I julas hade min bloggvän Martin Sandberg den stora vänligheten att ge mig en julklapp i form av en bok “The Viral Loop” Boken är skriven av Adam Peneneberg. Som namnet antyder handlar den om viralitet. Ett begrepp jag är hälsosamt skeptiskt till. I boken finner man ett antal historier om startups som haft en viral produkt. I nästan alla fallen har entreprenörerna varit omedvetna om begreppet viralitet och det har varit slumpen som gjort dem uppmärksamma på detta fenomen.
Boken är lite porr om man gillar internet, startups och bra historier. Jag tyckte dock inte att den lärde mig så mycket, med ett undantag. De berättar historien om Tupperware och den väckte mycket tankar kring länkstrategier i mitt huvud. Jag tyckte att detta var en bra julledighet bok. Väldigt långt ifrån boken om avancerad Google analytics som nu ligger här bredvid mig, redo att dissikeras.
Martin sparar alla böckerna han läser. Det gör inte jag, jag ger bort nästan alla böcker jag läser. Även denna, så är ni sugna på att läsa “The Viral Loop” lägg er adress i kommentarstråden eller maila den till mig så skickar jag över boken(eller möter upp över en fika)
Men detta är inte viralt om man inte skickar vidare. Martin döpte detta till en Jul-stafett. Ibland är jag långsam och min grönkål är slut sedan länge så jag dristar mig att döpa om Martins ide till en bokstafett. Stafettpinnen skall gå vidare till Mattias Östmar och boken som Mattias får av mig är “Good to Great” av Jim Collins. Den analyserar varför vissa företag under en väldigt lång tid skapat extrem avkastning på eget kapital. Jag tror Jims slutsatser även kan användas i andra typer av målstyrda organisationer, typ centerpartiet.
Läs hela Martins inlägg om Bokstafetten och haka gärna på den!
Jag läser den gärna, och skickar vidare den när den är läst! 😀
Jag är intresserad av att läsa boken! Är i princip klar med “the undercover economist” och behöver något nytt.
Om det blir ett bidding war erbjuder jag bok-mot-bok (har en del mainstream men ändå intressant) eller helt enkelt en bra kaffé med fördel på kungsholmen eller inne i stan.
Vad sägs?
Anders
Du är först till kvarn, så boken är din! Jag hör av mig i nästa vecka när jag vet att jag är i stan så kan vi mötas upp på Kungsholmen!
Klockrent!
Darn där var man för seg.
Men det kanske blir till att skaffa en egen i alla fall. Ett par bra historier tackar man ju inte nej till.
Kan på samma gång rekommendera Free: The Future of a Radical Price, som finns gratis på spotify, som mp3 eller pdf.
Tja Christian, Thanx! Jag är inte säker på att jag hinner omorganisera C fram till valet, men lånar gärna boken och skriver om den och skickar vidare på din blogg!
Kristoffer
Historier är bra, de behöver man. Jag skulle ändå vilja rekomendera annan läsning. Mer nyttig literatur som “call to action” ngn ppc manual eller praktikst PR-bok.
Mattias
Du kommer gilla den! Den är du även om den diskuterar ett ämene som är så tråkigt som avkastning på eget kapital.
Jag hör av mig en dag nästa vecka när jag i stan så kan jag titta förbi!
Grejt! Jodå, jag har läst den, men det var länge sen nu så jag skulle gärna läsa om och reflektera utifrån vad jag nu vet/har erfarenhet av. Hör av dig när du ä i krokarna Christian! PS. Sture Haglund på Briggen Tre Kronor missionerar stenhårt om den här boken!
Slog till och beställde ‘Call to action’. Alltid trevligt med bra läsning som bara väntar på en.
Porr är aldrig fel. =)
Låter som en bok man gärna läser när man får tid.
Vänta här…
Det här kanske är ett koncept som man kan fortsätta med. Lite som fildelning för bra webbliteratur eller IT-världens BookCrossing (http://www.bookcrossing.se).
Vad tror ni?
Tommy
Coolt koncept, speciellt för mig som ger bort de flesta böcker när jag läst dem!
Fildelning är okej alltså? ;P Skämt å sido, har du läst Mind your own business? Vad tyckte du?
Petri
Ja, jag tycker fildelning är ok, men upphovsrättsindustrin gillar nog inte att jag ger bort en bok till Anders Moberg efter att jag läst. Skitsamma att jag skrev ett personligt budskap i den 😉
Inte läst den boken, det är inte min typ av bok. Jag gräver ned mig i avancerad PPC och avancerad google analytics, det är mer min litteratur 😉
Svar: Okay, jag är ganska grön inom området så tar till mig och läser det mesta jag kommer över. 🙂
Läste boken för en tid sedan, och visst är den lite intressant, men jag tyckte det mest nyttiga redan står i Penenbergs artikel: Ning’s Infinite Ambition – http://www.fastcompany.com/magazine/125/nings-infinite-ambition.html
Som vanligt är det mycket utfyllnad, men som du skrev, en del intressanta historier också. =)