Newsdesk är som de flesta känner till en tjänst för pressreleaser. Genom Newsdesk når man olika journalister, beslutsfattare och intressenter i ett ämne. Enligt egen utsago når man ca 6000 journalister. Newsdesk har haft den stora vänligheten att sponsra mig med en kanal för Mjukvara.se. I gengäld har jag lovat att belysa olika kommunikationsaspekter av Newsdesk. Eftersom jag har en fablesse för Google kommer flera av mina poster i ämnet Newsdesk att handla om just Newsdesk och Google.
Newsdesk är en sida som är älskad av Google. Man publicerar massiva mängder nytt innehåll kontinuerligt. Jag tror inte jag överdriver när jag säger att Google är där var 10 minut. Länkar från Newsdesk har betydelse för din sida
Vad är då Newsdesk om man pysslar med SEO? Själva positionerar de sig som en pressreleasetjänst men med SEO glasögon ser man andra saker. Två aspekter tror jag är viktiga att inse kring vad Newsdesk är(med SEO glasögonen på):
- Den lättaste SEO-jämförelsen att göra är att Newsdesk är en artikel sida. Ni har säkert sett några även om de inte är så vanliga. Sidor där man kan submitta en artikle i ett ämne och i gengäld får man en länk. Ett fenomen mycket större i USA än här i Sverige. När man submittar en artikel får man en länk som belöning till sin sida. Exempel på artikelsida! Effekten av detta är att man får inlänkar som är inbäddade i relevant innehåll och detta stärker din sida på sikt. Det är ingen spammig teknik men ganska långt ifrån marknadsföring och kommunikation.
- Den andra aspekten är att se din Newsdeskkanal som en blogg. Om du kontinuerligt “skickar ut pressreleaser” kommer det att positionera dig mot beslutsfattare. Detta kan leda till artiklar om dig, ditt koncept och din expertis. Från ett SEO-perspektiv är detta mycket bra. De sekundära effekterna kan vara mycket stora och därmed stärka dig i sökmotorns position.
Givet dessa två fakta så kan man lungt säga att Newsdesk är ett bra verktyg för dig som jobbar med SEO.
För många varumärken måste det vara bättre att flytta nyhetsrumsfunktionen till sin egen sajt, gissar jag?!
Jag inser att Newsdesk har en stark Google-position så deras sidor kommer högt i sökningar, vilket är bra för mindre varumärken. Men ju större du är desto större borde väl nyttan vara för SEO-andet av din egen sajt iom inlänkar och uppdateringar etc.
Olle:
Oavsett vad du mäter på är det alltid bättre att publicera innehåll och jobba med din egna sida, sett från SEO synvinkel.
Men faktum är att newsdesk är brutalstark och gör man det på rätt sätt så träffar pressreleaser där brutalt bra.
Det är dessutom så att företag har svårt med en sak, länkar. Länkar man tebax på ett bra sätt från newsdesk stärker det specifikt den nyheten hos er kund.
Många sidor är inte alls heller speciellt seo fixade så när man publicerar där, då drunknar den nyheten på nätet.
Det är riktigt roligt att du gjort en satsning på att skriva mer om SEO.
Tack Magnus.
Ämnet är gigantiskt och jag tror jag kan belysa lite speciella saker och tekniker jag testar, kör och funderar ut.
De flesta skriver om optimala taggar, metadata osv osv men jag vill gärna belysa bland det absolut viktigaste, länkarna. Det är också det som är min lilla nisch.
Skall försöka få ihop en blogpost idag om newsdesk och hur man äger sin SERP