Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

10% av vad det borde vara

Det är inte ovanligt att få 10 ggr pengarna när man investerar i sökmotoroptimering. Du har kostnader på 20 tusen i månaden och får tillbaka 200 tusen. Det kanske inte sker första året men det är som sagt inte alls ovanligt att det händer år tre. Det är förstås ett mycket bra argument för att satsa på sökmotoroptimering men det är också ett helt annat argument.

På en marknad med någon form av balans får du ungefär vad du betalar för. Om du investerar i sparkonto på banken (gillade idén att kalla det investering, du får säga emot om du inte håller med) så kan du räkna med att få tillbaka ganska precis vad du investerade. Kanske kan du få en procent mer när inflationen är med i beräkningen.

Om du istället för sökmotoroptimering skulle satsa på Adwords, som kan verka väldigt likt. Om du dessutom råkar vara i ett segment med lite högre konkurrens då kan du mycket väl få betala nästan hela värdet av kunden till Google. Det är ganska enkel matematik, du vet vad en kund är värd och hur bra du konverterar, då vet du precis vad ett besök är värt. Om ett besök är värt 50 kr, hur mycket är du beredd att betala för besöket? Om du inte är beredd att betala 49 kr så kan du gissa vem av dig eller mig som kommer få besöket, det finns alltid en konkurrent som är beredd att skära i marginalen.

Hittills inga stora nyheter, allt det här är gammal hederlig marknadsekonomi. Det som är lite kusligt är att sökmotoroptimering är så långsamt, marknaden är så långt ifrån effektiv. Att jag inte tycker att det är ovanligt med tio gånger pengarna betyder att konkurrensen borde vara tio gånger högre.

Nu blir visserligen konkurrensen per automatik högre hela tiden men inte alls i det tempo jag skulle tycka var rimligt, det är fortfarande alldeles för lätt att vinna med sökmotoroptimering.

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Låter intressant men skulle bli bättre med lite statistik o källor – hur pass vanligt är “inte ovanligt” – 10% av fallen? mer?

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+