Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

SEO versus PR

Jerry Silver, Olle Ahnve och jag har just nu en flerdimensionell diskussion. På typ tre olika bloggar diskuterar vi flera olika dimensioner av SEO och PR. Detta kan vara lite förvirrande och antagligen både dålig SEO och dålig PR 😉

Jag uppfattar rätt många SEO människor som fast i ett starkt onsite optimeringstänk kombinerat med några tankar kring länkbyten och länkköp. PR människorna verkar ha samma låsning kring SEO med tanke på vad Jerry säger:

“Många intresserar sig för SEO, men när sajten är optimerad och sökord/trafik är inköpt, då återstår ofta PR-arbetet”

SEO är social aktivitet. Det är inte primärt att ha en perfekt sida. Det är att vara aktiv på nätet. Sedan kan det handla om att prata, byta, tipsa, konversera, hjälpa, ja tom hat är en typ av social aktivitet mellan människor(svårt att hata ensam) SEO är en spegling av nätet och nätet är ett ständigt pågående flöde av nuhet(Nowness) Det är inte statiskt. SEO är dialog( i sämsta fall interaktion) och den är aldrig statisk. Jag upprepar mig själv här men det är för att väldigt få SEO snubbar säger det.

Häri ligger traumat också för företagen. Vilka företag känner ni som för en dialog. Inte ens om du ringer till deras kundtjänst är det ju en dialog. Man måste börja med att göra en massa val när allt man vill är att prata med någon som kan hjälpa dig med dina problem. Hur kan företag lyckas på nätet när de betraktar dialog som en kostnad som skall minimeras.

Företag gillar inte dialog och det är här PR-konsulten kommer in tror jag. Jerry säger såhär:

“Att påverka en relation, hur går det till? Grunden är att bygga på win-win. Ibland finns skäl för organisationens omvärld att förändra beteenden, ibland finns skäl för organisationen att ändra sig efter omvärlden. Ofta vad gäller relationsskapande aktiviteter, så ligger det framgångsrika receptet där emellan.”

Detta är vad PR-konsulten säljer till företag. Att skapa win-win, vad är det om inte dialog. Hur många människor har skapat win-win genom att sitta hemma. Win-win är en social aktivitet, ett sökande efter triggern till att utveckla relationen till någon annat, till något mer. Nu är jag inte svensk mästare i PR men jag tar gärna Jerrys ord på att det är ovanstående som gäller. PR är SEO.

Ändå verkar dessa världar inte mötas. I alla fall inte just nu. Det kan finnas flera anledningar till det men om jag skall gissa tror jag det beror på företagen. Man ser sig själv som separerad från dialogen. Det är inget man sysslar med. Därav PR-industrin. Traditionellt har de ju fått hantera den lilla dialog som funnits(historisk sett med journalister)

Så, låt oss avsluta denna blogpost med ett tankexperiment. En av nätets absolut största socialiserare/konverserare heter Joakim Jardenberg. Han snackar på som få andra, digitalt. Han är ett ständigt pågående flöde av nuheter. Tänk att Joakim inte driver Mindpark(detta gör han kanske inte längre nu när jag tänker efter?) utan att Joakim driver SAAB. Han driver det med samma digitala frenesi som han driver Mindpark. Hur hade man sett på det SAAB då, jämfört med hur man ser på SAAB nu?. Krisen hade nog inte varit annorlunda men bolaget hade nog inte uppfatts som ett lik som fortfarande rör sig. Vad det hade uppfattat som vågar jag i denna sena timme inte spekulera i men troligen något mycket mer positivt och man hade nog träffat etta på ordet “bil” också 😉

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Joakim Jardenberg says:

    Ledsen för sent svar 😉

    Jag tror tyvärr bara du har hälften rätt. Hur frenetiskt jag än försöka prata för och om den svenska mediebranschen så verkar de flesta betrakta den som en död häst, inte ens värd att piska.

    Energi och konversation kan nog aldrig långsiktigt täcka över en dålig produkt. Och det ska vi väl vara ganska tacksamma för egentligen.

  2. Olle Ahnve says:

    Gillar skarpt tankarna kring att SEO är en social företeelse. Jag klistrade in dem pronto i mitt inlägg (för att sprida på diskussionen ytterligare ;)) http://www.jungrelations.com/blog/the-pr-agency-needs-to-be-digitally-transformed/.

    Håller med om att en digital konversation påverkar varumärket, ungefär som all marknadsföring. Transparens ger alltid en positiv känsla kring ett varumärke, men i SAABs fall hade det varit ett rejält jobb…

  3. Rudolf says:

    Såklart är det så, i min värld är dock tex saab ingen dålig produkt(dock suger jag på bilkunskap) men auran kring Saab är att det är ett lik som fortfarande sparkar lite!

    Mediabranschen: Hade ingen aning om att det var så illa. Dock har man ju börjat se rätt mkt sålda länkar från mediabolag som enbart är köpta för att manipulera Googles index. Är nog inte bara oförståelse, kanske snarare ett symtom på kassaflödesbrist!

  4. Rudolf says:

    Tack Olle! Just att skriva så tror jag skapar en bra mental bild om vad SEO egentligen är!

  5. Doktor Spinn says:

    Extremt mycket nonsens! Jag försöker bena ut så många tokigheter som möjligt – en och en.

    1. Att jag skulle ha en mental låsning kring detta är i det närmaste provocerande. Av diskussionerna att döma tror jag de flesta inser att jag har bättre koll på SEO än vad du har på PR.

    Anledningen till att jag belyser SEO som en teknisk kompetens är för att det är precis vad det är. Den dagen SEO-experter är tvärvetenskapligt utbildade inom relationer, socialpsykologi, retorik, lingvistik, företagsekonomi, nationalekonomi och statskunskap, ja då tycker jag SEO-konpetensen kan göra anspråk på att hjälpa organiserade särintressen med PR på webben.

    2. SEO är viktigt. Men vi får inte glömma att SEO har med sökmotorer att göra. Och ett särintresses relationsverklighet är så mycket mera mångfacetterad än så.

    3. Det vore väl trevligt om Saab träffade etta på sökningen “bil”. Men kom igen! Det känns som om vi lämnade magic bullet theory bakom oss på 60-talet. Bilen måste ju vara bra och för att kunna påverka detta måste SEO vara både ledningsverktyg och trovärdig som produktutvecklingsrådgivare.

    4. Det har – historiskt sett – funnits fler dialoger än de som förts med journalister att hantera. Hört talas om lobbying, bara för att ge ett av hundratals exempel.

    5. Jag tycker din slutledning i fallet Jardenberg är felaktig. Ja, visst märks det han brinner och ja, visst konverserar han flitigt. Men är det därför som du skapat dig en relation till honom? Är det därför som du har stor tilltro till hans kunskap? Nej, det är för att han säger kloka saker över tiden. Att prata mycket kan ha en förstärkande effekt om det är positivt, men i grunden handlar det om att vara värdefull!

  6. Rudolf says:

    Jerry:

    Som du säkert sett i vår tidigare diskussion har jag aldrig gjort anspråk på att kunna PR, därav mina frågor till dig. Mina frågor skall inte ses som ett sätt att skoja med med dig eller provocera dig. Jag var genuint intresserad. Jag har aldrig läst ngt i ämnet och min erfarenhet kring det sträcker sig bara till lanseringen av Mjukvara.se då jag lyckades få lite press.

    Det jag beskriver för dig som en låsning(dåligt ordval av mig) är ett problem om man förutom SEO har lite koll på de sociala processerna på weben. därav att jag tog upp det.

    Jag har bara läst det du skrivit och antagligen tolkat det genom mina filter. jag är ledsen om jag gjort dig upprörd eller ledsen. Det var inte mitt syfte.

    Du kan också se en smiley i slutet av sista stycket. Jag är inte alltid blodigt allvarlig när jag skriver så skall man tolka SAAB exemplet. Som jag skriver, ett tankeexperiment. Det kanske framgick dåligt. Jag skall försöka vara tydligare i min kommunikation med dig hädanefter.

  7. Magnus says:

    Jag tycker du fångar frågan i citatet Christian; ” och sökord/trafik är inköpt”. Om man vill satsa på SEO (jag pratar om ordentligt och för ordentliga internetsatsningar) så måste sökmotoroptimeringen vara förankrad i hela organisationen, ett minimum är hela ledningen. SEO måste genomsyra siten och arbetet och att “köpa trafik” låter i mina öron snarare som en adwordskampanj än som SEO.

  8. Rudolf says:

    Exakt, för företag är det processer! Företages interna processer kring nätet och kommunikation, kan man se i deras sökmotorposition!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+