Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

SEO för inkubatorer

magnus-brathMagnus Bråth är en bloggkompis till mig som driver sökmotorkonsult.se. I vanliga fall jobbar Magnus på Pineberry men Sökmotorkonsult.se lever vidare även nu när Magnus är anställd, nu som en del av Pineberry. Inte nog med det. Magnus har lagt en hel del tid på sistone på att förbättra sidan. Tex finns det möjligheter att maila Magnus specifika frågeställningar kring sin websida och Magnus besvarar dem genom att blogga om dem. De har också en liten applikation som kan analysera din sida för att se vilken ”seo-hygiennivå” du har på din sida(själv fick jag 89% så din applikation är ännu inte perfekt Magnus 😉 )

Detta är bra marknadsföring. Dels lyfter man ju fram problemen för kunden och ökar medvetandet om detta men det är ju också en hjälp för mig, speciellt om jag är oerfaren. Magnus och jag har under en tid haft en lågintensiv mailkonversation kring detta och vi beslutade oss publicera några frågeställningar SEO här på Disruptive. Givet det jag vet om Disruptives läsare tror jag vissa av er komma finna dem nyttiga.

SEO-fråga för Inkubatorer:
CR:En inkubator är ofta kopplade till universitet. Flertalet av har som syfte att hjälpa till att kommerserialisera univeristets kunskaper/forskning(rätta mig om jag har fel Johan) Deras uppgift/mål är att finansiera företag, bra företag så att de växer och blir välmående företag som generar vinst till sina aktieägare. Google och SEO är antagligen inte deras primära marknadsföringskanal men det finns ändå ett värde att finnas där, tror jag. De flesta inkubatorer har ju inget varumärke och när det finns människor som är intresserade söker de ju ofta på generiska ord, som tex ”inkubator”. Hur kan en inkubator göra sin träffbild bättre och lyfta fram/förklara deras verksamhet och nyttan av den?

Magnus Bråth:Universiteten sitter ofta på en enorm potential men väljer av någon anledning att inte alls använda sig av den. Det finns få websidor som har så mycket förtroende från Googles sida som universitetssidor. Detta beror främst på två faktorer

  1. De ofta har enormt med inlänkar
  2. De funnits sedan strax innan internet.

På samma sätt som för en riskkapitalist så lider inkubatorerna av problemet att mycket få letar direkt efter dem. Det här är ett av sökmotoroptimeringens begränsningar, man kan inte skapa en efterfrågan, man kan bara ta hand om den som redan finns.

Nu betyder inte det att man inte kan få sökmotortrafik, det betyder bara att det kanske är dags att titta på andra termer än “någonstans där jag kan sitta när jag jobbar med mitt nystartade företag”. Jag skulle här satsa på att nå brett. Det finns all möjlighet i världen att knipa toppositioner på en hel massa termer inom starta företag/starta eget. Det som fattas här är content, bygg ut med innehåll som går lite utanför det direkta erbjudandet. Skriv guider för hur man kommer igång, hur man betalar moms och allt sådant. En stor mängd generell trafik på området borde ge bra effekter även på huvudverksamheten. Se för guds skull till att använda den inneboende styrkan i moderorganisationen också. Om det är en bra tjänst som ett universitet tillhandahåller kan man tycka att den förtjänar en länk från universitetets alumnisida åtminstone.

Ett liknande exempel, jag jobbade med ACEproject.org, som FN och International Idea står bakom. Efter att vi byggt om siten var länkarbetet inte svårare än att vi ringde runt och avkrävde länkar från medlemsländer och organisationer. Det är förstås enkelt att göra SEO när man får länkar från regeringar men principen för en inkubator är densamma. Inkubatorn har relationer som är starka i Google och det är helt naturligt att dessa relationer länkar till inkubatorn på olika sätt.

CR: När jag tittar på detta inkubatorproblemet ser jag en annan möjlighet som jag tror är ganska oexploaterat och okänd. Många inkubatorer har en stark lokal förankring. En del av deras uppgift är faktikst att utveckla det lokala näringslivet. Eftersom de har denna starka lokala förankring finns det åtskilliga lokala organisationer att samarbeta med. Alltifrån Oddfellows till komunen, bibliotek ja, tom lokala bloggare och lokaltidningen eller lokal SEO De vill alla länka till någon som gör något bra för den lokala ekonomin och är aktiv för att utveckla relationer, affärer, människor och möjligheter.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Trackbacks

  1. […] kan även finna en tidigare blogpost från Magnus gällande sökmotormarknadsföring för inkubatorer. Nischad fakta men är man ansvarig på en inkubator eller intresserad av SEO finns det en del […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+