Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Youtube Marknadsföring!(också hur du fuckar upp dina konkurrenters SEO)

Youtube är ett nät i nätet. Enligt en källa jag inte kan komma ihåg är Youtube så stort trafikmässigt idag att det motsvarar hela nätet för tre år sedan. Om det är så kan man såklart ifrågasätta men Youtube som kanal kan man inte ifrågasätta. Video är ett kraftfullt verktyg. Ni kan se det här på Disruptive när vi gör Video. Kommentarerna kommer fortare och mer än andra blogposter. Video adderar också väldigt mycket till en blogg, precis som bilder. Bloggen ser ut att vara mycket mer levande och intressantare.

Jag fick ett blogtips av Karin på E-butik. E-butik har börjat lansera instruktionsvideos till sina kunder kring olika verktyg på nätet för E-handlare att använda som bloggar eller Youtube. Nedan finner ni e-butiks instruktionsvideo för Youtube inklippt. Med Karins tillstånd tänkte jag komplettera denna videon med lite enkla tips jag lärt mig. Har ni aldrig lagt upp en video på Youtube innan. Se gärna videon först innan ni läser mina tankar. Det ökar förståelsen

I det “vanliga” nätet, utanför Youtube behöver man sökmotoroptimera för att människor lättare skall hitta ditt material. På Youtube behöver man såklart optimera också. Dock har man mycket färre optimeringsalternativ vilket faktiskt gör det svårare. Nedan finner ni en kort manual om hur man optimerar sina Youtubevideos.

  • Som i all optimering måste ni välja ett eller två nyckelord som ni vill träffa på.
  • Detta ord skall återfinnas i videons titel
  • När ni skriver “beskrivningen” av videon skall de vara omfattande. Den skall inte bara vara ett stycke. Skriv 2-4 stycken där ditt nyckelord omnämns några gånger, naturligt.
  • Se till att ditt varumärken nämns flera gånger i texten

Det är ungefär så mycket som ni kan optimera och kontrollera. Man kan bara bestämma relevansen. Inte att träffa bra. Det bestämmer användarna.

Vad är det som avgör vem som träffar överst på Youtube?

  1. De där stjärnorna man kan se för varje video, de du kan rösta på. De är viktiga. Fler “röster” och högre nivå på rösterna(fler stjärnor) det är bra. Då prioriteras din video när användarna söker på relevanta ord
  2. Kommentarer. Detta tror jag är mindre viktigt än stjärnor men är inte helt säker. Fler kommentarer är också bra. Då prioriteras man.
  3. Antalet visningar. Fler visningar driver dig uppåt i söket!

Alltså det är stjärnor och kommentarer som avgör. Så därför, när ni är på Youtube och ser något ni gillar, berätta det, klicka på stjärnorna och rösta, skriv en kommentar. Precis som när ni pushar på Pusha.se. Då kommer man få en bättre träffbild på den videon på Youtube.

Det finns några saker som är värt att notera med Youtube. Nedan ser ni en bild av E-butiks Video. Upp i högra hörnet i beskrivningen finns det en länk(kolla den röda rutan). Snubben som producerat videon har lagt dit länken i texten, i första stycket, så den skall synas, för att det skall vara enkelt att gå vidare till upphovsmannen sida. Värt att observera är att den länken inte ger GoogleJuice. På Youtube är det nofollow på alla länkar. Lägg en länk i första stycket ni skriver så det är enkelt att klicka vidare till er sida på nätet.

youtubemarknadsforing

Beskrivningstexten är dock positiv ur ett annat perspektiv. Skriver man sitt varumärke i texten, ger den sk “omnämningsjuice”(cred till Jesper som myntat det). Varför är detta viktigt? Google blir bättre och bättre på det Semantiska. När människor pratar om saker och ting på nätet näms varumärken och detta vill Google kunna mäta för att lättare identifiera vilka varumärken som är starka. Så att få sitt namn, namnet på bloggen, eller på sin websida omnämd, kommer bli viktigare och viktigare. Det är inte bara länken som Google mäter utan även vad folk säger kring ditt varumärke.

Fucka upp andras SEO

Alla som någon gång gjort en antydan till att försöka påverka sin placering vet att det finns konkurrens. Inom vissa segment som Poker och Lån är det dessutom en hel del konkurrens eftersom det finns så mycket pengar där. Sökmotorer är konkurrens som dessutom är mätbar i varje givet ögonblick. Youtube kan användas för smita in bakvägen på konkurrensutsatta ord. Eller ge dina motståndaren en riktig känga i Googles index.

Smita in bakvägen:

Denna strategi används av en aktör som är svag i Google, dvs man träffar inte på första sidan och får inte vara med i lekstugan. Då gör man en riktig bra video som är optimerad på det ordet och som sprider sig. Som bloggare vill kommentera och som får många “stjärnor” Denna kommer vid någon punkt placera sig högt i söket för det ordet och störa träffbilden på topp 10. Till förtret för de som är där. Jag är lite osäker hur länge videon ligger där men det kan någon av mina läsare kanske berätta? Fördelen med denna strategin är tiden. Du kan behöva göra SEO länge, lågintensivt för att komma högt på vissa sökord men med hjälp av Youtube kan det gå fort och du kommer göra ett avtryck.

Känga till dina konkurrenter:

Du träffar bra. Antagligen topp3 men du vill förneka dina konkurrenter ekonomiska resurser genom att se till att de träffar lägre och du vill äga större yta av top10. Då gör du samma sak som ovan. Producerar den där virala videon som kanske hamnar på fjärde eller femte plats. Då äger du ju två placeringar på topp 10. Mer yta till dig, mer pengar och varumärkesbyggande till dig.

Inte så snyggt kanske men i kärlek och sökmotorer är allt tillåtet. Faktum är att om man jobbar med sök i ett segment där det är konkurrens, då bör man nog läsa lite Clausewitz och Sun Tzu och applicera de strategierna.

Så, glöm nu inte bort att rösta på videos på Youtube framöver!

E-Butiks vide är skapad av Daniel Lindström för E-butik.se.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Judith says:

    Lysande sammanfattning! För oss som gärna tar till oss info via tecknade figurer finns den här 🙂 http://www.youtube.com/watch?v=3eZTh94Fapg&feature=PlayList&p=92C7D7F80CFAA57B&index=6.

  2. Nu tycker jag du är lite hård mot dig själv. Att sno två platser i serpen är smart, knappast osnyggt. Det är ungefär samma sak som att köpa helsida istället för halvsida i Dagens Nyheter. Har man pengarna eller skillsen till att göra det så är det inget som är fel med det.

    Jag rekommenderar alla företag att publicera sina pressmeddelanden på externa domäner, regga ett twitter och bloggy-konto, lägga upp en profil på YouTube och helst även interagera med admins på företagets wikipedia-profil just av den enkla anledningen att man då siktar på att ta upp platserna 1-10 på det egna varumärket.

    Bra sammanfattning. Skulle vilja ha in ett avsnitt om video-optimering i det också – dvs. val av bild 25%, 50% och 75% in i filmen (visas som tumnagel), längd på filmen (brukar ha stor inverkan på om folk länkar, embeddar, ser klart), ett exempel på “naturlig” beskrivningstext, att det också bör embeddas i den egna webbplatsen för att öka antalet visningar, att sista sliden ska uppmuntra till delning och embeddning på externa webbplatser etc. etc.

    Hur som helst. Bra seo-perspektiv på YouTubening.
    //Jesper

  3. Marcus Zacco says:

    Riktigt bra inlägg.

    Dock glöms det ofta bort att innehållet är det viktigaste. Man kan lägga upp vilket skräp som helst och Google/YouTube kommer inte veta, men användarna kommer inte att tolerera det. Man bör alltså inte använda upp sina ‘uppmärksamhetskrediter’ till att locka folk att se på skräp. Då förstör du bara för dig själv. Tänk långsiktig SEO.

    http://www.youtube.com/watch?v=GQn2T-Tkr5M

    Följer bloggen.
    -Marcus

  4. Christian says:

    Marcus. Vilket coolt svar. Med en video. Imponerande. Du äger dessutom den positionen på disruptive nu 😉

    Dock vill jag kompletera din video och förtydliga. Du har rätt i mycket men värt att notera är att denna strategi som jag visar här är inte primärt för att bygga varumärke eller sälje. Det är för att störa SERP:en. Dina konkurrenters SEO snubbar måste jobba hårdare och du förnekar dem ekonomiska resurser.

    För att få dessa stjärnor måste man göra bra grejor. Är det ingen bra video, kommer man inte upp på topp10(skall nog visa hur man kan göra det utan stjärnor i en annan blogpost).

    Denna strategin är inte heller byggt för Longtail. Det kostar generellt för mkt att rikta sig mot longtail på detta sätt. Produktionskostnaden för videon är för hög. Man måste targeta de breda kommersiella orden, det är ju också där man gör skada för sina konkurrenter.

    Skulle jag dock vara ett mindre företag med eget engagemang i Sökprocessen passar din strategi perfekt.

  5. Christian says:

    Jesper:

    Tack, jag skall ta upp detta med yotube MF i en post till. Verkar som intressa finns!

  6. / Rolf says:

    Christian: Videoillustrationer riktigt effektiva …
    Här en som illustrerar Affärsmodell, betalsystem,
    företagsamhet, nöjd kund m.m.
    http://vimeo.com/4797813

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+