Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Snälla, rör vid min själ!

Människans största komparativa fördel på vår jord är vår förmåga till kommunikation. Kommunikation är nyckeln till att förstå varför vi dominerar vår planet. Varför vi är kronans skapelse. När du kan kommunicera kan du samarbeta i stora grupper. Kan du samarbeta i stora grupper, ja då kan man skapa koncept som heter industrialism.

Naturen skapade en ytterligare en tilläggstjänst för oss människor. Känslor. De flesta fungerande samarbeten bygger  bara på kommunikation utan också på känslor. Är ni skeptiska  till detta påstående så skapa denna mentala bilden framför: Att ni samarbetar i grupp men ni har inga känslor för varandra eller bara känslor inför er själva. Hur bra tror ni den gruppen presterar trots att den kan kommunicera? Det är känslorna som skalar vår förmåga till samarbete!

Jag tror det är såhär: Vill vill vakna varje dag och vi vill att någon eller några, varje dag berör vår själ. Vi vill bli lyckliga, engagerade, ledsna, berörda, sedda, inspirerade, älskade, reagerade, hata, älska, barn. Varje dag, hela tiden.  Jag tror detta är en bristvara i våra liv och denna bristvara göra att vi fyller våra liv med substitut som mat, droger, alkohol, shopping, sex, eller wienerbröd, ja välj vilken faktor du vill. Det pågår hela tiden. Den kommersialismen som är så starkt utbredd idag bygger delvis på att fylla detta tomrum, vår själs behov av att bli berörd, konstant

När jag tänker på denna beröring av själen så ser jag den mentala bilden framför mig av två människor var själar är som en aura och när de sträcker ut handen och rör vid den andres själ så glittrar den av alla regnbågens färger och ett leende syns på hos personen som blir berörd. Denna mentala bild är väldigt närvarande hos mig. Det är en lycklig bild hos mig. Det är en situation jag vill befinna mig i hela tiden. Jag tror också denna bilden förklarar en del av bloggosfären och vad som händer där. Människor kan mötas och beröra varandras aura och man är inte beroende av det fysiska möten utan jag kan beröra och bli berörd nästan oberoende av tid och rum

Vi möter nästan aldrig denna aura hos företag. De måste låna människors aura för att lyckas med detta. Ni kan tex se detta genom reklam för sockerhaltiga läskdrycker där det är unga människor i jeans som åker skateboard som verkar så lyckliga eller kaxiga. De försöker beröra dig. Men när det gäller entreprenörskap är det inte så. Där handlar det om människor och företaget är bara en juridisk konstruktion så skattemyndigheten kan hålla koll på dig. Alla entreprenör berättar en riktigt historia, en historia som berör dig. För den handlar om strävan, flit, hårda tag, risker och äventyr(om än i det lilla) som berör din själ.

Nu vet ni varför jag skriver om entreprenörskap och bloggosfären. Nu vet ni varför jag är så engagerad i nätet och i denna revolution som pågår. Varför jag väljer att ta tåget när det kommer till stationen fastän det bara är freaks och nördar på detta tåget och de pratar ett språk som ingen förstår. Min själ blir berörd och jag får röra vid andra människor själar så de ler lite.

Denna video inspirerade mig till denna blogposten, så mycket, att jag bara var tvungen att sluta jobba och börja skriva.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jennifer says:

    Vilket inlägg! Blev både intresserad, engagerad, inspirerad, berörd o glad 🙂 Tack!

  2. Mats says:

    Mycket intressant och välskrivet inlägg…igen! Tack för det! Mvh Mats

  3. Rudolf says:

    Tack Mats!

  4. Stephan Ekbergh says:

    Rätt tänkt, bra förmedlat. Sant.
    Inspirerande framförallt.

  5. Jo says:

    De viktigaste musklerna vi har är känslorna…

  6. Rudolf says:

    Bra sagt Jo!

  7. Emma K says:

    Håller helt med, det var tack vare människans förmåga att känna empati och kunna samarbeta med individer utanför den egna flocken som gjorde oss till den dominerande arten från början. Kan även rekommendera boken “The Fix — How Addiction Is Taking Over Your World” av Damian Thompson som handlar om hur produkter utvecklas medvetet för att göra oss beroende. Ju mindre vi kan känna och uppskatta djupare mening desto viktigare blir de kortsiktiga kickarna som ersättning. Borde vara obligatorisk läsning för alla som äger en smart phone. 😉

Trackbacks

  1. […] exempel för att fatta beslut. Tomma ord kommer man inte långt med, varken jag eller politiker. Känslor fungerar heller inte lika bra för att övertala, hur gärna jag än vill tro […]

  2. […] exempel för att fatta beslut. Tomma ord kommer man inte långt med, varken jag eller politiker. Känslor fungerar heller inte ultimat för att övertala, hur gärna jag än vill tro det.Tackvare min […]

  3. […] tilldelas man makt och förändringsförmåga. Så här skriver Göran och de orden borde ni läsa. De berör “Ingen människa är betydelselös. Ingen människa är maktlös. Bloggandet och användandet […]

  4. […] En av de mottagaregrupper jag jobbade med är sidor om Iphone och jag fick ett anmärkningsvärt svar från AppTV, ett videosvar. Michael på AppTv hade gjort om min och Anders Video och adderat egna kommentar. Jag gillade verkligen sättet de gjorde detta(med en stänk av ironi) och blev alldeles berörd. […]

  5. […] det ger energi. En av de personer jag har inspirerats av på senare tid är Christian Rudolf på Disruptiv.nu – Snälla rör vid min själ. Han har enligt mig sunda idéer och tankar som […]

  6. […] cover). Få svenskar kan lyssna på denna utan att stanna och bara lyssna för orden Fred använder berör oss. Han sjunger om hur lite tid vi har tillsammans med våra kära. Hur mycket vi måste vara borta […]

  7. […] uteplats i vårsolen och skriver till er,  jag delar denna upplevelse med er. Antagligen blir ni berörda också. Inte nog med det. Om jag någonsin får barn, kan de gå tillbaka till denna blogposten och […]

  8. […] göra något. Till handling, till rörelse, till Energi. Det är era känslor, vad som händer när någon eller något berör er. I den bemärkelsen är de bägge videofilmerna lika. “Action Speaks Louder then […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+