Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Plusfoursix AB får 27 MSEK i finansiering

PlusfoursixTrots att BNP faller i Sverige i år med 5-6% verkar riskkapitalmarknaden inte alls uttorkad utan det pågår liten å av finansieringar till olika svenska startups/techföretag. För en vecka sedan var mobilföretaget Plusfoursix en av de som blev finansierade. Via Ventures är de som finansierar med 27 MSEK.

En rolig anekdot är att Plusfoursix startades ungefär samtidigt som jag startade MyMobile. Jag jobbade med bilder och applikationer och Plusfoursix gjorde ringsignaler. Nuförtiden verkar pengarna komma från olika mobila marknadsföringslösningar. Tur är det, det där med ringsignaler verkar vara en bransch på dekis. Överlag verkar mobilt innehåll ha gjort sitt, i alla fall på det sättet som de gjordes när jag höll på, dvs försäjning till konsument via olika medier. Idag handlar det troligen om innehåll och marknadsföring, i någon typ av mix.

Plusfoursix verkar lyckats med sin transiton från innehåll till mer av en reklambyrå inriktning mobil marknadsföring. Den var säkert inte smärtfri men med facit hand verkar det varit rätt beslut att göra. Nu tror jag inte detta med mobil marknadsföring är guld och gröna skogar. De siffror jag fått av Niklas Stålberg indikerar att marknadsvärdet för Mobil Marknadsföring i år kommer vara knappt 100 MSEK, detta är i paritet med marknadsvärdet för bioreklam.

ViaVentures investerar 27 MSEK i Plusfoursix, givet hur stor branschen är är det en hel del pengar. Jag tror den slutsatsen man skall dra av detta är att Viaventures tror/tycker/vill:

  • Att Plusforsix får de nödvändiga resurserna för att ta eller befästa sin position som marknadsledare, i Sverige och kanske något land till.
  • Att något utländskt företag i framtiden kommer vilja köpa marknadsledaren och därmed få premiumbetalt för sina aktier.

Nu verkar detta med mobil marknadsföring på g. Troligen drivet av den den kraftiga ökningen av Iphones. Om fem år är säkert olika typer av mobil marknadsföring en del av marknadmixen, aldeles naturligt. Att då äga marknadsledaren kommer vara värdefullt även om det jämfört med många andra delar fortfarande kommer vara en liten bransch

Såhär tror Niklas om framtiden för mobil Marknadsföring:

” När en större andel konsumenter börjar aktivt använda mobilen och fler företag har sett nyttan med mobilen så kommer reklambyråerna och inte minst mediabyråerna att haka på trenden.  Separata budgetar kommer då att allokeras till mobilkanalen och marknaden tar fart.”

Min personliga åsikt är att det är lättare att bli framgångsrik inom mobil marknadsföring än vad det gäller mobilt innehåll, av det enkla skälet att operatörerna har mindre att säga till om. Det borgar för att det skall bli en framtidsbransch!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. David says:

    Håller med om att framtiden inte ligger i ringsignaler även om de utgjort en oförtjänt föraktad stomme i omsättningen på mobila tjänster i snart 10 år då affärsvärlden tvingades inse att det inte spelar någon roll om man vill att mobila tjänster ska vara finurliga affärstjänster när volymen fanns mestadels i ringsignaler och snuskikoner. Det finns också fortfarande en mycket stor potential i mobila betalningstjänster vilket SL’s mobila biljetter visat. Det gäller bara att operatörerna är pigga på att se över sina affärsmodeller.

    Är dock lite skeptisk till hypen kring renodlade mobila reklambyråer. Det kräver att de befintliga reklambyråerna är villiga att släppa fram de mobila reklambyråerna vilket jag inte tror att de är i längden. Jag tror inte heller att annonsörerna är intresserade av att köpa upp mobil marknadsföring för sig. Mobil marknadsföring har definitivt framtiden för sig men då som en del av traditionella reklambyråerna.

  2. David

    Så länge operatörerna beter sig som de gör, finns det en ganska liten framtid för innehållstjänster!

    Dock tror jag du har en poäng i din spaning om reklambyråer, det är fortfarande en rätt konservativ bransch. Men kanske när branschorganisationer släpper fram “mobil marknadsföring” mer i mediamixen.

    Dock ser jag reklambyråer som ganska gammeldags, de verkar inte riktig ta till sig de nya teknolgierna på ett effektivt sätt, vilka reklambyråer vet du som kan tex SEO? Exemplen är nog fler och visst generaliserar jag en del men jag tror det finns en viss poäng här!

  3. Hej David,

    Jag håller delvis med dig gällande reklambyråerna. Den mobila kanalen är just nu under uppbyggd och lanseras med fördel i en genomtänkt mediemix. Detta tror jag kommer leda till att det inom de närmaste tre – fem åren kommer vara reklambyråerna som fortsätter att äga kunden och delvis styra kundernas konsumtion av mobila marknads och kommunikationstjänster.

    Vi på PlusFourSix ser oss själva inte som en renodlad mobil reklambyrå utan är i grund och botten ett teknikbolag. Vi har en stark grundsten i en egenutvecklad plattform som vi kontinuerligt vidareutvecklat sedan starten 2003. Vi skapar mobila lösningar för våra kunder som vi sedan långsiktigt underhåller och hostar. Vi jobbar aktivt med våra kunder och föreslår kontinuerligt nya vägar för mobil kommunikation.

    Sedan 2003 har vi nästan uteslutande jobbat direkt med våra kunder, men har under de senaste två åren sett att fler och fler reklambyråer intresserar sig för den mobila kanalen och rekommenderar den för sina klienter.

    Vår position är att vara reklambyråernas bästa vän vad gäller den mobila kanalen. Vi vill hjälpa reklambyråerna att mobilisera deras kunders marknadsföring och kommunikation. Eftersom den mobila kanalen är under utveckling och erfarenheten samt kunskapen saknas hos många har vi blivit tvungna att jobba kreativt på ett liknande sätt som en byrå. Nu har vi över sex års erfarenhet av den mobila kanalen och kommer fortsätta hitta nya lösningar för våra kunder och reklambyrå partners, men med ett starkt fokus på att kunna leverera flexibla, smarta och snabba mobila tekniklösningar.

    Min slutsats är alltså att reklambyråerna förmodligen inte kommer släppa in renodlade mobila reklambyråer utan att de istället kommer hitta en bra partner att jobba långsiktigt med.

  4. David says:

    Hej Niklas,
    Jag känner till plusfoursix ganska bra och har gjort affärer med er tidigare. Jag uppfattar er som ett mycket kompetent bolag. Dessutom så tror jag att ni valt rätt approach när ni väljer att på sikt inte slåss med reklambyråerna om kunderna. Det är svårt att i längden branda sig både som en mobilreklambyrå gentemot marknaden och ett teknikföretag med mobil marknadsföringskompetens gentemot reklambyråerna. Jag håller med dig om din slutsats.

    Hej Christian,
    Med bakgrund både hos operatörer, innehållsleverantörer, distributörer och teknikleverantörer så håller jag med dig om att operatörerna inte varit de vassaste knivarna i den mobila innehållslådan. Det har blivit en väsentligen skillnad de senaste åren iom att de insett detta själva. Det finns dock ett område som jag anser att operatörerna fått oförtjänt mycket skit för och det är de försäljningskostnader som de måste få täckning för. Speciellt prepaidkunderna är ganska kostsamma att rekrytera. Det gör att de inte kan slåss med varken kreditkort eller 0900-nummer affärsmodellsmässigt. Dock börjar dessa kostnader att minska.
    Håller med dig om din slutsats om de konservativa reklambyråerna. Sedan kanske de iofs fokuserar på de marknadsföringsdelar som de i sin tur kan få bra betalt för. Precis som i andra branscher är det svårt att få lönsamhet om man skjuter på allt. Fast med tanke på att det snart är 10 år sedan jag gjorde mitt första reklamSMS-utskick så är det skrämmande hur lite som har hänt på den här fronten.

  5. “Det finns dock ett område som jag anser att operatörerna fått oförtjänt mycket skit för och det är de försäljningskostnader som de måste få täckning för.” /David

    Jag kan bara addera informationen att teleoperatörer med inriktning GSM har tjänat brutala mängder pengar de senaste åren. De gör det fortfarande även om betydligt tuffare nu är för 10 år sedan.

    GSM är världens mest skalbara och lönsamma affärsmodell. De senaste 10 åren har mobiloperatörer(GSM inte varit så långt efter långt efter läkemedelsbolag vad det gäller lönsamhet. Så argumentet biter inte riktigt på mig.

    Man har insett att man kunnat ta bra betalt och därmed knullat hela värdekedjan för mobilt innehåll. Det kan bara skyllas på operatörerna att branschen inte är mycket större, tillför mer nytta för användarna. De bär i princip hela ansvaret.

    Men jag kan tycka att de tär ok, deras syfte är ju att tjäna mkt pengar till aktierägarna och problemet är hyckleriet, säg det rakt ut, skyll inte på ngt annat som operatörerna gör. Det är hyckleri.

  6. David says:

    Kul att se dig hålla ångan uppe, Christian. 🙂 Fortsätt med det!

    Innan jag hade jobbat hos en operatör hade jag ungefär samma tankesätt. Det är en klassisk konflikt mellan Internet- och Telekomparadigm där det förstnämnda är kreativt, bottom-up och kul och det andra är strukturerat, top-down och ganska tråkigt. Lite som när privata företag vill göra affärer med statliga.
    Visst har operatörerna tjänat mycket grova pengar på det oligopol som staten hjälpt till att skapa. Men jämför man de marginaler som operatörerna tjänar på ren trafik med det som de tjänar på innehållsdebiteringar så är skillnaden milsvid både i omsättning såväl som i marginaler. Sedan går det absolut att ta ned deras marginal på innehåll med några procentenheter men att som vissa innehållsleverantörer tro att operatörerna ska ta ut ungefär samma procentsatser som kreditkortsleverantörerna är inte realistiskt då det skulle innebära rena förluster på innehållssidan. Sedan kan man inte begära att operatörerna ska subventionera innehållet med traditionella trafikintäkter.

    Jag tror att operatörernas största miss var att tro att de kunde mobilt innehåll bara för att de kunde mobil trafik. Denna brist på “innehålls”-intelligens sitter i operatörens organisationsstruktur och går inte att komma tillrätta med. Sättet de försökt att styra innehållsmarknaden har liknat öststatliga 5-årsplaner. Man har försökt konkurrera ut de enormt viktiga enablers och marknadsföringskanalerna, haft krångliga och obegripliga affärsmodeller etc. i stället för att försöka samarbeta med innehållsleverantörer och andra operatörer. Man såg innehållsmarknaden som ett nollsummespel och jag vet i alla fall minst en operatör som kallade detta ett krig. Men mycket har faktiskt förändrats till det bättre. Det krävs en hel del intelligens för att inse att man inte kan något och den intelligensen har många operatörer uppnått nu.

  7. Per-Fredrik Hagermark says:

    Hej på er.

    Nu en spaning från en som varit i mobilinnehålls/app branchen sedan 2001. Jag skulle kunna säga en hel del om vad som inte funkat och vem som bär ansvaret. Den tiden är förbi och tjänar inget till att tjata om. De som fattar, och det gör en del av de stora nu, inser att som mobiloperatör har man pole position om man blir den bästa smart pipen.

    Skällsordet och ursäkten innan har ju varit att de inte vill bli dumb pipes. Men när de säljer billinglösningar, positioneringdata etc via enkla APIer med tanken en integration nå många kunder etc så öppnas spelfältet. Här i Sverige har Telenor gått i fronten med sin Mobilstart. Det förenklar oerhört att lansera en tjänst på fyra operatörsportaler och off-deck med vi en och samma billing koppling med MSISDN forwarding inslängt på toppen. Vodafone går samma väg. En integration, ta betalt i alla Vodafoneländer. Det där kommer att lösa sig.

    Nu till något allvarligare: Den dåliga och spridda bilden av vad mobil marknadsföring är samt hur publishers håller hela marknaden i ett strypgrepp.

    1. Mobil marknadsföring. Vad är det?

    Många saker. Först annonseringsvarianterna:
    – Köpa nummer och spamma med SMS den lägsta vidriga sorten. Det är vad många tror är mobilmarknadsföring. Jag kallar det affärsmässigt självmord att syssla med av uppenbara orsaker.

    – Display-annonsering på siter och i appar. Det är närmast online annonsering som vi känner det från nätet. Targeting är bättre än på webben så här kan man göra finfina kampanjer. Problemet är ekonomiskt idag. Ta Aftonbladet. Sveriges största site utanför mobiloperatörerna. Deras listpris för banners på förstasidan är 200 SEK. Visst det är listpris. Även en halvtaskig förhandlare som jag fick ner det många många multiplar. Men det gick inte ihop sig ändå på de nivåerna trots att vi har en business som tar strax över 100 sek i månaden av vår kund. Med den låga CTR vi såg hade det krävts ensiffriga CPM rates. Och 100 spänn per sälj segment är rätt stort. Borde gå att få ihop långsiktiga samarbeten och inte bara plocka annonsörer på 50 papp i testkampanj och sen inte se röken av dem igen. Yes vi brände oss, men det är många som konfirmerar att återköpen av mobilkampanjer av denna typ är mycket få. Vår erfarenhet är ett exempel på varför.

    – klick-annonser via bud eller satta priser. Kan funka det med. Ofta bättre CPA. Problemet med Sverige som marknad är att det inte finns tillräckligt med klick att köpa för att nå de volymer man vill åt. Men det ger sig med tiden.

    Sen har vi det som jag kallar marknadsföring och kunddialog.

    Det finns många smarta lösningar här. Plus Four Six gör ett kanonjobb och det är bara att gratulera Via Ventures. Men det finns andra intressanta saker. Kolla på Light Agency som ger den lilla shoppen i ett köpcentrum en mobilkanal till sina kunder. De kan skapa små kampanjer som de kan räkna hem på väldigt låga volymer. Den typen av jobb som dessa två bolag gör är ett område som kommer att verkligen lägga om mediamixar och reklambyråers värld med schaktmaskin.

    Lyfter vi blicken utanför Sverige så hittar man case som Lufthansa. 11% av deras incheckningar till flighter sker i en mobil och inte vid en disk i en avgångshall. Det kommer att bli spännande år framöver. Lite mer mognad i branschen och lite mindre lågkonjunktur så finns förutsättningarna att göra riktiga affärer med mobilen som huvudsaklig eller i alla fall viktig kanal.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+