Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Viralitet-Het eller get!

I julas hade min bloggvän Martin Sandberg den stora vänligheten att ge mig en julklapp i form av en bok “The Viral Loop” Boken är skriven av Adam Peneneberg. Som namnet antyder handlar den om viralitet. Ett begrepp jag är hälsosamt skeptiskt till. I boken finner man ett antal historier om startups som haft en viral produkt. I nästan alla fallen har entreprenörerna varit omedvetna om begreppet viralitet och det har varit slumpen som gjort dem uppmärksamma på detta fenomen.

Boken är lite porr om man gillar internet, startups och bra historier. Jag tyckte dock inte att den lärde mig så mycket, med ett undantag. De berättar historien om Tupperware och den väckte mycket tankar kring länkstrategier i mitt huvud. Jag tyckte att detta var en bra julledighet bok. Väldigt långt ifrån boken om avancerad Google analytics som nu ligger här bredvid mig, redo att dissikeras.

Martin sparar alla böckerna han läser. Det gör inte jag, jag ger bort nästan alla böcker jag läser. Även denna, så är ni sugna på att läsa “The Viral Loop” lägg er adress i kommentarstråden eller maila den till mig så skickar jag över boken(eller möter upp över en fika)

Men detta är inte viralt om man inte skickar vidare. Martin döpte detta till en Jul-stafett. Ibland är jag långsam och min grönkål är slut sedan länge så jag dristar mig att döpa om Martins ide till en bokstafett. Stafettpinnen skall gå vidare till Mattias Östmar och boken som Mattias får av mig är “Good to Great” av Jim Collins. Den analyserar varför vissa företag under en väldigt lång tid skapat extrem avkastning på eget kapital. Jag tror Jims slutsatser även kan användas i andra typer av målstyrda organisationer, typ centerpartiet.

Läs hela Martins inlägg om Bokstafetten och haka gärna på den!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jonas says:

    Jag läser den gärna, och skickar vidare den när den är läst! 😀

  2. Jag är intresserad av att läsa boken! Är i princip klar med “the undercover economist” och behöver något nytt.

    Om det blir ett bidding war erbjuder jag bok-mot-bok (har en del mainstream men ändå intressant) eller helt enkelt en bra kaffé med fördel på kungsholmen eller inne i stan.

    Vad sägs?

  3. Rudolf says:

    Anders

    Du är först till kvarn, så boken är din! Jag hör av mig i nästa vecka när jag vet att jag är i stan så kan vi mötas upp på Kungsholmen!

  4. Klockrent!

  5. Kristoffer Darj says:

    Darn där var man för seg.
    Men det kanske blir till att skaffa en egen i alla fall. Ett par bra historier tackar man ju inte nej till.

    Kan på samma gång rekommendera Free: The Future of a Radical Price, som finns gratis på spotify, som mp3 eller pdf.

  6. Tja Christian, Thanx! Jag är inte säker på att jag hinner omorganisera C fram till valet, men lånar gärna boken och skriver om den och skickar vidare på din blogg!

  7. Christian R says:

    Kristoffer

    Historier är bra, de behöver man. Jag skulle ändå vilja rekomendera annan läsning. Mer nyttig literatur som “call to action” ngn ppc manual eller praktikst PR-bok.

  8. Christian R says:

    Mattias

    Du kommer gilla den! Den är du även om den diskuterar ett ämene som är så tråkigt som avkastning på eget kapital.

    Jag hör av mig en dag nästa vecka när jag i stan så kan jag titta förbi!

  9. Grejt! Jodå, jag har läst den, men det var länge sen nu så jag skulle gärna läsa om och reflektera utifrån vad jag nu vet/har erfarenhet av. Hör av dig när du ä i krokarna Christian! PS. Sture Haglund på Briggen Tre Kronor missionerar stenhårt om den här boken!

  10. Kristoffer Darj says:

    Slog till och beställde ‘Call to action’. Alltid trevligt med bra läsning som bara väntar på en.

  11. Porr är aldrig fel. =)
    Låter som en bok man gärna läser när man får tid.

  12. Vänta här…

    Det här kanske är ett koncept som man kan fortsätta med. Lite som fildelning för bra webbliteratur eller IT-världens BookCrossing (http://www.bookcrossing.se).

    Vad tror ni?

  13. Rudolf says:

    Tommy

    Coolt koncept, speciellt för mig som ger bort de flesta böcker när jag läst dem!

  14. Petri says:

    Fildelning är okej alltså? ;P Skämt å sido, har du läst Mind your own business? Vad tyckte du?

  15. Rudolf says:

    Petri

    Ja, jag tycker fildelning är ok, men upphovsrättsindustrin gillar nog inte att jag ger bort en bok till Anders Moberg efter att jag läst. Skitsamma att jag skrev ett personligt budskap i den 😉

    Inte läst den boken, det är inte min typ av bok. Jag gräver ned mig i avancerad PPC och avancerad google analytics, det är mer min litteratur 😉

  16. Petri says:

    Svar: Okay, jag är ganska grön inom området så tar till mig och läser det mesta jag kommer över. 🙂

  17. Läste boken för en tid sedan, och visst är den lite intressant, men jag tyckte det mest nyttiga redan står i Penenbergs artikel: Ning’s Infinite Ambition – http://www.fastcompany.com/magazine/125/nings-infinite-ambition.html

    Som vanligt är det mycket utfyllnad, men som du skrev, en del intressanta historier också. =)

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+