Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Grundkurs i Sociala Medier för Entreprenörer

Jag tror ingen av er läsare har missat att jag tycker Bloggande är något positivt, både för företagare och andra grupper. Däremot har jag full förståelse för att människor tycker att det är jobbigt. När man ställs inför ett nytt universum hopar sig frågorna och det kan vara en lång rad av små misslyckanden framför en, alltifrån val av plattform till vad man skall skriva om. För att göra ert bloggande lite lättare skall jag idag lära er en teknik, ett tankesätt, för att nå ut till nya läsare och påverka andra människors uppfattning om dig. Denna metoden lämpar sig utmärkt för att öka förtroendet för dig, din blogg och ditt företag. Speciellt gäller detta om du vill positionera dig som Expert inom ett ämne. Det jag skriver här idag, förtjänar att konsumeras långsamt. Så gå och ta dig en kopp kaffe, ladda paddan med denna posten och luta dig tillbaka, koppla bort världen lite och börja läs.

Källa CC, Flickr

En grundläggande insikt om Sociala Medier

Jag upplever att diskussionen kring sociala medier i Sverige handlar om verktyg, som tex Facebook eller så handlar det om data. Det är såklart trevligt med data och att lära sig en del handhavade av verktygen. Det är dock inte insikter som kommer göra dig framgångsrik, speciellt inte om du är ovan. Insikten du behöver ha framför ögonen är:

“Sociala Medier handlar om Människor”

Det finns några grundbultar till men för att klara av att ta till dig denna lektionen är detta det enda du behöver ha i bakhuvudet.

Vi börjar med en Insiktsfull Video

Skapare, via Sara

Jag tror det egentliga syftet med denna video är att diskutera ledarskap och hur man gör för att vara en ledare. Ur vårt perspektiv är det inte så viktigt utan vi använder den för att förstå vissa processer kring social media. Vad är det som händer i videon?

  1.  En person ställer sig upp, gör något. I detta fall en dans, spontant. Han sticker ut, vid en spontan titt döms han nog ut som fånig av många.
  2.  En person ansluter. Denna personen belönas med uppmärksamhet och bekräftelse. Jag tror man kan se det som någon form av VIP behandling. Lägg märke till att det ganska fort, finns en vad jag kallar “Vi-faktor” mellan han som började dansa och den första externa dansaren. Inte något jag definierat men om ni ser på de två ursprungliga dansarna hur de interagerar med varandra. Så märker ni den
  3.  Den nya personen uppskattar detta och  bjuder in de han känner. Han vill att hans vänner och bekanta skall få samma behandling som honom. Är det en bra grej och hans vänner får en bra upplevelse, kommer det stärka hans social status och relationerna till de sina. Ibland kallar man detta relevanta följeslagare.
  4.  Andra människor, ser att den nya personen blir belönad med en VIP-behandling. För de som är intresserade av sådant, framstår situationen som attraktiv.
  5.  Nya följare strömmar till trots att den ursprungliga ledaren, ej längre har kapacitet att belöna någon ny längre. Ändå händer det.

Detta är en mer teoretisk bild över vad som händer. För er som vill fördjupa er i mänskligt beteende och vad jag kallar “transaktioner”  rekommenderar jag denna bloggposten

Kopplingen mellan Teori och praktik

Jag har full förståelse för att detta är abstrakt, omständigt och jobbigt. Därför skall jag koppla ovanstående till ett riktigt case här på disruptive. För några veckor sedan publicerade jag en video, där jag delar några personliga  råd till unga personer som står i begrepp att starta sina företag. Missade ni denna får ni en ny chans att se den, ni andra hoppar vidare till den praktiska diskussion under videon.

Vad är det som händer i videon egentligen?

  1.  Nu dansar inte jag utan istället “fånar” jag mig lite framför en whiteboard. Jag säger kanske inga kontroversiella saker men faktum är att jag ställer mig upp, uttrycker vad jag tycker är viktigt, med hög röst, för förstagångsentreprenörer.  Det är någon form av “risktagande”.  Om vi skall göra en liknelse med verkligheten så är det att ställa sig på en låda, på ett torg med människor och bara börja uttrycka sina åsikter med hög röst. Detta är den fåniga dansen, precis som i videon.
  2.  Jag har tur, då disruptive har en del läsare. Så bara det faktum att jag bestämmer mig för att “dansa” lite, så kommer det några som vill dansa med mig. Internet är inte heller som verkligheten. Mängden torg är få och din och min webplats är inte “torg”. Därför måste man vara mer aktiv att “bjuda in”, inte bara ställa sig och dansa. Det jag gjorde i detta fallet, var att jag kontaktade kanske 20 personer via Twitter och mail och bad dem retweeta posten. Detta var personer som jag vet att videon var relevant för. Dessa är de första dansarna.
  3. Då blev det fart på “dansandet” Om ni kollar posten nu, ser ni att antalet kommenterar är 32, kolla även den sociala datan i delningsrutan längst ned i posten. Scrollar ni ned till botten så ser ni länkarna. Den sociala datan i posten är inte perfekt. Alla länkar syns inte, diskussion via twitter och mail osv, syns inte heller. Men som ni kan se, var det en del personer som”dansade” med mig. Nu är det dansparty!
  4. ” VIP-behandlingen”, eller “belöningen”. Jag följer upp flera som varit “aktiva dansare” med en egen post och “belönar” dem där de får uttrycka sina råd till unga entreprenör, på ett ofiltrerat sätt. Precis som i dansvideon är det omöjligt att belöna alla.

Alla som interagerar här blir påverkade, medvetet och omedvetet av mina handlingar. I sämsta fall finner de mig intressant som person, i bästa fall tycker de att jag expert på mitt ämne, Entreprenörskap.  Lägg också märke till att verktygen här är inte viktiga. Samma process kan upprepas på vilken social media plattform som helst, där du tror du har din publik(potentiella följeslagare)

Fler exempel från disruptive där detta tankesättet används

Exempel 1 SEO för ehandlare

Handling: Diskutera hur E-handlare kan göra SEO

Belöning: Lyfter fram intressanta aspekter av den omfattande diskussionen(ovanstående post har +60 kommentarer) kring E-handel och sökmotormarknadsföring

Exemple 2 WordPress som SEO verktyg

Handling: Förmedla kunskap genom att berätta att WordPress är ett bra verktyg för att förbättra din SEO

Belöning: Lyfter fram experters åsikter kring WordPress och SEO

Exempel 3 Relevanta Twittrare-Entreprenörer

Handling: Skapa en lista över svenska Entreprenörer på Twitter

Belöningen: I detta fallet är belöningen inbyggd i posten. Du finns med där och vill med automatik ställa dig upp och dansa. Denna var i själva verket exceptionellt framgångsrik. Jag tror jag fick ca 500 nya followers genom denna aktivitet till mitt twitterkonto. Merparten relevanta. Alla andra på den listan eller som listar sig i kommentarerna blir också belönade. Många vaknade med +100 nya followers till sina twitterkonton och undrade vad som pågick.

Checklista för att du skall kunna omsätta denna teori till praktik

  1.  En blogg och inte en helt ny blogg. Du måste ansträngt dig lite så det framstår som du verkligen vill detta. Detta görs lättare om du är en person än ett företag, så tveka inte att vara tydlig med att det är en person som är avsändare. Personer är i princip alltid mer intressanta än företag i Sociala medier och alla vet det.
  2. En post, som innehåller något anmärkningsvärt. Med det menar jag inte att du behöver lösa frågan om svält på jorden. Jag menar att den skall sticka ut lite. Jag använder själv mycket video. Det är min lilla anmärkningsvärdhet. Det kan vara annat, design, bilder, undersökningar, listor infographics. (läs gärna Seth Godins post, där han dissikerar begreppet Anmärkningsvärd)
  3. Hitta 10 personer som du vill interagera med. Numera föredrar jag att försöka hitta personer jag inte känner inom mina begreppsområden. Det tycker jag du skall göra också. Nedan finner du några trix för att effektivisera din kontaktprocess.

Verktyg för att snabbt hitta personer som är relevanta

För Twitter kollar du in en tjänst som heter Follerwerwonk. Där kan du tex göra sökningar för att hitta människor som är intresserade av samma område som du. Jag brukar tex söka på “Entreprenörskap” och då hitta svenskar på Twitter, intresserade av ämnet. Sedan tipsar jag dem om mitt innehåll, tex videon och ber om deras åsikt eller en retweet. Idagsläget hittar jag 83 personer som är relevanta för begreppet Entreprenörskap och är svenskar. Tjänsten fungerar sämre för dig om du söker på ett begrepp som man även använder på engelska. Då blir det lite väl mycket data att sortera.

Google sökningar. Använder du sökkommandot “Allintitle: xyz” letar googla upp alla url:ar i sitt index som har ditt ord i titeln. Det betyder att alla dessa sidor som du då hittar, ger utryck för någon form av intresse i entreprenörskap, även om kanske sidan i övrigt handlar om biodlingar. Här har ni exemplet #entreprenörskap” med all in title i sökningen. Med denna sökningen kan ni mycket lättare hitta personer som är intresserade av ditt ämne.

Nu har du innehåll och mottagare, kontakta dessa. Du kan be dem om olika saker. Lättaste att få respons är om du ber om en intressant åsikt i förhållande till innehållet du skapat. Svårast är att få dem att länka.

Nu är det upp till dig att testa denna metod! Du har metod, verktyg och exempel att imitera första gången du gör detta.

FAQ

Jag vet att detta inte är självklart, så vill ha direkt feedback på era ideer ni fått av detta, skriv en kommentar så skall jag berätta hur jag hade gjort. Har ni själva gjort liknande saker men kanske inte tänkt på denna processen, som jag beskriver här. Berätta gärna, då jag gärna vill ta del av andras erfarenheter för att bli bättre och dela de historierna.

 

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Magnus says:

    Riktigt bra post. Tycker definitivt den sträcker sig bortom entreprenörer med, finns goda anledningar för alla möjliga att läsa den. Det är svårt att hitta en bra modell för sitt bloggande som fungerar särskilt eftersom det är något som kommer ta en stor del av ditt liv. Du måste alltså hitta en modell du känner dig bekväm med och kan fortsätta med under en lång tid.

  2. Bra post! Samma dag som ovanstående post dök upp i min rss-läsare så dök för övrigt även den här artikeln från MIT-sloan mgt rev. upp. Märkligt sammanträffande? 🙂 Hur som helst: kanske av intresse?

    http://sloanreview.mit.edu/the-magazine/2011-fall/53102/what-influences-customers-online-comments/

  3. Bra skrivet och en hel del att fundera över. Återigen inser jag att det alltid finns nya infallsvinklar på detta med social medier och hur de kan användas. Berikande!

  4. Rudolf says:

    Tack Håkan! Gör ett eget testskott och berätta den historien. Det är bästa tacket!

  5. Rudolf says:

    Magnus

    Du nämner akilleshälen i denna strategin. Tiden. Sociala medier är dyrt i den bemärkelsen att det kostar tid. Så man måste sätta sina mål på en rimlig nivå. Det var också därför jag gick igenom hela min metod, noggrant. Det kommer spara många mantimmar för de som vill nå framgång på detta sättet!

  6. Gillar inlägget, delar videon & tackar för möjligheten att få göra mig en kopp kaffe där i början 😉

  7. Hanna says:

    Delar denna om det är ok!

    Tack för läsningen, intressant!

  8. Rudolf says:

    Hanna
    Såklart!

  9. Jonas says:

    Christian, du nämner tid här i kommentarerna. Men jag skulle också vilja sätta det i perspektiv till hur mkt tid och pengar det kostar i push-mrkf för att skapa så starka relationer bland kunder och övriga nätverk som en satsning på social media kan göra.

  10. Rudolf says:

    Jonas: Jag tror du skall se mitt svar i perspektivet att jag verkligen gillar telefonsälj och kalla samtal. Det är en oerhörd kraft i att prata med 50 pers om dagen och boka möten. Dessutom, är det lättare att få direkt feedback på sina produkter och tjänster då, när man möter marknaden, heads on så att säga.

  11. Jonas says:

    Det har du förstås en stor och viktig poäng i.

  12. Jag gillar videon med dina fem råd – skarpt.

  13. Rudolf says:

    Tack Fritjof

Trackbacks

  1. […] Disruptive ger en grundkurs i sociala medier […]

  2. […] blir ändå totalfrustrerad på alla förändringar. HELA TIDEN! Och jag som hade tänkt till och utvecklat en liten dans med facebook som […]

  3. […] som finns på internet. Vill du lära dig mer om hur man finner sin publik, läs gärna min post om sociala medier för företagare. Den kan appliceras till vilken målgrupp som helst. Eller bara lägg en länk i kommentarerna […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+