Sökmotoroptimering är arbetet med att ta plats i de vanliga sökresultaten i sökmotorer. Det är en av de allra mest kraftfulla metoder för att komma i kontakt med kunder jag någonsin hittat och jag vill berätta för dig om hur det går till.
När man pratar om sökmotoroptimering i Sverige pratar man mer eller mindre uteslutande om optimering för Google. Anledningen till det är Googles dominans på marknaden med någonstans kring 96% av alla sökningar. Det är alltså fullt möjligt att klättra till förstaplats på viktiga, generiska sökord i Googles sökresultat.
Många som råkar på sökmotoroptimering första gången reagerar med ett “vi är redan överst” och det som avses är då när man söker efter just det egna varumärket. Att Bosses Bilvård ligger etta när någon söker efter Bosses Bilvård är helt naturligt men det är när du är etta på Bilvård som det blir lönsamt. Det gäller att lista ut vilka sökord som är de bästa för just ditt företag, visst vill du toppa på egna varumärket men det finns så mycket mer trafik att hämta.
Hela poängen med att ranka bra på större generiska sökord är att du finns där precis när någon är beredd att köpa tjänsten eller varan du tillhandahåller, det är nästan mer av en försäljningskanal än marknadsföringskanal. Om du jämför med mycket annan marknadsföring så ligger Sökmotoroptimering långt ner i konverteringstratten, det är riktigt nära till köp och den som söker har kanske till och med redan bestämt sig för att köpa, det är bara en fråga om var.
Steg ett – Sökordsanalys
Visserligen behöver du inte göra sökmotoroptimering stegvis utan det finns stora fördelar med att arbeta på flera fronter samtidigt men för att den här guiden ska bli överskådlig så väljer vi att beskriva processen steg för steg. Du kan med fördel iterera igenom alla steg i sökmotoroptimeringen flera gånger då det nästan alltid är ett projekt utan slut.
Sökvolym
Sökordsanalysen går ut på att hitta sökord som kommer vara lönsamma för dig och inte kosta dig för mycket att nå positioner på. Det allra första du behöver är är att ta reda på sökvolymer, hur många som faktiskt söker efter ett visst ord eller fras. Googles sökordsverktyg är det bästa stället att starta för det här. Se till att ställa in till exakt matchning och titta på lokal sökdata för att få riktig information.
Relevans
Beväpnad med data från sökordsverktyget gäller det att välja ut sökord som passar riktigt bra för dig. Ofta kan det vara lätt att stirra sig blind på de stora siffrorna men det gäller att hitta ord som du kan tjäna pengar på. Det är inte säkert att det är de allra största, om du säljer specialdesignade möbler är det kanske inte möbler som är sökordet du ska börja med utan designmöbler. Förhoppningsvis känner du din produkt och dina kunder så pass väl att du kan hitta de mest relevanta orden.
Köpvilja
Inte nog med det, du vill också hitta sökord där den som söker har en vilja att handla. Det finns många olika anledningar till att söka, du kan bland annat leta efter information, du kan vilja bli underhållen och du kan leta efter en vara du vill köpa. Viljan bakom sökningen brukar avspegla sig i sökordet och här behöver du vara lite smart. Frasen “Köp begagnad bil” är en ganska tydlig sökning som kan leta till försäljning medan “Vilken är världens snabbaste bil” uppenbarligen inte kommer fungera.
Steg två – Din sajt
Det många brukar tänka på när de tänker på sökmotoroptimering är arbetet med själva sajten. Det är också det som ofta ses som det mest komplicerade men sanningen är att det är ganska enkelt (grunderna i alla fall).
Läsbarhet
Det allra första som behövs för att Google ska indexera din sajt är att den är byggd på ett sätt som de klarar av att läsa. Det finns en rad olika metoder att bygga sajter som saboterar sökmotoroptimeringen och några exempel är Flash eller Frames. Google lyckas helt enkelt inte läsa sajter byggda med dessa metoder. Det bästa sättet att kontrollera att Google klarar att läsa är att helt enkelt kolla deras textcache, en sökning efter cache:domänen.tld och ett klick på Version med endast text ska ge ett sånt här resultat.
Navigering
Det samma gäller navigeringen på sajten, det är viktigt att det finns vanliga länkar till varje sida som du vill att Google ska läsa på sajten. Nu hävdar Google själva att de kan läsa till exempel Javascript men det fungerar bara i undantag så vanliga HTML-länkar är att föredra.
Förr gav många rådet att länka så mycket som möjligt internt, att bygga en så platt struktur som möjligt men det är inte ensidigt bra. Bygg hellre en lite djupare sajt om du har många sidor och välj ut de viktigaste till huvudnavigeringen och låt andra få finnas under respektive kategori.
Text och rubriker
Sökmotorer använder sig av den text som finns på sidan för att bedöma innehållet och det finns goda skäl att anstränga sig lite extra när det kommer till utformning och innehåll. Det du vill göra är att skriva sidor som är tydliga med vad de handlar om. Se till att det sökord du valt ut för sidan finns i Title, Rubriker och brödtext. Använd verktyget på Sökmotorkonsult för att mäta dina sidors effektivitet och få förslag på förbättringar.
Steg tre länkar
Arbetet med länkar är det stora arbetet inom sökmotoroptimering, det är här du kommer få lägga huvudparten av tiden. Det är mängden, kvaliteten och relevansen på länkarna till din sajt som kommer avgöra hur du placerar dig i sökresultaten. Google mäter dessutom det som kallas ankartext. Ankartexten är den text som är klickbar i länken. En länk som säger Klicka Här kommer i Googles ögon berätta att sidan länken pekar till handlar om Klicka Här. Du vill alltså få länkar med ankartext som beskriver ditt innehåll, ditt sökord. Viktigt är att det inte blir för mycket av det goda eftersom Google då kommer anse att du har en onaturlig länkprofil och filtrera sajten.
Det finns gott om metoder för att bygga länkar och en del är mer komplicerade än andra. Värt att tänka på är att du ofta “får vad du betalar för” då länkar som är lättare att få tag på ofta har mindre värde i Googles ögon. Vill du fördjupa dig i länkbygge vill jag rekommendera Sökmotorkonsults guide till länkbygge. Ofta som lekman är det länkbygget som är problemet, det kan vara svårt att nå upp i en rimlig skala och det här är något som de flesta SEO-bolag kan hjälpa till med. Här nedan får du några rekommendationer på företag eller konsulter som kan hjälpa dig.
- Brath AB – Drivs av mig som skrivit den här artikeln
- Pineberry – Välkänd byrå
- Christian Rudolf – Grundare till den här bloggen och välkänd sökmotorkonsult
- Urbalill – Sökmotorkonsulten Urban Grotherus
Resurser för sökmotoroptimering
Det finns som du kanske förstår en lång rad sajter på nätet med verktyg och goda råd om sökmotoroptimering. Det finns förstås stora mängder kunskap och det är svårt att få med allt i en artikel. Därför vill jag rekommendera ett antal resurser på nätet.
Verktyg för sökmotoroptimering
Det finns ett antal väldigt bra verktyg, Googles sökordsverktyg har vi redan nämnt. Googles Webmaster tools är också en självskriven start för sökmotoroptimeraren. För att mäta inlänkar och positioner rekommenderas SEOlytics och Majestic SEO. Om du behöver hålla koll på ett större antal sajter i sökresultaten finns Advanced Web Rankings. Ett verktyg som kan göra stor skillnad är också det On Page-verktyg som finns på sökmotorkonsult som vi redan nämnt.
Forum och bloggar
Det finns ett stort antal bloggar och forum om sökmotoroptimering och jag har plockat ut ett urval, det är långt från alla av de bloggar som är värda att läsa men det är en start.
- Sökmotorkonsult.se – Här hittar du Pineberrys sökmotorkonsulter.
- SEO-forum.se – Sveriges största (enda?) forum om sökmotoroptimering
- SEO Book – Större amerikansk blogg.
- Standardaaron – Mycket välarbetade artiklar om än mindre ofta än de tidigare tre.
Till sist så kan du förstås hitta en hel del mer om sökmotoroptimering på Disruptive.nu, både jag och Christian skriver mer än gärna artiklar på ämnet. Du kan naturligtvis också ställa frågor i kommentarsfältet nedan så kommer vi att svara så fort vi hinner.
[…] Så kika in på sidan och läs mer om det första du behöver veta om SEO. […]