Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
Visst är det så att vi är en handelsvara för företagen som erbjuder det som tillsynes verkar vara gratis.
Insikten om det verkar inte vara alltför utbredd heller. Dig som individ bryr de sig inte om utan precis som du säger, det är ditt agerade, dina intressen som är värdet.
Rent krasst ekonomiska motiv ligger bakom för att maximera vinsten, absolut ingenting annat.
Inget fel i det, ett av de mest fundamentala med ett företag är just att få största möjliga vinst, med minsta möjliga risk. I alla fall för företag som har aktieägare som hela tiden kräver ökad vinst skall tilläggas.
Men insikten om det verkar vara lite dålig. Jämför man det Microsoft och Google så lär inte det förstnämnda företaget ha det bästa ryktet. Trots att huvudägaren gör mer för utsatta människor varje år än vad Google förmått prestera under hela sin verksamhetstid.
Denna är också en klassiker: http://seapegasus.org/wp-content/uploads/seapegasus.org/2011/09/funny-facebook-fails-oinkonomics.jpg
@jonas
Den mer humoristiska förklaringen 😉
Ja att ingenting är gratis, allt har ju en kostnad och ska på något vis betalas av någon, känns rätt självklart. Det som förvånar är att så många fullt vuxna och i övrigt hyggligt smarta personer inte verkar inse detta. Oftast hör man folk som blir förbannade typ: “Nu dränker de mig i reklam på det här forumet, skandal”. Frågar man dem då om de hellre skulle vilja betala det hela med cash så blir de helt oförstående “Betala! Ska ingenting kunna vara gratis längre?” Ja vad säger man? 😉
Stämmer bra. Men ibland kan det ju vara värt att slippa betala med pengar, inte minst för att även själva betalningen med pengar stjäl ju en del tid (knappa in kortnummer etc…)
Helt rätt. Som med mycket annat så gäller ofta en av två saker: Du betalar med pengar eller så betalar du med din tid. Med Facebook och Google så är det din tid som är priset.
Milton Friedman är lika vis som vanligt. Tack för videon.