Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Entreprenörens alternativkostnader

Alternativkostnader (eller opportunity cost), när man är Entreprenör, något som ofta diskuteras och som man ofta funderar på när man jobbar de där 80 timmarna per vecka och det tar tid att bygga momentum i sitt företag.
Detta är något högst personligt – jag har rätt bra koll på mina tycker jag (och mäter dem inte bara i pengar, utan tid med familj, och annat som är viktigt för mig). Jag diskuterade detta bland annat med en Svensk entreprenör  igår (detta är hans första bolag och han bygger det här i Silicon Valley), och hans syn var ungefär så här:

Som förstagångs entreprenör så är alternativet ofta inte så attraktivt ekonomiskt, för bygger du en startup (öven om du inte är en “stor” framgång), så har du rätt lätt att hitta riktigt schyssta jobb här (i USA) – vi diskuterade ett par på hans startup som gått vidare (bloggare på hans företag som nu driver kommunikationsenhet på större företag direkt efter med lön på 250K USD om året – utan att ha en massa erfarenhet från “stora” företag), och vilka alternativ och erbjudande han fått.

Som serieentreprenör tror jag att alternativet har högre och högre värde, vilket gör att det faktiskt blir mindre attraktivt att starta nya företag på ett sätt (eller måste potentialen för nästa företag vara större helt enkelt).

Min erfarenhet från Sverige är dock den motsatta – alternativet är mer attraktivt – då man inte räknar upp sin “erfarenhetskvot” för framtida konsult eller anställning som alternativ på samma sätt i Svensk kultur. Det som jag har fått med från “entreprenörskapet” till de konsultuppdrag jag gjort mellan varven är till viss del kunskap men framförallt nätverk och kontakter dock.

Jag väljer ofta att göra dessa konsultuppdrag mellan varven av mina företag av andra anledningar än rent ekonomiskt behov, och ibland gör jag det något mindre parallellt, då det ger mig lite bäring på alternativkostnaden (inte bara ekonomiskt), och lite andra erfarenheter och kontakter.

Min tanke är att denna kulturskillnad mellan Sverige och USA (eller kanske Silicon Valley/Bay Area mer specifikt) utgör en stor skillnad till hur många av de som leker med tanken och de som tar klivet ut i Entreprenörskapet i Sverige?

Vad är din erfarenhet och tankar? Hur ser du på alternativkostnader som entreprenör? Speciellt med tanke på även andra valutor än pengar?

// @nicolaiwadstrom – www.wadstrom.net – bootstraplabs.com

About Nicolai Wadstrom

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

About

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

Comments

  1. Emil Björnum says:

    Väldigt intressant inlägg och håller med dig i dina reflektioner. För mig handlar det även om att hela tiden ha möjligheten att påverka och bestämma riktning på det jag gör. Ansvara över min egen tid, men också känslan och ansvaret att bygga upp något som är ens eget.

  2. Henrik Ahlen says:

    Vra tnakar Nicolai. Nyckelordet här är väl 2alternativ”, dvs att som entreprenör har man en valfrihet. Jag tror att du har rätt i att vi i Sverige fortfarande har en stelare inställning till antsällning vs egenföretagande, vi är fortfarande präglade av folkhemsmodellen.
    Men det håller på att förändras, om än i för långsam takt för min smak. En viktig faktor tror jag är det som du är inne på, att det finns flera valutor än pengar. Tid är väl den vanligaste och börjar kännas allt mera viktigt för många. Därför blir det allt vanligare med folk som startar eget för att kunna styra upp sin tid.

    Jag tror även att det är en ökande trend att man har flera “jobb” av helt olika slag, dvs många vill få utlopp för flera intressen, se boken “One Person/Multiple Careers. A New Model for Work/Life Success”
    http://tinyurl.com/2wgnc2 med massor av intressanta exempel på människor som kombinera högst olika yrken/sysselsättningar.

  3. Tack för kommentar, jo som entreprenör har man valfrihet, vilket är det som lockar mig mest med den bana jag valt.

    Men samtidigt så innebär varje val att man väljer bort något, och varje commitment även till sig själv (fast de är lättare att ändra, ibland), att man har mindre tid och möjligheter till annat.

    Så val av vad man skall syssla med – för mig handlar det om mixen av privatlivet, med vad som är roligt, familj, barn, vänner och att välja mellan de olika entreprenörsprojekt som jag har framför mig. Jag väljer alltid bort, och har alltid en “opportunity cost” för det jag väljer bort – ibland är den pengar, ibland är de andra valutor såsom tid med sina barn (jepp, denna har man när man är anställd också!)

  4. Rudolf says:

    Jag tror inte bara det handlar om entreprenörens alternativkostnad, det är nog livets alternativkostnad.

    Nästan allt handlar ju om att välja bort…

  5. Rudolf, du har helt rätt. Jag tror dock att som Entreprenör ställs mycket som för många är givna och tydliga val kanske lite på sin spets, kanske för att man skapar fler valmöjligheter (och därmed också får ansvaret att välja).

    Men jag tror det till stor del också handlar om att som Entreprenör är man efter ett tag van att tänka på risk, och med det menar jag att man ser det som ett naturligt moment som alltid finns med i det man gör, och att man måste hantera den.

Trackbacks

  1. […] Entreprenörens alternativkostnader – Disruptive […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+