Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Spela för att vinna

Fågel - Upp och nerUnder min tid som student i Uppsala var jag med och arrangerade en massa olika studentevent, det är lärorikt på en hel massa olika sätt och jag vill nämna ett ögonblick som var mer utvecklande för mig än alla studierna. Det var ett sånt där ögonblick som gjorde att jag insåg något, som jag sen kunde bära med mig resten av livet.

Vid det här tillfället var jag med och arrangerade Rebusrallyt, en sorts tävling där man åker runt i bil och löser rebusar. Om man vill och om man inte är den som kör så kan man med fördel dricka några öl. Det är den typen av event där alla kan vara med, alla är utklädda och det skrålas och är roligt. Det här året blir en av deltagarna, med namnet Tomas, intervjuad om rallyt. Tomas är nämligen en av deltagarna i det lag som vunnit samtliga rallyn sedan starten.

  • Intervjuare: Vad är det som gör att så många deltagare kommer tillbaka år efter år?
  • Tomas: För att vinna.
  • Intervjuare: Men kan man inte vara med för att ha roligt också?
  • Tomas: Det är roligt att vinna.

Jag älskar att spela spel, alla typer av spel. Det finns inget roligare än att spendera en fredagkväll med de gamla vännerna och ett nytt brädspel. Det är däremot inte så roligt att spela samma brädspel med andra människor än just de här och jag ska förklara varför.

De allra flesta människorna spelar spel på ett avslappnat sätt, de spelar för att ha roligt, fördriva tiden eller för att de inte kan komma på något bättre. Det gäller inte bara brädspel på fredagkvällar, det gäller World Of Warcraft och Counterstrike också. 2008 skrev jag en lång bloggpost om att bli bäst på dataspel, ett stycke ur posten som gjort många upprörda (!) är följande:

Det är lätt att tro att bara för att man spelar mycket kommer man bli bra. Det behöver inte alls vara sant, de allra flesta spelar allt för okoncentrerat för att förbättra sig nämnvärt. De flesta spelar nämligen för att det ska vara roligt och det duger inte riktigt om man vill bli bäst. Man måste spela för att vinna. Det handlar både om vilken inställning man har till sitt eget spelande och vilken inställning man har till själva spelet.

Att göra sitt allra bästa för att vinna är nödvändigt för att vinna, åtminstone i längden. Att anstränga sig allt man kan är en grundförutsättning för att det ska gå att vinna mot andra som gör just det. För många låter det som att jag och mina vänner förstör spel, att vi gör dem tråkiga genom att optimera. Oavsett om det är att jaga de lättaste monstren i WoW för att de ger mest XP/min eller om det är att anfalla direkt istället för att bygga upp sin stad i fantasybrädspelet.

Hemligheten är att det är roligare under resans gång också, det är inte roligt att spela tennis mot någon som inte tar i, det är inte intressant att spela brädspel mot någon som inte fokuserar och det är inte roligt att inte satsa.

Vad har det här med entreprenörskap att göra?

Varför har jag valt att skriva om det här på den här bloggen och i kategorin entreprenörskap? För mig är det uppenbart, du vet vem du tävlar emot, frågan är om du vill bli bäst eller om du vill försvinna.

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Mr. Delhikat says:

    Jag känner igen mig i det jag läser och håller med dig till fullo – och det känns som om du skulle kunna förstå mig! Jag har många vänner som är helt oförstående på varför jag vill vinna i spel, bowling eller sport. Ibland känner jag dock att det går till en överdrifrt, att inte kunna slappna av när jag spelar ett enkelt kortspel och att jag blir sur på mig själv när jag inte åstadkommer vad jag vill. Det är hemskt att spela spel och annat som mest beror på tur!

  2. Vad är “dataspel”? 🙂

  3. Kul inlägg, och känner igen mig till 100%. Både vad gäller dataspel, poker och jobb. Däremot har jag multipla sällskap att spela tillsammans med, och jag vet vad jag kan förvänta mig av de olika. Men när jag spelar med de som är likasinnade, de som backstabbar frugan eller bästa polaren för att få vinna, det är då jag riktigt njuter av ett spel !

    Alexander Edbom, Googla det ! 😉 Det är vad de flesta svenskarna kallar ett spel anpassat till en dator.

  4. Urban says:

    Som tidigare verksam inom försäljning med karriärstart på fältet så gäller bara att vinna, inget annat. Att komma två på en affär ger absolut ingenting.
    Strävan efter att vara bäst är det som driven en framåt. Att nöja sig med mindre är att förlora från början. Visst man når inte fram alltid i alla sammanhang. Men ambitionen skall vara att vinna.

  5. Jo, klart att jag förstår vad du skrev men stör mig på ordet “DATA” istället för dator. Blir alltid så fel i mina öron 🙂

  6. Magnus says:

    Alexander, varför? Ingen data i dataspel menar du?

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+