För några månader sedan var jag på en presentation hos Relevant Traffic av SEO programvaran SEOlytics som deras partner presenterade.. Den programvaran gjorde såpass stort intryck på mig att jag ville göra en recension av programmet. Som vanligt kan jag inte bara skriva att det är bra utan jag ville visa hur man kan jobba, med rätt programvaror Så jag tänkte visa på hur programmet löser ett antal problemställningar som SEO:are kan ha.
Länkanalys
Finns många program som gör detta men SEOlytics har ett bra gränssnitt. Nedan ser ni en snabb visuell överblick över länkarna som pekar till Mrjet Det tar bara några sekunder att räkna ut att de ej gör någon aktiv offsite SEO. Enklast ser ni detta genom att kolla på vart länkarna pekar. Den gula cirkeln visar att typ 99% av alla länkar pekar mot indexsidan. Kollar man närmare på ankartexterna ser man att det nästan bara är varumärkeslänkar. Hade Mrjet jobbat med offsite seo, skulle man här ganska fort se vilka ord de jobbar med och vilka sidor som de vill skall ranka. Är man dessutom van kan man nästan på länkarna räkna ut vilket SEO bolag de använder. I vanliga fall brukar jag använda Majestic men där måste man jobba mer med rapporter för att kunna göra motsvarande. Stora länkstrukturer i Majestic tar en del tid att skapa om du vill ha fram motsvarande info. För er som är ovana vid SEO, så ser ni att det är rätt svårt att vara hemlig med vad man håller på med, eller inte håller på med som i Mrjets fall.
SEM-Analys
Med hjälp av SEOlytics kan du hacka dina konkurrenters ppc kampanjer och se vilka strategier, prioriteringar och budgivning de har eller bristen i kampanjen. Detta är en av mina favoritfunktioner för det visar nämligen vilka ord som konverterar. Man satsar mer pengar på det som konverterar än det som inte gör det. Nedan har ni en bild på de ord som MrJet gärna vill ha förstaplatsen på när de köper via Adwords. Mig veterligen finns det inget annat program man kan få fram motsvarande information för den svenska marknaden.
Nu har jag inga insikter i PPC för resegmentet så min analys kan vara lite amatörmässig. Med lite insikter blir den alltid mycket bättre men några slutsatser kan man dra:
- Ord relaterade till flygplatser är troligen konverterande, tex “Sturups flygplats” för Mrjet. Inte en slutsats jag hade klarat av att räkna ut på egen hand.
- Mrjet får lov att köpa på brands i Google för flygbolag och det är en av grundbultarna i deras SEM strategi.. Det är schysst av flygbolagen. Hamnar trafiken på rätt sida är dessa ord väldigt konverterande.
- Flyg+ort är också en kombination som intresserar Mrjet. Detta behöver du dock inget program för att räkna ut.
Synlighet i sökmotorerna?
Hitta sajter som kan länka till dig(fort)!
Det finns en funktion som heter “Domainfinder”, bara tryck in ett keyword så spottar den ut sajter som är relevanta för det ämnet. Du kan filtrera på lite olika nivåer, titel, teman eller träffbild och ett gäng till. Nedan ser ni en sökning där SEOlytics får presentera vilka sajter som är aktuella för ämnet “Entreprenörskap”. Därefter kan du enkelt ladda ned dem i csv format och ladda upp dem i ditt CRM system och börja någon typ av bearbetning. Jag använder tex Buzzstream.
Därefter kan du enkelt ladda ned dem i csv format och ladda upp dem i ditt CRM system och börja någon typ av bearbetning. Jag använder tex Buzzstream.
SEO-Analys
Sökmotorer är komplexa i den bemärkelsen att en eventuell analys kräver ofta många faktorer för att vara rimlig. Du som jobbar seo har oftast några väldigt få observationer som du försöker dra slutsatser ifrån. Oftast är de dessutom relaterade till nuet, inte historiken för en websida. Jag är medveten om detta och vet att det gör eventuella analyser rätt tomma och meningslösa, så jag brukar skita i det och ständigt återgå till grundbultarna inom SEO, bra sajtstruktur, innehåll och länkar och inte nödvändigtvis i den ordningen. Dock medger seolytics att du kan göra djupare analyser då programmet samlar data om websajter, länkar och hur de utvecklas historiskt i sökmotorerna och man kan göra detta med en väldigt rimlig tidsinsats.
Som exempel. Om du har historiken för en SERP, som tex den i bilden nedan och du har lite koll på dina konkurrenters länkstrategier, så kan du relativt enkelt se vad som funkar och hur bra det funkar. Det gör det mycket lättare att optimera dina egna strategier och lära dig av fienden. Sedan kan du relatera detta till websidan du sköter och öka effektiviteten, välja bättre handlingar som är lättare att genomföra.
Pris på SEOlytics
Grundversionen av SEOlytics kostar 99 USD månaden, proffsversionen 339 USD i månaden. Skillnaden är att om du är en inhouse SEO kommer du väldigt långt med grundversionen. Är du seokonsult och jobbar i flera segment mot flera kunder, behöver du kunna följa fler och då är proversionen lämplig. För er som vill prova på programmet finns det även en gratis nedskalad version.
Min åsikt om SEOLytics
För mig kan detta verktyget ersätta de flesta jag idag använder. Visserligen är priset inte det lägsta men väl värt det. Givet att det är väldigt lättanvänt. Jag tycker de flesta seo verktyg känns som de är byggda av utvecklare, för utvecklare. Det tycker jag inte här
Mycket bra recension, det får mig nästan att vilja prova SEOLytics. Hoppas på fler sådana här recensioner om program och annat, det är alltid kul läsning. Idag har man ju flera verktyg, precis som du säger, som gör vad SEOLytics gör enl. dig. Visst hade det varit skönt med ett program som skötte allt istället 🙂
Klart du skall testa. De har en gratis variant
Är igång med den, gratis varianten erbjuder faktiskt rätt mycket godis också.
Kan du kolla ppc data i gratisversionen? om så, är det rena paradiset för dig som affe!
Nix det kan man inte, men jobbar ju även som SEO konsult till div. företag så får nog ta och testa pro varianten!
Körde trial-versionen tidigare, när det inte fanns någon free-variant, under en månads tid och var grymt imponerad men tyckte att prislappen var en smula hög (runt 300USD/mån). Nu när free-varianten släppts så kör jag den på min primärsite och är gudomligt nöjd med Seolytics. Har ersatt många andra program såsom Rank Tracker osv med detta. Funderar nu på att uppgradera men den egentliga skillnaden är väl antal sökord och PPC-data?
Riktigt imponerande verktyg, bara gratisversionen är värd en hel del känns det som.
Tack för ett bra tips!
Med PPC datan kan du spoinera fint på dina konkurrenter och nita dem där det känns 😉 Så den är extra värdefull!
Allt i ett helt enkelt. Använt det ett tag och är fullt nöjd!
Jag har kört både Ahrefs och Majestic SEO. Just nu har jag lagt Majestic SEO på is eftersom båda gör ungefär samma sak och jag gillar Ahrefs bättre. SEOlytics verkar ha riktigt bra tools som inte finns hos Ahrefs.. väger ju upp men fortfarande kluven. För övrigt, tack för inlägget..
Tack för att du öppnade upp mina ögon för SEOlytics igen, det verkar vara bättre än när jag testade förra året. Skönt med en svensk förklaring också, för mig som vägrar läsa instruktioner 😉
Tack för en bra analys!
Christian, vad säger du om SEOlytics vs. Ahrefs? Vart slår SEOlytics Ahrefs på fingrarna och vise versa?
Det jag upplevt som bristfälligt med SEOlytics är att jag ofta upptäckt att det saknas viktiga organiska rankingresultat. Jag har inte gjort några omfattande tester men jag tycker att jag får mer organiska rankingresultat med Ahrefs.
Jag har inte testat Ahrefs faktiskt, däremot har jag en annan test, av ett annat seoverktyg, på g 😉
Sent på’t, men ser intressant ut. Har signat upp för trial 🙂
Om man nyttjar Seolytics, får man då tillgång till alla data från Majestic eller har man nytta av att ha konto på båda ställen?
Ja, man får data från majestic.