Det är inte ovanligt att få 10 ggr pengarna när man investerar i sökmotoroptimering. Du har kostnader på 20 tusen i månaden och får tillbaka 200 tusen. Det kanske inte sker första året men det är som sagt inte alls ovanligt att det händer år tre. Det är förstås ett mycket bra argument för att satsa på sökmotoroptimering men det är också ett helt annat argument.
På en marknad med någon form av balans får du ungefär vad du betalar för. Om du investerar i sparkonto på banken (gillade idén att kalla det investering, du får säga emot om du inte håller med) så kan du räkna med att få tillbaka ganska precis vad du investerade. Kanske kan du få en procent mer när inflationen är med i beräkningen.
Om du istället för sökmotoroptimering skulle satsa på Adwords, som kan verka väldigt likt. Om du dessutom råkar vara i ett segment med lite högre konkurrens då kan du mycket väl få betala nästan hela värdet av kunden till Google. Det är ganska enkel matematik, du vet vad en kund är värd och hur bra du konverterar, då vet du precis vad ett besök är värt. Om ett besök är värt 50 kr, hur mycket är du beredd att betala för besöket? Om du inte är beredd att betala 49 kr så kan du gissa vem av dig eller mig som kommer få besöket, det finns alltid en konkurrent som är beredd att skära i marginalen.
Hittills inga stora nyheter, allt det här är gammal hederlig marknadsekonomi. Det som är lite kusligt är att sökmotoroptimering är så långsamt, marknaden är så långt ifrån effektiv. Att jag inte tycker att det är ovanligt med tio gånger pengarna betyder att konkurrensen borde vara tio gånger högre.
Nu blir visserligen konkurrensen per automatik högre hela tiden men inte alls i det tempo jag skulle tycka var rimligt, det är fortfarande alldeles för lätt att vinna med sökmotoroptimering.
Låter intressant men skulle bli bättre med lite statistik o källor – hur pass vanligt är “inte ovanligt” – 10% av fallen? mer?