Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Det som är möjligt på nätet kommer hända

Internet ritar om kartan rätt mycket. Internet är en genomgripande social innovation, inte en teknisk uppfinning. Precis som bilen inte är primärt en teknisk uppfinning utan social. Tänk dig hur världen såg ut innan bilen och hur världen ser ut med bilen. På alla plan, livstil, ekonomi, poliktik, företagen, marknadsföringen. Fast internet kommer ändra mer och fortare.

Men vi kan inte se internet som en isolerad företeelse. Vi lever i en demokratiskt, sekulariserat, kapitalistiskt land. Konkurrens är en del av vår vardag. Internet är katalysatorn som accelererar dessa företeelser, mycket. Antagligen har vi inte haft en så vital demokrati och debatt som vi har idag på väldigt länge. Just pga av internet och bloggandet. Kapitalism är konkurrens. Företagen slåss om kunder med värdeerbjudanden. Internet accelererar även denna process dramatiskt.

De gamla företagen slåss mot det nya med alla medel. Man kan se det tydligt i upphovsrättsindustrin där internet fullkomligt krossar deras verklighet och de måste ta till alla smutsiga metoder i boken. Istället för det uppenbara. Att ändra sig med verkligheten. Detta kan dock te sig rätt abstrakt för vanliga människor och entreprenörer men denna kamp visar sig i Mikroformat också.

Booli är en uppstickare på fastighetsinformationsmarknaden. För att förenkla. De utmanar Hemnet eftersom Hemnet haft mer eller mindre  ett monopol på denna informationen på nätet. Hemnet har något att förlora. De tjänar grymma stålar på den positionen de har och historiskt har de inte behövt göra så mycket för att dra in denna degen. De har haft någon typ av monopol på denna information. Booli är en uppstickare.

För ca en vecka sedan var det faktiskt en intressant diskussion kring Booli, Hemnet och Fastighetsbyrån på Twitter. Denna diskussion är faktiskt ett digitalt avtryck som visar det jag skriver ovan, kampen mellan de som har något att förlora och de som utmanar:

Hemnet

Hemnet

Värt att notera är att faktiskt alla aktörer är ganska öppna i sin dialog, man gör detta på Twitter(Vem kunde tänka sig ngt liknande för 10 år sedan, internet ritar verkligen om Kartan.).

Det intressanta i detta fallet är att det faktiskt är två internetföretag som står heads on mot varandra. Men det kunde lika gärna vara det nya mot det gamla. Det antyder ju då att Hemnet är det “gamla” trots sin närvaro på nätet. Jag tycker nog det. Att du har närvaro på nätet antyder inte på något sätt att du är en del av det nya som komma skall. Det är en attitydfråga.

Samtidigt är jag kapitalist. Jag förstår att företagen slåss för sina affärsmodeller och sina pengar. Men jag tror man slåss bäst på att anamma det nya, värlen förändras och vi kan inte bete oss som strutsen och stoppa huvdet i sanden. Jag trorockså att det finns en faktor bortom pengarna och affärsmodellerna som styr. Förändring är nämligen jobbigt. Jättejobbigt. Ibland undrar jag om inte förändringsobenäghet är en viktigare faktor än pengarna. I det nya kommer det ju också finnas mycket pengar att tjäna.

Egentligen vill jag inte lägga någon värdering i det som pågår. Det är svårt när jag känner snubbarna bakom Booli. Samtidigt är det så att nätet berättar för oss att det som är möjligt, kommer att hända. Hemnet “äger” denna information men när de väljer att lägga ut den på nätet, då kickar en av nätets lager in “Digital information vill vara fri att färdas varsom helst”. Att Hemnet försöker kontrollera denna information är dömt att misslyckas. Den blev fri i samma ögonblick som den lades upp på nätet. Man kan inte ha tårtan och äta den samtidigt. Man begår exakt samma misstag som upphovsrättsindustrin när man försöker behålla kontrollen där ingen kontroll finns att få. Man kanske har Svea rikes lag på sin sida men inte internets lager om information och vill man vara på nätet får man gilla läget att det fungerar på ett visst sätt. Precis som i fysiska verkligheten

Frågan man borde ställa sig är: I en värld där information kan färdas och processa fritt, hur kan vi vara en bättre tjänst än Booli och andra. Gör man detta kan man behålla ledartröjan och därmed ha de högsta marginalerna och störst skalfördelar. Marknadsledaren kommer alltid tjäna mest eftersom de nästan med automatik får de ordrar som dedikeras till det segmentet.

Jag tror att både Booli och Hemnet/fastighetsbyrån läser detta. Det vore intressant att höra hur ni resonerar djupare kring det här med informationtion. På nätet sprider sig saker, vare sig man vill eller inte! I den mån ni kan diskutera det!

Relevanta bloggar

BooliBloggen om ämnet.

Thord om ämnet

Disruptive skriver mer om Booli

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Bra post och tack för länken! Skär lite i hjärtat att mitt namn inte får ha sitt h dock. Det känner sig naket. 😉

  2. Rudolf says:

    Sorry Thord. Fixat nu!

  3. Hej!
    Det är viktigt att poängtera att det jag skrev på Twitter är utifrån Fastighetsbyråns perspektiv, inte Hemnets. Det kan jag inte uttala mig om. Som jag skrev är detta en komplicerad fråga för oss på Fastighetsbyrån, på en strategisk och långsiktig nivå. Vad händer om vi öppnar upp och låter alla använda våra objekt hur de vill? Vi förstår givetvis att vi inte kan gå emot den tekniska utvecklingen och för en intern diskussion om hur vi kan hantera detta på bästa sätt för oss och våra kunder.

    Dock försöker Booli-företrädarna, med klassisk retorik och dramaturgi, att få detta till en stor praktisk fråga för våra kunder och måla upp att det finns en konflikt. Det stämmer inte. I dagsläget finns Hemnet, Booli, Boligan, Bospindeln, Bovision m fl. Alla kommer åt våra objekt på nätet. Mångfalden och konkurrensen finns och vi gör ingenting för att förhindra den. Vi samarbetar inte, men vi motarbetar inte heller. Det är alltså en icke-fråga för användarna.

    Booli-företrädarna få det ibland att låta som att de driver en ideell organisation som ska förändra världen för alla som ska byta bostad. Om de förändrar världen får bostadsbytare svara på men självklar driver de frågor som ligger i linje med deras egen ekonomiska vinning.

    Nyligen gick Hemnet ut med att de hade 1,1 miljoner besökare på en vecka. Med anledning av detta har jag frågat Boolis VD Peo (BooliPeo) på Twitter hur många besökare de har per vecka. Ännu har jag inte fått svar. Frågan är hur öppna Booli vill vara i den frågan?

  4. Peo Nilsson says:

    Ojdå, nu hårdnar tonen från Fastighetsbyrån igen. Ännu inte på samma sätt som förra våren – då var det rena hot. Nu är det mer formuleringar som att vi använder “klassisk retorik och dramaturgi”. Och att vi “självklart driver de frågor som ligger i linje med vår egen ekonomiska vinning”. Och att vi ska redovisa besökssiffror vilket Fastighetsbyrån fortfarande inte gör på Kiaindex, mer än 1 år efter att Fastighetsbyråns konkurrent Svensk Fastighetsförmedling började med det.
    Men ok, här kommer lite “klassisk retorik och dramaturgi”: Booli är en David mot Goliat, i alla avseenden. Vi är 10 personer som arbetar i Booli, med låga löneuttag, för att vi vill bygga en verkligt bra tjänst som ska förändra en totalt förstelnad marknad. Om det är fel att driva ett kommersiellt företag så är det bara att erkänna: Vi är skyldiga. Och vi har inte ens vett att inse att det är något fel med att försöka driva en kommersiellt gångbar verksamhet. Men vi har dessutom något som är betydligt viktigare i vårt dagliga arbete: Vi är, faktiskt, även idealister och det motiverar oss något enormt att vara med och driva förändring, förbättring.
    Mot oss står ett företag med långt mer än en miljard i omsättning (Fastighetsbyrån) som valt att prioritera sitt delägande i Hemnet framför att utnyttja de tjänster som finns på marknaden för att exponera sina kunders objekt (det Fastighetsbyrån kallar “våra objekt” – undrar om inte era säljare tycker att det är deras objekt?).
    Du skriver att ni inte gör någonting för att förhindra mångfalden. Mycket roligt att höra, ifall det verkligen stämmer. Mot det talar vad vi får höra från era kollegor i branschen om Fastighetsbyråns retorik i mäklarkretsar gentemot andra tjänster än Hemnet. Mot det talar även t ex det mycket aggressiva telefonsamtal jag fick från din chef Per Johnler förra året med krav på att vi skulle “plocka bort era objekt”, med påföljande hot om stämning.
    Men som sagt, vi hoppas att det stämmer att det blåser nya vindar hos Fastighetsbyrån nu. Om inte, vidhåller vi att Fastighetsbyrån har en intressekonflikt. Å ena sidan vill ni maximera vinsten i Hemnet och motarbetar därför andra tjänster. Å andra sidan skulle de flesta säljare som anlitar en mäklare vilja att mäklaren inte motarbetar, utan snarare använder, alla tillgängliga kanaler för att exponera deras bostad. Det är åtminstone vad vi tror och vad vi ofta får höra från Boolis användare.
    Avslutningsvis, måste säga att jag tycker det är fascinerande att David verkar reta upp Goliat så mycket. (Oops, där blev det lite retorik igen.)
    Vi vill bara fortsätta utveckla Booli, ok?
    När det gäller Boolis besökssiffror, se mitt svar på twitter om någon minut.

  5. Hej igen!
    Jag är inte uppretad, hade inte avsikt att ha en hård ton och vill definitivt inte att diskussionen ska framstå som en konflikt. Det finns nämligen ingen. Varken mellan Fastighetsbyrån och Booli eller mellan Fastighetsbyrån och kunderna. Mångfalden finns och vi motarbetar den inte. Vi jobbar väldigt hårt med att göra våra kunder nöjda. Vi har lyckats bra och är väldigt stolta över att så många ger oss förtroendet att förmedla deras bostäder.

    Men Booli gynnas givetvis av att måla upp bilden av den elaka jätten mot den lilla idealisten och kommer att fortsätta med det. Ett väldigt tydligt exempel är texten om besöksstatistiken: http://www.booli.se/Text/Anvandare/

    Man är väldigt rädda för vad “motståndarna” och “makthavarna” ska säga för elakheter om man är öppna med siffrorna. Ska verkligen uppstickaridealisten bry sig om sådant? Jag kan respektera att Booli inte redovisar siffrorna men tycker inte att argumenten håller.

    Ja, jag ifrågasätter Boolis retorik och det kan ju vara en intressant diskussion. Men i grunden kvarstår att det egentligen inte är en konflikt.

  6. En synnerligen fascinerande debatt!

    Det må vara en sak om Booli hugger på Johnler och mer eller mindre tvingar dem att gå i svaromål offentligt, men såvitt jag vet kan ingen argumentation i världen tvinga in någon i affärsförbindelser. Booli kan tycka att de vet vad som är bäst för FBs kunder (och upplysa samma kunder om det), men det ger inte Booli rätt att spindla deras information alternativt att tvinga dem att släppa den via API’er om de sätter sig emot det.

    Om det inte vore för monopolställningen och betoningen på att påstått fokusera på vad som är bäst för kunderna så vore det här en rätt enkel fråga, Booli borde helt enkelt veta hut. Nu blir den istället lite lagom kryddigt klurig 🙂

  7. Peo Nilsson says:

    Carl-Johan,

    vi tycker inte att vi vet vad som är bäst för FBs kunder (herregud, vi vet uppenbarligen inte vad som är bäst för oss själva :-)). Och vi “hugger” inte på Johnler, vi ville bara ha ett lite tydligare besked i det som vi tyckte var motstridiga påståenden. I övrigt håller jag helt med dig (well, även om det där med “veta hut” sved lite…). Vi tror marknadskrafterna kommer att lösa det här på bästa sätt. Om Booli sedan sitter på läktaren om fem år, eller putsar stjärnlirarnas skor, eller rentav får vara med och lira, tja det får…marknadskrafterna visa.

  8. Peo Nilsson says:

    Johan,

    Med all respekt – jag tycker fortfarande att du rundar våra resonemang. Vi vill verkligen inte ha någon konflikt, och har sedan vi startade försökt hålla en låg profil i medierna när t ex Mäklarsamfundet uttalat sig kritiskt mot Booli.
    Samtidigt känns det lite fel att delar av det du säger ska stå oemotsagda, när de helt enkelt inte stämmer riktigt. Om dina kommentarer till viss del beror på att en del hänt hos Fastighetsbyrån, Mäklarsamfundet och Hemnet som du inte haft insyn i, så all respekt även för det.
    För att hålla det så kort som möjligt (well, är rädd att det ändå inte blir speciellt kort…), se våra kommentarer nedan, på båda dina tidigare inlägg.

    Hej!
    Det är viktigt att poängtera att det jag skrev på Twitter är utifrån Fastighetsbyråns perspektiv, inte Hemnets. Det kan jag inte uttala mig om.

    Booli: Ok! Hela den här diskussionen började ju med att vi ställde en fråga till din vd Per Johnler i och med att han kan tala både för Hemnet (där han är styrelseordförande) och Fastighetsbyrån. Att du inte kan uttala dig om er inneboende intressekonflikt (prioritering av Fastighetsbyråns delägande i Hemnet vs att tillvarata era kunders intressen) är ju helt naturligt. Men varför vill inte er vd, som ju verkligen kan uttala sig om detta, säga något i frågan?

    Som jag skrev är detta en komplicerad fråga för oss på Fastighetsbyrån, på en strategisk och långsiktig nivå. Vad händer om vi öppnar upp och låter alla använda våra objekt hur de vill?

    Booli: Det måste erkännas: Vi har funderat i mer än ett år nu utan att polletten trillat ner. Ni är till stor del beroende av söktjänster för att köpare ska hitta era bostadsannonser. Söktjänster behöver information (bilder och text) för kunna visa relevanta länkar och väcka intresse hos köparna. Därför förstår vi helt enkelt inte hur det kan vara en komplicerad fråga. Eller rättare sagt: Vi förstår att det _kan_ vara en komplicerad fråga i och med att stora ekonomiska intressen (ert delägande i Hemnet) står mot maximal exponering av era kunders objekt även hos Hemnetkonkurrenter. Vi förstår att det _kan_ vara frestande att pga de stora ekonomiska värdena i Hemnet prioritera det framför objektexponering i andra kanaler. Men det vi inte förstår är att ni inte kommit fram till det enda naturliga valet: Att det är era kunder som ska prioriteras.

    Vi förstår givetvis att vi inte kan gå emot den tekniska utvecklingen och för en intern diskussion om hur vi kan hantera detta på bästa sätt för oss och våra kunder.

    Booli: Jättebra, det är vi glada för. Och någonstans känner vi ändå, tro det om du vill, förtroende för att ni kommer fram till rätta prioriteringar.

    Dock försöker Booli-företrädarna, med klassisk retorik och dramaturgi, att få detta till en stor praktisk fråga för våra kunder och måla upp att det finns en konflikt. Det stämmer inte.

    Booli: Även här ett erkännande. Vi kan inte vår Platon, eller om det nu var Aristoteles. Vi är inga retoriker. Vi har inte gått till något angrepp mot Fastighetsbyrån. Vi har bara frågat om Fastighetsbyrån ändrat inställning kring nya bostadstjänster nu eftersom ni nu sagt på Twitter att det är kul med mångfalden, men hela det senaste året agerat tvärtemot. Och att det finns en intressekonflikt har vi alltså fortfarande inte fått ur systemet.

    I dagsläget finns Hemnet, Booli, Boligan, Bospindeln, Bovision m fl. Alla kommer åt våra objekt på nätet. Mångfalden och konkurrensen finns och vi gör ingenting för att förhindra den. Vi samarbetar inte, men vi motarbetar inte heller. Det är alltså en icke-fråga för användarna.

    Booli: Det här är andra gången på några rader som du skriver ”våra objekt”. En av anledningarna till hela Boolis existens är just det synsättet. Vi tycker att det är _säljarens_ objekt och att det behövts en ökad transparens i affären mellan säljare och köpare. Vi tycker _verkligen_ att mäklaren är en viktig del i en bostadsaffär, det finns inget motsatsförhållande mellan att en mäklare är inblandad och att säljare och köpare får den information de kan ha nytta av. Men ägarstrukturen i Hemnet har motverkat sådan transparens och det har både säljare och köpare tagit skada av, genom att Sveriges i särklass största bostadstjänst varit så underutvecklad GUI-mässigt och saknat intressant information för användarna. Nu säger Hemnet själva att de tagit intryck av bl a Booli och Boliga och gör omfattande förändringar, http://www.dn.se/ekonomi/nyrenoverat-hemnet-star-fardigt-i-sommar-1.845111. För Booli är det synd kommersiellt men väldigt roligt att vi är med om att driva förändringen framåt!! Och det är väldigt roligt att Hemnets nya vd verkar ha en sund inställning till konkurrens. (Samma sak gäller även flera ledande representanter för Mäklarsamfundet som inte riktigt verkar ansluta sig till den retorik Mäklarsamfundet använde mot Booli, Boligan med flera under 2008). Att Fastighetsbyråns intressekonflikt är ”en icke-fråga för användarna” stämmer inte med det vi hör när vi pratar med bostadssäljare. Menar du att om ni frågar era kunder om de 1. Utan kostnad eller arbetsinsats, vill exponera bilder på sina bostäder på Booli för att exponera dem mer tydligt, eller 2. Tycker att det är fel att göra så? – då svarar era kunder alternativ 2?

    Booli-företrädarna få det ibland att låta som att de driver en ideell organisation som ska förändra världen för alla som ska byta bostad. Om de förändrar världen får bostadsbytare svara på men självklar driver de frågor som ligger i linje med deras egen ekonomiska vinning.

    Booli: Vet inte vilken källhänvisning som gäller för ditt påstående att vi fått det att låta som att vi ”driver en ideell organisation som ska förändra världen för alla som ska byta bostad”. Vi är helt raka med att vi drivs kommersiellt, t ex har vi haft annonser från första början på webbplatsen. Vi har aldrig talat om att förändra världen, däremot om att vi vill försöka bryta en monopolliknande situation som inte gagnat någon utom Hemnets ägare. Och så säger jag det igen: Vi försöker driva Booli kommersiellt. Att vi däremot _även_ är idealister är ett faktum. Om vi bara arbetade med det här av kommersiella syften hade vi med största sannolikhet t ex haft andra ägare idag, och vi hade inte kunnat lägga så mycket tid i Booli som vi gjort. Kommersialism må vara en stark drivkraft hos många. Men kommersialism _och_ idealism kombinerat har en sprängkraft som är fantastisk. Jag hoppas du fått uppleva den själv i ditt yrkesliv, det är ruskigt roligt att få jobba i en sån miljö.

    Nyligen gick Hemnet ut med att de hade 1,1 miljoner besökare på en vecka. Med anledning av detta har jag frågat Boolis VD Peo (BooliPeo) på Twitter hur många besökare de har per vecka. Ännu har jag inte fått svar. Frågan är hur öppna Booli vill vara i den frågan?

    Booli: Du hann skriva inlägget ovan innan jag hann svara. Du fick senare svar på Twitter, med hänvisning till http://www.booli.se/Text/Anvandare/. Mer om det nedan.

    Hej igen!
    Jag är inte uppretad, hade inte avsikt att ha en hård ton och vill definitivt inte att diskussionen ska framstå som en konflikt. Det finns nämligen ingen. Varken mellan Fastighetsbyrån och Booli eller mellan Fastighetsbyrån och kunderna. Mångfalden finns och vi motarbetar den inte.

    Booli: Att det finns en intressekonflikt mellan Fastighetsbyråns ägande i Hemnet och kundernas bästa menar vi alltså är tydligt, ska inte tjata mer om det. (Inte här :-)). Att det inte finns en konflikt mellan Fastighetsbyrån och Booli blev jag väldigt glad över att läsa. Gäller det då även er vd? Innebär det att det vi fick höra under 2008 om att ni skulle vidta rättsliga åtgärder om Booli inte slutade ”plocka era objekt” (ert uttryck) inte längre gäller? Om det är så, varför fortsatte ni ända till i mars i år att driva en rättsprocess tillsammans med Hemnet mot Allt om Bostad? Ni har i era kontakter med oss hävdat att vi gör samma sak som Allt om Bostad, trots att vi t ex inte indexerar och länkar till Hemnet, har ni kommit till andra slutsatser nu? Och var det inte bra för era kunder att synas på Allt om Bostad som hade upp mot 200 000 användare per vecka? Jag hoppas att ditt svar blir någonting om att det där, även om det bara var ett par månader sedan, tillhör det förflutna och att ni verkligen är uppriktiga när ni säger att ni inte motarbetar mångfalden. Stämmer det?

    Vi jobbar väldigt hårt med att göra våra kunder nöjda. Vi har lyckats bra och är väldigt stolta över att så många ger oss förtroendet att förmedla deras bostäder.

    Booli: Här tvekar jag inte en sekund. Självklart har Fastighetsbyrån en enormt kompetent organisation, med kompetenta mäklare som dagligen jobbar hårt för att förmedla kundernas bostäder. Och ni i ledningen kan hjälpa till i deras arbete, du vet hur…notch notch.

    Men Booli gynnas givetvis av att måla upp bilden av den elaka jätten mot den lilla idealisten och kommer att fortsätta med det. Ett väldigt tydligt exempel är texten om besöksstatistiken: http://www.booli.se/Text/Anvandare/

    Man är väldigt rädda för vad “motståndarna” och “makthavarna” ska säga för elakheter om man är öppna med siffrorna. Ska verkligen uppstickaridealisten bry sig om sådant? Jag kan respektera att Booli inte redovisar siffrorna men tycker inte att argumenten håller.

    Booli: Nej vi målar inte upp någon bild, vi nämner bara en liten del av de fakta som finns att berätta om det senaste årets motarbetning från Mäklarsamfundet (med drygt 4000 mäklare) och Fastighetsbyrån (med 20% marknadsandel i en bransch som omsätter mer än 6 miljarder kronor årligen. Det mesta av det som går att berätta har vi hittills utelämnat. Vi är inte ”rädda” för någon. Och vi talar inte om ”elakheter” som om det här vore mobbing. Vi försöker bara på http://www.booli.se/Text/Anvandare/ förklara varför vi valt att bli officiella med våra besökssiffror i början av 2010 och inte nu eller för ett år sedan. Så ja, ”uppstickaridealisten” (din etikett på oss) bryr sig faktiskt om de yttre faktorer som påverkar oss och ja, vi har tagit lärdom av den motarbetning som skedde under framför allt 2008, genom att bli försiktigare med vad vi kommunicerar. Sedan är vi väl inte så jätteförsiktiga egentligen. Hur många andra sajter, inklusive Fastighetsbyrån, redovisar öppet statistik om användarna (ålder, utbildning mm) som Booli gör? Kanske inte det smartaste ur konkurrenssynpunkt.

    Ja, jag ifrågasätter Boolis retorik och det kan ju vara en intressant diskussion. Men i grunden kvarstår att det egentligen inte är en konflikt.

    Booli: Som sagt: Bra om det inte är en konflikt. För det innebär väl t ex att Fastighetsbyrån inte längre vill motverka möjligheter att exponera era kunders objekt på bl a booli.se! Då är det ok att vi börjar indexera och visa bilder som gör att era kunder får en bättre exponering av länkarna till deras objekt på fastighetsbyran.se? Kanske kan till och med Per Johnler meddela oss det direkt (det är iof trevligt att prata med dig, du är grym på att skriva och formulera dig, men mot bakgrund av hoten skulle det kännas bättre)?

    Booli: Johan, som sagt: Vi vill bara få fortsätta göra det vi tycker är kul och det som vi tror att våra användare vill att vi gör: Fortsätta utveckla booli.se. Och för att göra det behöver vi fokusera. Vi har ingen pressansvarig som kan föra vår talan. Ingen jätteorganisation bakom oss. (Nej, det här är inte heller någon retorik, det här är också fakta).

    Booli: Avslutningsvis, för att vara tydliga: Jag hoppas att du kan förstå att vi kände oss provocerade av Per Johnlers kommentar om mångfald mot bakgrunden av hans samtal till oss. Det var inte reko. Vi tycker att det är väldigt roligt om det inte bara ligger tom retorik bakom era ord om att mångfald är bra, utan att ni verkligen menar allvar med det och ser mångfalden som något ni kan använda er av – inte motarbeta eller inte agera på. Och vi tycker att Fastighetsbyråns initiativ att börja twittra och blogga är mycket, mycket roligt att se. All heder!

    Nu: Tillbaka till arbetet.

    Mvh,

    Peo Nilsson

  9. Va lååååångt! Men givetvis intressant.

    Jag står fast vid att vi i dagsläget inte motarbetar Booli och för en intern diskussion om vår öppenhet. Vi har hittills inte kommit fram till att vi ska samarbeta med Booli eller någon av de andra bosajterna (ok indexera och visa våra/säljarnas bilder). Men diskussionen och utvecklingen kommer att fortsätta och man ska givetvis aldrig säga aldrig!

    Ha det gott!

    /Johan

  10. Peo Nilsson says:

    Lååångt, indeed. (Flest antal tecken när han dör vinner. Eller har åtminstone de plattaste fingertopparna. Eller mest anonyma fingeravtryck.)

    Ok, låter bra att man aldrig ska säga aldrig. Det skulle vi aldrig göra heller (oops).

    Verkar som om det här inlägget spårar ur. Innan det sker helt: Tack för att du ville föra dialogen i öppna forum som Twitter och Disruptive! Kör hårt med utvecklingen av Fastighetsbyrån nu så hörs vi igen.

    Hilsen,

    Peo

  11. Christian says:

    Men Peo, du har ju fortfarande inte svarat på frågan, eller har jag missat det? Hur många besökare har Booli? Hemnet är ju öppna med det. Svensk Fastighetsförmedling likaså. Skippa försvarstalet och ge oss siffran!

  12. Tack själv! (Du får vinna den där tecken-tävlingen) 🙂

    /Johan

  13. / Rolf says:

    En annan egenhet man kan se av möjligheterna på nätet
    är Peters bild “Kontorsutsikt” uppe till höger, följer man
    den bilden här
    http://www.hitta.se/gatubild/?gvX=6581746&gvY=1629080&gvH=131.7
    så kan du “vrida” dig runt och kika in i rutan där Peter tog bilden … 🙂
    Sitter du inte där t.o.m. och kliar dig på hakan ….

  14. / Rolf says:

    Sorry, pekade nog fel …. ska nog vara här …
    http://www.hitta.se/gatubild/?gvX=6581747&gvY=1629081&gvH=132

Trackbacks

  1. […] Det som är möjligt på nätet kommer hända — 09:21 via Google […]

  2. Boolibloggen » Blog Archive » Debatt, API och en hemlis says:

    […] sina kunder –> Kolla gärna in Christians inlägg med efterföljande kommentarer på Disruptive.nu. Har du en åsikt i frågan får du gärna skriva ett […]

  3. […] Disruptivedoktrinen Föregående: Det som är möjligt på nätet kommer hända| […]

  4. […] i våras då de olika parterna faktiskt diskuterade området öppet på Twitter. Christian Rudolf redovisade konversationen och TDH skrev sina synpunkter i samband med […]

  5. […] i media: Internet World: Årets entreprenörer 2008, Disruptive: Det som är möjligt på nätet kommer hända, Feber: Svensk Fastighetsförmedling hotar Booli med fängelse, NyTeknik: Booli tar bostadssökarna […]

  6. […] business camp –  bygg en egen tjänst på nätet och få användare direkt. I det lilla kan man se Boolis kamp mot Hemnet med samma glasögon. Vi utmanar maktstrukturerna. Vi har unga människor som ser på världen med […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+