I lördags kväll fick jag det kryptiska beskedet från Webpal att jag och Nikke figurerade på affischreklam i Stockholms T-bana. Det är Ledarna som just kör en kampanj för att få fler medlemmar(tror jag). De hävdar att de gjort en film om mig och många andra bloggare(det är ett stort antal namn på dessa affischer). Denna film skall man kunna se på deras webplats. Nedan ser ni en av Nikkes bilder på kampanjen i T-Banan. (Av komenterarerna på Nikkes blogg kan man också dra slutsatsen att den går på fler ställen i vårt land)
Hur eller varför jag hamnat där, vet jag inte. Jag vill på alla sätt ta avstånd från denna kampanj. För att vara tydlig
- Jag är inte på något sätt associerad till ledarna
- Jag rekommenderar inte alls deras organisation(tvärtom efter detta)
- Jag är på inget sätt köpt av Ledarna
- Ledarna har satt mitt namn där, utan mitt tillstånd
”Marketing without asking any questions First”
Är ett relevant citat av Percy Nilegård. Antagligen manegmentkonsultens version av: “Vi bara kör, vi frågar ingen, vi kommer vi undan “. I detta nya medialandskap är det en genuint dålig ide att använda denna strategin. Detta är kanske inget man skall hetsa upp sig över, mitt namn syns säkert inte så lätt. Men varför reta upp mig och Nikke? Varför ge oss anledning att vara kritiska? Det kunde varit så att jag var tom i magen och inte fått hångla på länge och då använt rubriken “Per Hedelin, en social media idiot” Då skulle Pers framtida relationer finna intressanta saker i SERP:en när man googlar hans namn. Något som ledarna också ironiskt påpekar här
I det nya medialandskapet är beslutsfattarna fler. Distributionen av information ser helt annorlunda ut och det finns ett kollektivt minne, i form av Google. Det är inte som i vanliga media, saker och ting försvinner inte efterhand som tiden går. Google minns, jag minns, Nikke minns. Denna posten kommer över tiden få internlänkar, den kommer inte försvinna, den kommer bara fortsätta stärkas, efterhand som Nikke och jag fortsätter dela våra kunskaper, insikter och åsikter (som generar länkar som Google uppskattar). Det nya medialandskapet kräver att man faktisk har koll på internet. Det krävs en helt annan kompetens än den ni lärt er på IHM under något halvårs mediapluggande. Framförallt kräver den insikter om hur Google fungerar(då avser jag inte h1:ans betydelse)
Till Ledarna
Jag tycker en ursäkt som förklarar vad som hände är på sin plats. Med det menar jag
- Hur kunde mitt namn bara dyka upp sådär? Vad var syftet för jag tror inte ni plockade namn slumpmässigt från telefonkatalogen.
- Vilka fler bloggares namn använder ni utan tillstånd?
Ni uttryckte något märkligt på Twitter idag och skylde på något olyckligt produktionsmisstag. Dock är det så att beställaren kontrollerar kampanjen innan den går live. Så jag tror inte ni missade detta utan ni använder det som en ursäkt, för att släta över detta. Jag förväntar mig en riktigt offentlig ursäkt, till alla personer som varit inblandade i denna kampanjen, där ni ej har fått deras tillstånd. Lämpligen skickar ni denna ursäkt med länk till alla bloggare via ert Cisionkonto. Privat konversation med er undanbedes utan den får ske här i kommentarsfälten.
Jag uppskattar också kommentarer från andra bloggare och personer som blivit omnämda utan tillstånd. Jag är nyfiken på exakt hur mycket man lyckats skjuta sig själv i foten.
En grov miss av Ledarna! Jag förutsätter att de publicerar en lista över de namn som de använt och kompenserar dem som drabbats. Ledarna irriterar mig på många sätt och jag måste tyvärr erkänna att jag fortfarande betalar fackavgift till dem (ett gammalt minne från tiden som anställd). Min bägare har fyllts på och fyllts på under en längre tid. Jag stör mig på uttalanden som detta från Ledarnas ordförande som jämför sociala medier med tidstjuven rökpaus: http://www.chefsblogg.se/2010/03/kloka-ord-pa-kompetensgalan/ Jag stör mig på att min fackavgift går till kostnadsfria träffar på Solvalla, golfaktiviteter och resor som inte kommer mig tillgodo, jag tycker bättre om en sänkt avgift. Jag stör mig på att när jag ställer en fråga på twitter så får jag inga svar. Ledarna brister i så många avseenden, från att ha koll på vad man gör i marknadsföring och inte till att serva sina medlemmar och att ha en modern syn på tillexempel sociala medier. Så Ledarna, se till att få fram en lista på alla namn, det här är ju pinsamt.
Ulf
Rolig länk, speciellt i skenet av att de nu gör kampanjer i sociala medier.
Testa att använda deras tjänst, men istället för ditt namn, använd “Adolf Hitler” 😉
Det var en kul idé 🙂 Jag testade en beta av denna tjänst i förra veckan och då hade man missat att det inte gick att radera den film man laddat upp så den som orkar kan ju fylla deras databas med kreativa namnförslag.
Vid framtagandet av annonserna tog alla personer i produktionsteamet fram namn som efter godkännande kunde användas i annonserna. Ett par personer i teamet missförstod policyn med kravet på godkännande och
föreslog namn utan att ha frågat dem – däribland ditt. Så gick det till. Jag är ytterst ansvarig för kampanjen och jag borde ha kontrollerat namnlistan noggrannare. Detta beklagar jag djupt. Jag vill därför be dig så mycket om ursäkt.
Vi kommer under morgondagen att noggrant undersöka om det finns fler och i så fall vilka namn vi har publicerat som vi inte har tillfrågat och be dem också om ursäkt.
Vänligen,
Niki Westerberg
Kommunikationschef Ledarna
Ledarnas “miss” handlar inte om annat än okunnighet och bevisar samtidigt att man har problem med organisationens styrning. Kanske dags att byta VD, skulle nog göra personalen MYCKET lycklig.