Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Vad FacebookSpam kan lära dig om Internet Entreprenörskap

Inför Facebooks marknadsnotering dyker det upp intressanta siffror om bolaget. I veckan som gick hade E24 den braskande rubriken “Facebook Erkänner: 42 miljoner användare är bluff” .(Det motsvarar a 5-6% av användarna, CR:s anmärkning). Man kan såklart undra varför så många vill registrera en bluffprofil på Facebook och varför Facebook tillåter det(Det gör de inte)?  Sanningen är att det är mer troligt att det är  några hundra organisationer och individer som registrerat dessa profiler i syfte att manipulera Facebook och Facebooks användare i syfte att tjäna pengar. De vill sprida appar, hacka konton, sprida affiliate länkar, ja det finns 100 tals anledningar att manipulera Facebook. Oavsett anledning är det inte det viktiga, det viktiga är att det är bara några hundra organisationer och individer som skapat alla dessa 42 miljoner fake konton. Det är troligt att det finns någon individ eller organisation som skapat flera miljoner av dessa konton

Du må förakta dessa spammare och manipulatörer men de har gjort något som du inte har gjort. De har skalat sin affärsmodell, hackat, byggt, förbättrat, kodat tills de hade ett system som kunde skapa och hantera flera miljoner Facebookprofiler som stöd till deras affärsmodell, oavsett vilken den är. De har skalat sin affärsmodell som en banan, in absurdum, kramat varje krona och nytta(?) de bara kunde. För om de inte gjorde det skulle någon annan göra det.

Detta är också lärdommen, på internet skalar saker och ting på ett sätt som aldrig varit möjligt tidigare för mänskligheten och skalar inte du, kommer någon annan göra det åt dig. Det är inte om, det är bara när. Detta gäller även affärsmodeller som inte lutar sig så hårt mot internet. I takt med att kostnaden för att sprida information närmar sig noll, kommer även dessa affärsmodeller och företag hamna under hårt tryck, från de som skalar hårdare.

Att skala innebär ett race mot botten

Att skala innebär ofta en kannibalisering på sig själv. Desto hårdare du skalar, desto lägre blir marginalpriset på din produkt. Detta kan leda  en våldsam prispress och det kan gå så långt som att hela din bransch, faktiskt får uppleva negativ tillväxt, pga det fallande priset. Det är extra tydligt i spam exemplet ovan. Det tar nog inte så långt tid för mig, att hitta en sida där jag kan köpa tillgång till några tusen Facebookprofiler för kanske 1000 USD. Sett med företagsögon, en försumbar summa. Ett annat exempel är antivirusindustrin där man började sprida gratisversioner av sin antiviruslösning. Visserligen nedskalade men gratisversionerna hade tillgång till samma viruskoddatabas som betalversionerna. Nu var denna utveckling omöjlig att stoppa men lek med tanken att alla datorer hade behövt köpa ett antivirusprogram, då hade den industrin varit mångdubbelt större.

Men det gör inget, om det är du som skalar mer, hårdare, snyggare, fortare eller tom är den enda som skalar, ja, då kvittar branschens negativa tillväxt, den drabbar inte dig, det är du som skapar den och du går från inget, till marknadsledare på ganska kort tid. Du kanske tom  tom den enda aktören kvar när krutröken lägger sig, de andra dog i det blodbadet du försakade.

Varumärken är din försäkring mot fallande marginalkostnad

Varumärken is the shit på internet. Googles förra VD har ett utryck som är berättar för dig vad internets(Googles?) användare tycker är viktigt ang varumärken

“Brands are the solution, not the problem,” Mr. Schmidt said. “Brands are how you sort out the cesspool.” Eric Schmidt 

Källa

Har du ett varumärke eller kan skapa ett, kan du förhindra denna fallande marginalprissättning som sker när saker och ting börjar skala. Det är såklart omöjligt för våra spammande vänner ovan. De kommer alltid behöva utsätta sig för snabbt fallande priser på deras produkter då människor i internets gråzon har svårt att bygga varumärken, men du behöver inte nöja dig.

Kläder är ett bra exempel på detta. Varför kostar vissa jeans 1500 spänn och andra jeans 300 spänn? Jo, de har ett varumärke.

Så det är dags för dig, att sätta dig ned och skala din affärsmodell, att gå igenom varje del av värdeökningsmomenten och se vilka du kan skala, gång på gång. Samtidigt, är det dags att börja kommunicera, skrika eller i dialog, har inte så stor betydelse. Gör det som passar dig och din plånbok bäst!

 

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Thomas says:

    Jag säger inte emot dig. Men har du några belägg för ” Oavsett anledning är det inte det viktiga, det viktiga är att det är bara några hundra organisationer och individer som skapat alla dessa 42 miljoner fake konton. Det är troligt att det finns någon individ eller organisation som skapat flera miljoner av dessa konton”

    Eller är det bara ett antagande från din sida?

  2. Erik says:

    Bra skrivet.
    Tog mig ca 9 dagar utan nått vidare arbete att få ihop 5000 vänner på fb. Nu var det ett tag sen, och fb sätter ju alltid käppar i hjulen när det gäller sånt.

  3. rudolf says:

    @Thomas

    Nä, inga belägg men du kan kolla Eriks kommentar i denna tråden och jag har god insikt i ämnet industrialiserat spam.

Trackbacks

  1. […] Disruptive tittar närmare på skalbarhet […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+