Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Så får du 1 miljon användare till din webbtjänst!

Det är få webbtjänster som har mer än en miljon användare. Och ska man lyckas internationellt så behövs det säkert mycket mer användare än så. Dock så har alla stora tjänster det gemensamt att de startade smått vilket kanske kan vara en tröst för alla oss som har en bit kvar till miljonstrecket :-).
Adam Smith, grundare till Xobni, Höll i dagarna en presentation på Web 2.0 Expo tillsamman med Drew Houston, grundare av Dropbox. Presentationen hade titeln “From Zero to a Miljon Users – Dropbox and Xobni lessons learned“. För både Xobni och Dropbox tog det två år att nå 2 miljoner användare.
Presentationen innehåller en hel del nyttiga tips för den som vill bli bättre på att bygga användarbas och jag har embeddat den nedan. Några viktiga tips och punkter som jag speciellt fastnade för var:
  • Man kan göra billiga tester i AdWords för att se om intresse finns för ens produkt innan man ens launchat.
  • Starta i en nisch innan man tar sig an världen (exempelvis Facebook startade på Harvard).
  • Journalister är oerhört upptagna, hjälp dom på traven genom att komma med en bra vinkel på en artikel.
  • Se till att ha en sida med pressmaterial screenshots etc.
  • Gör det lätt för användarna att tipsa sina vänner.
  • Gör ett fåtal saker riktigt bra, istället för många saker dåligt.
  • Gör allt så enkelt som möjligt för användarna. 10% enklare leder till 50% mer användare.
  • Använd exvis UserTesting.com (grym tjänst där du för 39USD inom en timme får en video på en användare som berättar vad hon tänker när hon använder sajten).
  • Allokera dina utvecklingsresurser mellan användarvänlighet, engagemang och viralitet.
View more presentations from Adam Smith.
About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. KIm says:

    Tack för tipset och ett bra inlägg!

  2. PalMik says:

    Bra punkter, usertesting är en helt grymt tjänst dessutom!

  3. Andreas says:

    Riktigt bra inlägg och en fantastisk presentation. Här kan man lära sig väldigt mycket.

  4. Olof says:

    Tack för de tips du delar med dig av. Tänk den dagen man skulle haft en miljon användare på sin sida. Önsketänkande, hehe.

  5. Det bästa jag läst/sett på länge. Mycket nyttig lärdom för N.nu – Tack Christian!

  6. Rudolf says:

    Jim

    Det var Peter som skrev 😉

  7. Stefan says:

    Hehe, intressant men kanske inte så enkelt som man tror =)

Trackbacks

  1. […] vid lanseringen av din nyutvecklade webbtjänst är en huvudingrediens för få en lyckad start och många besökare. Målet med ett pressmeddelande är att bli omskriven i rätt medier för att skapa publicitet för […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+