Varje dag möts jag av skrik från företag! Företag är så skickliga på att skrika att det tom har utvecklats olika skrik. Det kan vara en VD för en elektronikdistributör som ylar i tv-rutan i månader. Posten har ett speciellt häfte de spammar många svenska hushåll med varje vecka(aldrig någonsin har ett företag frågat mig om det är ok att trycka ned 30 kilo papper i min brevlåda varje år). Vissa företag outsourcar sitt skrikande på ett mindre behagligt sätt. De flesta teleoperatörer låter andra företag, specialiserade på telefonskrikande, ringa dig och skrika att de är ombud för för teleoperatör xyz. Om man är Teliakund så måste man skriva ett vanligt brev till en fysisk adress i Göteborg för att slippa detta telefonskrikande. Skrik är reklambranschens specialitet och det enda som skiljer då från nu är att skriken är fler och har fler tonarter.
Även Google ylar…
Enda skillnaden är att de låter företagen yla när människor ändå är redo att lyssna.
Mitt internet är ett internet av samtal och historier
Det tog mig lång tid att förstå internet och exakt vilken internets USP var för mig personligen. En dag gick jag bara ut i vårsolen för att sortera min mammas gamla fotografier och digitalisera dem. När jag kollade på mina bortgångna morfar så insåg jag vad internet är för mig och kanske vad det är för mänskligheten. I det ögonblicket la jag bara ifrån mig fotografierna och började skriva. Den dagen slutade med att jag skrev om mitt internet och vad jag tror internet är för människan. Min historia visade sig sätta ord på hur andra kände också . Jag pratade med min genuina röst och berörde tusentals människor.
Jag förstod att jag hade något att berätta men också, i samma sekund, att alla har något att berätta. Alla har kanske inte 15 minuter av berömmelse framför sig men alla kan berätta så att man berör andra människor och därmed låta andra människor möta dig, förstå dig, se dig och tom i vissa fall, älska dig.
Peter och jag har ända sedan dess fortsatt berätta våra historier men också andra entreprenörers historier. Min uppfattning om Entreprenörskap är att det kan inte sättas genom politiken och att du inte “säljer” konceptet entreprenörskap genom att berätta om tillväxt befrämjande insatser, 3:12 regler, genusperspektiv på företagandet eller specialla insatser för kvinnors företagande. Nedan finner du en video där Ted Valentin berättar om sitt företagande på internet där Ted berättar sin historia/blir intervjuad av disruptive. Han berättar sin historia och den historian är så mycket intressantare än något skrik. Jämför gärna den med alla offentligt betalda budskap om företagande eller det skrikande jag nämner i början av denna bloggposten!
Vi lät andra berätta sina entreprenörs historier – Uncut!
Under ca ett års tid, varannan månad, drog jag ihop ett gäng entreprenör och varje kväll fick några berätta sin historia. Rakt upp och ned, inget glossigt papper, retuscherade bilder eller perfekta leenden. De fick berätta, rakt upp och ned om varför de gjorde som de gjorde, hur det kändes och vad man kan lära sig. Som mest kom det kanske 50 personer och lyssnade, pratade och delade kunskaper/erfarenheter
Jag spelade in dessa för jag tyckte det fanns ett värde i att även de som inte fanns kunde göra samma sak som vi som var där, lyssna, prata, dela. Nedan ser ni Stefan Mahlstein berätta om sina företag och sina insikter.
Har “prat” verkligen betydelse för “vår” marknadsföring?
Jag tvekar inte en sekund när jag säger att mycket av det som vi definerar som “gammal” marknadsföring fortfarande är effektivt men marknaderna håller på att ändra sig, mycket fortare än vad du tror. En global konversation började för 20 år sedan. Människor över hela jorden upptäcker och uppfinner nya sätt att kommunicera, dela och delta. Konversationer och historier är grundbultarna i denna händelse. Människor samlas kring dessa precis på samma sätt som sagoberättaren från förr som berättade sin historia kring lägerelden. Skillnaden idag är att miljoner människor kan sitta vid lägerelden och gör det också.
I de flesta fallen berättas dessa historier med den genuina rösten. Det är inte historier om tonåringar som surfar skateboard, ser nyliggna ut och dricker sockerhaltigt, kolsyrat vatten. Det är helt andra historier som människor vill lyssna på. Nedan ser du några sådana historier som berättats kring “entreprenörslägerelden”
Jonas skriver om att han tillhör det utsugande kapitalet. När jag läser denna kanske jag inte håller med honom om allt men jag känner en stark tillhörighet och vill hjälpa honom med hans företagande! Så här skriver Jonas om “storleken” på lägerelden:
“1250 besökare, 60 kommentarer, 150 likes och dryga femtiotalet retweets blev resultatet av de 203 ord som i mild affekt skrevs på fem minuter en onsdagsmorgon i februari.”
Peter berättar en entreprenörshistoria som är väldigt vanlig om hur banker egentligen behandlar företagare och hur i vissa fall samhället ser på företagare som kanske inte är så lyckade som de som i vanliga fall figurerar i glossiga magasin.
Erik Stark skrev en artikel för några år sedan om att bygga system istället för produkter. Den nådde Hackernews förstasida och blev retweetade av en snubbe med 300000 followers. Den spiken i hans Google analytics program är en visuell manifestation av Eriks 15 min av berömelse.
Nerdfaktorn på dessa blogposter är såklart hög och kanske inte övertygar dig så låt oss prata om mer kommersiellt prat. För någon månad sedan var nedanstådnde bilden på Reddit första sidan (Jag har fått upphovskvinnans tillstånd att publicera den här på disruptive då den är CC All rights reserved)
Med texten:
“I wanted to thank the engineers that made my car. My Volvo saved my life Friday night.”
För er som inte vet det är Reddit den största sociala sajten för att dela och hitta innehåll på internet idag. Hur många som såg just denna berättelsen vet jag inte. Det kan vara allt mellan 10000-500000 individer Men låt oss jämföra denna berättelsen med Volvos egna berättelser under 2012, en av deras reklamfilmer.
Vilken av dessa två berättelser når ert hjärta? Vilken av dessa har en genuin ton som pratar till er som människa? Vilken röst har mest trovärdighet? Ser ni värdet i pratet nu för er marknadsföring? Att berättelser formar vår verklighet är förhoppningsvis inget nytt för er. Det nya är att du ej länge behöver media för att nå ut med dessa historier. Internet har i grunden ändrat ekonomin för historier och i min värld framstår gammelmedia som ett alltmer oekonomiskt alternativ för att nå ut med historier. Gör du dig själv intressant kan du i mycket större utsträckning tilltala dina potentiella kunder i normal samtalston och samtidigt få ut mer av din kommunikationsbudget!
Ord är viktigare än någonsin
Nedanstående ted video inspirerade mig till denna bloggposten. Berättelsen är inte alls speciell men packeteringen berör mig. Kunde jag eller någon annan berätta historier om entreprenörskap på detta sättet skulle antalet företag fördubblas på tio år i Sverige. Jag tror nästan alla som ser denna videon blir djupt berörd och tänker inte alls att det är en ganska lång video.
Mitt minne är svagt men för 10+ år sedan hade Volvo en reklam där man tagit en bild på en kraschad Volvo och lagt till texten “We design every Volvo to look like this”. Gav en väldigt stark bild av att man satte säkerheten i första rummet och t.o.m. jag blev påverkad av budskapet.
Huvudet på spiken som vanligt Christian. Skrev något om fenomenet på gfd-bloggen, om vår benägenhet att numera (och det har nog alltid varit så) lita mer på en random twittrare än företaget självt. Ambassadörer är viktigare än någonsin eftersom folk vill ha substans, en berättelse bakom påståendet, och det enda sättet att få det är att uppfylla och helst överträffa sina kundlöften. Marknadsföring har gått från megafon till kommunikation till konversation.
@jonas
Gillade denna:
“Marknadsföring har gått från megafon till kommunikation till konversation.”