Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Recension av Seoprogrammet SEOlytics

För några månader sedan var jag på en presentation hos Relevant Traffic av Programvaran SEOlytics som deras partner presenterade.. Den programvaran gjorde såpass stort intryck på mig att jag ville göra en recension av programmet. Som vanligt kan jag inte bara skriva att det är bra utan jag ville visa hur man kan jobba, med rätt programvaror Så jag tänkte visa på hur programmet löser ett antal problemställningar som SEO:are kan ha.

Länkanalys

Finns många program som gör detta men SEOlytics har ett bra gränssnitt. Nedan ser ni en snabb visuell överblick över länkarna som pekar till Mrjet Det tar bara några sekunder att räkna ut att de ej gör någon aktiv offsite SEO. Enklast ser ni detta genom att kolla på vart länkarna pekar. Den gula cirkeln visar att typ 99% av alla länkar pekar mot indexsidan. Kollar man närmare på ankartexterna ser man att det nästan bara är varumärkeslänkar. Hade Mrjet jobbat med offsite seo, skulle man här ganska fort se vilka ord de jobbar med och vilka sidor som de vill skall ranka. Är man dessutom van kan man nästan på länkarna räkna ut vilket SEO bolag de använder. I vanliga fall brukar jag använda Majestic men där måste man jobba mer med rapporter för att kunna göra motsvarande. Stora länkstrukturer i Majestic tar en del tid att skapa om du vill ha fram motsvarande info. För er som är ovana vid SEO, så ser ni att det är rätt svårt att vara hemlig med vad man håller på med, eller inte håller på med som i Mrjets fall.

 

 SEM-Analys

Med hjälp av SEOlytics kan du hacka dina konkurrenters ppc kampanjer och se vilka strategier, prioriteringar och budgivning  de har eller bristen i kampanjen. Detta är en av mina favoritfunktioner för det visar nämligen vilka ord som konverterar.  Man satsar mer pengar på det som konverterar än det som inte gör det. Nedan har ni en bild på de ord som MrJet gärna vill ha förstaplatsen på när de köper via Adwords. Mig veterligen finns det inget annat program man kan få fram motsvarande information för den svenska marknaden.

Nu har jag inga insikter i PPC för resegmentet så min analys kan vara lite amatörmässig. Med lite insikter blir den alltid mycket bättre men några slutsatser kan man dra:

  1. Ord relaterade till flygplatser är troligen konverterande, tex “Sturups flygplats” för Mrjet. Inte en slutsats jag hade klarat av att räkna ut på egen hand.
  2. Mrjet får lov att köpa på brands i Google för flygbolag och det är en av grundbultarna i deras SEM strategi.. Det är schysst av flygbolagen. Hamnar trafiken på rätt sida är dessa ord väldigt konverterande.
  3. Flyg+ort är också en kombination som intresserar Mrjet. Detta behöver du dock inget program för att räkna ut.

Synlighet i sökmotorerna?

Det är inte alltid man jobbar med några få konverterande sökord för den kund. Har du tex en stor mediasajt med tiotusentals url:ar krävs det ett bättre mått än träffbilden på några få nyckelord. Du behöver mäta den totala synligheten för din kund i Google. För detta problem har SEOlytics konstruerat ett index som består av antal ord man rankar på, placering på dessa orden och värdet av dessa orden. SEOlytics kallar detta synlighetsindexet för SVR. Speciellt när du vill kommunicera hela träffbilden för en person som inte är så insatt som du är, är detta ett mycket bra verktyg. Nedan ser ni en skärmdump av MrJet. Det sista stora uppticket är Pingvinen, Googles senaste stora algoritmuppdatering. Den gynnade Mrjet.
Värt att nämnas är att en faktor i detta indexet är priset på klicksen för en viss sökning. Det betyder att om du tappar en position på ett ord som är värdefullt med lite trafik, kan detta slå igenom i indexet utan att det märks så mycket på din totala trafik i Google.

Hitta sajter som kan länka till dig(fort)!

Det finns en funktion som heter “Domainfinder”, bara tryck in ett keyword så spottar den ut sajter som är relevanta för det ämnet. Du kan filtrera på lite olika nivåer, titel, teman eller träffbild och ett gäng till. Nedan ser ni en sökning där SEOlytics får presentera vilka sajter som är aktuella för ämnet “Entreprenörskap”. Därefter kan du enkelt ladda ned dem i csv format och ladda upp dem i ditt CRM system och börja någon typ av bearbetning. Jag använder tex Buzzstream.

Därefter kan du enkelt ladda ned dem i csv format och ladda upp dem i ditt CRM system och börja någon typ av bearbetning. Jag använder tex Buzzstream.

 

SEO-Analys

Sökmotorer är komplexa i den bemärkelsen att en eventuell analys kräver ofta många faktorer för att vara rimlig. Du som jobbar seo har oftast några väldigt få observationer som du försöker dra slutsatser ifrån. Oftast är de dessutom relaterade till nuet, inte historiken för en websida. Jag är medveten om detta och vet att det gör eventuella analyser rätt tomma och meningslösa, så jag brukar skita i det och ständigt återgå till grundbultarna inom SEO, bra sajtstruktur, innehåll och länkar och inte nödvändigtvis i den ordningen. Dock medger seolytics att du kan göra djupare analyser då programmet samlar data om websajter, länkar och hur de utvecklas historiskt i sökmotorerna och man kan göra detta med en väldigt rimlig tidsinsats.

Som exempel. Om du har historiken för en SERP, som tex den i bilden nedan och du har lite koll på dina konkurrenters länkstrategier, så kan du relativt enkelt se vad som funkar och hur bra det funkar. Det gör det mycket lättare att optimera dina egna strategier och lära dig av fienden. Sedan kan du relatera detta till websidan du sköter och öka effektiviteten, välja bättre handlingar som är lättare att genomföra.

 Pris på SEOlytics

Grundversionen av SEOlytics kostar 99 USD månaden, proffsversionen 339 USD i månaden. Skillnaden är att om du är en inhouse SEO kommer du väldigt långt med grundversionen. Är du seokonsult och jobbar i flera segment mot flera kunder, behöver du kunna följa fler och då är proversionen lämplig. För er som vill prova på programmet finns det även en gratis nedskalad version.

 

Min åsikt om SEOLytics

För mig kan detta verktyget ersätta de flesta jag idag använder. Visserligen är priset inte det lägsta men väl värt det. Givet att det är väldigt lättanvänt. Jag tycker de flesta seo verktyg känns som de är byggda av utvecklare, för utvecklare. Det tycker jag inte här

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Mycket bra recension, det får mig nästan att vilja prova SEOLytics. Hoppas på fler sådana här recensioner om program och annat, det är alltid kul läsning. Idag har man ju flera verktyg, precis som du säger, som gör vad SEOLytics gör enl. dig. Visst hade det varit skönt med ett program som skötte allt istället 🙂

  2. rudolf says:

    Klart du skall testa. De har en gratis variant

  3. Är igång med den, gratis varianten erbjuder faktiskt rätt mycket godis också.

  4. rudolf says:

    Kan du kolla ppc data i gratisversionen? om så, är det rena paradiset för dig som affe!

  5. Nix det kan man inte, men jobbar ju även som SEO konsult till div. företag så får nog ta och testa pro varianten!

  6. Körde trial-versionen tidigare, när det inte fanns någon free-variant, under en månads tid och var grymt imponerad men tyckte att prislappen var en smula hög (runt 300USD/mån). Nu när free-varianten släppts så kör jag den på min primärsite och är gudomligt nöjd med Seolytics. Har ersatt många andra program såsom Rank Tracker osv med detta. Funderar nu på att uppgradera men den egentliga skillnaden är väl antal sökord och PPC-data?

  7. Riktigt imponerande verktyg, bara gratisversionen är värd en hel del känns det som.
    Tack för ett bra tips!

  8. Christian R says:

    Med PPC datan kan du spoinera fint på dina konkurrenter och nita dem där det känns 😉 Så den är extra värdefull!

  9. Pierre says:

    Allt i ett helt enkelt. Använt det ett tag och är fullt nöjd!

  10. John says:

    Jag har kört både Ahrefs och Majestic SEO. Just nu har jag lagt Majestic SEO på is eftersom båda gör ungefär samma sak och jag gillar Ahrefs bättre. SEOlytics verkar ha riktigt bra tools som inte finns hos Ahrefs.. väger ju upp men fortfarande kluven. För övrigt, tack för inlägget..

  11. Tack för att du öppnade upp mina ögon för SEOlytics igen, det verkar vara bättre än när jag testade förra året. Skönt med en svensk förklaring också, för mig som vägrar läsa instruktioner 😉

  12. Peter says:

    Tack för en bra analys!

    Christian, vad säger du om SEOlytics vs. Ahrefs? Vart slår SEOlytics Ahrefs på fingrarna och vise versa?

    Det jag upplevt som bristfälligt med SEOlytics är att jag ofta upptäckt att det saknas viktiga organiska rankingresultat. Jag har inte gjort några omfattande tester men jag tycker att jag får mer organiska rankingresultat med Ahrefs.

  13. rudolf says:

    Jag har inte testat Ahrefs faktiskt, däremot har jag en annan test, av ett annat seoverktyg, på g 😉

  14. N!cklas says:

    Sent på’t, men ser intressant ut. Har signat upp för trial 🙂

    Om man nyttjar Seolytics, får man då tillgång till alla data från Majestic eller har man nytta av att ha konto på båda ställen?

  15. rudolf says:

    Ja, man får data från majestic.

Trackbacks

  1. […] Mjukvara! Sökmotoroptimeraren älskar att kolla statistik, placeringar, inlänkar och annan data. Det finns både mjukvaror och prenumerationstjänster som är gratis, som Gserp, och betalvarianter som Majestic SEO och SEOlytics (läs recension här). […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+