, hans nyskrivna monolog om affärsmodeller för mjukvara på internet gnuggade mina cirklar en bra stund. I övrigt så verkar det mesta på […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+