Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Tips för nybörjare inom sociala medier

Sociala medier är ett rätt hett ord. Men det är ett ämne som få förstår ännu. Trots att det säkert finns två miljoner Facebook användare i Sverige så finns det inte så många tusen som verkligen greppar vad som händer på nätet. En stor anledning till det är att de flesta betraktar internet som om det vore kabelTV men det är det inte. Internet förstår man inte förrän man inser att det är en social innovation och man kastar ut alla tankar man har som är präglad av industrialism och massmedia.

Lena på Kreafon är det säkert många av Disruptives läsare som också känner. För ca en månad sedan släppte Lena en bok om Sociala medier som heter Kreafoboken-Marknadsföring och kommunikation i Sociala Medier.

Att släppa en bok har såklart inte så mycket med sociala medier att göra dock vill jag dela med er av en av de sociala strategierna Lena använde när boken skrevs. Det hela är mycket enkelt, Lena ringde upp mig och frågade vad jag tyckte om vissa kapitel i boken, ett tyckande som Lena sedan använder för att citera mig. Ett säkert sätt att få mitt engagemang!

Detta är framgångsrik i sociala medier för att Lena uppnår detta:

  1. När jag frågas vad jag tycker så blir jag glad, för det känns som min åsikt räknas
  2. När Lena citerar mig i de tryckta formatet hjälper Lena mig att bli mer framgångsrik genom att Lena bär mitt budskap
  3. Boken blir antagligen en gnutta bättre 😉

Många experter inom sociala medier står bara vid sidlinjen men Lena spelar hockey, det ökar hennes trovärdighet i detta ämne vi kallar sociala medier. Så är du intresserad av Sociala medier och vill börja prova, köp Lenas bok och sätt igång. Kom dock ihåg att sociala medier inte är en teoretisk sport, du måste spela hockey och skjuta mot mål.

Nedan kan ni bläddra lite i boken.
Marknadsföring och kommunikation i sociala medier

Om ni tycker mina tankar verkar intressanta kan ni följa mitt babblande på Twitter eller helt enkelt lägga till denna bloggen i er RSS läsare för lite vanlig hederlig monolog

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Sanna says:

    Nu ska jag få tummarna loss och köpa boken. Har följt deras blogg ett tag men inte kommit till skott 🙂 TACK förresten för dina tips till mig… 🙂

  2. Det var så lite så, passa även på att inhandla Cluetrain manifesto, Lär dig tes 1-13
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Cluetrain_Manifesto

  3. Jakob says:

    Måste bara fråga dig Christian. Ar du släkt med Christian von Koenigsegg? Tycker mig se likheter rent utseendemässigt och sen är det något med er galna optimism..

    http://svtplay.se/v/1748413/dokumentar/koenigsegg

    Keep it up!

  4. Andreas says:

    Det är inte bara en bra social strategi att be om ett citat, det ser även ut vara ett lyckat länkbete 😉 Lite i stil med strategierna i din YouTube-video kring MyNewsdesk och SEO.

  5. Lena says:

    Christian, tack för de värmande orden 🙂

    En av mina tankar med boken är att det blir mer intressant (och trovärdigt) när verkliga personer och företag uttalar sig exempelvis om att ” så här har vi gjort för att lyckas med vår företagsblogg”, i jämförelse med om jag hade skrivit “gör så här för att lyckas”.

    Det finns ganska mycket av den senare typen av information (tycker jag), men ganska lite att läsa om faktiska praktikfall. Det var en av mina utgångspunkter och därför är det en väldig massa företag och experter som uttalar sig i boken, (däribland du Christian – tack än en gång!).

    Engagemang, länkar och annat “hockeyspel” ser jag som en ren bonus – och en mycket rolig och givande sådan 🙂

  6. Rudolf says:

    Jakob

    Ja, jag är den egentliga köparen till Saab. Skall flytta till trollhättan 😉

  7. Rudolf says:

    Andreas

    Exakt, som jag brukar säga, det handlar inte om vad jag vill, det handlar om vad andra vill. När jag kan hjälpa andra, kan de hjälpa mig. Inte tvärtom!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+