Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Varför får Jajja vara med i SEMPO.org?

Sempo.org är en global organisation för sökmotorföretag. Syftet med  Sempo.org är följande:

“Our purpose is to provide a foundation for industry growth through building stronger relationships, fostering awareness, providing education, promoting the industry, generating research, and creating a better understanding of search and its role in marketing.”

Det är ingen liten organisation. I Sverige har man 10-15 medlemmar och globalt organiserar man nästan 1000 medlemmar. Sökmotorföretag, konsulter, mediabyråer, enskilda konsulter osv. Även om jag själv inte är associerad så finner jag ingen anledning att tvivla på deras seriositet. Fram tills för någon dag sedan.

Ingen har missat debaclet om Nikke och Jajja. Enligt Jajja utmålar Nikke dem på ett oförmånligt sätt och därmed skulle de ha tappat affärer och förlorat en massa pengar. Jag tänker inte lägga mig i det juridiska. Det är inte min starka sida. Men moralen känns helt sned här. Jajja anklagar Nikke(Carnaby) för att smutskasta dem men Nikke beskriver ju sanningen. Jajja har en affärside som bygger på SPAM och när man då offentligt blir anklagad för detta reagerar man med att säga att man är smutskastad.

Det finns en mängd historier därute som visar exakt hur seriösa Jajja är. Jag väljer att referera till den senaste från i våras. Dagens Media rapporter om hur Jajja spammar öppna blogsystem. Detta är toppen av ett isberg och det som är unikt med just denna är kanske bara färskheten i exemplet.

Så, nu till min undran! Jajjas affärside bygger på att systematiskt spamma Googles index. De följer inte min tolkning av Google Webmaster Guidelines. Nu är ju inte dessa guidelines lagen på något sätt. Vill man bryta dem, så är det helt ok för mig. Det är dock så, för att man skall få vara med i Sempo.org måste man lova att följa dessa guidelines. Se urklipp från det medlemsavtal man måste ingå för att bli medlem

“In addition, the applicant agrees to engage in Search Marketing practices which are not in direction violation of published guidelines from Google, Yahoo!, and other search engine providers.”

Detta öppnar upp för två möjliga slutsatser

1. Jag är ödmjuk inför att jag tolkat webmaster Guidelines helt annorlunda än vad man skall göra och att det är Sempo.org som tolkar rätt och att Jajjas metoder därmed är ok( I alla fall för Sempo.org).

2. Sempo.org bryr sig inte om seriositet på sina medlemar. Även spammare får vara med där och ovanstående stycke bara är smink.

Följande är medlemar i Sempo.org från Sverige

Andras åsikter i ämnet:

Jardenberg

Simon

Nätkoll

Marcus Westberg

Jonk

Deeped

Dan

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Markus Jalmerot says:

    Tips: Duktiga Sara Andersson var i alla fall tidigare ansvarig för SEMPO Sverige. Kolla på: http://www.search-integration.se.

    Tror att Sempo tycker det är svårt att diskutera kontinuerlig granskning och ev. uteslutning av medlemmar. Men det är något som definitivt borde göras om man vill vara ett branschorgan att lita på.

  2. Rudolf says:

    Tack Markus

    Skall maila Sara

    I detta fallet granskas ju Jajja av andra 😉

    Det man dock får ta är att man blir en spegling av ens medlemmar och skriver man att Webmaster Guidelines är viktigt, då får man nog accepteras att man blir anklagad för hyckleri.

  3. Gör det Christian..

    Att inte nämna Webmaster Guidelines överhuvudtaget vore nog bäst för Sempo ifall de vill behålla något av sin trovärdighet 😉

  4. Rudolf says:

    *skrattar*

    Ja den måste nog “tolkas”

    I jajjas fall verkar det dock inte handla om någon gråskala!

  5. Well, jag syftade framför allt på att företag inte granskas trots att det står så hos SEMPO och inte på något enskilt företag.

  6. Som ordförande i SEMPO (Tack Markus – fortfarande faktiskt 🙂 .. så ska jag ge hela bilden här:

    All får vara medlemmar i SEMPO och komma och genom det får de då en gratis biljett till alla våra event. Alla kunder går redan gratis oavsett medlemskap eller inte. Vi accepterar dock inte att oseriösa aktörer är med i SEMPOs arbetsgrupp om de inte tydligt kan visa på att de ändrat sin marknadsföring eller har agerat mot Googles guidelines. I SEMPO Scandinavia Working Group sitter idag förutom jag själv:
    Patrik, Iprospect
    Christian, RT
    Christoffer, Netpilots
    Anna, Keybroker
    Jens, Outrider

    Denna grupp sammarbetar sedan med SWEDMA och Sveriges Annonsörer.

    Fler frågor? 🙂

  7. CB says:

    Saxat från sempo.org:

    A Note to Site Visitors
    SEMPO is an industry organization designed to promote search engine marketing in general, not an accreditation body for SEM firms. Membership in SEMPO is not a guarantee of a particular firm’s capabilities, nor does it signify industry approval or disapproval of their practices.

  8. .. det var lite tidigt på morgonen.. ursäktar mina typos.. men ni förstår nog vad jag menar..
    Alltså: Medlem är ok för alla – men ej ok att driva arbetet för SEMPO och vara delaktig i arbetsgruppen.

  9. Rudolf says:

    Lungt Sara. På disruptive är budskapet viktigare än exakt rätt stavning.

    Tack för förklaringen men när man läser er websida och framförallt de texter jag klippte in, får man en helt annan uppfattning.

    Det är ju inget problem för mig. jag skulle inte anlita era medlemmar eftersom jag kan själv men andra som gör research kring er medlemmar kan förledas att tro ngt annat faktikst!

  10. Det här blir helt fel. Om vi som är nätevangelister tror att SEMPO står för någon form av kvalitetsgaranti, vad ska då inte SEO-bolagens kunder tro?

    SEMPO bör å det snaraste officiellt utesluta Jajja med tillhörande pressmeddelande för att kunna bibehålla någon som helst trovärdighet.

    Om så inte sker föreslår jag att alla seriösa SEO-bolag helt lämnar SEMPO i protest. Den nuvarande situationen är ohållbar.

  11. Rudolf says:

    I alla fall tydliggöra att det är en organisation som inte ställer krav på sina medlemmar, som tex den texten jag refererar till!

  12. SEMPO globalt är medvetna om att det kan uppfattas förvirrande och detta är uppe på bordet för att ses över.
    Viktigast är dock återigen att kunskap om spammetodik och blackhat-tekniker finns och att vi utbildar köparna.
    Medlemskap hos SEMPO är inte till för att vitlista sig, men som medlem vet man vad vi står för och arbetar för – nämligen att förtydliga för kunderna vad riskerna är och vilka tekniker som Google inte accepterar. Arbetar man med dessa tekniker och ändå är medlem i SEMPO har man ju kanske inte helt tänkt igenom vad man stödjer.. (Att jämföras med att vara AIK-fan men betala supporterfee i Djurgården kanske? …)
    Vi kommunicerar tydligt vår inriktning på våra event och jag tackar för all er feedback och alla era kommentarer och ber er gärna delta på våra event framöver om ni vill ha bättre inblick i vårt arbete. Det verkar finnas mycket åsikter – men jag ser inte så många av er på seminarierna… Ni är varmt Välkomna! 🙂

  13. Rudolf says:

    Sara:

    Jag kan bara tala för mig själv. Att gå med i samma organisation som Jajja är uteslutet. Som du säkert förstår har jag en personlig relation till Nikke och en hel del andra SEO:are. Att då gå med eller stödja en organisation där Jajja är med är för mig en omöjlighet. Det har inte med er otydliga kommunikation utan är mer en personlig ståndpunkt!

  14. Charles says:

    Som sagts här ovan kanske inte SEMPO är en granskare av metodik, men kan tolkas luta åt det hållet.

    Diskussionen påminner om TS (Tidningsstatistik), som hade Jajja med i sin arbetsgrupp för att sätta riktlinjerna för SEO och sökmarknadsföring. Efter flera år lade TS äntligen ner sin satsning på att kvalitetssäkra sökmarknadsföring i nära anslutning till att Relevant Traffic valde att säga upp med TS. Jag kan inte sia om vilka resonemang som ledde till uppsägningen av samarbetet, men kan bara lovorda beslutet.

    Att TS satsning på sökvalidering gick i graven är kanske inte så konstigt med tanke på att Jajja inte enbart var “validerad” men även del i arbetsgruppen för framtagning av riktlinjer. Detta var ett hån mot TS kunder, och antyder att TS förmodligen inte förstod SEO och Google Webmaster Guidelines. Då kan man lika gärna lägga ner.

    Summan av kardemumman: att som branschorgan associeras till Jajja är riskabelt, och som granskningsorgan är det livsfarligt.

Trackbacks

  1. […] Dan has written about my legal situation, Joakim still want’s to be sued too, Backend Media relays the story, Jonk is upset about companies that sue their critics, Marcus Westberg is still supportive, I’m very happy that my friend Brit Stakston writes on JMW’s company blog. Gunnar @ Nätkoll says Bring it on Jajja. Distruptive.nu asks SEMPO about the Google Guideline rule. […]

  2. […] av mina svar så är det väl lägligt att jag också länkar dit inlägget som rör Sempo också vilket finns här. Visserligen snart två gammalt men visar att det finns uppenbara brister hos Sempo. Det här […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+