Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Entreprenörer skall blogga!

Idag fick jag via Jerry denna videon om Bloggande från Seth Godin. Det är 97 sekunder som summerar varför du som entreprenör skall blogga.

Mycket av det som beskrivs i denna videon har jag upplevt genom mitt bloggande. Det har påverkat mitt hjärna, det har byggt mitt varumärke, det har skapat nya sociala relationer och nya insikter i kommunikation. Jag har lärt mig skriva och det har tvingat mig att strukturera mina insikter och kunskaper. Det finns många personliga uppsidor av att blogga, vilka varierar från person till person. Jag tror dock att alla ni som läser detta och är intresserade av entreprenörskap och bloggar har flera positiva erfarenheter av ert bloggande.

Jag upplever att det finns en nedsida med bloggande, det är tiden. Speciellt om man vill ha en blogg som har trafik det är tiden. Det kan gå åt mycket tid. Det är inte bara att skriva, kommunikation kräver tid.

I bloggandet finns det en stark social kraft, den tar sig många uttryck, diskussioner, länkar, mail, möten, både offline och online. Man delar och man möter de sina över innehållet man skapar. Dessa digitala möten skapar ofta sammanhang, stora som små. Människor som känner tillhörighet till varandra. Det finns ganska få entreprenörsbloggar i Sverige. Det är antagligen en av de mindre sammanhangen i den svenska bloggosfären, kanske är det bara 50 bloggar.  Tänk om det fanns 1000 entreprenörsbloggare i Sverige? Tänk dig vilken diskussion, möten, erfarenhetsutbyten, kontrovers och en stark, stark delande kultur. Tror ni inte att bilden av företagande och entreprenörskap skulle vara annorlunda i vårt land då? Så mycket mer mångfacetterad, belyst, älskad, ifrågasatt och så många många fler människor som berättar sin historia om vad som är möjligt. Mer vore i detta fallet så mycket bättre. Mer vore en annorlunda syn på entreprenörskap i vårt land.

Jag tror inte på altruism, alls men i detta fallet är harmoniserar egennyttan med vi:et. Jag skulle därför önska fler entreprenörer kunde blogga och berätta sin historia, berätta om sina erfarenheter och hur de vill förändra världen. Det vore så mycket roligare

Andra poster i ämnet Bloggande och Entreprenörskap

Jag, Entreprenör-läs Görans inspirerande text om nätverksamhället

En berättelse om bloggandets sociala dimension

Pudelns kärna inom Bloggande

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Fredrik says:

    Jag tror att det finns mycket att vinna för den som har kunskap och förmåga att hålla en blogg vid liv. Många läsare innebär att en del av läsarna också blir kontakter för företaget, som man kanske inte fick annars. Tiden kan också bli en bra investering.

  2. Anna Caracolias says:

    Christian!
    Tack för bra inlägg.
    Vi har ju pratat om det här tidigare och jag tycker själv att det är just tiden som verkar så avskräckande. Jag skulle så gärna dela med mig av mina mobila kunskaper, erfarenheter kring företagande, lära av andra på en blogg. Men först det de “obligatoriska” arbetstimmarna, sen familjen, träningen…

    Får man fråga hur många timmar i snitt per vecka du lägger på bloggen?
    Anna

  3. Anton says:

    Ja! Alla entreprenörer ska blogga. Jag har dock en problematik, jag har för många bloggar.

    Ibland bloggar jag på superwebb.se om entreprenörskap, ibland på superanton.se, ibland på fyranyanser.se. Men det kanske inte gör nåt? Eller är det nån nackdel tror du, Christian?

  4. Intressant ämne, Christian.

    Jag tror att företagare/entreprenörer kommer bli tvungna att börja prioritera om och börja vara mer transparenta för att skapa en bättre relation med sin marknad.
    Bloggen är det bästa verktyget för att lyckas med detta just nu. Problemet för dem som inte prioriterar denna 2-vägs kommunikation redan nu är att deras konkurrenter (som gör det) kommer att börja ATTRAHERA deras kunder via ’remarkable content’ som Seth Godin skriver om.

    Fler företag borde börja anställa personer som är riktigt duktiga på att skriva fängslande på firman och som kan skapa en massa intressant information i olika format (text, ljud och video) om just deras markand.

    Allt för många företagare/entreprenörer tror fortfarande att bloggar är som ’dagböcker’ och man har inte riktigt förstått vikten av att kunderna i deras marknad inte längre läser branschtidningar eller går på industrimässor.

    Man attraheras istället till branschbloggar som innehåller ’remarkable content’. Där man också kan vara med i diskussionen träffa likasinnade tack vare utformningen på en blogg.

    När jag konsulterar företagare så är detta det första jag tar upp med dem.

    Jonas Carlström

  5. Rudolf says:

    Anna

    Jag lägger inte så mycket tid, nu har jag tex inte bloggat på två månader. Denna blogposten skrev jag ihop på mindre än en timme. Jag har såklart övat och har en publik, det gör allt mycket lättare. Nu lägger jag 30-60 min om dagen i genomsnitt.

    Ibland får jag ryck och gör riktigt tunga saker, då kan jag lägga 20 timmar på en blogpost.

    Sedan får man säga att jag lagt mycket tid på att lära mig skriva, hantera wordpress, kommunicera, packetera, skriva rubriker och mycket mer. Men allt detta har jag nytta av i mitt yrkesliv också.

    Det är cokså det som är pängen med videon, där visar de hur bloggen kan utveckla dig som entreprenör på sätt som man inte riktigt kan föreställa sig.

    men det är precis som din träning, man måste lägga tid och energi och det är tyngre i början, speciellt i så små ämnen som entreprenörskap. Det är därför jag tycker vi skall vara fler 😉

  6. Varför inte skapa ett nätverk av entreprenörsbloggare? Vi kan arbeta med att skriva gästposter hos varandra, marknadsföra varandra osv?

  7. Rudolf says:

    Anton:

    Ett svårt fall av möjlighetsmissbruk 😉

    I ditt fall är det nog inget problem tror jag!

  8. Rudolf says:

    Jonas

    Det du beskriver brukar jag sammanfatta i en mening

    “Genom bra kommunikation skapas stora värden”

    En produkt är inte bara själva problemlösningen utan också hur den uppfattas och det är bara gneom kommunikation som det kan påverkas! tack för en bra kommentar!

  9. Anton says:

    Skapade förövrigt en kanal med svenska entreprenörskapsbloggar för ett tag sen http://www.twingly.com/svensktentreprenorskap

  10. Rudolf says:

    Andreas:

    Bara sätta igång 😉

    Hashtaggen #entreprenörskap har ju lite formen av det!

  11. Rudolf says:

    Anton

    Coolt! Jag tweetade den!

  12. Anton says:

    Grymt!

  13. Bra initiativ Anton.

    Här är också en resurs för entreprenörer som vill lära sig blogga med WordPress.
    +30 videor på svenska : http://wordpressystemet.com

  14. Anna Caracolias says:

    Tack alla för bra kommentarer och tips!
    Anna

  15. Ulf Seijmer says:

    Där träffar du med hammaren på spiken. Bloggande är nödvändigt, också för mig. Det tar tid, men tiden jag lägger på det fyller också en funktion. Ditt inlägg malde runt litet i mitt huvud och igår morse när jag gick genom det morgondaggiga gräset kom jag på ett sätt att blogga som inte bara sparar tid, jag tror också att det breddar mitt bloggande och förhoppningsvis en annan typ av dialog. Genom att byta ut vissa av mina inlägg mot en mycket enkel form av videoblogginlägg kan jag använda tiden i bilen till att videoblogga via telefonen. Tanke ledde till handling och på väg i bilen gjorde jag ett första test genom att filma med telefonen: http://wyrls.wordpress.com/2010/08/12/videoblogga-med-iphone-i-bile/ …emotser kommentarer!

  16. Mycket bra initiativ, entreprenörer, företagare och marknadsförare behöver allihopa blogga. Det kommer dessutom att bli viktigare att synas, speciellt i positiva sammanhang, så att man brandar sitt eget vaumärke.

    Bra inlägg, tack!

    Petter Hedman

  17. Malte says:

    Tackar för inspirationen, detta och ett till av era inlägg. Är några av flera saker som fått mig att börja twittra och blogga.

Trackbacks

  1. Sandra Jakob » Från min reader - 2010/08/10 says:

    […] Entreprenörer skall blogga! […]

  2. Hur du blir tidseffektiv som egenföretagare | Linneas Unika says:

    […] Christian Rudolf på Disruptive.se anser att fler entreprenörer skulle börja blogga, men så återkommer han till en av […]

  3. […] till andra Entreprenör och företagare, “Varför bloggar inte du?” är, “Jag har inte tid“(läs kommentarer). Jag tycker det är ett svar som är nära verkligheten men ändå […]

  4. […] tror ingen av er läsare har missat att jag tycker Bloggande är något positivt, både för företagare och andra grupper. Däremot har jag full förståelse för att människor […]

  5. […] detta inlägg av Christian Rudolf, samt att jag på podcasten sa att jag skulle börja […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+