Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

SEO för e-handlaren!

Magnus Bråth är sökmotormarknadsförare på Pineberry där han förutom att jobba med Pineberrys kunder även driver Sökmotorkonsult.se . På sökmotorkonsult.se kan du som företagare maila och få svar på frågor relaterade till sökmotor. En sorts frågor och svar för SEO. Magnus och jag har haft en dialog via mail länge kring olika ämnen och jag har fått tillstånd av Magnus att publicera vissa diskussioner vi haft.

Ni kan även finna en tidigare blogpost från Magnus gällande sökmotormarknadsföring för inkubatorer. Nischad fakta men är man ansvarig på en inkubator eller intresserad av SEO finns det en del matnyttigt kunskap i den bloggposten.

Dagens ämne är SEO för e-handlare. Problemet är nämligen att en hel del av standardplattformarna för e-handel är så där gällande sökmotoroptimering. Detta är ett stort problem för många e-handlare idag och detta problemet är ämnet för dagens diskussion med Magnus.

Magnus Bråth:De många olika webbshopparna som finns är verkligen ett gissel, många av dom verkar det som om dom vore byggda av Googlehatare. Det första rådet jag skulle vilja ge är att inte köpa ett system utan att läsa på lite om sökmotoroptimering och jämföra de olika. Det är enorma skillnader, en del lösningar fungerar riktigt bra i sökmotorer medan andra inte ens kan bli indexerade. Ofta är det här kombinerat med att man inte kan göra några ändringar annat än på produktbeskrivningar och bilder.

Om valet redan är gjort och du sitter där med en shop som inte får någon sökmotortrafik alls eller i alla fall mycket lite finns det lite saker man kan göra. Till att börja med behöver vi ta reda på hur situationen är idag och utifrån det gå vidare. Gör en sökning hos Google med följande kommando “site:skrivindinshop.se” så ser du hur Google indexerat din sida idag. Förhoppningsvis kommer dina produktsidor upp i resultatet och förhoppningsvis är det inte bara fragment av sidor. Om inget alls kommer upp är det inte lika illa, det betyder bara att Google inte hittat din sida men om förstasidan dyker upp utan något mer eller om det är brottstycken av sidor, så betyder det trubbel.

I det bästa av fallen här, när Google faktiskt hittar de olika produkterna, har vi faktiskt ganska stora möjligheter att få trafik från sökmotorerna. Jag gissar att det inte går att göra några egentliga ändringar, det går inte att lägga till funktioner och vi har inte full kontroll över navigeringen men det finns ändå saker som kommer förbättra sökmotortrafiken avsevärt. När jag jobbar med en webbshop siktar jag nästan alltid på den långa svansen och försöker nå resultat på själva produktsidorna snarare än på förstasidan. Om besökaren landar där han direkt kan köpa produkten kommer konverteringsgraden vara högre än om denne landar på en startsida och sedan måste leta än en gång efter produkten. Jag tycker alltså att det är produktsidorna som är viktiga och det är där vi ska lägga ner tid. En sak som vi vet att du har kontroll över är produktbeskrivningarna och det vanligaste felet på små webbshoppar idag är för dåliga produktbeskrivningar. Skriv utförliga och bra produktbeskrivningar. Google älskar text och bra text får sökmotorn att gå i taket. När jag säger utförliga menar jag det alltså, det duger inte med “röda kalsonger från Rismyrliden” det ska vara hela artiklar om produkterna.

Steg nummer två är att börja arbeta strategiskt med länkar till shoppen och till produkterna. Det finns massor av olika sätt att jobba med inlänkar och ett sätt att komma igång är att uppmuntra bloggare till att blogga om dina produkter. Ett annat ganska enkelt sätt är att posta pressreleaser till siter för just pressreleaser, det kan vara ganska simpla grejer i stil med; nu har vi en ny produkt. Länkarbetet är långsamt, eller ska åtminstone vara så ge inte upp om det inte gett resultat första veckan.

I fall nummer två när Google inte klarar av att indexera siten är mitt egentliga råd, byt e-handelslösning eller bygg om den du har. Tyvärr så är det ju inte alltid möjligt av många olika anledningar och då behöver vi lösa problemet på något annat, mindre rättframt, sätt. Problemet är alltså att Google inte lyckas läsa av innehållet i shoppen ordentligt och eftersom vi inte kan bygga om kan vi inte göra något åt det.

Ett sätt här är att välja ut bra sökord för förstasidan, vanligtvis hittar Google åtminstone något på förstasidan och då går det i teorin att få sökmotortrafik till den, tyvärr är det ofta inte så himla bra och det kan vara svårjobbat särskilt om sökspindlarna bara hittar delar av innehållet.

Mitt förslag är då en annan, mer indirekt, lösning. Det är dags att ge upp tanken på att driva sökmotortrafiken direkt till shoppen och se om vi kan driva den till någon annan websida istället. Det lättaste sättet att komma igång med det här är att sätta upp en blogg. Gå nu inte på någon av gratishotellen utan sätt upp en egen wordpressCMS på egen domän, du behöver bara ett billigt webbhotell och sedan ladda ner WordPress från deras sida. Blogga om dina produkter och länka till produktsidorna, ibland finns det inga riktiga produktsidor att länka till och då får du väl försöka greja folk till förstasidan. Nu kan du jobba med bloggen precis som om det var en fungerande shop. Tyvärr kommer du inte ha samma konverteringsgrad som om du fick besökare direkt till produkterna men det är i alla fall ett sätt att komma framåt till dess du kan byta e-handelssystem.

CR: Magnus diskuterar i denna text länkar, att man måste skaffa länkar. Detta är inte helt lätt om man inte är en van länksamlare som jag så jag skall ge er några råd:

  1. Se till att er sida är länkvänligt. Precis som Magnus skriver, ha riktigt bra produktbeskrivningar. Bra bilder. Unika bilder. Seth Godin pratar om anmärkningsvärd. Det måste ni vara, i alla fall i det lilla. Just här pratar vi om anmärkningsvärda produktbeskrivningar. Detta kan lika gärna vara att ni har en magisk kundsupport. Att ni har en grön inriktning eller att du till varje kund skriver en personlig hälsning. Stickut, var inte som något tråkigt stort företag som behandlar alla lika. Låt kunden veta att de är speciella, vilket de ju är, de försörjer ju dig.
  2. Att länka till e-handlare är ofta något som inte intresserar människor. Dels är det kommersiellt men ofta är det inte så roligt eller ens naturligt att länka till en e-handels sida. Man vill länka till människor. Men man kan också tänka sig att länka till din e-handelsida om det är DIG man vill länka till. Så att vara social på nätet, skriva kommentarer, aktiv i forum, hjälpa människor. Då kommer din e-handel att få länkar även om länkarn egentligen är riktade till dig.
  3. Fråga. Försäljningens regel nummer ett(att skaffa länkar är nämligen sälj) Människor vill hjälpa dig men de tänker inte alltid på ett de hjälper dig när de länkar. Så du måste fråga dem om de vill hjälpa dig. På så sätt är länkar en bra belöning. Det är nästan alltid gratis att ge, precis som kärlek.
  4. SEO är en långsiktig investering. Jobba långsiktig med relationer.

Har du egna SEO frågor, tveka inte att kontakta Magnus på Sökmotorkonsult.se och ställ dessa frågor. Han kommer hjälpa dig även om du måste göra jobbat själv!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Hej C,
    Tack frö många bra tips!
    Jag skickar vidare till min dotter Linda på Smyckorama (www.smyckorama.se) hon driver e-butik med sina smycken. Jag länkar till henne 🙂
    Mvh Maria

  2. Steve Cook says:

    Kanon analys med mycket konkreta tips. Finns den en utvärdering någonstans på vilka verktyg de olika e-handelssystem har för SEO? Om inte vore detta en kanonbra resurs att skapa (om man känner sig för en liten extraprojekt!)

  3. Rudolf says:

    Steve: Borde finnas. Magnus vet säkert och svarar!

  4. Magnus says:

    Jag känner inte till någon bra utvärdering av verktyg just för e-handelslösningar. Jag antar att du tänker på plugins och liknande för de olika plattformarna?

    Rent generellt så är ju kraven på frontend de samma som på vilken site som helst och för att få lite tips kring det är vårt On Page Verktyg som finns på sökmotorkonsult.se alldeles utmärkt. Tyvärr är det ju oftast navigering och shoppens uppbyggnad som är problemet och då måste man bli specifikare.

    Jag ska se om det inte går att sätta ihop en liten lista på plugins och verktyg som är bra att använda åtminstone för de större lösningarna. Det kommer däremot ta en liten stund för det är ett ganska tidskrävande projekt, vi vill ju att det ska vara ordentligt testat eller hur.

    Vill passa på och tacka dig också Christian för att jag får finnas med i den här bloggen, känns stort.

  5. Rudolf says:

    Nöjet är helt på min sida Magnus. Säg till när du är klar så länkar jag till din lista!

    Magento är ett system jag skulle vilja hinna titta närmare på själv, men som sagt, tiden, den räcker inte till!

  6. Steve Cook says:

    Javisst, det skulle säkert bli en del jobb att sätta ihop en bra SEO-test av de olika sökmotorerna. Dock är det säkert något som kan i sin tur dra till sig mycket uppmarksamhet. Och kanske vissa av leverantörerna behöver få lite uppmarknsamhet på dessa frågor för att överhuvudtaget börja bry som om förbättringar.

    Själv har jag märkt att många av de färdiga lösningar (och jag tänker mest på de färdiga system som man prenumererar sig på) har inget stöd för anpassade TITLE taggar, många använder sig av ramar och allmänt är deras HTML ganska 90-tals i sitt upplägg.

    Kanske det även finns flera hål i marknaden för en e-handels leverantör som tänker just Web 2.0, web standards och SEO (ser att Magneto som du nämnde verkar ha en viss fokus på detta)! Men jag misstänker tyvärr att de flesta kunder tänker pris först och främst och synlighet utåt kommer långt ner på prioriterngslista (fram tills det är för sent!).

  7. Rudolf says:

    Steve:

    En annan aspekt på e-handelssystem är också att för e-handel är marknadsföringen inte så viktigt. Det är logistiken. Faktum är att har du inte ordning på din logistik men du har gratis marknadsföring, då finner du dig ändå i situationen att du går med förlust.

    Som sagt, hade jag tid, skulle jag gärna gräva ned mig i Magento, är väldigt nyfiken på det!

    En annan aspekt vore att sälja Magentosystemet, ngn typ av standardlösning men det är inte systemet man säljer, det är att man ovanpå systemt hjälper kunden med deras SEO för en månadskostnad, typ 10000. Då ingår lite utbildning och att man kontinuerligt hjälper dem attrahera inlänkar genom olika typer av strategier.

    Det tror jag är en grym produkt!

  8. Magnus says:

    Icommerce (ett företag vi har ett samarbete med) säljer just Magento med uppbackning från oss.

  9. Steve Cook says:

    Jag håller med. Jag har i flera år funderat på att själv ta fram en e-handels lösning, men problemet som jag ser det är att det är en trång sektor med redan överpressade marginaler. Men det finns ju alltid möjligheter att hitta på kreativa lösningar som kan erbjuda mer kundnytta.

    Kul diskussion.

  10. Rudolf says:

    Magnus: Ahh..en fungerade affärside 😉

    Men eftersom jag inte visste om den borde den kanske marknadsföras på något annat sätt 😉

  11. Rudolf says:

    Steve: Jag tror det finns kunder därute med ganska stor betalvilja. E-handel är väl ca två% av detalhandeln idag tror jag, det motsvarar ca 40 Miljarder SEK i omsättning

  12. Magnus says:

    Rudolf, ja definitivt, samarbetet är ännu i sin linda så det ligger lite på framtiden.

  13. Tack för intressant läsning.

    Det går att modifiera befintliga e-handelslösningar så att de blir SEO-vänliga, även om det är kostsamt och inte alltid helt enkelt. Däremot känns det som att de större systemen får allt mer fokus på detta och blir betydligt bättre med varje ny uppgradering.

  14. Magnus says:

    Jag håller med, det går såklart bra att bygga om nästan allt om man har tillgång till det, tyvärr för många små shoppar så köper de ju ett paket där man i princip inte kan ändra annat än produktbeskrivning och bild. När det gäller större satsningar så är skillnaden mot att optimera vad som helst inte så stor. Det som oftast brister där är ju helt enkelt mängden content, många shoppar, även av de mer storskaliga sorterna, har helt enkelt för lite innehåll på produktsidorna.

  15. Hur ser du då att man ska lösa problemet med tillräckligt content av bra kvalitet? Jag antar att användargenererat content skulle vara en lösning. Frågan är bara vilken kvalitet detta håller samtidigt som det känns som att man bör ha ett genomarbetat material som bas först.

  16. Magnus says:

    Jag håller med, man måste ha material som man själv producerar först. Att hoppas på att det ska fyllas på med användargenererat content kan vara att hoppas lite väl mycket i många fall. Många produkter kommer förstås inte så lätt få recensioner och om de gör det kommer det vara för att någon är arg.

    Ofta skulle jag säga att det är värt investeringen att hyra in några ungdomar en sommar för att fylla shoppen med bra content, det behöver inte kosta så vansinnigt mycket ens om man har liten budget.

    Steg två om man har lite möjligheter är att börja uppmuntra folk att länka till produkterna på ett eller annat sätt och då är ju kraven på content lite större. Tänker mig att de flesta webshoppar kan få åtminstone några länkar med bra widgets eller tävlingar.

  17. Optimering av e-handelsbutiken avseende sökmotorer är en av flera viktiga sätt att driva trafik till nätbutiken. På många lite större kommersiella nätbutiker står den organiska sökordstrafiken för 15-20% av den totala trafiken. Detta är särskilt viktigt för butiker med breda sortiment där nyckelord som artikelnummer eller tillverkarnamn och produktbenämningar är huvudsakliga sökbegrepp.

    Den har den uppenbara fördelen att den inte kostar, i allafall inte per klick. Vissa basåtgärder bör man försöka få till när man bygger en nätbutik, vi brukar jobba med en checklista för att täcka in de viktigaste sakerna.

    De viktigaste åtgärderna är att beskriva sidorna med välskapta URL:er, metataggar, headlines, bildtexter, sidtitlar och kanske framförallt relevant innehåll. Sedan kan man spinna vidare på detta tills det blir en hel egen vetenskap. Tyvärr finns det väldigt många så kallade “experter” på området som lovar guld och gröna skogar… vilket tyvärr fläckar ned hela SEO området.

    Jag har listat tio bra sätt att öka trafiken till din nätbutik på vår blogg som hittas på blog.enferno.se

  18. Magnus says:

    15% organisk trafik tycker jag snarast låter smått om man inte har stora affiliatekampanjer igång. 15% av trafiken fårn sökmotorer är väl snarast vad man får om man inte gör något särskilt.

    Om man gör begränsat med reklam, vilket mindre shoppar förstås ofta gör tycker jag att man rimligtvis ska ha åtminstone 30-40% av trafiken organiskt. Det är förstås mycket svårt att säga en procent på det här sättet eftersom det är så beroende av den övriga trafiken.

    Sen kan jag definitivt inte hålla med om att SEO inte kostar, det är ju bara gratis under förutsättning att man gör det själv och inte anser sin tid vara värd något.

  19. Rudolf says:

    Mjukvara.se har ca två tredjedelar av sin trafik från sökmotorn. Kanske inte helt relevant eftersom jag för tillfället inte har ngn köpt trafik och är dessutom publicist.

    Dock tror jag det finns en hel del trafik för e-handlare i sökmotornerna. Det är faktikst helt kosher att där skall vara en eller två e-handlare i en serp. Det är helt naturligt.

  20. Många bra synpunkter, både i inlägget och i kommentarerna. Som optimerare, utbildare och rådgivare inom SEO kan jag bara instämma i det mesta. Om man utgår ifrån att de tekniska möjligheterna finns, med möjlighet till unika titeltaggar, korrekt rubriksättning, bildtexter och möjlighet att länka till enskilda produkter och kategorier mm är det varje enskild e-handlares egen tid och energi som sätter gränserna för vad som är möjligt att uppnå när det gäller bra placeringar i sökmotorerna.

    För tid och energi går det åt för att skaffa sig kunskap och resurser för att kunna vara med i konkurrensen i sökmotorerna. Eller pengar att lägga på att köpa optimering som tjänst. För den behöver göras aktivt och medvetet, dvs den händer aldrig av sig själv. Men det är fullt möjligt för den som vill, att sätta sig in i hur optimering fungerar, kavla upp ärmarna och börja jobba. Min erfarenhet är dock att många e-handlare inte har så mycket tid att avsätta när det gäller just optimeringsbiten. Man har fullt sjå med att inreda sin webbutik och att klara av alla praktiska bitar. Kanske vill man ändå tro att det löser sig på något sätt. En del vill också satsa på optimering när de väl har fått butiken att gå runt ekonomiskt, vilket ju kan bli ett segdraget och olönsamt moment 22. När kunderna sedan uteblir och optimering upplevs som ett svårt och luddigt område kan det ibland kännas enklare att försöka hitta syndabockar i det tekniska.

    Dagens, (obs dagens inte gårdagens) e-butiker upplever jag dock som seo-vänliga och fullt möjliga att optimera för topp 10-placeringar i sökmotorerna (Google). E-butik.se är ett företag som levererar en butikslösning som är fullt möjlig att optimera för bra placeringar. Men, fortfarande måste någon göra själva jobbet. Ta ut butikens målgrupp och de ord som den använder och se till att varje sida har sitt unika och säljande innehåll i form av texter och metainfo mm. Samt se till att det läggs in både interna länkar och länkar från andra relevanta och seriösa webbplatser som bloggar, länkkataloger mm. Det är oftast inte så svåra saker, men väldigt många olika delar, varav flera måste göras löpande. Det vanligaste misstaget upplever jag är, att man inte praktiserar alla kloka optimeringsteorier som faktiskt finns i mängd på nätet.

    Men, både de butiker som vi optimerar och de e-handlare som optimerar själva och följer våra rekommendationer och instruktioner lyckas mycket bra. Vi ser också en trend att kunskapen om optimering ökar bland våra e-handlare och det är något som vi välkomnar. För oavsett om vi ska optimera en butik eller om butiksägaren vill göra det själv är skillnaden milsvid om butiksinnehavaren själv, aktivt och medvetet arbetar för att skapa ett bra och relevant innehåll. Det lönar sig alltid!
    //Karin S

  21. Rudolf says:

    Karin

    Tack för din engagerade kommentar! Har du några exemple på e-handlare som du tycker lyckats hyfsat med sin seo som använder ert system?

  22. Hej alla duktiga människor,
    Här kommer en fråga om webbhandel lite vid sidan om sökmotoroptimering o dylikt. Min förhoppning är att någon av er känner till om följande:

    Jag skrev den första kommentaren i tråden för jag blev så glad över den generösa kunskapen och de smarta tipsen i bloggposten. Så jag skickade vidare till min dotter Linda som importerar pärlor och smyckesdelar samt designar och tillverkar unika smycken, dessa säljer hon i sin e-butik. Då var allt lugnt.

    Men natten till igår upptäckte hon att webbhotellet stängt ner hela http://www.smyckorama.se, blev lite rolig men tänkte det var typ serverarbete eller något.

    Panik utbröt när hon fick veta orsaken: phishing! Hennes webbshop var nätfiskad! http://www.getanewsletter.com/usr/nview.php?id=7431ecc3c8be93927badf4638129f6c9 Snabbt ut med info till kunder i nyhetsbrev och blogg.

    Nu vet vi lite mer men det är inte ordnat ännu, vet någon av er något om detta?
    Tack på förhand, Maria på MIKU som är stolt över min entreprenörsdotter men orolig och förbannad över nätfiske!

  23. Magnus says:

    Jag kan hålla med Karin till viss del, även för SEO-Bolag är det bättre med kunnigare kunder och man kan många gångar ta sig en bra bit genom att lära sig själv. Däremot så ska vi inte sticka under stolen med att SEO kan bli ganska komplext om man vill nå en annan nivå av trafik eller om man börjar konkurrera på svårare sökord skulle jag säga att det sällan lönar sig att göra allt arbete själv. Det fungerar ofta som inom annan marknadsföring, man kanske kan göra ett puff på lokalradion själv men ingen nybliven e-handlare klämmer ur sig en bra reklamfilm för MTV.

    Topp 10 positioner tycker jag vanligtvis dessutom inte låter något vidare alls, en niondeposition (och jag gissar att det är ungefär det vi talar om för annars hade du nog valt en mer attraktiv siffra som förstaposition, topp 3 eller topp 5) ger ju bara ungefär 1% av trafiken. Det är ganska få marknader där man kan livnära sig på 1% av trafiken.

  24. Rent spontant kommer jag att tänka på följande lista med e-handlare som har
    lyckats bra med sin seo. Helt på egen hand eller med vår hjälp. Det känns lite oortodoxt att lägga ut den, men eftersom jag blev tillfrågad så gör jag självklart det, istället för att inte göra det.

    http://www.bridaloutlet.se
    http://www.hippokids.se
    http://www.dartbutiken.se
    http://www.proffsgarderoben.se
    http://www.trycknu.se
    http://www.salonclassique.se
    http://www.pannlampsspecialisten.se
    http://www.fiskeflugor.se
    http://www.butikskonarum.se
    http://www.nordljus.net
    http://www.petitpure.se
    http://www.ovanligaklockor.se
    http://www.loppanopiraten.se
    http://www.reginamarine.se
    http://booksondemand.e-butik.se
    http://www.kompostbutiken.se
    http://www.octoberstamps.se
    http://www.outdoorstore.se
    http://www.kortmakaren.se
    http://www.niceparty.se
    http://www.kalasbolaget.se

    Några av butikerna har e-handlarna optimerat helt själva utifrån vår
    information, tips och råd och några av butikerna har vi optimerat
    tillsammans med butiksinnehavarna. Bra samarbeten med kunniga e-handlare.
    Många spännande butiker – alla väl värda att besöka!

    Såg ditt svar nu Magnus, och javisst, jag var lite för försiktig där, när jag nämnde topp 10 (tänk att man alltid kan uttrycka sig lite “fel” ;). Självklart är det topp 1, topp 3 och topp 5 som är målet och de jag har valt ut finns där. Du har rätt i att optimering av riktigt konkurrensutsatta ord kan vara allt för tidsödande att klara själv. De flesta e-handlare har ju inte seo som specialitet utan är specialister på sin bransch och sina produkter. Det är då som med all marknadsföring, man köper den av proffs. Men, eftersom e-handel kan se väldigt olika ut finns det plats för båda, tycker jag. Men, också värt att nämna, jag har aldrig hört någon seriös optimerare, professionell eller inte, säga att optimering inte kräver mycket jobb – för det gör det, definitivt!”

  25. Håkan Ö says:

    Visst är det så att det finns begränsningar i ett “färdigt e-handelssystem”, men jag tycker nog att de får ta väl mycket stryk här och kanske generaliseras.
    Jag håller med Niclas Heurlin om att:
    de viktigaste åtgärderna är att beskriva sidorna med , metataggar, headlines, bildtexter, sidtitlar och kanske framförallt relevant innehåll.
    Alla detta kan faktiskt göras i det “färdiga e-handelssystem” vi har.
    Vi har tidvis lagt ner oerhört mycket tid på just detta samt jobbar mycket med “hårdkodade” interna länkar samt försöker få våra bloggpartners att använda relevant ankartext. Allt detta samantaget med djuplänkning från portaler, bloggar, användning av Google sitemap osv har gett riktigt bra sökresultat på Google. Det är ett hårt evighetsjobb, men det går..:-)

  26. Som e-handlare hos E-butik.se har jag nu varit igång i ett år till midsommar om jag räknar från den dagen då jag blev anmäld till sökmotorerna.

    Jag köpte en sökmotortjänst samtidigt som jag beställde min E-butik och därav så blev jag kontaktad av Karin Svensson på E-butik.se ganska så snart. Jag var ju full av entusiasm och jag var spänd och förväntansfull, det var mycket som skulle uträttas. Jag hade ju redan lagt in många av mina produkter och hade under den tiden (april- 16maj) arbetat i en testbutik innan jag gick in i skarpt läge.

    Jag visste nog inte riktigt vad sökmotortjänsten skulle ge mig, men jag var helt på det klara med, att det var i det läget alldeles för svårt att försöka ge sig på det själv. Så det var nog bäst att köpa tjänsten för så mycket förstod jag att sökmotorerna måste ju hitta min sida. Är man sen som jag är, dvs. lägger näsan i blöt i det mesta och skapar intresse för allt som jag ger mig in i så då var det ju inte så svårt att försöka få Karin att berätta vad hon skulle göra och hur det skulle gå till och sen inte minst vad som skulle bli mitt arbete i min butik.

    Karin förstod att min ambition var att lära mig och att jag ville göra ” rätt” så att säga. Karin har en ängels tålamod och hon fortsatte att undervisa på telefon och per mail. Jag lyssnade och lyssnade och jag försökte förstå. Karin gjorde ”åt” mig i min butik för att visa och sen skulle jag göra. Jag försökte göra precis allt hon sa till mig och följa det så noga jag bara kunde. Fortfarande förstod jag egentligen inte vikten av allt petande och pillande med ord jag gjorde.
    Idag förstår jag.

    Det tar otroligt mycket tid. Jag jobbade varje vaken stund i princip i 6 mån. Jag jobbade som frisör på salongen sen när jag gjort det så jobbade jag på kvällar och helger samt lediga stunder på mitt jobb. När solen sken på försommaren satt jag ute på landet under parasoll med ett mobilt bredband, bärbar dator en skål med vindruvor och flera glas vin…..och jobbade, och jobbade. Varje produkt, varje sida har jag petat med. Samma ord om och om igen . Ord som är vesäntliga.Titeltaggar, metaord, metabeskrivningar hela tiden överallt, överallt.

    E-butik.se har ett lätt verktyg att jobba med. Dom har fantastiska människor som alltid står till tjänst att hjälpa till. Om man läser och försöker sätta sig in i det är det inte så svårt (tänk, det trodde jag aldrig jag skulle säga). I butikens administrations avdelning hittar man en sida som heter just ” Sökord för sökmotorer” där inne finns numera en utbildnings film inlagd så det är bara att titta och följa, så svårt är det inte.
    Jag anser idag att man ska inte tala om att en produkt är färdigupplagd förrän titeltagg, metaord och metabeskrivning är inlagt, den biten måste ingå i rutinen när man adderar en produkt och det tar inte längre tid att lägga till det när man fått in vanan. Samma sak när man skapar en ny sida. Sidan är inte klar förrän man gjort klart titeltaggen, metaorden samt metabeskrivningen till sidan. Det tar tid, så är det helt enkelt. Men om man inte från början fuskar så räknar man tiden det tar för att göra jobbet ordentligt.

    I Augusti startar jag Salon Classique Blogg. Då har jag verkligen lärt mig att Internet är ORD och det gäller att placera ut så många väsentliga ord det bara går ute på Internet i kombination med min butiks namn. Jag använder min blogg för att just placera ut mina ord och samtidigt så talar jag till en större mängd människor än de jag får kontakt med på salongen. Bloggen är oerhört viktig när jag tittar på Google och ser vad som kommer upp i mina sökningar. Där kan jag hitta mig själv i olika former på top 1-3….där hjälper bloggen mig helt klart. Jag jobbar med blogginlägg ,samt kommentarer i andras bloggar just nu. Jag är lite försiktig med att låta andra skriva om mina produkter i deras privata bloggar, det är min privata inställning. Det ska kännas bra helt enkelt att synas i sammanhanget.

    Karin jobbar fortfarande med min sökmotoroptimering och jag jobbar inne i butiken. Karin kollar av min butik och ser vad jag gör. Jag ser ju själv också hur snabbt jag når ut med en produkt på Internet. Den optimering jag gör i min butik samt på den nya produkten ger ett mycket bra och snabbt resultat hos Google. Min leverantör lanserade en ny produkt, inom en vecka låg jag på topp 1 och 2, en med min butik och en med min blogg. Det är jag mycket nöjd med.

    Jag hamnade snabbt på top 10, efter att jag blev anmäld till sökmotorerna ,och mycket bättre än så måste jag säga, på 3-4 månader låg jag på plats 3-5. Försäljningen kom igång efter ett par dagar bara. Första månaden var jag överraskad att jag fick in så pass många beställningar som jag fick. Så jag kom igång direkt. Seo är otroligt viktig och den är inte så svår att utföra med lite hjälp. Det jag tror är viktigt att titta på innan man startar är motivet bakom som genererar det beslut man tar att man ska starta e-handel. Sen måste man titta på vad man är villig att satsa i tid och pengar för det krävs både ock om man skall komma igång och få en bra grund och start.
    Susanne Magnusson Salon Classique

  27. Rudolf says:

    Susanne:

    Tack för att du tog dig tid att berätta hur du gör på ett personligt sätt. Jag är glad att det går bra för dig!

  28. Rudolf says:

    Håkan

    Det var ett imponerande antal länkar du fått ihop. Har du någrat tips om hur du gått tillväga?

  29. Magnus says:

    Karin och Susanne, jag måste gratulera till framgångarna men jag kunde inte låta bli att märka att det finns många problem med shoppen ur ett SEO-perspektiv. Jag vill på inga vis ta ifrån er att ni presterat bra resultat (snarare tvärtom, att arbeta med en lösning som lider av problem kräver ju mer av den som optimerar). Det förmodligen största problemet är att lösningen bygger på frames, om så inte varit fallet kan jag garantera att positionerna hade varit bättre och trafiken större.

    Frames är ett väldigt gammalt sätt att bygga en hemsida (jag fick lära mig det i gymnasiet på den tiden alla siter hade svart bakgrund med stjärnor och massor av blinkande text). Problemet med Frames är att sökmotorer har mycket svårt att läsa innehållet på siten. Jag ser att ni har gjort ett litet hack för att lösa det men det hade ändå varit bättre med en site som är ordentligt byggd från början.

  30. Lisen Edlund says:

    Som en av de e-handlare som Karin Svensson nämde ovan vill jag passa på att kommenter lite om mina erfarenheter av SEO.

    Vid uppstarten av min e-butk, http://www.kalasbolaget.se, kände jag knappt till någonting alls om sökmotoroptimering. När jag försökte läsa på kändes många av begreppen främmande och oklara. Ord som “metataggar” och “title” lockade inte.

    Så småningom tog jag hjälp av Karin på e-butik.se, vilket också är det företag där min webbutik ligger. Det kändes tryggt att ta hjälp av någon som redan hade tillgång till och kunskap om min butik. Av de 5 ord som Karin fokuserar på i sitt arbete (som fortfarande pågår) ligger nu 3 på 1:a plats på Google. De andra klättrar och är på god väg. I den här bemärkelsen kan jag hålla med om att Kalasbolaget är en butik som varit framgångsrik i SEO arbetet. Jag vill passa på att tacka Karin för ett bra jobb.

    Mycket arbete kvarstår dock. Det jag främst tänker på är det arbete med produkttexter och bilder som Magnus skriver om i sitt inlägg. Ett annat område att arbeta vidare på är att öka antalet länkar till butiken. Jag läser en hel del tips här om hur det kan gå till, men jag får erkänna att det ändå inte känns helt självklart hur jag skall gå tillväga. Susanne skriver att det till mångt och mycket handlar om att placera ut ORD. Det och mycket annat som skrivits här är verkligen något att ta till sig.

    Det har varit mycket intressant att läsa det här inlägget och tillhörande kommentarer. Jag kommer att ta till mig många av de tips som förekommit här. Tack.

    Lisen Edlund, Kalasbolaget

  31. Rudolf says:

    Lisen

    Tack för att du tog dig tid att kommentera.

    Det är inte lätt med länkar. Det krävs mycket övning. Det är inte en färdighet man kan läsa sig till i en skolbok. Man måste misslyckas rätt mkt.

    För mig är länkar en websocial aktivitet. Lite som vi gör nu. Vi umgås faktikst digitalt med varandra och diskuterat ett ämne från olika perspektiv. Det bygger relatationer,diskussioner som slutar i länkar, ofta.

    Att vara social innebär också att man länkar till andra. Jag tror det är en rätt bra värdemätare på ens SEO. Hur många länkar man till varje dag. Desto mer länkar ut, desto mer länkar in. Det låter kanske märkligt men länkarna är ett symtom på hur social man är på weben. Fler länkar ut, mer social vilket leder till länkar in.

  32. Lisen Edlund says:

    Rudolf, tack för bra tips.

    När jag då tänker på det kan jag faktiskt lämna ett eget tips på hur jag jobbar för att generera just länkar.

    Jag samarbetar med bloggare. De får ordna tävlingar där vinsten är varor från min butik. Alla som tävlar får klistra in en bild och länka till butiken från sin egen blogg. Och voila! Googlar man på mitt butiksnamn är många av träffarna just såna länkar.

  33. Rudolf says:

    Med risk för att verka kaxig Lisen så du ser, jag hade rätt 😉

    Om du inte redan gör det så när du gör tävlingar, ta di tiden att kontakta alla som skriver om tävlingar. Söker du på ordet “tävlingar” på Google finns det säkert flera 100 sidor som skrive om ämnet.

    Det är bra SEO även om trafiken du får antagligen inte köper så mkt av dig!

  34. Magnus says:

    Det pratas en del om meta-taggar i kommentarerna och då känner jag att jag vill understryka några saker. Meta-taggar är på inga som helst vis det viktigaste i ett SEO-arbete. Det var det när folk använde Altavista men Google lägger mycket liten vikt vid Meta-description och ingen som helst på Meta-keywords.

  35. Tänkte att jag skulle lägga till lite av mina erfarenheter som kund hos e-butik.se och där jag själv jobbar med allt som rör min webbutik http://www.petitpure.se

    Till en början så har jag fokuserat mycket på externa länkar som jag byggt upp samt att tagga alla mina produkter när de lagts upp.

    När jag la in produkterna till en början så tänkte jag inte direkt på vad personer sökte efter utan lade bara upp texter som passade med produkterna, fast det är ju nödvändigtvis inte populära sökningsord. Det är på sistone som jag börjat tänka mer på ord som man faktiskt söker på inom min bransch. Sedan jag nyligen börjat lägga ut relevant ord för själva produkterna så har jag hamnat i topp 10 listan på Google vilket jag tyckte var förvånande då det gick fortare än jag anat. Har varit jätte nöjd med mina egna instatser än så länge. Jag hade tänkt skaffa ett SEO företag att göra jobbet åt mig fast har tänkt att jag skulle försöka lite själv tills jag känner att jag inte har några mer ideer att tillföra själv. Fast då det gått ganska bra så ser jag fram emot att arbeta med det själv än så länge.

    Det jag satsar mycket på nu och vilket är svårt, är att kliva upp på Googles sökningslista under själva ord inom branschen som söks på mycket, då dessa ord är otroligt konkurrensbelagda. På ett av orden har jag lyckats ta mig från sidan 7, till att nu ligga på sidan 3 på Google. Så det verkar gå framåt i alla fall…

    Det jag märkt är att det tar mycket tid med allt detta och ibland känns det som om det skulle vara lättare att ha ett företag som gör det åt mig.

    Jag får också lite råd från Ebutik.se och deras system om jag har frågor vilket är hjälpsamt.

  36. Johan Wolf says:

    Det drar lite på smilbanden när jag läser kommentarer om “META-taggar” (tekniker som var populära för sådär 10 år sen) och alla e-butik.se’s kunder som hittat hit.

    Att i stort sett 99% av marknadens webbutikssystem inte har stöd för sökmotoroptimering har stört mig väldigt länge. Inte ens de som kostar 100.000+ är nära bra…

    Tyvärr är den hårda sanningen att e-butik.se är en av de mest sökmotor-OVÄNLIGA webbutikssystem ute på marknaden… varför de inte har bättrat på sig under alla år har jag inte riktigt kommit underfund med.

    Som tur är kommer det fler och fler bättre alternativ som exempelvis Magento. Klarar man inte sköta systemet själv finns det nu flera leverantörer som kan sköta driften.

    Det jag vill anmärka på mest är att inte sitta och pilla med META sökord och beskrivningen. Det första har i stort sett ingen betydelse idag och den andra, kan man med ett bra system skriva in automatiskt genom att plocka från produktbeskrivningen. Alltså behöver du bara skriva den en gång.

    Att kludda med titeltaggar är också vanvettigt. Visst det behövs ibland.. men skulle jag behöva göra det manuellt på 10.000+ produkter skulle jag se mig om efter ett annat jobb. Ett BRA system kan skriva in dina produktnamn automatiskt. Eventuellt kategorinamnet och varumärket som ofta är relevant. Exempelvis:

    “Adi Racer Trefoil – Adidas – Sneakers”

    Här har vi produktnamn – varumärke – kategori

    Ni som sitter och gör detta manuellt slösar bort tid ni kan lägga på annat. Som att klaga på er e-handelsleverantör!

    Av erfarenhet lägger jag mest vikt på att fördela länkkraft från förstasidan till mina viktigaste undersidor. Eftersom förstasidan får flest länkar ligger mest vikt där. Sen gäller det att länka från förstasidan till dina viktigaste undersidor. Detta gör att jag kan göra minimala länkarbeten till mina undersidor från externa sajter vilket de flesta personer inte orkar/inte har kunskap om.

    I mitt fall är det undersidor för VARUMÄRKEN. Om du säljer varumärken, exempelvis “adidas” har du troligtvis en undersida för denna där alla andra dina adidas-produkter samlas. Konvertering till köp ligger mycket högre på ett varumärke än exempelvis sökordet “sportskor”.
    Min egna statistik talar om konverteringsgrader mellan allt från 5-20% på varumärken och 1-5% på generella ord.

    Jag har skrivit en liten guide om konverteringsgrader och liknande för ett tag sen på min blogg:

    http://www.johanwolf.se/konverteringsgrad-del-1-grund/

    Lyckas du placera dig högt upp på sökmotorer med varumärkens undersidor kan du öka din försäljning dramatiskt mot att positionera dig med 1000 olika produktnamn som väldigt få söker på. Är det dock en väldigt het produkt som många känner till skall man givetvis satsa på det. Återigen… ett BRA system gör att du får tillräckligt mycket länkkraft från förstasidan -> varumärkessidan -> produktsidan att du borde placera dig MINST top 10 på varje produktnamn.

    Det är dessutom mycket enklare att optimera mot varumärken än konkurrensutsatta generella sökord.

    Om ni ser “goda” resultat med er webbutik i sökmotorerna med en webbutikslösning som använder “frames” som e-butik.se kan ni tjäna ännu mer på att hyra en mer SEO-vänlig lösning UTAN frames.

    Nu blev det mycket. 😉

  37. Johan, eftersom du har problem med att optimera ramverksbutiker så hör gärna av dig till mig, så kan jag hjälpa dig. E-handel kan se väldigt olika ut och så även kostnader för den, inklusive seo. Kostnader i form av pengar eller tid. Det kan därför bli lite missvisande att jämföra standardssystem med system där du måste ha ganska stora kunskaper för att ha möjlighet att göra allt själv alternativt kan betala ganska stora summor för att få hjälp med det.

    Karin S

  38. Johan Wolf says:

    Karin, jag har inga som helst problem att optimera denna typer av sajter, men förutsättningarna är sämre och därmed blir kostnaden dyrare om man vill optimera annat än förstasidan. Ju mer extraarbete som krävs desto mer kostar det både i tid och pengar.

    Jag lägger hellre ner tid på att jobba med en riktig lösning så jag kan fokusera på annat. Sådant som inte går att automatisera.

    En lösning utan ramar kan som sagt optimera sig själv om man fokuserar på att fördela länkkraft från förstasidan och jobba med smart “on-page optimering”.

    Varför inte betala för ett system som blir billigare i längden än att låsa in sig i en halvdassig lösning som kräver manuellt merjobb?

    Hela grejjen med ett bra system är att du inte skall behöva göra jobbet själv. Om e-butik.se hade programmerat sin lösning bättre kan man automatisera i stort sett allting som jag påpekade i min förra kommentar. Detta är inget era kunder skall sitta och göra… därmed är det ingen högre kunskapströskel som ni påstår, om lösningen i grund och botten är BRA.

    Jag tänkte göra en analogi med bilar, men jag hoppas att du förstår poängen. 😉

  39. Om du hade tagit dig tid att titta på vår butikslösning hade du också upptäckt att titel på kategori- och produktsidor fylls i automatiskt utifrån vilka produktnamn man väljer. Givetvis kan man dock vilja komplettera detta manuellt med ytterligare viktiga sökord. Det är ju inte alltid som ett produktnamn också är det ord som målgruppen söker på. Vi ger alltid rekommendationen att namnge kategorier och produkter så relevant som möjligt men som t ex Anna säger i sitt svar http://disruptive.nu/2009/03/20/seo-for-e-handlaren/comment-page-2/#comment-9955 så är det inte alltid så lätt att veta vilka som är populära sökord, iaf inte från början, innan man tänker i dessa banor.

  40. Rudolf says:

    Johan:

    Bra tips kring varumärken. Det är lättare. Dock kan man också generellt säga att mängden trafik på varumärket är mindre. Det är också svårt att nå första och andra platsen på varumärken. Medans för generiska ord kan man nå förstaplatsen, ja tom dubbelträff.

    Sedan är det där med länkar. Det är en extremt nischad färdighet att attrahera bra och relevanta länkar och de tkräver också mycket övning(man måste misslyckas mycket) innan man är där.

    Därför tror jag att man måste packetera om sitt innehåll en del. Det kan vara som du säger Johan kring varumärke men man skall också tänka lite ur boxen. har storlekar stor betydelse, kvalite, vad som är bäst. Då kan man nå helt andra ordkombinationer med existeraden innehåll, bara att man har en annorlunda samlingsida som är relevant och mer länkvänlig. Denna samlingsida distribuerar ju också länkkraft till produktsidorna. Vilket oftast behövs då bland det mest svåra som finss inom SEO är att attrahera länkar till produktsidor(tipsa mig gärna om ni har erfarenheter).

    Olika e-handels system har såklart olika stöd för detta men oavsett hur systemet fungerar kan man ju koppla på en wordpressblogg på domänen och bygga samlingssidor där om systemet inte tillåter att man gör det. Det är inte en 100% perfekt lösning men den är bättre än att inte göra något alls. Det är min poäng.

    När det gäller inlänkning så jobbar jag ofta med artiklar som jag vrider och vänder mot olika målgrupper. Då är det nästan lättare att få länkar till den artiklen än till huvudsidan. Dessa länkar distribuerar sedan länkkraft och besökare vidare till sidor som är svårare att positionera, tex produksidor.

  41. Johan Wolf says:

    Karin, jag har granskat er och allas e-handelslösningar och valt bort samtliga (jetshop, starweb etc.). Det går fortfarande inte att bygga upp sajten som jag föreslår och de tekniker jag använder på samtliga av mina sajter med mycket gott resultat.

    Förstår fortfarande inte varför man skall välja en halvdan lösning istället för att skaffa en riktig… Men jag kanske är lite trög där. 😉

    Rudolf, det stämmer att det är lägre trafik på varumärke kontra generiska ord. Men som sagt är konkurrensen mycket mindre och konverteringen högre. Man får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar när det gäller kostnad och tid när man väljer sina sökord.

    Nackdelen kan ju vara att det finns en officiell webbplats och då är det top 3 eller top 5 som gäller. Det går att få dubbelträff för varumärken också om man trixar lite.

    Har man tid/pengar att satsa på de svåra orden skall man givetvis göra det. Men jag tycker man borde börja med varumärken (beroende på konkurrens givetvis) och enskilda produkter eftersom det är enklast och sedan gå in på de svåraste sökorden.

  42. Håkan Ö says:

    Jag vill egentligen inte ge mig in “Framesdiskussionen” med tanke på att jag har lite för dåligt på fötterna för att att vara säker…MEN, tycker ända att vissa av E-butiks webshopar talar sitt tydliga språk…det går att nå lika bra resultat, möjligen får vi jobba lite hårdare.
    Rudolf: Svaret på din fråga;
    Jag har noga kartlagt alla mina konkurrenters inlänkar och gjort mitt bästa för att placera ut Loppan & Piraten – Butiken för spralliga barn – som säljer Leksaker, Barnrumsinredning, barninredning & kläder, så ofta som möjligt med viktiga sökord som ankartext på samma ställen, portaler/bloggar eller andra forum, med fördel relevanta till våran verksamhet.
    Vi har ju funnits på nätet i 3 år nu, så en hel del inlänkar kommer “gratis” till oss, plus tillsammans med de bloggpartners som vi har.

  43. Magnus says:

    Att arbeta med en site byggd i Frames ger jättelika nackdelar, alla i SEO-branschen är överens om detta och det har gjorts en lång rad studier på ämnet.

    Man kan nå resultat i alla fall, man kan nå resultat med vilken site som helst men det kräver Mycket mer jobb och det kommer att bli sämre resultat. Det innebär att kostnaden i tid eller pengar alltid kommer vara större om man jobbar i frames än om man jobbar med en riktig site. Än en gång, det är inte omöjligt och det är lite det jag försökte belysa när Chrisitian intervjuade mig, det går att lyckas ok med SEO även med en skruttig site.

  44. Katrin says:

    Hej på er

    Jag har i många år drivit webbutiken SweCat, en egenbyggd webblösning. En av de viktigaste sakerna i den var just att bygga den sökmotorvänlig från början eftersom jag insåg rätt snart att om man inte syns på goggle så finns man knappt som e-handlare. Kunskapen hos e-handlare i dag är variernade och ofta är det nog som ni säger att man prioriterar bort detta eftersom tiden inte räcker till. det är det sökmotoroptimeringsföretagen lever på bland annat, så det är på gott och ont.

    Jag har lärt mig sökmotoroptimering den hårda vägen såpass att jag tycker att jag klarar mig rätt bra. Jag är inget proffs, och riktigt svåra ord skulle jag säkert få problem med, men SweCat ligger etta på google på de flesta viktiga sökorden och rankar bra på sina produkter. Faktum är att den rankat såpass bra att en hel del e-handlare hört av sig till mig och velat köpa lösningen eftersom de sett att den verkar fungera bra ur många perspektiv. Så sagt och gjort numer erbjuder vi faktiskt även vår butikslösning. Ni kan kika på den på vår sajt http://www.kodmyran.se. om ni är nyfikna.

    mvh
    Katrin
    Kodmyran AB

  45. Magnus says:

    Jag kollade lite snabbt på SweCat och det ser helt klart ok ut, är fortfarande en del saker som jag skulle ändra på, t ex så ser URL:erna lite tråkiga ut.

  46. Katrin says:

    Hej
    Jag är medveten om det, och det håller på att fixas. Vi beräknar att ha seovänliga URL er i mitten av maj. Varför vi väntat är pga att ingen egentlign kunnat ge ett bra svar hurvida google lättare indexerar seovänliga urler eller inte. Läser man googles egen blogg så hävdar de med bestämdhet att det inte har någon påverkan för google. Det som jag listat ut möjligen kan påverkas är att du “gratis” får med sökorden i länktexten, när någon länkar genom att klippa och klistra och det är naturligtvis bra 🙂

  47. Rudolf says:

    Katrin

    Jo, det är viktigt vad det står i url:en. Det är en del av vara tydlig mot Google. Google har ju inget induktivt tänkande(typ intution) och url:en är en viktigt del av hur google bedömer om vad en sida handlar om

    Kolla URL:en på denna sidan
    därefter jämför du med titel, description keywords. Dock tror jag att jag inte har en korrekt h1 här på disruptive. H2 brukar jag strunta i.

    Min kompetens är inte onsite seo, det är länkar.

  48. Magnus says:

    Då kan jag ta och svara direkt, joda, det är bra med seo-vänliga Urler. Det som sagts officiellt från Google är att det inte gör någon skillnad för indexering men det är ju tämligen ointressant, det är ju rankingen som spelar roll.

  49. Katrin says:

    Fast läser du Googles blogg (Matt Cutts) så hävdar de själva att de inte är viktigt.
    Det har också diskuterats i oändlighet på olika forum, bla SEOforum och WN. Jag hävdar fortfarande att ingen vet med riktig säkerhet. Många tror dock en massa saker. Hur som helst så klart är att det inte skadar, och som sagt för oss är det planerat att införa i mitten på maj, så dår får vi säkert se framöver ifall det gjort skillnad eller ej.

  50. Rudolf says:

    Katrin

    jag tror jag pratar för Magnus också. Det är viktigt. Kolla hur jag strukturar URL:en här eller på på Mjukvara.se så ser du

    Ta “gratis antivirus” som exempel. Googla på det och se. Hade jag inte haft urlen, hade jag inte träffat topp3. Topp 10, kanske, topp20 troligen.

    Sedan kollar du på sidan två, där ligger en pressrelease från newsdesk. kolla urlen och metadatan där. Den har inga inlänkar alls och ändå träffar den top20 på ordet “gratis antivirus”

    Tillsammans har nog Magnus och jag gjort SEO för +100 sidor. kakiga url:er försvårar jobbet säkert med 15%, kanske mer.

  51. Magnus says:

    Det är precis som Christian säger, det finns ett antal viktiga faktorer att tänka på här. Den första är att det ligger i Googles intresse att inte vara tydliga med hur algoritmen fungerar (jag följer själv Matt Cutts blogg och jag skulle vilja påstå att den nog är den dimmigaste av alla bloggar på nätet). Den andra är att Cutts inte sagt att det inte spelar roll för vilken position du får utan det han har sagt är att det inte spelar någon roll för indexeringen. På SEO-Forum har det onekligen pratats en del om det men jag skulle vilja påstå att det finns konsensus åtm bland oss som jobbat med SEO ett längre tag. WN skulle jag inte använda som en källa alls om sanningen ska fram.

    För den som vill läsa mer om detta finns faktiskt på SEO-Forum en hel avdelning om hur man gör bra URL:er.

  52. Katrin says:

    Japp, jag har kikat på den avdelningen på SEOforum. Den är bra skriven och ger mycket info.

    Vi får se framöver när vi fått till våra vänliga urls, så hoppas jag att stiga ytterligare, det är inte lång tid kvar nu tills de kommer 🙂

  53. Rudolf says:

    utan att ha varit på den avdelningen så borde denna diskussionen platsa där 😉

  54. Zime says:

    Intressant, SEO är ganska krångligt men roligt!

  55. SEO behöver inte vara särskilt krångligt, personligen tycker jag att de förändringar man gör på siten (on page) är väldigt simpelt i de flesta fall, klarar man av att bygga en site klarar man nästan garanterat att göra det sökmotorvänligt. Komplexiteten kommer in när man börjar prata om länkar och om man arbetar lugnt och metodiskt med länkar så ska det också fungera utan att vara allt för krångligt. Gå igenom någon bra SEO-skola på nätet och börja pröva dig fram.

  56. NO LINGO says:

    Antalet kommentarer på den här posten bekräftar min teori om att uttala sig om SEO är som att hoppa ner i björngropen på Skansen med en fårfiol runt halsen 🙂 Lovar att läsa noggrant för att utveckla mitt eget SEO-arbete inom arbetskläder.

  57. Rudolf says:

    NoLingo
    Kan vara så, men nu vet du vem du skall lyssna på i Sverige 😉

Trackbacks

  1. […] För de som är intresserade av sökmotoroptimering i samband med nätbutiker kan jag tipsa om ett inlägg som handlar om detta. Själv skrev jag för en tid sedan om tio tips för att driva trafik till din […]

  2. jobbdator.se says:

    Hittar kunderna dig?…

    Om du säljer via webben så är det oerhört viktigt att du syns när dina tilltänkta kunder söker efter produkter/tjänster på webben. Disruptive har i flera artiklar skrivit om hur man optimerar sin sajt för sökmotorer typ Google – SEO, Search …

  3. […] du läsa artikeln så finner du artikeln här om Sökmotoroptimering för e-handlare . En notis kan vara att jag en av de medverkande i artikeln är Magnus Bråth, som driver bl.a en […]

  4. […] Disruptive via din RSS-läsare RSS feed. Rock on!SEO för e-handlare var en artikel som fick ett stort engagemang under nästan två veckors tid här på Disruptive. Om […]

  5. Den perfekta längden på en text på internet - nu är den funnen - Projektet II - tankar om ehandel, ledarskap och affärer says:

    […] ett långt (fniss) blogginlägg på disruptive.se diskuterar Magnus Bråth och Christian Rudolf SEO för e handlare. En viktig sak […]

  6. […] – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0 – SEO för e-handlaren!20 March, 2009 – Svinbra post! Rakt på […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+