Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Sökmotormarknadsföring för e-handlare! Uppföljning!

SEO för e-handlare var en artikel som fick ett stort engagemang under nästan två veckors tid här på Disruptive. Om ni går tillbaka till posten så läs den men lägg också lite tid att gå igenom kommentarerna. Många duktiga och engagerade E-handels och sökmotorduktiga människor har intresserat sig för denna blogposten som jag och Magnus skrev. Bloggposten handlar om hur man som e-handlare kan göra sin sida lite mer SEO vänlig trots att vissa e-handelssystem kan vara mindre seo vänliga, från ett tekniskt perspektiv. I denna blogpost skall jag lyfta fram några kommentarer och människorna som engagerade sig. Jag tror detta är bland det bästa bloggposterna som skrivits på svenska i ämnet. Det roliga är att vi skrev den tillsammans.

Steve önskar sig en mycket djupare genomgång av de olika e-handelssystemen sett från ett SEO perspektiv. Jag skulle tycka att det vore riktigt coolt om InternetWorld tog in någon tung SEO snubbe och skrev en djup artikel i ämnet. Miriam, är inte detta något för er på InternetWorld??

David som är Ecommerce manager på Stadium skriver att nästan allt går att bygga om(och jag misstänker att det är det som Stadium gjort med sitt system:

Det går att modifiera befintliga e-handelslösningar så att de blir SEO-vänliga, även om det är kostsamt och inte alltid helt enkelt. Däremot känns det som att de större systemen får allt mer fokus på detta och blir betydligt bättre med varje ny uppgradering.

Niclas Heurlin som är en van e-handlare skriver om sina erfarenheter såhär:

Optimering av e-handelsbutiken avseende sökmotorer är en av flera viktiga sätt att driva trafik till nätbutiken. På många lite större kommersiella nätbutiker står den organiska sökordstrafiken för 15-20% av den totala trafiken. Detta är särskilt viktigt för butiker med breda sortiment där nyckelord som artikelnummer eller tillverkarnamn och produktbenämningar är huvudsakliga sökbegrepp.

Det Niklas diskuterar är hur viktigt breda begrepp kan vara, tex skor för att generera trafik från sökmotorerna. Johan Wolf utvecklar detta resonemanget och diskuterar hur olika typer av ord konverterar, med typer avses, breda ord, varumärken och produktnamn:

I mitt fall är det undersidor för VARUMÄRKEN. Om du säljer varumärken, exempelvis “adidas” har du troligtvis en undersida för denna där alla andra dina adidas-produkter samlas. Konvertering till köp ligger mycket högre på ett varumärke än exempelvis sökordet “sportskor”.
Min egna statistik talar om konverteringsgrader mellan allt från 5-20% på varumärken och 1-5% på generella ord.

Karin på E-butik, som är en av de större plattformarna för e-handel har en hel del insikter om hur det fungerar därute i e-handelssverige, så här skriver Karin:

Min erfarenhet är dock att många e-handlare inte har så mycket tid att avsätta när det gäller just optimeringsbiten. Man har fullt sjå med att inreda sin webbutik och att klara av alla praktiska bitar. Kanske vill man ändå tro att det löser sig på något sätt. En del vill också satsa på optimering när de väl har fått butiken att gå runt ekonomiskt, vilket ju kan bli ett segdraget och olönsamt moment 22.

Glädjande nog ville flera e-handlare också dela med sig av sina erfarenheter, i stort och smått. Väldigt roligt tycker jag, att få en inblick hur man tänker och agerar.

Lisen på Kalasbolaget har tagit hjälp av Karin på e-butik med hyfsad framgång. Det har funkat bra för henne och Lisen träffar på top fem positioner. Håkan Ö på Loppan och Piraten säger såhär:

Vi har tidvis lagt ner oerhört mycket tid på just detta samt jobbar mycket med “hårdkodade” interna länkar samt försöker få våra bloggpartners att använda relevant ankartext. Allt detta samantaget med djuplänkning från portaler, bloggar, användning av Google sitemap osv har gett riktigt bra sökresultat på Google. Det är ett hårt evighetsjobb, men det går..:-)

Sussane på Salon Classiqe bekräftar Håkans ord. Det är hårt slit med sökmotorerna:

Jag visste nog inte riktigt vad sökmotortjänsten skulle ge mig, men jag var helt på det klara med, att det var i det läget alldeles för svårt att försöka ge sig på det själv. Så det var nog bäst att köpa tjänsten för så mycket förstod jag att sökmotorerna måste ju hitta min sida

Det Sussane har gjort att hon lagt till en blogg till sin butik så här beskriver Sussanne:

I Augusti startar jag Salon Classique Blogg. Då har jag verkligen lärt mig att Internet är ORD och det gäller att placera ut så många väsentliga ord det bara går ute på Internet i kombination med min butiks namn. Jag använder min blogg för att just placera ut mina ord och samtidigt så talar jag till en större mängd människor än de jag får kontakt med på salongen. Bloggen är oerhört viktig när jag tittar på Google och ser vad som kommer upp i mina sökningar. Där kan jag hitta mig själv i olika former på top 1-3….där hjälper bloggen mig helt klart. Jag jobbar med blogginlägg ,samt kommentarer i andras bloggar just nu. Jag är lite försiktig med att låta andra skriva om mina produkter i deras privata bloggar, det är min privata inställning. Det ska kännas bra helt enkelt att synas i sammanhanget.

Såhär skriver Anna på PetitPure om hur hon jobbar med SEO:

När jag la in produkterna till en början så tänkte jag inte direkt på vad personer sökte efter utan lade bara upp texter som passade med produkterna, fast det är ju nödvändigtvis inte populära sökningsord. Det är på sistone som jag börjat tänka mer på ord som man faktiskt söker på inom min bransch. Sedan jag nyligen börjat lägga ut relevant ord för själva produkterna så har jag hamnat i topp 10 listan på Google vilket jag tyckte var förvånande då det gick fortare än jag anat. Har varit jätte nöjd med mina egna instatser än så länge. Jag hade tänkt skaffa ett SEO företag att göra jobbet åt mig fast har tänkt att jag skulle försöka lite själv tills jag känner att jag inte har några mer ideer att tillföra själv. Fast då det gått ganska bra så ser jag fram emot att arbeta med det själv än så länge.

Sökmotorer är hårt slit. Det visar alla som uttalat sig. Det är sälja, sälja, sälja. Inget är gratis. Samtidigt är det så att idag är det lättare än vad det någons kommer vara i framtiden. De som mejslar ut en stark position nu kommer vara svåra att flytta på i framtiden. Att kunna skaffa inlänkar utan att betala för dem är en speciell färdighet som det nog kommer krävas mer av i framtiden. Jag vill speciellt tacka Johan, Magnus och Karin för att ha tagit sig mycket tid att debattera i denna blogposten.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Manou says:

    Trevligt inlägg! läste det med stort intresse då jag själv driver en nätbutik. Mycket inspiration att hämta.

Trackbacks

  1. […] Belöning: Lyfter fram intressanta aspekter av den omfattande diskussionen(ovanstående post har +60 kommentarer) kring E-handel och sökmotormarknadsföring […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+