Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Det är Faktiskt bara Innehållet som Räknas…

Varje konsumerar du och jag video, säljmaterial, reklamfilmer, annonser, presentationer som är…perfekta men ändå väljer vi att gäspa, fundera på fredagsölen, hångla eller helgens kantarellplockning. Det läggs miljardbelopp varje år på att producera allt detta innehållet som är perfekt.  Det är precis som är man ett varumärke, måste varje detalj sitta, trots att de som producerar det vet att det enda de möts av är en gäspning, i alla fall innerst inne.

Detta gäller speciellt video tror jag. Det är få videos jag väljer att titta på från företag. De är glättiga, perfekt producerade, in i minsta detalj ljudet, musiken och klippningen.  Jag tror det kvittar.. Kan du din publik, dina kunder/intressenter, så det enda som behövs är exakt rätt innehåll. Allt annat är detaljer som dina åhörare inte ens kommer märka om innehållet är exakt rätt.

Idag fick jag se en privat musikvideo som tre tjejer spelat in i sitt egna kök, de där använder Kesoburkar(tror jag) för att hålla takten. Den är enkel, rå, genomförd under några minuter och även om den inte är spontan, känns den spontan. Såfort jag såg den berörde den mig och fick mig att stanna upp och skriva denna posten. Kommunikation som omgående skapar en handling hos mig(eller hos dig) är kommunikation som skapar värden för miljarder. Ändå är det få företag(som har miljoner till sitt förfogande) som klarar av att göra det.

Andra kommer såga dig

Jag gör video. De är långtifrån perfekta. Ofta filmar jag dem direkt. Jag gör två repetitioner och sedan sätter jag på kameran och bara filmar mig i 3-4 min, när jag håller min monolog framför en White board. Sedan lägger jag på ett försättsblad och kanske ett avslutande budskap. Sedan skall det ut! Det finns nog en hel del människor som tycker det är “sådär” och taffligt men de är inte min publik. Min publik fokuserar bara på vad jag säger och vad de kan ta med sig av kunskap från videon, då det ämnet exakt intresserar dem. De bryr sig inte att jag då och då säger “hmmm..” eller andas på fel ställe. De lyssnar på mig och kollar mig i ögonen. Ibland är jag lyckligt lottad och de kopplar en handling till min video. Jag skapar något för några få. Skulle jag göra det perfekt, ja, då skulle det aldrig komma ut något, alls. Det skulle knappast vara till fromma för de 1000 människor i Sverige som är intresserad av det innehållet jag skapar. Perfektion är fienden till skapandet och till just din publik, oavsett vem du är.

Antagligen var det precis detta som Ajour råkade ut för…

I veckan har Emanuel Karlsten och hans bloggäng lanserat sajten Ajour. Jag har nästan bara läst negativ kritik, från främst journalister. De var besvikna på att det bara var “en blogg”. Jag vill dock hävda om vi använda samma resonemang som ovan, att det kvittar. För att du skall kunna hitta din publik, ja då måste du ut där. Bättra att skjuta lösa skott, än inga skott alls. Det är ju först när människor hör ljudet av ditt innehåll som de kan bestämma om detta är något för dem. Det är knappast en skrivbordsprodukt att finna sina användare. Det är ett verb, att finna sin publik. När du gjort det, då kan du fokusera ännu mer på exakt rätt innehåll och till sist, skapa den perfekta paketeringen

Nu är det din tur

Så nu är det er tur, skapa innehåll, gärna video, en testballong, skjut ut den, nu. Leta efter din publik med alla de verktygen som finns på internet. Vill du lära dig mer om hur man finner sin publik, läs gärna min post om sociala medier för företagare. Den kan appliceras till vilken målgrupp som helst. Eller bara lägg en länk i kommentarerna nedan om innehållet och vem ni tror är mottagaren av er kunskap eller budskap.

 

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Patrik says:

    OK. Innehållet räknas, men även rubriken. Fixa till stavningen nu. Det heter faktiskt Faktiskt. 😉

    Och tack för senast f ö. Du skapade en trygghet här.

    Patrik

  2. Rudolf says:

    *ler*

    Du har helt rätt Patrik. Rubriken är viktigt. Det är nu åtgärdat!

    Tack själv var trevligt och lite annorlunda! Ser fram mot fläsklägget!

  3. Stefan Hadlin says:

    Bra post, den puttade mig över kanten att ta ta ett beslut som jag funderat på ett tag. Jag skall också prova video-innehåll. I’ll keep you posted! =) Tack.
    //S

  4. Rudolf says:

    Stefan Nu blir man nyfiken 😉

  5. Judith Wolst says:

    Så här kan man också göra 🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=Wz-YHyYut7Q
    Kjellemans respons till tjej-keso-videon

  6. Erik says:

    Håller med dig fullständigt i din blogg-artikel! Ibland är det enbart enkla medel som gör det möjligt, och även om vissa företag försöker använda sig av det är det inte alltid som dom lyckas. Ett annat bra exempel är denna YouTube-klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=zlfKdbWwruY

    Antalet visningar: 39 846 967

    För att leka lite med tanken, skulle innehållet lika gärna kunna inkludera någon form av reklam – diskret, men ändå så att man försiktigt noterar det. En produkt dansdeltagarna har med sig, eller vad som. Enkelt, och intressant koncept som gör människor glada. Lite som Coca-Colas julreklam på TV som flertalet väntar med spänning på.

  7. Rudolf says:

    Klockrent exempel Erik

    Här har du ett annat exempel på grymt innehåll som är extremt billigt att producera. Ett försäkringsbolag filmar droptexter med android och Iphone telefoner
    http://www.youtube.com/watch?v=elKxgsrJFhw&feature=related

    Åtta miljoner views till priset av några telefoner.

Trackbacks

  1. […] Disruptive tycker att innehållet räknas […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+