Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Ful SEO

För några dagar sedan skrev jag om Youtube marketing. Då tipsade jag om hur du kunde optimera dina videos för maximal exponering men också hur du kunde använda Youtube för att “störa” dina konkurrenters SEO. Den blogposten väckte många olika typer av reaktioner.Dels fick jag en videorespons på min blogpost om Youtubemarknadsföring(stor humor tyckte jag) och det fanns det som tyckte mina tips var lite fula fula. Det är dessa punkter vi skall diskutera i denna blogpost. Jag skall också visa er riktigt fula knep. Sådant som jag valde att inte berätta i Youtubeposten, men som jag skall göra nu när jag ändå är på “the dark side” 😉

Först, ful-SEO. Deeped och Dr Spinn tyckte upplevde nog mina tips som lite osnygga. Jag respekterar deras åsikter men vill utveckla det lite för jag tycker inte att det är fullt nämligen. Sökmotorer är konkurrens. Jag menar vem vill inte träffa ett på ett ord som speglar dig som människa eller ditt företag. Många vill det men det är bara en som är kallad. Det finns bara en första plats och den som innehar förstaplatsen får40-60%% av trafiken. Du vill ju dessutom att de resterande skall klicka på en länk där ditt företag/budskap finns representerat. Som Jesper sa. Man vill köpa hela sidan två i DN, inte bara halva. Att då skapa en bra video som för ditt budskap som andra människor gillar så mycket att de röstar på den och därmed trycker undan dina konkurrenter. Ja det är ett utslag av konkurrens.

För mig är Ful SEO detta som Magnus berättar om i sin blogpost. ja, det är så fult att jag tror det är olagligt. Konsekvenserna för Uppsala universitet är stora. Google straffar dem antagligen förr eller senare och deras informationssidor syns då mycket sämre i sökmotorerna. Om det inte redan har hänt

Videosvar:

Marcus gjorde ett videokommentar till mig. Extremt relevant för en blogpost om Youtube marketing också Disruptives första videokommentar! Heder till Marcus!

Judith har också sin speciella aspekt av Youtubemarketing.

Riktig fula tricks!

För att du skall kunna “störa” dina konkurrenter krävs det ändå att du gör något bra. Andra människor måste interagera med din video, rösta, embedda och engagera sig. Annars kommer du inte kunna “störa” Du måste tillföra nätet något för att uppnå ditt mål, “störandet” . Så enkelt är det faktikst inte. Men känner du att du inte klarar av att göra en sådan här video så finns det en “enklare” väg Du skapar helt enkelt en videokanal med innehåll. Desto bättre innehåll desto bättre men denna strategin är inte avhängig på det. Sedan surfar du till de grumligare delarna av nätet och köper länkar, massiva mängder länkar och spammar upp videon. Så länge ditt varumärke inte syns i Youtubekanalen är det riskfritt för dig. Du spammar ju Google själva(de äger Youtube) Då jag inte gjort detta själv vet jag faktikst inte hur långsiktigt det är men eftersom jag tror det är ovanligt, tom i USA så tror jag inte Google har så mkt försvar mot det(de har många andra mer prioriterade problem att lösa) så därför tror jag denna videkanal hade legat där rätt länge faktikst.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. / Rolf says:

    Mycket smart och utomordentligt bra grepp med
    att kommentera på detta sätt Marcus, modigt !

  2. / Rolf says:

    Ett exemlariskt sätt att använda egna snygga små
    videoproduktioner som en del i att bygga på,
    ett varumärke och sälja
    övernattningar och konsulttjänster är
    Hjalmar Molin, Visby, se här ..
    http://www.visbysemester.se/blogg/
    http://www.visbysemester.se/
    http://www.abc.se/home/abc-blogg/?page_id=66

  3. Doktor Spinn says:

    Bra utvecklat! SEO är en spännande värld att närma sig, även för mig som PR-konsult!

  4. Rudolf says:

    Jerry:

    Den dagen reklammänniskor och PR människor börjar fatta SEO. Då kan jag börja jobba Volvo faktikst!

  5. Doktor Spinn says:

    Rudolf: Och så länge alla SEO:are inte greppar PR så får vi bägge behålla jobben! 🙂

  6. Rudolf says:

    Men PR borde bli mer och mer digital. Vad händer då? Hur tänker ni?

    På ett sätt jobbar jag med pr på nätet också, varje dag, i att attrahera länkar. Nu inser jag att få PR-konsulter kommer göra det.

    Men hur tänker ni kring det digitala mediet. är det sociala pressrum som gäller?

  7. Doktor Spinn says:

    En av mina favoritfrågor! Sitter tajt nu, men återkommer med ett bra svar om hur vi tänker!

  8. Doktor Spinn says:

    PR handlar om att hitta människor som har betydelse för affären och påverka relationen mellan dem och organisationen.I takt med att den sociala webben ökat i betydelse för hur människor förhåller sig till olika organisationer, desto intensivare arbetar PR-byråerna med digitala kanaler för att påverka dessa relationer.

    Att påverka en relation, hur går det till? Grunden är att bygga på win-win. Ibland finns skäl för organisationens omvärld att förändra beteenden, ibland finns skäl för organisationen att ändra sig efter omvärlden. Ofta vad gäller relationsskapande aktiviteter, så ligger det framgångsrika receptet där emellan.

    Därför har PR kommit på tapeten ordentligt på senaste. Reklambyråerna kör fast eftersom de ofta tänker viral och push och webbyråerna trampar ofta runt som elefanter i porslinsaffärer när det gäller bloggrelationer – för att dra till med några generella exempel. Många intresserar sig för SEO, men när sajten är optimerad och sökord/trafik är inköpt, då återstår ofta PR-arbetet med att förmå omvärlden att uppmärksamma den egna plattformen.

    En stor del av PR-kompetensen ligger i att på kort tid kunna förankra spetsiga budskap hos ledningen/nyckelpersoner, budskap som bottnar i win-win-tänk och som inte är låsta till kampanjer eller reklamiga catch-phrases, något som är avgörande för att kunna agera på den snabba sociala webben. Webb, reklam och SEO har sällan ledningsrelationer på samma sätt som PR-funktionen har.

    Vad gäller sociala pressrum ser jag nog i framtiden att aktörer som Newsdesk, Cision och Early October tar sig an denna tekniska nisch. Webbyråerna landar nog i att snabbt kunna skapa sociala applikationer och reklambyråerna gör nog klokt i att investera i PR-kompetens inhouse. Vad gäller SEO? Varje PR-byrå med självaktning tror jag i framtiden kommer ha minst en SEO-expert anställd.

  9. Rudolf says:

    Tack Jerry för att du tog dig tid att skriva en så utförlig förklaring!

    Jag hade egentligen tänkt debattera lite med dig 😉 men när jag läste igenom din utförliga förklaring var det ändå en sak som intresserade mig exceptionellt mycket och det är detta utrycket:

    “desto intensivare arbetar PR-byråerna med digitala kanaler för att påverka dessa relationer.”

    Nu har jag varit utsatt för åtskilliga av dina kollegors försök till påverkan, i alla fall utom ett, en ganska tragisk upplevelse så jag skulle bli väldigt glad om du utvecklade ovanstående mening, kanske med ett exempel. Om du vill på din egna blogg, jag länkar och diskuterar gärna med dig.

    Det jag undrar över är:
    1. Vad definerar ni som en digital kanal?
    2. Hör gör ni för att påverka dem? Metodiken, tanken eller hur ni resonerar.

    Anledningen till mitt stora intresse är att jag är intresserad i skillnader/likheter i PR/inlänkningstrategier.

  10. Doktor Spinn says:

    Jag kan börja med att förklara varför det blir fel. Den grundläggande orsaken är att PR traditionellt lagt stor vikt vid relationer med nyhetsmedier, dvs. journalister. De är professionella nyhetsvärderare, de kan källkritik och lyder under en specifik medielogik.

    I sina försök närmar sig många PR-byråer exempelvis bloggare på samma sätt som de närmar sig journalister, nämligen med nyhetstips. Vilket blir pannkaka i nio fall av tio.

    Ett än större problem är den kompetensbrist som finns hos många PR-byråer. Det finns tillräckligt många konsulter som ringer ner redaktionerna med usla nyhetstips och bombar dem med irrelevanta pressmeddelanden för att ge PR-branschen ett i detta avseende dåligt rykte.

    När dessa konsulter närmar sig exempelvis bloggare blir det pannkaka i nio fall av tio.

    Att tala om “digitala kanaler” är egentligen för brett, det medger jag. Det borde ju i den rätta bemärkelsen innefatta exempelvis telefonen (som för övrigt är det sociala medium som vi alla för länge sedan accepterat och anammat). Men vad PR-branschen definierar som den sociala webben kanske bäst sammanfattas av PR-bloggaren Brian Solis och hans Conversation Prism.

    Hur gör vi då? Ännu så länge finns det ingen branschnorm, men en viktig start är att lyssna på vad människor på den sociala webben säger. Dessa människor kan på så sätt användas som en gratis fokusgrupp! Ett annat sätt som jag gillar är att arbeta med en distribuerad kundtjänst.

    Den sociala webben spelar även en nyckelroll i arbetet vid en kris eller inför stora förändringar som påverkar många. Den sociala webben behöver i dag vara en viktig del av påverkarkartan inför många strategiska beslut.

    Men om du vill få människor på den sociala webben att skriva om dina produkter och tjänster då? Visst kan du skicka ett personligt tips, men detta är i undantagsfall och endast om bloggaren brukar skriva nyhetsdrivet. Och det måste vara win-win – vilket det sällan är: Det är ofta roligare för företaget att få sin produkt eller tjänst omskriven än för bloggaren att behöva ta sig tiden att skriva.

    Därför är den bästa PR-strategin i det här avseendet att tillhandahålla bra och lättillgängligt material. Gärna på så många distribuerade plattformar som möjligt. Se till att det är enkelt att hitta, lätt att dela och engagerande.Och vill du bli upptäckt utan att störa: länka till dem!

    Sedan kan man även engagera den sociala webben i kampanjer med html-knappar och så vidare. Eller att ta deras expertis som hjälp i advisory boards. Tävlingar, utmaningar och annat kreativt. Jag tycker detta är okej så länge fokus är att skapa win-win. Viral marknadsföring tycker jag är bortkastade investeringar i nio fall av tio.

    Tio PR-råd om den sociala webben från Doktor Spinn:

    1. Din digitala närvaro spelar roll – också att inte delta bör behandlas som ett strategiskt beslut.
    2. Var ödmjuk inför det faktum att du inte äger ditt varumärke. Planera utifrån att människor gör som de vill göra, inte som du vill att de ska göra.
    3. Finn och stöd din organisations social media naturals, människor med en naturlig fallenhet att kommunicera på den sociala webben – det är de som kan göra hela skillnaden.
    4. Distribuera din digitala träffyta maximalt med bra och delbart innehåll. Att dela är det nya sättet att positionera sig.
    5. Undvik investeringar i viral marknadsföring. Satsa resurserna på att långsiktigt bygga ut din digitala närvaro istället.
    6. Relationer byggs över tid och tar lika lång tid att bygga på den sociala webben som någon annanstans. Bygg dem genom att dela och genom samtal.
    7. Arbeta distribuerat med din kundtjänst. Detta ställer krav på att du lyssnar.
    8. Undvik att arbeta nyhetsdrivet – fokusera på win-win och ambassadörsprogram.
    9. Tänk SEO.
    10. Låt den sociala webben vara en integrerad del i alla kommunikationsaktiviteter – åtminstone på planeringsstadiet.

  11. Christian says:

    Jerry:

    Jag skall lyfta upp detta till en egen blogpost, precis som du gjort och diskutera ämnet!

  12. Olle Ahnve says:

    Bra diskussion. Jag och Jerry diskuterade vidare på hans blogg och jag tänkte att jag skulle klistra in mina åsikter även här.

    Jag håller inte med om att det kommer bli nischade byråer som gör sociala pressrum. Jag tror heller inte att det kommer vara en pr-konsult som gör dem. Det jag är övertygad om är att pr-byråerna måste transformeras till att vara något de inte är idag (liksom övriga byråtyper måste transformeras).

    Att endast vara pr-rådgivare i en tid då kunskap om nätverksbeteende och verktyg kommer vara den viktigaste valutan kommer inte räcka. Att ha någon som kan knacka ihop ett socialt medierum och SEOa kommer krävas (krävs redan) inhouse.

  13. Rudolf says:

    Olle

    Jag håller inte riktigt med dig. Företagen kommer inte ha tillgång till dessa färdigheter internet på väldigt lång tid. Dels beror det på att det finns inte tillräckligt med folk som förstår SEO i Sverige.

    Företagen tycker också det är traumatiskt att inse att SEO är en social aktivitet. Att de skulle ändra sig fort tror jag inte. Därför kommer det behövas konsulter ett bra tag framöver och många konsulter kommer sälja dåliga lösningar, för de förstår inte bättre, eller ännu värre. de kan inte sälja bra lösningar för kunden vill inte bli nätsocial.

    Dock är företag till sin natur anpassningsbara och man kommer, så småningom anpassa sig. Värre kommer det bli för offentlig sektor.

    Jag tror på en rätt kaosartat värld för företagen de kommande fem åren. Det kommer vara ett trauma.

    Zachrisson beskriver delvis detta i denna artiklen:http://www.va.se/nyheter/2009/05/25/trend-5-kundmakten-pressar/index.xml

    Det finns en aspekt av nätet som är jobbig. Företagen är vana vid att bestämma. på nätet är det inte så, här ser maktstrukturerna annorlunda ut. För att de som är sociala på nätet, de har inflytande vida överstigande de flesta företagens makt, trots att de har stora summor pengar.

    Just nu funderar jag lite på hur det kan komma att se ut..skall skriva en blogpost om det så vi kan fortsätta diskussionen!

  14. Olle Ahnve says:

    Jag borde varit mer tydlig. Jag menar inte att det inte kommer finnas rena byråer för SEO och sociala medierum, för det kommer det definitivt göra. Jag menar att PR-byråerna måste skaffa sig en väldig närhet till digital produktion och SEO.

    Jag tror inte att alla byråer måste ha allt inhouse, men jag är övertygad om att de måste ha en förståelse (dvs strategisk/planner-kunskap) inhouse.

    PR är helt enkelt inte samma sak idag som det var för 5 år sedan. Anledningen till att byråer klarar av att jobba som de gjorde för 5 år sedan är att deras uppdragsgivare ännu inte intresserar sig för det nya.

    Sedan funkar det såklart för de andra byrådisciplinerna – webb- och reklam-byråerna fastnar ofta (som Jerry säger) på de kommunikativa bitarna. Framtiden är spännande :).

Trackbacks

  1. Kan man lura sökmotorerna - SEO - Relevant Traffic Blogg says:

    […] tänkte att jag skulle skriva ett inlägg efter att ha läst Disruptives post om ful SEO och Nakna sanningens post black hat […]

  2. […] Kommunikation i sociala medier). Om marknadsföring och YouTube och hur ens filmer blir sökbara, seo som det även kallas. var addthis_pub = 'Kreafon'; var addthis_brand = 'Kreafonbloggen';var […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+