Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Affiliate och skapande av värde!

Daniel på Creandum är med och anordnar ett event i veckan om digitalt innehåll och hur man tjänar pengar på digitalt innehåll. Jag ville ta tillfället i akt att belysa några av mina tankar kring affiliatemarknadsföring och varför jag inte är så förtjust i det. På nätet idag är affiliatemarknadsföring och tjäna pengar på sitt innehåll intimt förknippade. Denna blogposten är skriven sett från perspektivet “värde”. Ett ord de flesta entreprenörer gärna resonerar kring men faktiskt ganska få uppnår.

Jag tycker att värde uppstår när följande händelser harmoniserar med varandra:

  1. Du löser ett konkret problem för kunden
  2. Du får betalt för detta(helst i förskott)
  3. Du kan nå nya kunder till rimliga säljkostnader
  4. Du kan har någon typ av unik egenskap i din problemlösning som är lite svår att kopiera rakt av(det behöver inte vara så unikt som ett patenti min värld)

Lyckas du med detta skapar du värde i ditt företag!

Affiliate marknadsföring idag är(I alla fall i Sverige):

Du kopplar upp dig mot något nätverk och börjar marknadsföra deras merchants!

Problemet med detta är att jag inte lyckas skapa värde för punkt nummer 1 är inte uppfylld. Det är ju faktiskt affiliatebolaget som har denna punkt. Det är i affiliate bolaget värdet uppstår. Inte på din websida, även om den är djup, relevant, bra och förtroende ingivande.

Nu är det ju så att man kan tjäna pengar i alla fall och för de flesta är det ett mål som är tillräckligt med deras websida. Men för att du skall kunna få vettigt betalt för din websida och kunna göra en exit, då måste de fyra ovanstående vara uppfyllda. Först då kan du få till en exit som gör att du slipper jobba resten av livet.

Ovanstående argument är också en av flera anledningar till jag inte jobbar med affiliate marknadsföring. Jag vill skapa något som är värdefullt. Inte bara för mig, utan även för andra. Något bestående som gör skillnad. Att då ge sig in på affiliateaktiviteter vore en återvändsgränd för mig.

För poängtera, jag är inte emot lead generation. Jag kan tänka mig att jobba med det. Givet att punkt nr 1 är uppfylld för mig. Det är också därför jag har lagt mycket tid att träffa mjukvaruföretagen och etablera mig där under våren(dock med dåligt resultat). För mig har det varit nödvändigt. Det har inte bara handlat om content, länkar och trafik. Jag måste lösa ett specifikt problem på ett sätt som är lite viktigt för dessa företagen.

På ett personligt plan är det också viktigt att lösa problem åt andra. Att lösa ett problem är för mig en social process och det är en viktigt drivkraft för mig. Det är därför ni ser att både Mjukvara.se och disruptive.nu är PR6. Att få länkar är en social process som jag går igång på, precis som problemlösning.

Anmäl er till eventet

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. men är meningen med livet (eller i alla fall webbsidan) att göra en exit? Om det du gör är meningsfullt för andra (exvis att skriva på en blogg) och du kan få inkomster genom det så är väl det bra. Exit låter lite 2001 för mig – tänker på Boo.com och en del andra där det viktigtaste var att bygga en bild av framgång för att sen få någon att betala bra för det. I andra sammanhang talar man om sol-och-vårare och “conman”.

  2. Rudolf says:

    Det säljs och köps 1000 tals företag i sverige varje dag. Varför skulle det vara oseriöst?

  3. Rudolf says:

    Varje år skall det vara!

  4. Jag tycker inte att det är oseriöst att sälja eller köpa företag – men när man startar ett företag brukar det bli ett bättre resultat om man ser det som en “ongoing business” dvs att man räknar med att driva och utveckla verksamheten. Den som startar med tanken att göra en exit har troligen inte företagets långsiktiga utveckling som primärt mål. Och förväxla inte detta med att en finansiär går in i ett företag med avsikt att göra en exit – det är ju en annan affärside.
    Jag tycker att det mycket väl kan fungera med att man skapar värde för besökaren med får betalt genom reklam/affiliate – en stor del av mediabranschen fungerar ju på detta sätt.

  5. Rudolf says:

    Jag skulle nog hålla med dig. nästan alla sidor skapar värde för besökaren tror jag. Sedan kan man debattera hur mkt såklart!

    Men i detta avser jag värde i bolaget, exempelvis när du skall diskutera en finansiering.

  6. Andreas says:

    För mig är affiliate marketing en försäljningskanal och inte marknadsföring. Så om ett företag kan skapa eller hitta ett sätt att hjälpa ett annat eller flera andra företag med försäljning på ett resultatbaserat sätt så skapas det definitivt värde.

    En duktig affiliate är en hybrid mellan säljare (på nätet) och affärsutvecklare.
    Exempel på affiliateföretag som inte är nätverk och som definitivt har ett stort värde:

    1. Betalningstjänsten http://www.TrialPay.com (fått finansiering av Google om jag inte har helt fel)
    2. PPC affiliates som Keybroker, Constant, Click2Customers har kanske en annorlunda affärsmodell nu, men många stora SEM-bolag har börjat som affiliates.
    3. Prisjämförelsesajter som Pricerunner och prisjakt är egentligen en sorts affiliate, skillnaden är att de tar betalt på CPC och inte på resultat. Det finns självklart fall där de tar betalt på CPA och CPO. Pricerunner köptes av ValueClick och Prisjakt av Aftonbladet. De gjorde nog fina exits båda 2 🙂

  7. Rudolf says:

    Andreas

    Du summer det på ett mycket bra sätt. Alla de företagen har direktkontakt med sina kunder, inga mellanhänder där inte. Trialpay är dessutom väldigt framgångsrika tror jag. De har skapat något unikt och jag tror tom de tillför ett större värde för sina partners än tex CJ eller Tradedoubler gör!

  8. Rudolf says:

    För att tydliggöra tror jag man kan säga att om du säljer Klicks, ja då är man nog inne på affilaite marknadsföring, eftersom man troligen utvärderas på ROI

  9. Jesper says:

    Affiliatemarknadsföring är ett ganska stort begrepp och har olika betydelse beroende på vem man frågar.
    Håller med om att affiliate ur perspektivet “tjäna snabba pengar”, via små landningssidor, inte tillför speciellt mycket till marknaden och internet som helhet. Däremot kan man ju se det (precis som nämnt ovan) som en försäljningskanal. De flesta tillverkare säljer inte sina produkter till slutkunder direkt utan går via en försäljningskanal med återförsäljare. Återförsäljarna bidrar med exponering m.m. så att kunderna hittar och ser produkterna på ett attraktivt och tillgängligt sätt. Då blir det faktiskt ett värde i hela försäljningskanalen. En bra produkt/tjänst som ingen vet om har ingen glädje av…
    /Jesper

  10. Rudolf says:

    Jesper

    Det var en väldigt bra liknelse som jag inte tänkt på själv!

    Men jag är ganska säker på att det synsättet inte finns hos merchants eller affiliatebolag i sverige

    Om du tiittar på en återförsäljarkedja offline så
    1. Existerar det oftast inte ngn mellanhand som ett affiliatebolag
    2.Produktägaren jobbar mer tillsammans med återförsäljaren och hjälper dem, tex med marknadsföringsmaterial, marknadsbidrag osv osv. I sverige kan man inte ens få en unik landningsida skulle jag gissa
    3. “annonserna” som man skall använda är ofta utformade utifrån ett varumärkesperspektiv, inte transaktionsperspektiv, dvs de merchanen bakom är mer intresserad av att bygga sitt varumärke billigt snarare än transaktioner. Ett beteende man inte finner på samma sätt offline

    Det får mig att återkoppla till punkt 1. Man löser inga konkreta problem åt kunden. I verkligheten gör man ofta det, tex att man är återförsäljare inom ett visst geografiskt område.

    Men jag tror den logiken som du ger utryck för skulle vara en lönsam strategi för ett merchantbolag att genomföra. Jag fann din liknelse väldigt intressant!

  11. Ted Valentin says:

    Hej Christian! Spännade inlägg och upptakt på diskussionen.

    Jag tror VISST att affiliate-sajter kan uppfylla punkt ett (det vill säga tillföra konkret värde för användaren). När jag drev Tidningsbutiken.se så gick jag med i TradeDoubler just i förhoppningen att andra webbutvecklare skulle vilja skapa massor av nya, bra sajter relaterade till tidningar.

    Tyvärr hände inte det i så stor utsträckning. Vilket förvånade mig. Vill folk inte tjäna enkla pengar…? Jag blev själv tvungen att hacka ihop Tidningar.info (bläddra i tidningar), Tidningar.org (recensera tidningar), Tidningsarkivet (kolla omslag från tidningar) och så vidare…

    En affiliate hade lika gärna kunnat göra dessa sajter. Tidningar.org tog en vecka att göra, och drog sedan in (motsvarande affliateintäker) på typ 4000 kr i månaden. Inga jättepengar, men hade ju inte varit fel som en “automatisk” månadsinkomst för en programmeringskunnig student?

    Det finns fortfarande MASSOR av roliga sajtkoncept man kan skapa, enbart kring tidningar. Sajter som kan skapa värde för användarna. Tidningskungen.se har hela sitt utbud som produktfil hos TradeDoubler. Det är bara att köra.

    Några sajtidéer:
    * Topplistesajt över tidningar
    * Rösta på de bästa tidningsomslagen
    * RSS-prenumerera på senaste tidningsomslag
    * Facebook-app med vilka tidningar jag gillar
    * Twitter-integration av senast utkomna tidningar
    * En prisjämförare för tidningar
    * En sajt som trackar vilka personer som blir omnämnda i tidningar…

    osv… Alla idéerna skulle tillföra värde OCH leda till affiliate-pengar.

    Det här vara bara några idéer top-of-my-head. Vi kan säkert komma på hundra idéer till… 🙂

  12. Rudolf says:

    Ted:
    Jag tror du missförstod mig. De flesta sajter på nätet tillför ngn typ av värde för besökaren.

    Men tillför det värde för ägaren? Eller de nya ägarna?. Det är ur det perspektivet jag diskuterar affilitemarketing.

Trackbacks

  1. Den enes död är TradeDoublers bröd | Marknadsföring och reklam says:

    […] 0 Jag har i dagarna haft en del problem med TradeDoubler och deras uteblivna betalningar. De är just nu skyldig mitt företag som jobbar med Facebook annonsering en hel del pengar. Det finns även en hel del andra historier om hur TradeDoubler sköter sina betalningar. Jag skriver ”sina” för i min mening är det deras betalningar som uteblivit och inte bara annonsörens som de hävdar. Om inte TradeDoubler vill att man som publisher skall kontakta annonsören och de heller inte garanterar din ersättning som affiliate, vad adderar de då för värde? […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+