Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Amerikabrevet: Personligt och möjlighetsmoln

I min tidsbrist börjar jag publicera gamla drafts som aldrig blev klara, men med datering. Lite som en gammal dagbok. Slutklämmen på denna post nedan, är mer aktuell än någonsin för mig (mycket som sker här, kommer nyheter snart hoppas jag!) – just nu är det enkelt att finansiera, men svårt att hitta personer för alla bolag jag jobbar med i BoostrapLabs (gäller alla i Silicon Valley just nu).

1:a Oktober 2010

Idag är det Fredag, och sen ett par veckor tillbaka sedan min fru började arbeta fulltid, innebär det att det är hemmapappa Fredag med min dotter. Vi brukar försöka passa på att njuta av det Kalifornska klimatet, så förra Fredagen var vi på Zoo (och jag insåg att jag inte varit på ett Zoo sedan jag var liten, och aldrig på ett sådant här Zoo, påminde mig mer om än naturpark jag vandrade igenom i Indien en gång), måste säga att Kalifornien och San Francisco blir bara bättre och bättre ju mer jag ser (så här långt iaf!). Idag har dock hösten lämnat plats för en repris av San Francisco sommar, dvs en dimmig förmiddag, så vi stannar inne, och medan dottern ritar, tänkte jag skriva en post på Disruptive!

Denna gång handlar det om tankar möjlighetsmoln, ett begrepp som en god vän och kollega, Erik Starck myntat (Erik vet inte om du var först, men i min sfär är du det iaf!).

Ett möjlighetsmoln är det du omger dig kring för att skapa fler möjligheter, för din personliga utveckling, din karriär osv. Det är inte alltid de konkreta möjligheter som du kan agera på, utan handlar om alla de små saker som tar dig till dem. Möjlighetsmoln kan vara allt från relationer (kontakter), till pengar, till hur lätt och effektivt du kan göra något (kunskap och erfarenhet).

Efter att nu bott i San Francisco Bay area ett tag, har jag reflekterat över just detta, under denna tid har möjlighetsmolnet ökat markant. Men som jag varit inne på tidigare, det finns många möjligheter här och än fler möjlighetsmoln.

En av de viktigaste sakerna för en entreprenör att fokusera på är att öka sina möjlighetsmoln. Jag har dock också insett en annan sak, jag har haft för mycket fokus på att skapa möjligheter och för lite på att exekvera på möjligheterna jag skapat här (jag inser att jag har varit svältfödd på möjligheter i Europa, och har fortsatt i samma anda att skapa möjligheter, då detta är skillnaden mellan att lyckas och misslyckas i Europa) – möjligheterna är verkligen “abundant” här i San Francisco Bay area för att använda ett engelskt ord.

Tankar kring detta? Hur ser du som entreprenör att du skapa/omger dig i möjlighetsmoln?

// @nicolaiwadstrom – www.wadstrom.net – bootstraplabs.com

 

 

 

About Nicolai Wadstrom

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

About

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

Comments

  1. Intressant post, känner igen mig i vissa aspekter. Visst är det bra att omge sig med möjligheter, men i större utsträckning så förblindar det en att det blir svårare att hålla fokus på det man är riktigt duktig på. För mycket av det ena äter av det andra, lite som ying & yang. Utmaningen är att exekvera, vara målinriktad och ha fokus/vara disciplinerad!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+