Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Sociala medier gör vår verklighetesbild gammal….

Tiden och rummet är två faktorer som alltid begränsat mänskligheten. Vi har inte alltid kunnat umgås med vänner, nära och kära, när vi vill, så mycket som vi vill. Cykeln var en av de första uppfinningarna som delvis ändra detta. Helt plötsligt ökade det möjliga upptagningsområdet för att hitta en fru, från en mils radie, till fem mils radie. Inga stora tal men ytan av en cirkel är pi gånger radien i kvadrat. Det möjliga upptagningensområdet att hitta en kvinna ökade alltså med faktor 25. Antagligen hade cykeln stora effekter på den genomsnittliga genuppsättningen och hur vi uppfattar världen och det möjliga urvalet av fru och vänner. Cykeln ändrade på ord begrepp som socken, kommun och hur vår hjärna definierar storleken på vår värld med faktor 25.

Av en slump spelade min Spotify  idag en låt av Fred Åkerström som ni alla känner till, “Jag ger er Dig min Morgon” ( Det är en cover). Få svenskar kan lyssna på denna utan att stanna och bara lyssna för orden Fred använder berör oss. Han sjunger om hur lite tid vi har tillsammans med våra kära. Hur mycket vi måste vara borta och att vi borde ägna mer tid åt de vi älskar(kanske skall tillägga att det är min tolkning). Fred sjunger om att det mest värdefulla man kan ge sina nära är sin tid, för tiden är den enda begränsande resursen vi människor har

“Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig.
Men du, jag ger dig min morgon,
jag ger dig min dag.”

Detta är inte riktigt sant längre. När jag skriver detta är jag i en  by vid Stilla Havet i Costa Rica. Mina nära och kära är inte här. Inte heller ni läsare av denna bloggposten men ändå kan jag dela det som pågår i mina tankar eller mina ögonblick(tid) genom denna bloggpost/ statusuppdateringar. Jag kan dela min tanke och min tid med er och  ni kan uppleva mina ögonblick och ge mig er tid, om ni vill det, när ni vill det.  Jag kan dela med många och många kan välja att dela upplevelsen med mig. Mina tankar/ögonblick och antalet människor som delar dessa kan vara flera hundra gånger fler än tidigare. Vi behöver inte längre vara närvarande i tiden och rummet för att dela en upplevelse med våra nära och kära, som Fred sjunger om. Jag tog mig friheten att göra om texten liten så det passar in bättre i vår delvis nya värld för det är så att Sociala medier ändrar på ord begrepp som socken, kommun och hur vår hjärna definierar storleken på vår värld med faktor >25.

Om dessa tankar fick er att undra över Sociala Medier och varför jag tycker det är en stor grej i mänsklighetens historia, ja då tycker jag ni skall ta er tiden att kolla denna videon där jag är lite mer konkret och mindre filosofisk än vad jag är i bloggposten ovan.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Johan Zethrin says:

    Den digitala revolutionen som vi nu är en del av är större och viktigare för mänskligheten än den industriella revolutionen vid slutet av 1800-talet.

  2. Erik Lindahl says:

    Fint uttryckt 🙂 tror också att strategier för sociala medier ska utgå från detta. Tekniken förändras hela tiden på sätt att världen förändras alltefter hur vi ser på den, men de mänskliga sociala behoven är oändliga och oföränderliga.

  3. Håller med. De flesta har inte fattat hur stor det är som händer nu. Inte minst inom reklambranschen. Trots att alla stora byråer påstår att de har greppat det här med sociala medier, fortsätter de att producera kampanjer som är anpassade för 40+generationen, eller för hur världen fungerade för 20 år sedan.

Trackbacks

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Nicolai Wadstrom, Johanna Ericsson. Johanna Ericsson said: Sociala medier gör vår verklighetesbild gammal…. http://bit.ly/g0RIjn […]

  2. […] Sociala medier gör vår verklighetesbild gammal….- Fred Åkerström goes socialmedia 😉 Om vikten av nätverk och hur världen på ett sätt blivit mindre se också http://kommunchef.com/2010/12/det-hogre-syftet-med-vara-liv-ar-samhorighet/ Relaterade:Hjälp – kommuner på sociala medierKommunchef kommenterar – 30 November, 2010Katrineholms ekonomi i balansKommunchef kommenterar #kommkomm – 2 November, 2010Kommunchef kommenterar – 17 November, 2010 Publicerad i Kommunchef kommenterar | Etiketter: Katrineholm, kommentar, kommun, kommunchef, Ledarskap, Sociala medier […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+