Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Programvara som Freemium!

Freemium har varit en modell vi diskuterat på Disruptive och jag lovade fundera över hur Mjukvara.se kunde bli mer Freemium, dvs hur jag kunde få mer spridning på info om programvaror eller rent av programvaror i sig. Jag tänkte att det här tar nog lite tid men nä, inte alls. Fick en länk skickat till mig med en ganska bra viralitet i sig. Cleansoft.org. Tjänsten är ganska enkel. Den gör tre saker för dig:

  • Den håller reda på vilka programvaror du har installerat och berättar för dig när du skall uppdatera dem. Det är också enkelt att installera alla sina favoritprogram när man tex bytar dator. Uppdaterade program betyder säkrare surfning.
  • De ser till att programmen hålles rena från skadlig kod.  Allt för att man inte skall behöva oroa sig för att ladda ned något extra som man inte vill ha.
  • Man certifierar programvaror. Återigen ett sätt att se till att man inte laddar ned saker som skadar dig.

Cleansoft är en organisation som inte verkar så kommersiella. De har lite Google annonser på sin sida men i övrigt verkar de icke kommersiella. Detta koncept kan man kopiera. Göra lite bättre. Användarvänligheten verkar nämligen lite sådär. Det lokala har också ett stort värde.

cleansoftsKommersiellt är det väl en del frågetecken men det finns några säljargument. Man driver såklart mycket trafik till sin egna sida för det är hos Mjukvara.se som all nedladdning sker. De topplistor som skapas är också intressanta. De i sig är säljande. Vem vill inte ha det alla andra vill ha? Man kan också analysera kunddata. De som använder program x, brukar använda program y. Saknar då användarna av program x, programvara y, är det antagligen lätt att sälja programvara y till dem. Man kan också enkelt introducera nya program. Sist men inte minst är det ju en trygghet för användaren. Nu är Mjukvara.se inget varumärke ännu, men förhoppningsvis någon dag. Då har detta ett stort värde. Förtroende är en bristvara på nätet.

Denna lilla applikation löser inte affärsmodellen för Mjukvara.se. En dylik modell skulle nog tvinga in mig i en mer butiksliknande lösning där jag själv behöver hantera transaktioner. Vilket vi och för sig inte behöver utesluta.

Jag tror det finns en viralitet i den. Jag tror inte man når de användarna som har lägst kunskaper men de somhar mer kunskaper än genomsnittet kommer vara intresserade. Som publisher kan man ockås presentera artiklar som är relevanta givet de programvaror som intresserar en. Det kan driva extremt kvalificerad trafik och tillföra ett extra värde. Relevans är mycket kraftfullt.

Vad tror ni?Vad är värdet för användaren? Är den Viral och i såfall, hur viral?

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Richard says:

    Tjänsten i sig är väl ganska intressant för medelanvändaren. Själv skulle jag dock inte använda den för att:
    1) Intrycket man får är att den ligger aktiv hela tiden i minnet och håller koll. Jag tycker om att hålla datorn “clean” och så lite program laddade som möjligt. Inget bloatware.
    2) Jag laddar inte ned något program från en, för mig, okänd sida. Då måste jag ha fått en rekommendation från någon. Sedan ger det alltid en trovärdigt intryck om den är open source och det finns en hash att jämföra med, så att innehållet kan stämma.
    3) Jag kör ju Ubuntu nu. Allt sånt finns inbyggt.

    Ett mervärde för mig hade kanske varit en tjänst som istället höll reda på vad som var “bäst” inom olika områden. Okej, så jag ska ha ett LaTeX-GUI, eller ett ritprogram för vektorgrafik? Vad är bäst? Vad använder alla andra? Är betaltprogrammen värda sitt pris? Så fort jag behöver ett visst program/tjänst, kan jag gå till en sida och direkt se vad som borde vara bäst givet mina kriterier. On the top of my head vet jag idag ingen sida som har koll på alla program som finns. Kanske mycket att begära att hålla koll på allt, men isåfall kan de länka vidare till den sida som har koll på en specifik programtyp.

  2. Rudolf says:

    Tack Richard!

    Man kan verkligen inte anklaga dig för att vara en medelanvändare.

    Men du säger ngt som jag också identifierat “okänd sida” Avsändaren är väldigt viktigt. Där har Mjukvara.se en plats även om det är långt kvar till ngn form av varumärke!

  3. Kim Persson says:

    Håller med Richard, totalt onödigt program som bara slöar ner system. Förmodligen väldigt värdefullt för medelsvennson dock.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+