Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

AffiliateEntreprenören Jonny Elofsson Berättar om sitt Entreprenörskap

Jonny Elofsson är en kompis som jag träffade på nätet för många år sedan. Vi har hållit kontakten och för någon månad sedan hade jag förmånen att sitta ned en kväll och höra han berätta om sitt Entreprenörskap och dokumentera detta i en videp.

Många i Sverige pratar om Entreprenörskap och hur viktig det är. I nästa mening brukar de säga att staten skall fixa detta problemet. Jag personligen tycker att det är avancerat slöseri med tid och stålar. Att ta råd av staten avseende entreprenörskap är som att lyssna på Britney Spears råd om barnuppfostran. Jag tror mer på att vanliga entreprenörers berättelser om varför de gör saker, hur de gör, vad de tänker på och vad som motiverar dem att även jobba 0200 på natten påverkar människor starkare än en eventuell företagarepolitik från aktörer som ändå bara tänker på nästa val.

Det är i det perspektivet ni skall se de entreprenörsintervjuer som görs här. Entreprenör som delar tankar, kunskap, upplevelser och misslyckanden för att andra entreprenör skall få det lättare att bli framgångsrika och för att även de som ej har en entreprenöriell bakgrund skall kunna förstå vad som är möjligt för dem att göra med sitt liv.

Nu har jag sagt mitt.  Nu skall Jonny får berätta om sitt Entreprenörskap.

Är det så att ni vill anlita ett affiliatenätverk där kundservicen är 100%. Då kan jag starkt rekommendera Jonny. Jag har de senaste fem åren säkert kommit i kontakt med 20 nätverk på olika sätt. Både som publisher och merchant. Jonny står i en klass för sig själv när det gäller kundservice. Jag tror det är många av er som läser detta har samma upplevelse av Jonny. Maila och berätta det för honom. Det kommer göra honom väldigt glad.

 

Transkribering av Intervjun med Jonny Elofsson

Christian: Hejsan Jonny!
Jonny: Hej Christian!
Christian: Vi har suttit här idag och pratat om entreprenörskap och företagande; ditt entreprenörskap. Du driver ett affiliate- nätverk som heter Adrecord och det finns ju några affiliate- nätverk där ute i Sverige idag och vad tycker du skiljer ditt affiliate- nätverk från andra svenska affiliate- nätverk som till exempel Trade- Aber?
Jonny: Affiliate- branschen har sett ganska likvärdig ut i tio år, mer ändå nästan och jag såg att det fanns mycket att göra och att det var en bransch som man kunde förbättra helt enkelt. Vi har väl lite unika tekniska lösningar för att hjälpa våra affiliates och konvertera sin trafik och optimera sitt arbete och även lite roliga, annorlunda annonslösningar och en riktigt bra support. Supporten har väl fått rätt så mycket kritik egentligen i den här branschen väldigt länge så det är väl egentligen där man får lägga krutet för att vara bra.
Christian: Varför blev det ett företag för dig? Varför blev det ett affiliate- företag, hur kan det komma sig?
Jonny: Jag har jobbat som affiliate i rätt så många år. Det är ganska mycket individuellt arbete och mycket… ja, man gör samma sak om och om igen i princip för att tjäna pengar. Och att starta ett affiliate nätverk var ju ytterligare ett steg att ta i utvecklingen och gå vidare i princip så det var ett naturligt steg, att starta ett nätverk efter några års affiliate…, traditionellt affiliate arbete då.
Christian: Det som är lite roligt med det, jag nyttjar ju dina tjänster och det är inte alls ovanligt att man får ett svar på support mailet så här 01:58 på natten. Jag förstår ju såklart att du inte har legat och sovit klockan tre på eftermiddagen när det händer, och det krävs ju lite för att man ska orka sitta uppe så där och göra det du nu gör om nätterna. Vad känner du är drivkraften till att du orkar, liksom, göra det där på natten, så pass länge?
Jonny: Företagandet är ju väldigt spännande och alla dagar skiljer sig åt. Även om du härvar många gånger med samma saker men det kommer guldkorn i princip då och då som är kvitton på att jag gör någonting som är bra. Till exempel, en konkurrent till oss blev av med en annonsör ganska nyligen och man har koll på sina konkurrenter så klart. När en sådan konkurrent några dagar efter, ringer till mig och vill ha hjälp av mig och Adrecord’s tjänster så är det ju någonting som man har gjort bättre. Just sådana saker är en drivkraft och man hjälper andra att få göra någonting som andra tycker är bra.
Christian: Vi har pratat mycket om entreprenörskap och varför entreprenörskap händer och som du vet, vad som är drivkrafter här  och en drivkraft eller en händelse som utlöser entreprenörskap, tror jag, det är att man har väldigt mycket entreprenörskap i sin närhet, under sin uppväxt, där man är i livet. Exempelvis så tror jag att, entreprenörskap, när det pratas kring köksbordet när man växer upp, så påverkas man väldigt mycket som individ av detta, även som vuxen. Men för dig var det inte så, du är inte uppvuxen med entreprenörskap. I vuxen ålder så hade du inte så mycket entreprenörer omkring dig även om du råkar ha det idag. Varför tror du att du blev företagare/entreprenör, hur utlöstes det?
Jonny: Man får nog gå tillbaka ganska långt under min uppväxt när jag var väldigt ung. Jag växte upp under väldigt enkla förhållanden, med skilda föräldrar och jag bodde hos min mamma som jobbade 75% i ett låglöne- yrke. Det blev ganska naturligt för mig att, för att kunna var som alla andra eller vad man ska säga, jag ville tjäna egna pengar helt enkelt för att kunna köpa det jag ville. Jag blev tvungen till att lösa det problemet, och det blev naturligt att man sålde både julkort och fröpåsar och jultidningar och traditionellt sålt allt man kom över som går att sälja och tjänat pengar på andra sätt. Jag har till och med stått och jonglerat vid vägkanten och slängt fram en hatt för att tjäna lite pengar. Det var ju roligt också så klart men på något sätt så har drivkraften varit att tjäna pengar och det har ju egentligen varit en resa som har utvecklats dit jag är i dag.
Christian: En lite ovanlig händelse. Jag tackar för din tid Jonny och jag önskar dig lycka till.
Jonny: Tack själv, Christian.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. NO LINGO says:

    Härligt att höra någon som vågar säga att en av drivkrafterna är att tjäna pengar. Kommer själv från tuffa förhållanden som barn och för mig personligen är pengar en väldigt stark drivkraft. Jag vill inte att mina barn ska behöva ha det som jag hade det när jag var liten och därfö är pengar viktigt. Sen inser man ju äldre man blir att pengar och lycka inte har något samband alls. Men pengar ger dig möjlighet att fokusera på lycka istället för på överlevnad. Därför kan pengar vara en väg mot lycka.

    Jag tror oxå att det är viktigt att prata företagande med sina barn hemma vid middagsbordet. Att visa och förklara för dem att det finns andra sätt att tjäna pengar på än att vara anställd. Att visa på andra vägar än att bli knegare /vilket absout inte är något fel på). Jag tror att många unga som kommer ut i arbetslivet aldrig har ställts inför valet att vara anställd eller starta eget. Man checkar ut från gymnasiet och checkar in hos arbetsförmedingen. Något alternativ finns inte, tyvärr. Pratar vi företagande med våra barn så får vi fler företagare, så enkelt är det. /P

  2. Rudolf says:

    @nolingo
    “Pratar vi företagande med våra barn så får vi fler företagare, så enkelt är det”

    +1 på den

  3. Riktigt intressant och roligt att lyssna på Jonny när han berättar om sitt entreprenörskap. Synd videon är så kort dock.

  4. @nolingo, Oups var det så tydligt. Nej skämt åsido. Att tjäna pengar är absolut en drivkraft, en form av kvitto många gånger på att man gjort något som fungerar och som någon vill betala för. I min bransch, affiliatebranschen, så är ju pengar en stor del av verksamheten för alla inblandade. Största drivkraften för de flesta affiliates är helt enkelt att tjäna pengar, så mycket som det bara är möjligt. Jag är ju en gammal affiliate och har detta med mig helt enkelt och jag är övertygad om att det är till fördel för alla, även annonsörer. Viktigt att allt sköts på ett snyggt sätt enligt uppsatta villkor och att alla är nöjda, då är det bara att köra. =) Självklart blandas drivkraften att tjäna pengar även med andra divkrafter. Tack för kommentaren!

    @knatteante / Andreas, Kul att du gillade den! Meningen var att göra kort. =) Vi kan ju ses och snacka mer entreprenörsskap och affiliate någon gång helt enkelt.

  5. Rasmus says:

    Väldigt trevlig intervju som var otroligt intressant att se och höra.

    Håller med No Lingo, alltför få människor vågar erkänna att att en de största drivkrafterna för en entreprenör är att tjäna pengar. Visst, man börjar för att det är kul men i slutändan vill ändå de flesta se lite pengar rulla in,
    Annars är det lätt att tappa gnistan.

    Posta gärna lite fler såna här intrevjuer och jag gillar starkt att du väljer att lägga ut en video istället för bara frågor och svar. Blir mer personligt och intressant.

  6. Webbdo says:

    Har bara positiva saker att säga om Adrecord. Använder mig av 3 affiliatenätverk till Webbdo där ett av de är just detta.

Trackbacks

  1. […] hänvisar till Disruptive.nu för intervjun och mer läsning. Videointervjun […]

  2. […] vän Jonny Elofsson på Sveriges bästa affiliatenätverk Adrecord har intervjuats av Christian Rudolf i hans serie av intervjuer med entreprenörer. Kika gärna på dessa videos […]

  3. […] den här intervjun berättar Jonny om sitt entreprenöskap, men glöm inte att besöka Disruptives sida där videon också finns publicerad och ta del av […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+