Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Vad JFK lär oss om inlänkning

John F Kennedy sa några bevingade ord i sitt installationstal 1961. Antagligen är dessa ord på listan “Topp 100 mest bevingade ord genom tiderna” och kraften och magin i dem så stark att många svenskar känner till dem, trots att hälften av alla nu levande svenskar, inte var födda den dagen. För er som läser dessa orden för första gången känner instinkt magin i dem. JFK fångade något inom oss när han sa dem:

“And so, my fellow Americans: ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country.”

Nedan finner ni videon med installationstalet, de bevingade orden är ca fyra minuter in men talet är värt sex minuter av ert liv. Det är ett historiskt tal då det också markerar starten till mänsklighetens näst största industriella projekt, månlandningen.

.

Det JFK pratar om är hur han såg på hur han ville att det amerikanska samhället skulle utvecklas men faktum är att det han också beskriver är en inlänkningstrategi. I veckans inlägg om länkar pratar jag om hur viktigt en samhälle eller flock är för att lyckas med inlänkar. Alla länkar representerar ett utbyte(energi) mellan människor. När man tänker på “Problemet inlänkar” tänker de flesta “Vi vill ha länkar”. Oftast är handlingen förknippad med denna tanke att man börjar köpa länkar, som så många andra behov tror man att pengar löser detta bäst. Till viss del är det fortfarande så men ett minst lika bra är att tänka denna handlingen(andemeningen i JFK:s tal) “Vad kan jag göra för min flock, vad behöver de hjälp med, vad kan jag tillföra? När denna fråga ställes dyker helt andra svar upp.

Det är väldigt lätt att vara delaktig eller skapa en flock genom att vara generös, generös med tankar, energi, utlänkar, ge av sin kunskap och erfarenheter, helt utan att förvänta sig en motprestation. Finns det ingen flock för dig så skall du se att det skapas en. Men du kan inte förvänta dig att de länkar till dig för att du är du utan de länkar till dina handlingar. När du är delaktig och ger, då kommer länkarna. Exemplen på detta är många och de jag räknar upp här är bara en bråkdel

Joakim Jardenberg som med en dåres frenesi tror att mediavärlden skall ändras och vill hjälpa den på traven.

Mymlan som lyfter upp vanliga människor berättelser kring olika ämnen och bryr sig genuint om det som skrivs.

Nikke! Nu är Nikke SEO:are så vid en ytlig anblick kan man ju misstänka honom för fulmetoder men sättet att se att Nikke är väldigt delaktig i internet är hans hans Google Friend cConnct. Antagligen är Nikke den som har flest vänner på Google Friend Connect av alla bloggare i Sverige.

Jag kan fortsätta rada upp exempel och ni kan enkelt kolla styrkan i deras bloggar genom Pagrank. Ett grovt mått men tillräckligt för att bevisa min poäng. Utan att känna ovanstående personer  närmare vågar jag påstå att de inte startade sin bloggkarriär genom att fråga sig vad andra kan göra för dem utan de vill vara aktiva deltagare i samhället. Flocken, länkarna, kraften kom utifrån denna tanke, när den exekverades i verkligheten.

För min del är det så att detta är framtiden inom SEO. Flocken, energin, kraften hos andra tillsammans med dig. Även om det så att du är en länkköpare kan du inte ignorera detta. Det är avtagande marginalnytta för varje länk du köper. Flocken, tillsammans kommer jaga ikapp dig lättare och lättare. Flocken kommer separera de som förtjänar platsen och de som inte gör det starkare och starkare för varje år som går. Lyckligtvis har du en del tid på dig att lära om och lära mer. Framtiden för SEO är social!

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Skrymta says:

    I veckan råkade jag ut för en kille som inte ville länka in till en av de webbplatser jag jobbar med för att det, som jag förstod det, skulle skada hans sidas position på Google. Nu hör det till saken att vår sida har bättre Page Rank än hans sida. Vi kör lite mer med den strategi du beskriver, delaktighet, och det verkar funka rätt bra. Så, du som förstår … vad dillade killen om?

  2. Rudolf says:

    Skrymta!

    svårt att veta exakt till varför han tyckte er webplats var mindre bra.

    Men nätet är uppdelat i lager. Lager där spammarna är i mitten och typ universitet ytterst(jag hårddrar det lite) och du vill ha länkar från sidor som är så seriösa det bara går, inte så nära spammarna.

    Disruptive är ett sådant exempel. Visserligen har disruptive hög pagerank men jag tror den har ok trust också.

    Men vad man tycker är högst personligt, ingen vet den exakta exekveringen av detta resonamenget i googles algoritm

  3. Skrymta says:

    Låter vettigt förstås, på samma sätt som man i andra sammanhang gärna vill bli förknippad med de som är seriösa.

    Så här skriver vår kille:

    “from a SEO point of view our policy is not to click through but to provide them with cut n paste details. The benefits are that I do not lose points with Google so we both sit where you & I need this to be”

    Så kan det vara men ur ett användarperspektiv så måste det ju vara lite av en service att göra klickbara länkar istället för klipp-och-klistra-arrangemang.

  4. Rudolf says:

    Sorry, skrymta kan nog inte hjälpa dig, säger mig inte så mkt då det är taget ur kontext, men berätta gänra hela storyn här, rätt många av sveriges seo:are följer mig!

  5. Skrymta says:

    Så här ligger det till …
    … sedan vi kom över en domän som passar bra för vår webbshop så har webbplatsen klättrat på sökmotorerna. Vi har också slipat sökord och så vidare så att vi hamnar bra till på relevanta sökningar. Vi länkar gärna till bloggar och andra media som skriver om oss, dels av artighet men också för att visa den som besöker att vi får uppmärksamhet.

    En professionell blogg skrev om oss för ett år sedan ungefär. Nu kom vi i kontakt med samma blogg och vi kom överens om att skänka några av våra produkter som pris i en läsartävling. Det var då den här episoden utspelade sig. Bloggaren ville skriva något lite och kollade med oss först och då tyckte vi att det skulle bli enklare för besökare/läsare att hitta till vår webbplats om adressen inte bara skrevs ut utan även länkades. När jag påpekade detta fick jag ovanstående svar vilket förvånade mig eftersom vi båda tidigare hade länkat till varandras webbplatser och båda webbplatserna i mitt tycke är skapligt seriösa (från mitt perspektiv är vår naturligtvis den mest seriösa).

    Det här är inget jag gräver ner mig i, blev bara lite förvånad.

  6. Rudolf says:

    Skrymta

    Det finns rätt mkt myter, tankar och märkliga ideer om vad Google är och hur det funkar. Detta är nog ett utslag av det!

Trackbacks

  1. […] Inte minst på grund av vikten av länkar. Nätet bygger på länkar. På Disruptive har Rudolf skrivit en mycket läsvärd text om länkars betydelse, och det han skriver går att översätta också till nyhetssajter. På onsdag kommer […]

  2. […] stort fokus på köpt trafik. Hade en bra diskussion med Christian Rudolf (som förövrigt skrivit länkpoesi) i veckan om just detta, affiliatewebbar kontra köpt trafik, och fick lite goda råd. Så man kan […]

  3. […] can communicate with each other they start doing things. They talk about things. They explore and share ideas. They build […]

  4. Sökmotorer enligt Gudfadern says:

    […] människor är länkade ihop med varandra genom godkända vänskapslänkar. Länkar är vad Christian Rudolf skulle, det som får jorden att gå runt. men i detta fallet är det oxå det som gör att Facebook […]

  5. […] en liknande resa i länkarna nedan. Jag läste nämligen (i en tidigare inspirationssnurra) ett inlägg om att länkandet skulle vara ett bra sätt att skapa utbyte med sina läsare och på samma vis som […]

  6. Såhär skaffar du länkar enligt Google! - Disruptive - En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0 says:

    […] Vad JFK lär oss om länkar […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+