Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

SEO och newsdesk!

newsdeskNewsdesk är som de flesta känner till en tjänst för pressreleaser. Genom Newsdesk når man olika journalister, beslutsfattare och intressenter i ett ämne. Enligt egen utsago når man ca 6000 journalister. Newsdesk har haft den stora vänligheten att sponsra mig med en kanal för Mjukvara.se. I gengäld har jag lovat att belysa olika kommunikationsaspekter av Newsdesk. Eftersom jag har en fablesse för Google kommer flera av mina poster i ämnet Newsdesk att handla om just Newsdesk och Google.

Newsdesk är en sida som är älskad av Google. Man publicerar massiva mängder nytt innehåll kontinuerligt. Jag tror inte jag överdriver när jag säger att Google är där var 10 minut. Länkar från Newsdesk har betydelse för din sida

Vad är då Newsdesk om man pysslar med SEO? Själva positionerar de sig som en pressreleasetjänst men med SEO glasögon ser man andra saker. Två aspekter tror jag är viktiga att inse kring vad Newsdesk är(med SEO glasögonen på):

  1. Den lättaste SEO-jämförelsen att göra är att Newsdesk är en artikel sida. Ni har säkert sett några även om de inte är så vanliga. Sidor där man kan submitta en artikle i ett ämne och i gengäld får man en länk. Ett fenomen mycket större i USA än här i Sverige. När man submittar en artikel får man en länk som belöning till sin sida. Exempel på artikelsida! Effekten av detta är att man får inlänkar som är inbäddade i relevant innehåll och detta stärker din sida på sikt. Det är ingen spammig teknik men ganska långt ifrån marknadsföring och kommunikation.
  2. Den andra aspekten är att se din Newsdeskkanal som en blogg. Om du kontinuerligt “skickar ut pressreleaser” kommer det att positionera dig mot beslutsfattare. Detta kan leda till artiklar om dig, ditt koncept och din expertis. Från ett SEO-perspektiv är detta mycket bra. De sekundära effekterna kan vara mycket stora och därmed stärka dig i sökmotorns position.

Givet dessa två fakta så kan man lungt säga att Newsdesk är ett bra verktyg för dig som jobbar med SEO.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Olle Ahnve says:

    För många varumärken måste det vara bättre att flytta nyhetsrumsfunktionen till sin egen sajt, gissar jag?!

    Jag inser att Newsdesk har en stark Google-position så deras sidor kommer högt i sökningar, vilket är bra för mindre varumärken. Men ju större du är desto större borde väl nyttan vara för SEO-andet av din egen sajt iom inlänkar och uppdateringar etc.

  2. Christian says:

    Olle:

    Oavsett vad du mäter på är det alltid bättre att publicera innehåll och jobba med din egna sida, sett från SEO synvinkel.

    Men faktum är att newsdesk är brutalstark och gör man det på rätt sätt så träffar pressreleaser där brutalt bra.

    Det är dessutom så att företag har svårt med en sak, länkar. Länkar man tebax på ett bra sätt från newsdesk stärker det specifikt den nyheten hos er kund.

    Många sidor är inte alls heller speciellt seo fixade så när man publicerar där, då drunknar den nyheten på nätet.

  3. Magnus says:

    Det är riktigt roligt att du gjort en satsning på att skriva mer om SEO.

  4. Rudolf says:

    Tack Magnus.

    Ämnet är gigantiskt och jag tror jag kan belysa lite speciella saker och tekniker jag testar, kör och funderar ut.

    De flesta skriver om optimala taggar, metadata osv osv men jag vill gärna belysa bland det absolut viktigaste, länkarna. Det är också det som är min lilla nisch.

    Skall försöka få ihop en blogpost idag om newsdesk och hur man äger sin SERP

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+