Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

“But it has never been done before”

Den största risken man kan ta är ju att göra något som aldrig gjorts innan.

Något som ingen annan bevisat att det redan funkar och att det finns en marknad. Eller att det är en bra idé. Eller att det har betydelse och värde.

Men, de mest banbrytande innovationerna som skapats i historien hade ingen marknad eller bevis för att de hade betydelse. En av de största farorna för startup eko-system, och innovation i Sverige (och även andra Europeiska länder) är att man ej vågar prova något som ej finns eller har bevisats.

Det finns många personer som går åt andra hållet och gör just detta, men de som redan har lyckats, och har pengar, makt eller de formella strukturer som på olika sätt kan stötta och ge den näring som behövs för startups och annan innovation gör det ej. Eller i för liten utsträckning. Alla är rädda för att “vara den som trodde på boo.com”, alla vet jag hur urbota dum den idéen var. Det finns en relativt reaktionär syn och lite av en flock-mentalitet i detta.

Det intressanta med detta är att det inte fungerade då av olika anledningar, men idéen var inte dum. Det boo.com ville göra är en miljardindustri i dollar idag. Det finns idag många som ger sig in i denna (nu) beprövade modell med framgång.

Vad som behövs i Sverige, är startups som vågar testa att bygga saker som ej finns idag, och ta till sig Build-Measure-Learn modellen (enligt Lean startup) och iterera sig fram till den tvist och variant som fungerar. Man behöver också bli väldigt bra på att hitta kombinationen av att våga leta och testa något som inte redan gjorts, men också hitta och förstå tydligt smärtan eller möjligheten (bristen av något). Dessa två komponenter vågar jag påstå är den största skillnaden mellan Silicon Valley Startups och de Europeiska startups jag träffar varje vecka.

Men framförallt behövs det också framgångsrika entreprenörer som tjänar mycket pengar, och inte pensionerar sig när det gjort det, utan investerar i nya startups, och hjälper dem framåt.

Detta är en stor skillnad i investerar eko-systemet här och i Sverige. Att det är både positivt att tjäna mycket pengar på prestation (som att skapa ett framgångsrikt företag), och att riskera dem på att investera i nya startups, själv känner jag som entreprenör, om jag skulle få in $100 miljoner, då är det dags att börja jobba på riktigt, inte sluta jobba! I Sverige finns det mycket kapital, men lite kapital som vågar ta en risk på 5 till 10 år på en stor idé.

Men jag tror detta kan förändras, frågan är till Disruptives läsare, vad kan vi göra?

Hur kan vi påverka agendan i alla de offentliga miljarder som pumpas in i innovationssystemet, till att ge större effekt?

Hur kan vi få de som lyckats tjäna pengar att inte pensionera sig?

Hur får kan vi skapa en villighet att investera med längre horisont? Skattelättnader för investering i små bolag som UK haft i 40 år? Eller Frankrike?

Andra tankar?

// @nicolaiwadstrom – www.wadstrom.net – bootstraplabs.com

About Nicolai Wadstrom

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

About

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

Comments

  1. Rudolf says:

    Att vara den som tar första steget. Att vara den som tänker annorlunda. Att vara den som leder med ansvaret på sina axlar och gör saker som man inte gjort tidigare. Få männsikor gör det då det går rakt emot vår flocknatur, specieltl i Sverige där Jante finns.

    Detta gäller på individnivå också, även om det gjorts tidigare, kan det vara jobbigt att göra det själv för första gången…

  2. Mattias Swenson says:

    Finns en quick-fix. Man åker utomlands.

  3. Rudolf says:

    Bra Svar Mattias!

  4. “Att vara den som tänker annorlunda”. Det är första steget mot kreativitet och skapande. “Att dela med sig” är steg nummer två tycker jag. För när vi väl börjar prata med varandra så upptäcker vi hur många fler tänker likadant. Och tillsammans har vi chansen att förändra.

  5. Mattias, ja, jag gjorde ju det. Här borta i Silikon dalen provar man allt, och man tar risker, men min uppfattning är att det är endå mindre Roulette här. Man vågar satsa, men man tar också det på stort allvar, och jobbar hårt och metodiskt för att testa sig fram till vad som fungerar. Men man vågar sticka ut näsan först för att prova innan någon annan gjort det.

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+